Iemand bekend met de klassieke muziek cd's vh kruidvat?

Pagina: 1
Acties:
  • 596 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Neutron
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12 23:40
Beste muziekliefhebbers,

Ik merk dat ik klassieke muziek hoe langer hoe meer ga waarderen. Ik heb al het 1 en ander van Mozart (dat is toch wel de mooiste vind ik), Beethoven, Bach, Handel, Chopin en Rachmaninov gedownload en dat bevalt erg goed. Nou heb ik eens even op de webshop van het kruidvat naar klassieke muziek gekeken (http://www.kruidvatentert...04/Catalog/nl_klassiek_cd), aangezien ik daarover hele positieve verhalen heb gehoord. Probleem is dat het aanbod heel groot is en ik eigenlijk geen idee heb welke kruidvat cd’s echt goed zijn, bovendien is het prijsverschil tussen de verschillende cd’s ook groot. Op http://www.kruidvatentert...lassiek_top100?toplijst=1 staat overigens de klassiek top 100.

Heeft iemand van jullie tips over welke van deze cd's erg goed zijn? Er zijn zowel complete symfonieën als verzamelingen van verschillende werken te koop. Ik vroeg me af welke mooier zijn (heel persoonlijk wsl). Ik denk zelf dat op verzamelcd’s logischerwijs de mooiste nrs staan, maar dat het mss een beetje houtje touwtje is omdat het dus niet 1 symfonie is.

Bedankt voor jullie reactie!

• keesheid
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-12 14:25
Ik denk dat niemand je hier een heel duidelijk antwoord op kan geven. Ikzelf ben niet echt in het klassiek, maar aangezien je al wat ervaring ermee hebt zou ik naar een verzamel cd gaan als ik jou was. Van die cd kun je dan de 'meesters' selecteren die je eruit vind springen. Dit is een tijdrovend iets maar vaak heel erg leuk. (doe hetzelf met andere muziek)

Wees niet bang om gewoon een cd te kopen, tja soms is het niets kun je dr altijd nog een onderzetter van maken. Trouwens het staat ook erg interessant in de huiskamer ;)

Succes ermee!

• Neutron
Haha, ja het staat vast heel interessant :P

Maar ik heb er zelf echt helemaal geen verstand van, vandaar dit topic. Mocht iemand hier klassieke cd
's (vd kruidvat bv.) hebben die heel erg goed bevallen dan zou ik graag horen welke.

• keluwak
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-05 11:15
De mozart editie is nog maar 60 euro... IK vind uit die box bepaalde delen goed, maar andere dingen tegenvallen. Bijvoorbeeld de pianoconcerten vind ik goede opnames, maar in opera's hebben kruidvat cd's de neiging om alles zoveel mogelijk in losse tracks op te splitsen, ook waar meerdere dingen gewoon in elkaar overlopen. Er is dan bij sommige stukken een hapering te horen, wat ik storend vind, jammer als je zo je bron materiaal verkloot.

De Handel box set zitten een aantal leuke tussen, acis en galatea bijvoorbeeld. (als je van opera/oratorio houdt) maar van de Messiah zijn betere - en duurdere ;) - werken te vinden. Music for the royal fireworks is een beetje standaard opname, maar als je dat stuk leuk vind zou ik de uitvoering van Trevor Pinnock op originele instrumenten aanraden.

Nog een goedkope manier om veel klassiek te leren kennen is op marktplaats een grote zooi lp's kopen met klassieke muziek.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:37
De Kruitvat CDs zijn over het algemeen opgenomen door onbekende maar doorgaans zeer competente Oost-Europese gezelschappen. Gezien de prijs doe je er zeker geen miskoop aan. Welke stukken in jouw smaak vallen is natuurlijk een tweede.

VerzamelCDs zijn een no-no in de klassieke wereld. Je koopt een volledig stuk (we spreken liever niet van 'nummers' in de klassieke muziek ;) ), en niet een los deel. Natuurlijk ligt de aria uit de 3de orkestsuite van J.S. Bach het lekkerst in het gehoor en is het daarom helemaal grijsgedraaid, maar persoonlijk vind ik dat je een stuk pas gaan waarderen als je de andere passages er ook bij hoort. Jouw keuze.

