[EPS] Combineren bestanden

Pagina: 1
Acties:

• doemaarwat
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-12-2022

doemaarwat

of zoiets dergelijks...

Topicstarter
Geen idee waar ik deze vraag moet plaatsen dus maar even hier.

Ik heb twee (en soms meer) EPS bestanden. Deze wil ik graag combineren naar één nieuw bestanden. In dat nieuwe bestanden moeten deze EPS files aan elkaar geplakt onder elkaar komen.

Ik weet dat je met b.v. adobe acrobat profesional EPS files kan combineren, maar dan worden de verschillende plaatjes ook verschillende pagina's. En ik wil dat eigenlijk dat 1 nieuw plaatje maken.

Dit wil ik eigenlijk zelfs met een batch-mogelijkheid kunnen doen zodat ik via batch steeds nieuwe combinaties kan maken.

Iemand een idee waarmee dat zou kunnen?

Als je ermee ophoudt wat er in het hier en nu is te vergelijken met wat je zou willen dat er was, kun je beginnen met genieten van wat er is. - Cheri Huber

• EsCo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:32
Of het via een batch zou kunnen weet ik niet.

Wellicht dat je een macro zou kunnen schrijven icm Illustrator? Denk alleen dat het lastig wordt als je met verschillende groottes eps bestanden gaat werken.

de Internet Jongens BV - Noeste webwerkers

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Je kunt met Adobe Indesign een document aanmaken, allemaal pagina's met dezelfde 2 voorbeeld-afbeeldingen erin geplaatst.

Daarna kun je kiezen uit:
- Semi-automatisch met XML bestand: Schuif de XML-balk aan de linkerkant van het venster open, kies in het paletmenu bij 'Structure' voor de optie 'Add untagged items'. Dan worden de bestandsnamen van alle geplaatste afbeeldingen in een XML-structuur weergegeven. Deze XML kun je met File -> Export -> XML bewaren, in een editor aanpassen, en met File -> Import XML -> Merge kun je de nieuwe bestandsnamen terug importeren.
- Geautomatiseerd afbeeldingen in laten lopen met Javascript of Applescript.

De wat uitgebebreidere printserver- en kleurproef-programma's hebben ook een 'nesting' functie waarmee je automatisch de afbeeldingen kunt laten combineren op een bepaald uitvoerformaat.

Verder zijn er ook wel programmeerbare mogelijkheden met de Ghostscript library of met zelf aangemaakte Postscript, maar dat vereist wat technisch inzicht en kennis.