Toon posts:

Waarom overclocken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voordat iedereen over me heen komt met termen als Newby, N00b en meer van dat soort verwensingen: ik ben een beginnend computerliefhebber en ben in ieder geval zo ver dat ik computers kan bouwen naar eigen wens en op bescheiden manier problemen van mijn eigen en andere systemen kan oplossen.

Met het bouwen van mijn nieuwe systeem rees bij mij de vraag: waarom is iedeeen toch aan het overclocken? Is het een manier van cool worden of is het een methode om hard door je centen te geraken (vooral als je de werkzame rook uit je onderdelen laat ontsnappen)?

Maakt overclocken je computer echt zoveel sneller (en is dit rendabel ten opzichte van de extra koelingskosten en het risico op doorfikken van printplaatjes) of is het gewoon een manier om een beetje te spelen met je systeem?

Verwijderd

Het is een hobby. En je hoeft helemaal niet zo extreem te gaan. Hardware heeft marges en toleranties. Die kun je benuttig door wat gratis extra snelheid te verkrijgen.

En ik denk dat er maar een klein deel van de mensen daadwerkelijk overklokt.

• 430xlkod
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-07-2025
Je moet gewoon weten hoever je KAN gaan met je onderdelen.

En waarom een dure 300€ CPU kopen als je ook eentje van 100€ kan kopen en die zonder problemen kan overclocken naar een snelheid evenredig met die 300€ dure CPU ?

Je bespaart alleen maar geld !

Verwijderd

Topicstarter
M.a.w. de snelheidswinst staat niet in verhouding tot de risico's, kosten en benodigde kennis...?
Weten we dat ook weer :D

Verwijderd

Dat ligt er maar net aan wat je doet.

Er zit nogal verschil tussen 20% winst door 5 minuten de handleiding van je mobo te lezen, of gewoon voor de lol de meest extreme apparatuur inbouwen om maar 1% verder te komen dan je buurman.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2007 15:26 ]

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

_Apache_

For life.

Tweakers, zoals een groot deel van de forumbezoekers zich noemen, zijn gebruikers die graag de grenzen van mogelijkheden opzoeken, dit kan zowel hardwarematisch als softwarematisch ( lees bijvoorbeeld overklokken en zelf programmeren )..

Of het rendabel is hangt natuurlijk helemaal af van de exacte hardware, de ene set laat zich heel makkelijk tot zelf 100% overklokken, het andere doet vrijwel niets boven de standaard prestaties. En tsja, het zoeken van grenzen gaat gepaard met vallen en opstaan. Het is maar net hoe ver je wil, durft en kan gaan om de grenzen op te zoeken..

Just my 0,02.

[ Voor 8% gewijzigd door _Apache_ op 17-07-2007 15:28 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Verwijderd

Topicstarter
Zoals gezegd: ben wat dat betreft een beginner. Ik speel wat RTS spellen en ik doe mijn administratie/internet. Ik zou niet weten wat ik verder met mijn PC zou willen :p

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09-2025

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 15:19:
Voordat iedereen over me heen komt met termen als Newby, N00b en meer van dat soort verwensingen: ik ben een beginnend computerliefhebber en ben in ieder geval zo ver dat ik computers kan bouwen naar eigen wens en op bescheiden manier problemen van mijn eigen en andere systemen kan oplossen.

Met het bouwen van mijn nieuwe systeem rees bij mij de vraag: waarom is iedeeen toch aan het overclocken? Is het een manier van cool worden of is het een methode om hard door je centen te geraken (vooral als je de werkzame rook uit je onderdelen laat ontsnappen)?

Maakt overclocken je computer echt zoveel sneller (en is dit rendabel ten opzichte van de extra koelingskosten en het risico op doorfikken van printplaatjes) of is het gewoon een manier om een beetje te spelen met je systeem?
Niet iedereen is aan het overclocken hoor, ik bijvoorbeeld niet en behoorlijk wat met mij. Om te overklokken moet je nogal wat extra kennis opdoen, mogelijk investeren in betere koeling en een speciaal "overklok" vriendelijk moederbord etc..

Voor diegene die dat overhebben, tuurlijk is er meer uit je hardware te halen. Zelf heb ik die extra energie er niet voor over zo simpel is dat!

En mijn pc's zijn geschikt genoeg voor het gewenste gebruik. Geen reden om over te klokken daar!

