hitte in hp NC6120

Pagina: 1
Acties:

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik heb hier een hp nc6120 laptop die steeds na een poosje actief te zijn geweest het bijltje er bij neer gooit. Hij valt dan helemaal uit, en dat vind ik ongewenst :+
Ik heb een heel donkerbruin vermoeden dat dit met hitte te maken heeft.
Bij de 50 graden gaat mijn fan tevergeefs heel hard herrie maken. Op den duur escaleert de zaak, en klapt de notebook uit.
Op dit moment is de enige manier om de laptop van de netstroom af te halen. Dan daalt de temperatuur weer, en gaat ook die afschuwelijke herriefan stil worden.
Ik doe niets bijzonders: mail+web+proggen.

Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1374/837958466_2f1d808e90_o.png
Afb 1

Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1172/837958442_32b7d49d37_o.png
Afb 2

Ik zie onder tab fans niets. Veeg teken?

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:02
Het is een algemeen feit dat laptops meer moeite hebben met koelen en koel blijven..

Als je nog garantie hebt is het wijs deze terug te brengen..

Als je geen garantie hebt zou ik hem opschroeven en je luchtkanelen nakijken en grote kans dat hier stof in ophoopt..

Schoonmaken en je laptop blijft cool :+

Worked for me, P4 Northwood 3,00Ghz in een Acer laptop..

[ Voor 8% gewijzigd door _Apache_ op 17-07-2007 16:17 ]

• bulle bas
  • Niet online
Ah, dank je. Als ik de luchtkanalen en/of het stof niet kan vinden laat ik het weten.

• Mopperman
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-04 05:10
je hdd blijft wel koel in het geheel, meestal zie je dat die ook een hele klap krijgt, wellicht een keer een idee om even te meten met een thermometer o.i.d. want speedfan is ook-niet-van-je-100%-correct.

tevens: check je bios sensors en de "shut-down temp" eens na. dan weet je ook wat meer ;)

I can see clearly now the rain has gone. I can see all obstacles in my way.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:02
Mopperman schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 16:56:
je hdd blijft wel koel in het geheel, meestal zie je dat die ook een hele klap krijgt, wellicht een keer een idee om even te meten met een thermometer o.i.d. want speedfan is ook-niet-van-je-100%-correct.

tevens: check je bios sensors en de "shut-down temp" eens na. dan weet je ook wat meer ;)
Kan je ook andere tootljes voor gebruiken, zie Overclocking en cooling FAQ..

Ik zou niet aan die temperatuur schuiven..

• bulle bas
  • Niet online
Mopperman schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 16:56:

Het is heel vreemd, maar in de BIOS is *niets* te vinden over temperatuur. BIOS-info zou het meest betrouwbaar moeten zijn, maar zo lijk ik aangewezen te zijn op externe middeltjes.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

bulle bas schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 16:52:
Ah, dank je. Als ik de luchtkanalen en/of het stof niet kan vinden laat ik het weten.
offtopic:
Ik heb evt. nog voldoende stof voor je, mocht je niks kunnen vinden. Gratis af te halen.

• bulle bas
  • Niet online
Exorcist schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 18:21:
[...]

offtopic:
Ik heb evt. nog voldoende stof voor je, mocht je niks kunnen vinden. Gratis af te halen.
:+ Nein danke.

• Mopperman
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-04 05:10
bulle bas schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 17:27:
[...]

Het is heel vreemd, maar in de BIOS is *niets* te vinden over temperatuur. BIOS-info zou het meest betrouwbaar moeten zijn, maar zo lijk ik aangewezen te zijn op externe middeltjes.
dan is speedfan een goede keuze ja..

probeer ook eens everest home (gewoon in de zoekmachine typen, want home is officeel geschrapt)

wellicht kan everest je ook wat over je sensors vertellen.. aangezien speedfan die ook niet duidelijk aangeeft..

I can see clearly now the rain has gone. I can see all obstacles in my way.

• bulle bas
  • Niet online
Ik heb hem schoongeblazen, er zat niet veel stof. Maar dit scheelt een hoop. Speedfan geeft meestal nog een vlammetje voor Remote Temp [geloof ik], maar de fan houdt zich meestal stil. Dus het beestje zelf vind het mooi zo. Ook valt de laptop niet meer flauw.
Dank voor de tip _/-\o_
Pagina: 1