Nogmaals, over smaak valt niet te twisten dus specifieke stukken of componisten kan niemand je aanraden.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad. Beste advies is ook om niet gelijk de 'volledige werken' boxed sets te kopen. Zoek eerst eens uit wat je daadwerkelijk het meeste waardeert. "Top 100" of andere ongein is volstrekt nietszeggend. "Klassiek" zoals de meeste mensen het begrijpen (itt de stricte definitie van de stijl zo ongeveer tussen Mozart en Beethoven) beslaat meer dan duizend jaar muziek in tig stijlen, tig soorten uitvoering en met tig instrumenten. Niemand zal alles wat daaronder valt even mooi en even interessant vinden.

Pak gewoon CDs met individuele werken, probeer in het begin breed te werk te gaan, dus zoek van een bepaalde stroming een veelgenoemde componist op (Wikipedia is your friend :) ) en pak daar dan een goedkope CD van. Als je eenmaal weet of barok klavierconcerten, danwel operas uit de romantiek, danwel 12-tonen muziek van medio 20e eeuw jouw ding is, kun je uitbreiden naar meer componisten en als je dan ook nog eens een favoriete componist hebt kun je overwegen om zo'n set met complete werken te kopen - maar waarschijnlijk heb je tegen dan ook weer voorkeuren wat betreft uitvoeringen (zo zweer ik persoonlijk bij Deutsche Grammophon uitvoeringen van Beethoven door het Berliner Philharmoniker onder leiding van von Karajan :+ )

Beste is trouwens om langs te Kruidvat winkels zelf te gaan, de losse CDs daar zijn vaak goedkoper dan wat ik nu op hun online shop zie. Die online prijzen vind ik niet eens zoveel goedkoper dan budgetassortiment in de gemiddelde speciaalzaak.

Oslik blyat! Oslik!

• Neutron
Bedankt voor alle reacties!!

Naar aanleiding van alle reacties ga ik denk ik maar eerst eens even langs de mediamarkt hier, zodat ik wat klassieke muziek cd's kan beluisteren. Want ik begrijp wel van jullie dat het aanbod enorm groot en veelzijdig is..

• FirmPete
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 08:00:
De Kruitvat CDs zijn over het algemeen opgenomen door onbekende maar doorgaans zeer competente Oost-Europese gezelschappen. Gezien de prijs doe je er zeker geen miskoop aan. Welke stukken in jouw smaak vallen is natuurlijk een tweede.
De paar series die ik ken, oa Scarlatti Sonates, zijn anders bepaald niet Oost-Europees. Worden gedaan door Pieter Jan Belder, die toch wel gezien wordt als een van de beste clavicinisten van Nederland. (Na Ton Koopman en Gustav Leonhard, maar die zijn al bijna net zo oud als de muziek die ze spelen)

Uitvoering en prijs zijn allebei bijzonder goed te noemen.

edit: Had Frans Brüggen staan, maar die speelt blokfluit.

[ Voor 8% gewijzigd door FirmPete op 18-07-2007 21:36 ]

Firmpete on Aerie Peak

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:40

Vrijdag

De Zwarte

Kruidvat cd's vind ik best te doen met klassieke werken. Kwaliteit is goed in orde en de prijs is bijzonder laag.

Wat ik zelf heel erg mooi vind is Johannes Brahms - Ein deutsches Requiem
Daar heb ik ook een stukje van in mijn sig staan trouwens. Ik heb alleen geen idee of dat werk ook bij het Kruidvat verkocht wordt, zelf heb ik de uitvoering van EMI Classics, met Otto Klemperer als dirigent.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Nog wat tips nodig?
Dvorak - New World Symphony
Grieg - Peer Gynt
Gorecki - Symph No3
Rodrigo - Concerto de Aranjuez
Tchaikovsky is altijd leuk, en niet the Four Seasons van Vivaldi vergeten ;)
Pagina: 1