There is no place like ::1

Verwijderd

Topicstarter
Mijn systeem bestaat uit:

Intel CD E6600
Asus p5n32 SLI Premium
Asus EN8500 512 mb
2GB OZC geheugen
Win Vista 32bit

....
ik heb de boel draaiende, maar weet echt niet of er verder nog winst is (zal haast wel). Softwarematig zou ik sowieso moeite hebben, want ik moet al heel erg wennen aan Vista

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-01 10:52
Ik vind extreem overclocken een leuke hobby, al houd ik me er zelf niet mee bezig. Dan zitten er meteen weer kosten aan verbonden. Ook wil ik voorzichtig doen, maar dat zil niet zeggen dat ik niet kan overklokken. Ik doe niet aan het verhogen van voltages, zodat de kans op permanente schade echt miniem is. Maar puur door het verhogen van de fsb van 200 naar 228, loopt mijn amd3500+ van 2,2Ghz nu wel op 2,5Ghz. Dit is een kwestie van enkele minuten en nauwelijks risico. Ditzelfde heb ik gedaan met mijn videokaart. Met de stock koeler kon ik van 350mhz kern en 1000mhz geheugen naar 400mhz kern en 1100 mhz geheugen. En hier is echt geen kennis of durf voor nodig. Maar in 3dmark 2005 is het wel het verschil tussen 4950 of 5600. Dit is geen wereld van verschil, maar toch 10% winst in een half uur zonder echt risico. Dat noem ik toch de moeite waard.

PS:
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 15:29:

Intel CD E6600
Asus p5n32 SLI Premium
Asus EN8500 512 mb
2GB OZC geheugen
Win Vista 32bit

....
ik heb de boel draaiende, maar weet echt niet of er verder nog winst is (zal haast wel). Softwarematig zou ik sowieso moeite hebben, want ik moet al heel erg wennen aan Vista
Je hebt vij duur geheugen gekocht dat zeker makkelijker overklokt dan simpel TwinMos geheugen. Er is dus wel een mogelijkheid, en die is gemakkelijk te benutten door wat simpel lezen en proberen. Zolang je van voltages afblijft, kan er immers nauwelijks iets gebeuren.

[ Voor 29% gewijzigd door kemphaas op 17-07-2007 15:33 ]

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

• Zygivt
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-01 02:50

Zygivt

Evenaren en overtreffen

Voor mij voornamelijk een beginnend hobby. Ik ben er pas mee begonnen, maar vind het toch leuk als ik mijn amd 3000+ op evenredig ghz krijg als een cpu van deze tijd. Vooral het spelen met je hardware en net zo lang spelen totdat je de snelste instellingen hebt vind ik leuk aan overclocken.

Overclocken kan best wel veilig. Je moet gewoon zorgen dat je 1 instellingen tegelijk wijzigt. Net zolang totdat pc onstabiel wordt. Op dat moment klok je hem iets terug en ga je hem stressen op nog eventuele fouten. Gaat het na zoveel uur foutloos dan neem je weer een ander stukje hardware onder de loep.

Lees vooral Topicstarts of faqs door daar vind je veel nuttige informatie.

ps: je houd er ook nog eens leuke conferenties aan over

• Cardo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-01 21:20
Waarom ik overclock?

nou omdat ik JUIST niet zoveel geld overheb voor een duurdere processor;) ik zit nu op een celeron 335 2,8 ghz, 1024 dualchannel, en een 6800. Hiermee haal ik 8800 3dmarks03. Nu heb ik hem o/c(naar de 3,6, hij kan hoger maar mijn mem werkt niet mee ;) ) en haal ik er over de 10.000. Leuk dat beetje extra performance in spellen;) Natuurlijk wil je echt beter, zul je gewoon een andere set moeten kopen. Maar het is gewoon de kick om zoveel mogelijk performance te halen met wat je hebt. Tuurlijk je kan wel 1000 euro erin smijten en een retesnelle pc hebben, maar als dit ook met 600 kan? Dan is het ten eerste veel leuker, en het bespaart je veeeeeel geld :)

[ Voor 4% gewijzigd door Cardo op 17-07-2007 15:34 ]

Een dag niet leechen is een dag niet leven ! :p

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

imho had het overklokken van de hardware vroeger meer "nut"
Toen kon je met het overklokken toch nog dat ene spelletje op het goeie tempo laten draaien.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 15:26:
Zoals gezegd: ben wat dat betreft een beginner. Ik speel wat RTS spellen en ik doe mijn administratie/internet. Ik zou niet weten wat ik verder met mijn PC zou willen :p
Ik overclock niet echt als hobby, maar meer omdat ik geen zin heb om veel geld uit te geven aan computers.

