Lumix FZ-8 Beeldwaliteit nieuwe camera slecht

Pagina: 1
Acties:
  • 544 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 16:30

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Het is nu 21:00 uur, heb net een nieuwe Panasonic Lumix FZ-8 opgehaald voor de vakantie die morgenochtend om 06:00 begint naar Griekenland.

Ik ben snel de camera aan het bekijken nog voor ik wegga, maar de fotos die ik ermee maak zien er zo uit: Vreselijk

Ik heb de standaard instellingen, maar verschillende dingen aangepast in de hoop op betere kwaliteit. MPs staat op 7 (Max), kwaliteit staat op Fijn (+- 3000x3000, 2MB per foto, JPEG) en eventuele filters en dergelijke staan uit.

Ik heb deze cam gekocht om in de vakantie ermee te leren omgaan, maar straks is er een defect en dan kan ik niet terug naar de winkel. Willen jullie mij alsjeblieft tips geven of een antwoord waarom de fotos er zo uitzien?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:51

Nik

Schieten in betere lichtomstandigheden. Je camera schroeft de ISO waarde omhoog, wat niet ten goede komt aan de ruisprestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Ik heb de ISO waarde zitten regelen tussen de 300-800 en 1250. Ook vast ingesteld. Ben met goed licht, minder licht en flitslicht bezig geweest. Ook buiten foto's met allemaal dezelfde rare ruis. Ruisonderdrukking heb ik zowel aan als uit gehad. Ben elke instelling bijlangs geweest met het boekje erbij, geen enkele gaf een betere beeldkwaliteit jammer genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Maak eens een foto buiten en kijk hoe dat eruit ziet. Grote kans dat dat er wel netjes uitziet namelijk. Als dat niet goed is dan is je camera kapot.

Zet je iso eens op 100? :P

[ Voor 9% gewijzigd door Ramon op 17-07-2007 21:14 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik

Nik

ISO 300 - 1250 geven nu eenmaal veel ruis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:14

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Laat ook eens foto's zien die 100% uitgezoomed zijn. Digitale zoom (indien van toepassing) geeft ook vaak de vreselijkste foto's.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Heb de ISO op 400 gezet, lager kan niet schijnbaar.

Dit is wel ingezoomd, maar optisch. Digitale Zoom staat uit.

Mijn Kat

Deze in ook op ISO (400), zonder zoom in het buitenlicht.

Tuintje

Deze foto's zijn binnenhuis genomen op ISO 100, zonder zoom op een statief. De drie foto's zijn direct achter elkaar gemaakt, maar verschillen enorm in kwaliteit! Met een tussenpose van een halve seconde, 3x op het knopje gedrukt. Hier snap ik niet veel van.

Compilatie

Iemand al een idee, of hebben jullie meer specs nodig?

[ Voor 66% gewijzigd door Gamo op 17-07-2007 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik

Nik

Dat ziet er niet lekker uit nee. Doe eens het volgende.

Zorg dat je voldoende licht hebt in de kamer waar je nu zit (dat wil zeggen, zo vele mogelijk verlichting aan). Zet je camera op ISO 100 of 200. Zet je camera stil, op een tafel of iets dergelijks. Kies voor de functie "zelf timer" (de functie die dus een foto maakt na x aantal secs). Zorg dat je camera de rest gewoon goed blijft belichten (dus dat hij zelf de sluitertijd en dergelijke kiest, vaak heet deze modus "P"). Neem de foto, post het resultaat hier (via een linkje, niet bewerkt, geresized, of wat dan ook).

Dan kunnen we verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vreemd..dit is wel erg veel ruis.. Ik zou niet weten wat je er aan kunt doen, je hebt zelf al best veel ondernomen. Ik zou zeggen, probeer het in Griekenland (ik ga ook, over 2 weken _/-\o_ en nee geen Kreta ;) ) nog eens op 100 ISO.

Als ik iets anders eerlijk mag zeggen, is dit wel de reden waarom ik dit soort spullen NIET één dag (of twee dagen) voor vakantie zou willen kopen, maar liever wat langer te voren!
Ik vond de 10 dagen met m'n K100D een jaar geleden voor m;n vakantie al aan de krapper kant..maar hij was nou eenmaal niet eerder leverbaar (nee in heel NL niet!)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2007 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Dat is het resultaat dat je kunt verwachten met een compact in ISO400.

In ISO100 zit er veel minder ruis in de foto's maar worden de sluitertijden veel langer wat dan weer bewegingsonscherpte kan veroorzaken.

