Toon posts:

Windows delen lukt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 764 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey GoT-ers.

Sinds gister heb ik een draadloos netwerk. Nu wil ik graag op mijn Macbook bestanden van mijn PC halen en vice versa.

Opstelling:
PC (Windows XP)
Macbook (Mac OS X 10.4.10
Router (Linksys WRT54G)

Ik heb al een aantal dingen geprobeerd, en ik heb deze tutorial uitgevoerd.

Echter, kan ik nog steeds niet in mijn Windows PC komen. Dit is waar ik tot nu toe ben gekomen:

Afbeeldingslocatie: http://img371.imageshack.us/img371/388/windowsdelenqv5.png

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Stel in de 'Directory Access' utility bij SMB/CIFS de werkgroep in op de werkgroepnaam van je Windows netwerkje. Dan moet het gewoon werken.

Wat ook werkt, en deze melding omzeilt, is via Go --> Connect to server... in de Finder verbinding te maken met je Windows computer. Het 'url' wat je daar in moet vullen ziet er als volgt uit: smb://[ip van de Windows bak].

[ Voor 4% gewijzigd door MahRain op 17-07-2007 19:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
MahRain schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 19:28:
Stel in de 'Directory Access' utility bij SMB/CIFS de werkgroep in op de werkgroepnaam van je Windows netwerkje. Dan moet het gewoon werken.
Waar staat dat precies?

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-02 11:07

Step

step@tweakers.net#

Hulpprogramma's -> Adreslijsttoegang. :)

~Step @ Mac Mini M4 2024 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Verwijderd

Topicstarter
Als ik dat eerste doe krijg ik dit:

Afbeeldingslocatie: http://img525.imageshack.us/img525/8751/windowsdelen2ff6.png

Verwijderd

Topicstarter
beide werkgroepen staan nu op "WORKGROUP"

geen resultaat.

• Magnetic_Man
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Heb je heel misschien perongeluk op je windows bak je firewall aanstaan. Kan je hem bijv. wel benaderen vanaf een andere windows pc, en niet vanaf je mac?

Verwijderd

Topicstarter
Firewall staat aan ja,

Een andere windows pc heb ik niet in huis.

• Magnetic_Man
  • Niet online
Dan moet je op je windows pc zorgen dat je firewall zo ingesteld staat dat je bestanden kan delen :) Heb je de standaard windows firewall, norton, mcafee? Waarschijnlijk moet je daar ff verder zoeken. Zie hier meer info: Internet firewalls can prevent browsing and file sharing

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik heb de Windows firewall, service pack 2 ding.

De PC staat nu uit, dus zal morgen even kijken.

Verwijderd

niemand opgevallen dat dit niet een ip voor local lan betreft !?

• Magnetic_Man
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 00:03:
niemand opgevallen dat dit niet een ip voor local lan betreft !?
Lol, nee nu je het zegt.
Maargoed, het lukte hem ook niet om te verbinden vanuit de finder, en die zal in iedergeval geen extern IP gebruiken. Ik denk toch dat het ergens in de firewall zit. Probeer eens de firewall uit te zetten en alsnog vanuit de finder te verbinden met de pc, en of dat werkt? Zo ja, dan moet de firewall correct worden ingesteld.

• mr.inno
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-02 13:00
rob1n schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 13:44:
[...]

Lol, nee nu je het zegt.
Maargoed, het lukte hem ook niet om te verbinden vanuit de finder, en die zal in iedergeval geen extern IP gebruiken. Ik denk toch dat het ergens in de firewall zit. Probeer eens de firewall uit te zetten en alsnog vanuit de finder te verbinden met de pc, en of dat werkt? Zo ja, dan moet de firewall correct worden ingesteld.
Uhm met windows weet je het maar nooit.... ik heb netwerken maar gewoon opgegeven hier. win naar mac lukt erg goed. mac win wat minder.

inno

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik heb zo'n gevoel dat hij een DMZ heeft in gesteld op zijn draadloze router. Klopt dit TS?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Kapitein Prozac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-01 00:36
Bij mij werkt het wel gewoon (Mac Mini, 2 pc's met Windows firewall en een Linksys WRT54GC); geen centje pijn toen ik eenmaal wist dat er smb:// voor het IP moest staan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 19:49:
Als ik dat eerste doe krijg ik dit:

[afbeelding]
Quicknet zal dat niet toestaan ;)

Doe eens in een dos-box op die windhoosbak: ipconfig <Enter> en gebruik dat ip-adres.

Verwijderd

Topicstarter
Falcon schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 15:16:
Ik heb zo'n gevoel dat hij een DMZ heeft in gesteld op zijn draadloze router. Klopt dit TS?
Ja dat klopt inderdaad.

Win -> Mac lukt me nu.
Mac -> Win nog niet.

Verwijderd

Je hebt de naam van je PC verkeerd getikt. Probeer Windows eens ipv het flamerige WINDHOOS.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 23:19:
Je hebt de naam van je PC verkeerd getikt. Probeer Windows eens ipv het flamerige WINDHOOS.
Je voegt inderdaad erg veel toe aan dit topic... |:(

ontopic:
Heb je op de Windows machine een share aangemaakt? Standaard bestaan onder Win2k/XP/2003 natuurlijk de administrative shares (IPC$, C$, ADMIN$, etc) maar deze zijn niet zichtbaar. Als er geen benaderbare (en dus zichtbare) share is zal Finder ook een fout teruggeven. Een connectie naar smb://<ipv van Windows bak>/C$ zou dan wel moeten werken maar dat kan ik hier even niet testen bij gebrek aan een Windows box die aanstaat. Verder weet ik niet of OSX overweg kan met het 'Simple Filesharing' dat in WinXP standaard aan staat. Je zou die optie (onder Folder Options) even uit kunnen zetten als het aan staat.

