Toon posts:

Rad en temp sensor.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo ik heb een paar vraagjes in de trant van waterkoeling.
Zover ik heb gekeken heb ik hier niets over gevonden op het net, dus verwijs me alstu niet door naar google, want het aantal hersencellen om op dat idee te komen heb ik nou toevallig wel.

Nu vraag 1.
Ik heb een triple rad van Cooltec, om precies te zijn, een Cooltec Maxistream.
Nu cool ik die met 3 coolink 120mm fans, nu vraag ik me af of het helpt om ook nog fans aan de achterkant te zetten? Prijs gaat het me momenteel echt niet om ik wil alleen weten of het daadwerkelijk iets uit haalt.

Vraag 2
Ik heb als ik zo op bepaalde shops kijk die ook waterkoeling verkopen dat ik wel eens tegen zo'n temperatuurmeter aanloop. Nu vraag ik me af wat je nou eigenlijk hebt aan de temperatuur van het water te weten. Ik dacht namelijk dat het altijd om de temperatuur van bijvoorbeelde de cpu ging. Nu vraag ik me af of het misschien op een of andere manier valt te bepalen wat de temperatuur van de cpu is door hem te vergelijken met het water.

Vraag 3
Ik ben bezig mijn eigen res te maken. En ik kwam op het (hoop ik) briliante idee om het uit lego te vervaardigen. Nu vraag ik me af of dat wel lek vrij te krijgen valt. Ik heb het al geprobeert met water en so far so good. Maar natuurlijk, blijft dat ook zo, zou het bijvoorbeeld helpen om er teflontape tussen te doen, of is kit de beste oplossing? En zeg alstu niet koop maar een res, ik ben meer van het doe het zelf, natuurlijk zijn andere ideen welkom.

Alvast bedankt.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2007 16:14 ]

• Pilske
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-01 08:55
1.) Je kunt het doen, het zal 'n kleine winst geven, je kunt beter kijken naar de specificaties van je rad of die beter presteert met high flow fans of dat die ook goed presteert met normal flow fans enzo.

2.) eehm de temperatuur van het water meten is compleet nutteloos, tenzij je bijv 'n server draait en die vanzelf uit laat schakelen als het water boven 50 graden komt ofzo omdat de pomp niet aanstaat of kapot is oid .. verder heeft het 'n leuke bling factor "kijk mijn water is xx graden .. en jouw water ?!".

nutteloos dus.

uuhm je kunt wel 'n inschatting maken van de temperatuur van je CPU adhv je water temperatuur, alleen moet je er dan zeker van zijn dat er perfect genoeg koelpasta tussen zit. Maar je kunt nooit precies de temperatuur van je CPU bepalen.. daar kun je altijd nog beter coretemp, TAT, speedfan, Everest, of een van die andere programmas voor gebruiken ;)

3.) Tuurlijk kun je je rest uit lego maken, das eigenlijk best vet, zou je op zo'n grote lego onderplaat je hele PC kunnen bouwen, maar dan ga ik weer te ver.
Wel opletten dat je tussen ieder blokje, boven, onder, links en recht .. OVERAL waterbestendige kit doet. Het liefst eentje die nooit meer los laat en ook niet aangetast wordt door de koelvloeistof (wat dus 'n beetje lastig kan zijn maar niet onmogelijk).

klinkt interessant .. als je dat res af hebt wil ik het wel eens zien. De koppelingen erin krijgen wordt alleen wel 'n beetje gekloot ? of boor je daar gewoon 'n gat voor in 'n blokje })

[ Voor 25% gewijzigd door Pilske op 17-07-2007 16:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal wel wat foto's posten als het allemaal klaar is, maar koppelingen is niet zo'n grote zaak.
Want ik ben van plan de pomp onder te dompelen in het res, want dan zuigt hij water aan en de bovenkant is al helemaal geen issue want daar sluit ik gewoon een fitting op aan en laat het groten deels open. Tenminste dat weet ik nog niet zeker maar dat ben ik van plan. Ik weet alleen niet zeker of je een eheim 1048 kan onderdompelen. Ik zal ook nog wel een tekening maken van hoe het res er dan uit komt te zien want hoe ik het hier uitleg kan wellicht een beetje onduidelijk zijn.

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-01 18:16
Ik beschik zelf over in-line water temp meters, ik vind ze wel handig omdat ik 2 gescheiden waterloops heb. Namelijk 1 voor de processor + northbridge en 1 voor de videokaart. Op deze manier kan ik de temps vergelijken. Op idle zijn ze nagenoeg het zelfde maar onder load en langdurig gebruik verschilt het wel eens 3 tot 5 graden.
Ik heb 2 loops omdat ik van mening ben dat als je meer componenten op dezelfde loop hebt, dat dan de algehele temperatuur oploopt en dus invloed heeft op de temperaturen van elk onderdeel.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Is het niet makkelijker om je res uit een paar stukjes plexi te maken? En als je toch lego achtig iets wilt doen, is duplo dan niet beter?

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

bassie_ schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 18:14:
Is het niet makkelijker om je res uit een paar stukjes plexi te maken? En als je toch lego achtig iets wilt doen, is duplo dan niet beter?
Duplo of lego; is the same. (Zelfde materiaal etc. Alleen duplo blokken zijn groter.)

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-01 18:16
bij duplo kun je het reservoir in een stapel blokken maken door de bovenkanten uit te zagen, bij lego moet je alles helemaal rondom opbouwen en heb je dus veel meer lijm nodig.

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht misschien dat als ik alle lego op elkaar heb gestapeld, ik het welicht dicht zou kunnen branden? En nog iets, als ik mijn pomp in me res heb staan, en ik heb de intake niet aan gesloten op het uiteinde van het slang circuit stroomt hij dan niet over als ik me pomp uit zet? Want het uiteinde van het slang circuit komt in het res te hangen.

• 430xlkod
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-07-2025
Mss kun je een lego res maken en aan de binnenkant een plexi 'kooi' maken ?
Dat je dus een lego ommanteling hebt ...

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 08:38:
Ik dacht misschien dat als ik alle lego op elkaar heb gestapeld, ik het welicht dicht zou kunnen branden? En nog iets, als ik mijn pomp in me res heb staan, en ik heb de intake niet aan gesloten op het uiteinde van het slang circuit stroomt hij dan niet over als ik me pomp uit zet? Want het uiteinde van het slang circuit komt in het res te hangen.
Branden lijkt mij geen goede oplossing ;) . Ga anders is naar de bouwmarkt, om een lijm te kopen voor PVC leidingen! Zit muurvast en waterdicht!
Pagina: 1