Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Topicstarter
Ik heb op het moment een aanbod liggen van een nieuwe werkgever. Als ik op dit aanbod in zal gaan dan moet ik dus voor het eind van de maand mijn huidige baan opzeggen en kan ik na mijn opzegtermijn ( 1 maand ) op maandag 3 september bij mijn nieuwe baan beginnen.

Op zich allemaal geen probleem natuurlijk, maar ik heb vanaf volgende week 2 weken vakantie gepland staan ( Ook al een tijd doorgegeven ). Ik kan me nou voorstellen dat mijn huidige werk liever niet heeft dat ik nog op vakantie ga zodat ik nog zoveel mogenlijk tijd voor mijn huidige baas kan werken. Wat zijn hierin mijn en mijn baas zijn rechten?

Ik hoop er overigens gewoon op dat het in goed overleg afgehandeld kan worden, maar ik wil graag van te voren even weten hoe ik er voor sta. Het is natuurlijk ook niet in mijn baas zijn voordeel als hij een ongemotiveerde werknemer heeft, en als ik kan wil ik ook gewoon op een normale manier vertrekken.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Verwijderd

Geen idee wat voor een werk je doet, hoe vervangbaar je bent, etc. Weet je werkgever iets af van je (verlangen naar) een nieuwe baan? En waarom meteen nu kijken hoe het wettelijk etc geregeld is, ga eerst eens in gesprek met je huidige werkgever

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Topicstarter
Ik werk voor een Dienstverlener al software engineer, op zich redelijk vervangbaar alleen op korte termijn mischien wat lastig voor de klant waar ik nu zit.

Het gaat me ook niet perse om wettelijk gezien, ik zal ook zeker gewoon in gesprek gaan zoals ik in mijn laatste alinea aangeeft.

Ik wou me alleen wat voor bereiden op het gesprek met meningen van tweakers.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• mbrouwer
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-11 23:23
Het lijkt me dat als je na je vakantie nog genoeg tijd hebt om alle werkzaamheden over te dragen dit niet echt een probleem kan zijn. Het feit dat je op vakantie gaat kost je werkgever sowieso geld dat heeft niet heel veel te maken met het feit dat je weg gaat.

Aangezien je na je vakantie nog ongeveer een maand moet werken denk ik dat je daar in goed overleg wel uit moet komen al ligt dit wel een beetje aan hoe je met je werkgever omgaat natuurlijk.

"And As A Finishing Touch... God Created The Dutch"

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Topicstarter
Een probleem zal waarschijnlijk ook zijn om op tijd iemand te vinden die mijn werkzaamheden overneemt. Maar dat heeft natuurlijk niet zoveel met mijn vakantie te maken, aangezien dat niet aan het einde van mijn opzegtermijn is.

Ik denk er ook wel gewoon uit te komen in goed overleg, wou alleen graag wat meningen van mede-tweakers weten

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 31-10 10:33
Volgens mij is het zelfs best vaak voorkomend dat een werknemer opzegt en een hele berg vakantie dagen opneemt tot het einde van zijn opzegtermijn. Toevallig stond daar ook laast een opmerking over in intermedair (ging over vakantiedagen stuwmeren) dat een potentieel gevaar is dat door de grote hoeveelheden vakantiedagen die veel werknemers op hebben gespaard, het theoretisch mogelijk is dat iemand opzegt en vervolgens vrijwel zijn gehele opzegtermijn op vakantie gaat.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:31

Standeman

Prutser 1e klasse

Martin Sturm schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 16:30:
Volgens mij is het zelfs best vaak voorkomend dat een werknemer opzegt en een hele berg vakantie dagen opneemt tot het einde van zijn opzegtermijn. Toevallig stond daar ook laast een opmerking over in intermedair (ging over vakantiedagen stuwmeren) dat een potentieel gevaar is dat door de grote hoeveelheden vakantiedagen die veel werknemers op hebben gespaard, het theoretisch mogelijk is dat iemand opzegt en vervolgens vrijwel zijn gehele opzegtermijn op vakantie gaat.
Volgens mij is het zelfs heel normaal om je vakantiedagen nog even op te maken voordat je naar een nieuwe werkgever gaat. Je vakantiedagen uit laten betalen is de andere optie, maar dat kan lastig worden en mag ook niet in alle gevallen (bijv CAO). Van vakantiedagen meenemen heb ik verder nog nooit gehoord.

In principe is het pech voor de baas. De vakantie is geregeld en de werkgever moet zwaarwegende belangen hebben om dit nog terug te draaien. Persoonlijk zou ik gewoon de vakantiedagen opnemen en lekker op vakantie gaan. Ik neem aan dat je geboekt hebt en er ook aan toe bent! Je vakantie annuleren om je (ex-)baas tevreden te stellen vind ik wel heel erg ver gaan!

