De redenering is heel simpel: Er is een keus te maken door ons tussen:
A: Altijd vertraagd laden van de hele site (wat je bij diverse andere sites ziet), waar eerst/halverwege advertenties geladen worden
B: Altijd de posities tonen en als er geen echte banners zijn, alternatieve content tonen (zodat er minder/geen verspringing is). Bij diverse andere sites zie je dat ze gewoon altijd banners inladen.
C: Altijd de ruimte reserveren, maar als er geen advertentie is het vlak verbergen: levert alsnog verspringingen op.
D: Wat we nu doen.
Femme zegt: "We gaan ervan uit dat Tweakers een snelle verbinding hebben, dus het verspringen moet niet zo'n issue zijn."
Rrob zegt: "De verspringing gebeurt ook bij een snelle verbinding"
...en vervolgens zeg jij dit?
Ja... als antwoord op de suggestie dat het anders moet kunnen. Allevier de manieren hebben nadelen, de een zorgt er voor dat we nog meer advertenties moeten vertonen, de andere dat we in het geval de advertentieservice langzaam is de site vertraagd weergeven (en dat is geen theoretisch probleem!) en de laatste twee dat er verspringingen optreden.
Welke keuze is er nu gemaakt? Als T.net voor een snelle verbinding is gemaakt, waarom zou het dan erg zijn om de advertenties pas op het laatst te laden? Of geef je nu toe dat T.net gewoon niet geoptimaliseerd is als er advertenties getoond worden? Wat is de gedachte hierachter?
Eerlijk gezegd is een snelle verbinding niet de enige vereiste om de tijd die het kost om de advertenties te tonen te minimaliseren. Een snelle PC en een browser die efficient met Javascript om kan gaan zijn ook erg nuttig. De gedachte achter mijn opmerking is dat ik een en ander in de context plaats waar wij mee zitten. Een beetje dramatisch weergegeven is onze keus dus:
- Geven we de gebruiker gewoon altijd X advertentieposities op zijn scherm (wat hebben jullie veel banners!!!!)
- Geven we de gebruiker een potentieel langzamer, maar minder springerig opbouwend scherm (jemig, het duurt af en toe meer dan 5 seconden voor er wat staat!!)
- Geven we de gebruiker een verspringende pagina (dit topic).
En je gaat mij niet wijsmaken dat het niet anders kan, T.net is de enige site die ik ken waarbij zo'n verspringing gebeurt. Bij T.net oude stijl gebeurde het nooit, en duizenden andere sites die ik ken ook niet...
Bij t.net oude stijl gebeurde het in eerste instantie met de advertorial-positie, totdat we daar maar standaard adsense in stopten om van het gespring en geklaag af te zijn, en sowieso altijd met de bigads. Dus daar gebeurde het ook, het grootste verschil was natuurlijk dat die posities lager stonden en je er wat minder van zag.
Maar ik probeer nergens te stellen dat het niet anders kan. Maar de vraag is dan of het ook
beter is...