Datums in Excelgrafiek

Pagina: 1
Acties:
  • 675 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jozef 54
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-07-2025
Ik heb in Excel in kolom datums vermeld (niet de datums van de weekenden). In kolom B heb ik de waardes ingevuld die bij die datums (dus de weekdagen) horen.
Ik maak een grafiek door kolom A en B te selecteren. Tot mijn grote verbazing verschijnen in de as van de datums nu ook ineens de datums van de weekenddagen. Hoe krijg ik die dagen UIT mijn grafiek?

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-01 06:26
Pfew, dit verraste me ook. Ik dacht dat dat wel ergens uit te zetten was. Misschien is dat ook zo, maar ik heb het niet gevonden.

Je zou het kunnen oplossen door een extra kolom aan te maken en daarin de tekstwaarde van een datum te zetten, en vervolgens die kolom te gebruiken als x-as waarden. Een tekstwaarde kun je erin zetten met de volgende formule: =TEKST(A1;"dd-mm-jjjj"), waarbij de echte datum in A1 staat.

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-07 20:49
aargh, jeuk. meervoud van datum? iemand? ;)

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 10:56

SpamLame

niks

Meester_J schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 22:03:
aargh, jeuk. meervoud van datum? iemand? ;)
Zowel datums als data zijn goed, dus waar die jeuk vandaag moet komen?

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-07 20:49
misschien toch vaker douchen met dit plakweer :P
zie inderdaad dat je datums mag gebruiken. op school is dit mij echter ooit uitdrukkelijk verboden (maarja, juf had ook nog geen pc :) )

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Je kunt de type-opmaak van de X-as zetten op 'text' ipv 'date' of 'automatic'. Dan slaat ie de waarden over die niet bestaan.

Ik ben een mens en dus onderdeel van het probleem.
Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 16:42
Dat zou inderdaad werken. Zelf heb ik ook wel eens problemen gehad dat ik 1:1 in een cel wou zetten (verhouding 1:1) en hij wou er per se 1:00 AM van maken 8)7 .Ik heb echt zo'n hekel aan programma's die slimmer proberen te zijn dan jezelf :X .

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:07
stefan001 schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 22:19:
Dat zou inderdaad werken. Zelf heb ik ook wel eens problemen gehad dat ik 1:1 in een cel wou zetten (verhouding 1:1) en hij wou er per se 1:00 AM van maken 8)7 .Ik heb echt zo'n hekel aan programma's die slimmer proberen te zijn dan jezelf :X .
Je bedoelt gebruikers die niet snappen hoe ze een programma een goede opdracht geven ;)

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Jozef 54
Om even terug te komen op het door mij gebruikte woord 'datums'. Ik heb dat gebruikt om aan te geven dat het niet gaat om 'een reeks van gegevens' (zo wordt het woord 'data' omschreven in Van Dale) maar om meerdere datums dus.

Als ik de As het kenmerk van 'tekst' geef dan staan er alleen getallen dus de waarde van de datums gerekend van 1 januari 1900. Maar ook dan staan der de weekenddagen bij!!

• Maverick
[b][message=28416021,noline]
Als ik de As het kenmerk van 'tekst' geef dan staan er alleen getallen dus de waarde van de datums gerekend van 1 januari 1900. Maar ook dan staan der de weekenddagen bij!!
Ik denk ook niet dat dit gaat lukken, hoe moet excel weten dat het op die datum een weekend is?

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:07

Reptile209

- gers -

Kies als grafiektype eens Line (Lijn) in plaats van XY Scatter (XY Spreiding?). Dan pakt hij alleen de "x-waarden" die je specificeert en geeft die een gelijke tussenruimte, terwijl bij XY Scatter de x-waarden netjes gespreid over het hele bereik (tussen de hoogste en de laagste) worden getoond. Bij dat laatste zullen dus ook de weekenden tevoorschijn komen als tussenliggende datums.

Zo scherp als een voetbal!

• Maverick
dit is wat je wilt dus als ik het goed begrijp?
Afbeeldingslocatie: http://img170.imageshack.us/img170/7415/excelfq9.th.jpg

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-07 11:22
Grappige "feature" inderdaad. Ik weet niet om welke excel versie het gaat, maar in excel 2007 kan je bij de X-as opmaak aangeven dat het gaat om een "tekst-as" in plaats van een "datum-as". Dan wordt de reeks niet verder doorgetrokken met de weekenden erin, maar blijft wel het datum formaat staan.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

• Jozef 54
Ja, Maverick zoals het in het plaatje staat is wat ik bedoel. Ik werk met Excel 2003. Hoe ik daar de weekenddagen (die ik dus niet in kolom A heb staan) kan doen verdwijnen weet ik niet.

• Maverick
Ik kan gewoon de in de celeigenschappen aangeven dat het tekst is. Als ik dan vervolgens de datums er voluit in tik dan werkt dat gewoon. Is wel met office 200 ook zoals lost95.

Pagina: 1