Ik zou de test nog eens herhalen maar (zoals proller zegt) met de timer geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Allemaal erg bedankt voor jullie reacties! Zeer gewaardeerd!

In het rar bestand staan de foto's in hun originele formaat.

Rar bestand woonkamer

Hier is 1 foto gemaakt in de woonkamer met (hopelijk) heel veel belichting met iso op 100.

Woonkamer ISO 100

Tweede foto in de woonkamer en ISO op 200.

Woonkamer ISO 200

BTW Is dit nou wat ik moet verwachten van deze camera? Of moet ik nou toch volgens jullie een compleet nieuwe camera kopen, zoals bijvoorbeeld de grote broer van de Panasonic Lumix FZ-8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
De eerste foto is toch gewoon goed?

De sluitertijd is wel zeer hoog (1 seconde). Als je een foto in die omstandigheden wilt maken zonder flits moet je al ISO1600 of zelfs ISO3200 gebruiken en daar heb je toch echt een DSLR voor nodig.

Met het grotere broertje, de FZ50, zal de foto er waarschijnlijk net hetzelfde uitzien.
Wil je een compactcamera die goed presteert in een donkere omgeving zou je eens moeten kijken naar de Fuji F31fd. Die kost maar 200 euro dus de FZ8+F31fd kost evenveel als de FZ50 :)

Ik ben zelf van plan om de Fuji F31fd te kopen. Die past dan mooi naast mijn FZ7 en Canon 400D ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamo

Gamo

Research Before You Buy

Topicstarter
Foto's maken op ISO100 levert misschien wel OK beelden op, maar uit de losse hand is dit gewoon niet te doen! Op ISO 200 vind ik het beeld al onacceptabel slecht. Had ik niet verwacht voor een moderne camera iig.

Waarschijnlijk wordt het terugbrengen en een andere kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:09

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Gamo schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 00:51:
Foto's maken op ISO100 levert misschien wel OK beelden op, maar uit de losse hand is dit gewoon niet te doen! Op ISO 200 vind ik het beeld al onacceptabel slecht. Had ik niet verwacht voor een moderne camera iig.

Compact camera's hebben gewoon last van behoorlijke ruis op hogere iso's. Buiten zal je zelden tot nooit hoger dan iso100 nodig hebben. Tis maar waar je hem voor koopt. Weet je zeker dat je hogere iso's nodig hebt, dan kan je kijken naar de fuji camera's...die doen dat best goed tot ongeveer iso400.
Maar nogmaals, verwacht geen wonderen, want mijn D50 produceert minder ruis op iso1600 dan een S9500 op iso400 in het donker (wanneer je goed belicht).

[ Voor 10% gewijzigd door Nomad op 18-07-2007 11:00 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik heb hem net gekocht en zal vanavond eens wat foto's gaan maken. (accu moet nog laden)

Rond 18.00 post ik even wat foto's, maar kan zijn dat ik nog niet het optimale foto krijg want ken de camera nog niet. :)

Edit/

Hier wat foto's die ik net heb genomen, los uit de hand en met auto instellingen. En de foto's zijn kleiner gemaakt met paint.

Geen zoom.

http://img403.imageshack.us/img403/1785/foto1yy7.jpg

http://img74.imageshack.us/img74/5417/foto2jz2.jpg

Met 12x zoom

http://img504.imageshack.us/img504/6614/foto3wb1.jpg

Nou lijk me niet slecht voor de eerste foto's die ik er mee neem, ik vind dat de ruis best mee valt op 12x zoom, had het veel erger verwacht.

Dit is met ISO 200.

[ Voor 53% gewijzigd door mad_max234 op 18-07-2007 18:11 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik

Nik

Opzich zit er veel ruis in, maar ik ben dan ook verwend door een Canon EOS 30D dSLR. Waar ik op ISO 1600 ook al veel ruis in vind zitten.

Maar volgens mij is deze camera prima buiten te gebruiken. Er zit een hoop ruis in, maar ik zit dit in beide cams terug, dus het lijkt me oke zo. Trouwens, resizen met paint is gewon echt not done, dat haal je de kwaliteit er helemaal uit! Zoek dan eens naar Picasa2, mad_max234. :) Je krijgt ook niet meer ruis door te zoomen by the way (alleen als je digitaal zoomt).