Launching containers into space

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 23:19:
Iets wat ik goed kan onthouden lijkt me ook wel verstandig,
Whieee schreef op dinsdag 07 augustus 2007 @ 02:59:
[...]

Je voegt inderdaad erg veel toe aan dit topic... |:(

ontopic:
Heb je op de Windows machine een share aangemaakt? Standaard bestaan onder Win2k/XP/2003 natuurlijk de administrative shares (IPC$, C$, ADMIN$, etc) maar deze zijn niet zichtbaar. Als er geen benaderbare (en dus zichtbare) share is zal Finder ook een fout teruggeven. Een connectie naar smb://<ipv van Windows bak>/C$ zou dan wel moeten werken maar dat kan ik hier even niet testen bij gebrek aan een Windows box die aanstaat. Verder weet ik niet of OSX overweg kan met het 'Simple Filesharing' dat in WinXP standaard aan staat. Je zou die optie (onder Folder Options) even uit kunnen zetten als het aan staat.
Ik heb helemaal niets geinstaleerdt m.b.t. file-sharen.

Tot waar ik nu ben:

Ik zie 'WINDHOOS' wel in mijn map 'Netwerk' staan.
Als ik er op klik krijg ik de mededeling:

De Alias WINDHOOS kan niet worden geopend omdat het originele bestand niet kan worden gevonden.

Dan kan ik:
-Verwijder Alias
-Herstel Alias
-OK

Heeft iemand hier nog wat aan?

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-02 12:54

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

rob1n schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 20:12:
Dan moet je op je windows pc zorgen dat je firewall zo ingesteld staat dat je bestanden kan delen :) Heb je de standaard windows firewall, norton, mcafee? Waarschijnlijk moet je daar ff verder zoeken. Zie hier meer info: Internet firewalls can prevent browsing and file sharing
MahRain schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 19:28:
[..]
Wat ook werkt, en deze melding omzeilt, is via Go --> Connect to server... in de Finder verbinding te maken met je Windows computer. Het 'url' wat je daar in moet vullen ziet er als volgt uit: smb://[ip van de Windows bak].
Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 16:57:
[...]

[..]

Doe eens in een dos-box op die windhoowsbak: ipconfig <Enter> en gebruik dat ip-adres.
Volgens mij is dit idd wat je moet doen :)

[ Voor 65% gewijzigd door Tomba op 08-08-2007 20:58 ]

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:56
Ik heb hier exact hetzelfde probleem...: heb een windows PC en een mac mini; verbinding van Xp naar Mac gaat perfect, kan ook diverse mappen zien en benaderen.
Andersom precies dezelfde melding als in de startpost als ik via Finder->Netwerk de PC wil benaderen.

Als ik via Ga->Verbind met server doe en daar smb://<ipadres> doe, moet ik een naam en wachtwoord invullen. Uiteraard doe ik dat (goed) , maar dan krijg ik de foutmelding dat naam en/of wachtwoord niet juist zijn...

Pingen werkt prima, de verbinding is er dus wel, alleen krijg ik geen toegang.

Hier: linkje met hetzelfde probleem; ook dit heb ik opgevolgd, maar mijn eventviewer geeft niet dezelfde melding als hier genoemd wordt...

Iemand de verlossende reply ergens in zijn/haar mouw zitten?

Edit: Aarghh...heb het net zelf gevonden... in plaats van de username heb ik 'Admin' moeten gebruiken als username, maar dan wel met het wachtwoord van de andere username. Je verzint het niet...

[ Voor 10% gewijzigd door mikekiwi op 22-08-2007 22:17 ]

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 20:34:
[...]

Ja dat klopt inderdaad.

Win -> Mac lukt me nu.
Mac -> Win nog niet.
Begrijp ik hier uit dat je DMZ uit hebt gezet en toen hebt geprobeerd? .. Zo nee... probeer dit eens.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• dago21
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09-2025
Je zou eens naar deze link kunnen kijken?

Ik heb op mijn Win XP bak het volgende gedaan:

d:\dump - shared as DUMP, share permission everyone Full Control, NTFS everyone Full Control.
(indien je wenst kun je dit later altijd restricten, eerst testen of de boel werkt);

Op OSX ging ik naar Finder -> Go -> Connect to Server
Daarin vulde ik het ip address van mijn XP machine in en kreeg dus dit:

smb://192.168.1.66/dump

Bij de security popup:

Workgroup or Domain: WORKGROUP
Name: mijn local users op de XP Bak - bijv. gebruiker
Password: take a guess ;)

Als je nu twijfelt met de werkgroep, check gewoon in je System tab in XP :)

In mijn Firewall (McAfee) heb ik Sharing aangezet en 192.168.1.x als trusted netwerk...

Werkt allemaal prima.

Kun je geen private IP adres gebruiken zoals 192.168.x.x of 10.x.x.x?

Verwijderd

Dit heb ik al vaker gezien bij mensen.

Heb je wel iets van een map geshared op je windows bak? heel veel mensen vergeten dit gewoon te doen waardoor OSX geen share kan vinden en dus die fout geeft. Connect vervolgens gewoon met +K en dan smb://WINDHOOS (geen gekloot met IP adressen).

Als laatste redmiddel kan het soms helpen als je gewoon Windows reboot (ja echt).

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu bij mijn broer thuis, hij gebruikt Windows ME, en hier lukt het wel gewoon.
Pagina: 1