Mijn motivatie zal in iedergeval flink kelderen als mijn baas mij niet op vakantie zou laten gaan. In die periode zal er dan waarschijnlijk wenig zinnigs uit mijn handen komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Standeman op 17-07-2007 17:01 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• BoutWout
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-09 10:56
Ik weet dat in de CAO van de zorg het zo is dat als de werkgever hard kan maken dat je onmisbaar bent, dan kan hij jouw verplichten door te werken. Hierdoor kan jij hem weer verpicht stellen om je volgende werkgever je deze vakantiedagen te laten openemen (zolang je binnen de zorg CAO blijft)
In de zorg zou het anders zo kunnen zijn dat er niemand aan het bed van een patient staat bijvoorbeeld. Ik denk niet dat veel andere CAO's dergelijke afspraken hebben.

In praktijk gebeurt het echter altijd in goed overleg en zal de werkgever je bijna altijd je wel je vakantie dagen gunnen. Zo niet dan kan je je altijd 'ziek' melden. Hier is bijna niks tegen te doen. Dus het credo is, in goed overleg met je huidige werkgever, maar hij zal zich meestal moeten schikken.

Ander andere kant je huidige werkgever 'bedanken' bedanken door door te werken wordt meestal wel gewaardeerd natuurlijk, maar geen dief van je eigen protomonee zijn. Vakantiedagen uitbetalen is duur (al snel 50% belasting)

Red een boom, eet een bever

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Topicstarter
Het gaat me in dit geval helemaal niet om de financiele situatie. Die laatste paar euro's is me het niet waard om met ruzie weg te gaan. Het gaat me er ook niet om dat ik nog mijn vrije dagen op wil maken. Ik heb deze vakantie gewoon al lang gepland voordat er een andere baan in het spel kwam. Dit is ook gewoon in overleg gebeurd en dus geen probleem.

Het is idd voor mij ook geen optie om mijn vakantie op te zeggen. Ik ga zowiezo eerst even met mijn huidige manager praten over hoe we het op willen lossen. Ik heb er geen moeite mee om een beetje flexibel te zijn. Als het mogenlijk was om mijn vakantie te verschuiven had ik daar geen probleem mee gehad, dat is echter niet mogenlijk.

Ik ga morgen of overmorgen als ik tijd heb even bellen met mijn manager, ik laat nog wel even horen wat er uit komt.

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11 16:02
Erg jammer dat TS aangeeft alles op een nette manier af te willen handelen, en enkele tweakers komen met opmerkingen 'dat als het niet lukt je gewoon 'ziek' bent'

Join the club

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

... het theoretisch mogelijk is dat iemand opzegt en vervolgens vrijwel zijn gehele opzegtermijn op vakantie gaat.
Dit lijkt me toch tamelijk een open deur of niet? Dat een werknemer die vakantiedagen op neemt is imo ondernemersrisico. Als iemand weg wil dan moet dat in principe in goed overleg. Dus zodra je een maand van tevoren aan geeft dat je weg gaat en ook aan geeft dat je dan je vakantiedagen op neemt, dan lijkt me dat de ondernemer genoeg tijd heeft om iemand anders te zoeken of met een voorstel te komen. Neemt niet weg dat het 'vervelend' is.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:40
Je werkt er nog ca. 6 weken waarvan je er 2 op vakantie gaat. Me dunkt dat je in 4 weken de boel best kunt overdragen. Die periode is vergelijkbaar met opzeggen op de laatste dag van de maand waardoor je ook maar 4 weken zou hebben om de boel over te dragen. Als je alles in goed overleg wilt doen kun je evt. zelfs nog afspreken om pas per half september bij je nieuwe werkgever te beginnen?

Een reeds afgesproken vakantie annuleren kan alleen om heel zwaarwegende redenen en dan zal de werkgever over de brug moeten komen. Indien het nog niet was besproken dan was het anders geweest.
Nee hoor. Het enige wat een werkgever hoeft te doen is nee te zeggen en een middelmatige onderbouwing te geven mbt noodzakelijk overdragen van werk, etc. De wet voorziet er in dit geval in dat vakantiedagen uitbetaald worden.

Verwijderd

Ik denk dat je liever even rond de tafel moet gaan zitten met je huidige werkgever om te kijken of het wellicht mogenlijk is dat je je vakantie dagen op kan nemen in je opzeg maand. Lullig voor je werkgever als ie een vervanger voor je kan gaan zoeken als je 'ineens' weg bent.. maar goed, bied je nieuwe baan zoveel meer aan dat je je huidige baan op zegt ?

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 13:57:
Ik denk dat je liever even rond de tafel moet gaan zitten met je huidige werkgever om te kijken of het wellicht mogenlijk is dat je je vakantie dagen op kan nemen in je opzeg maand. Lullig voor je werkgever als ie een vervanger voor je kan gaan zoeken als je 'ineens' weg bent..
Ik ben niet "ineens" weg. Ik ben na mijn vakantie nog gewoon 4 weken aanwezig in mijn opzeg periode. In principe vallen er maar 3 dagen in mijn opzeg termijn. Alleen aangezien ik al wel voor mijn vakantie op wil zeggen zodat er meer tijd is om een opvolger te zoeken lijkt het mischien dat ik 2 weken in mijn opzeg termijn neem.
maar goed, bied je nieuwe baan zoveel meer aan dat je je huidige baan op zegt ?
Eigenlijk is het totaal niet relevant, maar ik denk idd een stuk meer werk genot te hebben bij mijn nieuwe baan. Bovendien krijg is ook het salaris een stuk beter.

Pagina: 1