[ Voor 9% gewijzigd door Nik op 18-07-2007 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:45
Gamo schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 00:51:

Ik denk dat het grotendeels aan jou ligt dat je op 100 ISO geen goede foto's kunt maken. Ik heb zelf met m'n Powershot S2 in 99% van de gevallen schitterende foto's gemaakt, altijd met ISO 100. Alleen voor nachtfoto's schroefde ik het ISO wel eens omhoog.

Als jij zonder statief geen mooie foto's kunt maken zou ik eens gaan kijken of je niet heel erg trilt met je handen, want dat moet echt wel te doen zijn 8)7

EDIT:\

je hebt zelfs isPanasonic Lumix DMC-FZ8 - Mega O.I.S systeem
Handbeweging is de grootste oorzaak van vervaging van foto’s. Om dit tegen te gaan heeft Panasonic het Mega O.I.S systeem ontwikkeld. Een perfect optisch stabilisatiesysteem waarmee sinds lange tijd de gehele line-up digitale fotocamera’s is uitgerust. Daarnaast heeft Panasonic ’s werelds eerste Intelligent ISO Control ontwikkeld om vervaging veroorzaakt door beweging van het object te onderdrukken. De Intelligent Image Stabiliser combineert deze beide Panasonic technologieën met als resultaat: altijd scherpe foto’s.

[ Voor 27% gewijzigd door Den_S85 op 18-07-2007 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

proller schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 19:28:
Opzich zit er veel ruis in, maar ik ben dan ook verwend door een Canon EOS 30D dSLR. Waar ik op ISO 1600 ook al veel ruis in vind zitten.

Maar volgens mij is deze camera prima buiten te gebruiken. Er zit een hoop ruis in, maar ik zit dit in beide cams terug, dus het lijkt me oke zo. Trouwens, resizen met paint is gewon echt not done, dat haal je de kwaliteit er helemaal uit! Zoek dan eens naar Picasa2, mad_max234. :) Je krijgt ook niet meer ruis door te zoomen by the way (alleen als je digitaal zoomt).
Ja ik moet nog veel leren, ben nog niet zolang bezig met fotografie. Wel veel foto's gemaakt met een compact, maar daar kon ik niks instellen qua sluitingstijd en ISO waarde. En ik dacht dat er bij het zomen ook vaak ruis optrede, mijn fout. :)

Maar ik denk dat er nog best veel uit dit toestel te halen is met de juiste instelling en ervaring.

En de het is geen dSLR, maar een compact met wat meer mogelijkheden dan en met een goede zoom lens.

Edit/

Ik had geen PS op mijn laptop staan, dus daarom even met paint en dat ook even vermeld. Want ik gebruik daar eigenlijk altijd PS voor.

En ga morgen eens aan de slag met de instellingen, want ik heb maar gewoon wat foto's genomen niets bewust ingesteld.

[ Voor 10% gewijzigd door mad_max234 op 18-07-2007 21:23 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-09 20:26
masterslave schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 20:28:
[...]

Ik denk dat het grotendeels aan jou ligt dat je op 100 ISO geen goede foto's kunt maken. Ik heb zelf met m'n Powershot S2 in 99% van de gevallen schitterende foto's gemaakt, altijd met ISO 100. Alleen voor nachtfoto's schroefde ik het ISO wel eens omhoog.

Als jij zonder statief geen mooie foto's kunt maken zou ik eens gaan kijken of je niet heel erg trilt met je handen, want dat moet echt wel te doen zijn 8)7

EDIT:\

je hebt zelfs isPanasonic Lumix DMC-FZ8 - Mega O.I.S systeem
.....
Mooie marketing praat.

Het ligt er maar net aan wat en waar je schiet. Ik heb aan iso 3200 ook wel eens niet genoeg gehad, en soms zou ik ook wel eens iso 25 of lager willen voor het effect.

Foto's bij een klassiek concert 210mm f/4.5 iso 3200 sluitertijd 1/15. (dan zit je echt wel op de grens van de IS en kan je de dirigent of strijkers nooit bevriezen)
Atletiek in de schemering 70-210 f/3.5-4.5 iso 3200 sluitertijd 1/160-1/250 (niet genoeg om beweging te bevriezen, dan maar IS uit en pannen)

Ik wil een korte dof in de volle zon maar ik moet het diafragma knijpen om dat de foto's ander overbelicht worden. Of ik wil pannen in de volle zon met nog wat beweging in de foto.

[ Voor 26% gewijzigd door martijn_tje op 18-07-2007 20:53 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Pagina: 1