Ik heb meer dan 2 jaar geleden een geforce 6200 kaartje gekocht, voor 75 euro. Deze kaart is in standaardinstellingen niet in staat moderne games te draaien op een acceptabele framerate. Maar van dit kaartje wist ik dat de pipelines te unlocken waren, waarna de kaart een volwaardige Geforce 6600 werd. Vervolgens heb de core ingesteld op een hogere snelheid dan een 6600GT, en het geheugen ook nog eens flink overclocked. Vervolgens presteerde het kaartje beter dan een meer dan 2x zo dure 6600GT (ondanks het ontbreken van ddr3 geheugen.), en speel ik er nu nog steeds bijna dagelijks Battlefield 2, C&C Tiberium wars etc. mee.
Zonder overclock zou ik deze games zeker niet kunnen spelen. Het kan dus wel degelijk uitmaken als je geen zin hebt om veel geld uit te geven aan hardware.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 15:29:

Intel CD E6600
Asus p5n32 SLI Premium
Asus EN8500 512 mb
2GB OZC geheugen
Win Vista 32bit

....
Volgens mij is dat niet echt een OC bord, oude nvidia chipset....

• taaiewillem
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-02-2024
Ik zou alleen willen overclocken wanneer ik zwaar Photoshop. Meestal zou ik willen underclocken, zeker als het op mijn kleine kamertje warm is en ik alleen een spelletje Mahjongg doe, kijk op internet, of met Word bezig ben. Dan spaar ik stroom en kan de blower naar half toerental. Maar hoe kan dat snel en simpel gedaan worden zonder poespas, dus liefst automatisch?

'We zullen wel zien' zei de kat en loosde in de suikerpot

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05:28

aex351

I am the one

Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 15:22:
Het is een hobby. En je hoeft helemaal niet zo extreem te gaan. Hardware heeft marges en toleranties. Die kun je benuttig door wat gratis extra snelheid te verkrijgen.

Inderdaad, en een nog kleinere groep overklokt ook echt als een hobby. De meerderheid doet het gewoon puur om meer prestatie uit zijn systeem te persen.

Afhankelijk van hoeveel verstand je ervan hebt, hoe meer prestatie je uit een systeem kan persen. Zo is mijn PC gebouwd om overgeklokt te worden, dit stel ik één keer in en verder kijk ik er niet naar om. Mijn doel was dan ook zo min mogelijk geld uit geven voor een systeem met maximum prestatie welk ook nog stil moet zijn. Dus als je er verstand van hebt dan scheelt het je toch wel snel enkele honderden euros voor dezelfde prestatie.

< dit stukje webruimte is te huur >

Verwijderd

Topicstarter
Ik speelde op mijn oude systeen (Asus p4p800, PIV 2.6 en 1 GB geheugen met V9560 kaart - vlg mij gforce 5600- ) nog CnC3,... wat mij zelf ook verbaasde. En dat zonder overclocken. Bij nader inzien had ik de laatste maand toch kunnen overklokken, want inmiddels is mijn mobo ermee gestopt, dus had ik nog wat ervaring kunnen opdoen.....

Verwijderd

Ik zie OC-en als een hobby die ook nog nut heeft :).Mijn E6600 draait nu op 3.4ghz (verder ga ik hem niet pushen, het is te warm op m'n kamer) en als je zware applicaties draait scheelt die 1000mhz meer zeker een berg :). Als je video's gaat encoden wil je elke mhz hebben, kan uren cpu-tijd schelen. CPU's OC-en is trouwens relatief veilig denk ik. Videokaarten wat minder, RAM is voor mij altijd al een raadsel geweest :+.

C&C3 draait inderdaad op oude hardware ook nog gewoon okay, maar bijv Supreme Commander heeft veel profijt van een snellere CPU.

edit: deze jongen zit te slapen :+

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2007 16:12 ]

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-01 11:54
^ 1000mhz ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Viss op 17-07-2007 16:06 ]

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

Overclocken kan je voor de leuk doen en de prestaties. Toen ik een celeron 500MHz had en mijn vrienden Athlons op 1Ghz of meer, moest ik wel om nog een beetj UT te kunnen spelen.

Nu is het meer voor de leuk, mamma heeft echt geen 2,5GHz athlon nodig voor d'r office. Maar een 3000+ op stock is ook meteen weer zo'n bottleneck voor een spelletje, dus zo kan ik 'm zelf ook nog goed gebruiken :)

Ik ga geen Core 2 Duo van 300 euro kopen als die van 100 euro hetzelfde kan, mits ik 100 euro "extra"besteed aan goede onderdelen als mobo & mem (in vergelijking met het goedkoopst vindbare alternatief dan he)

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Verwijderd

kemphaas schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 15:31:Ook wil ik voorzichtig doen, maar dat zil niet zeggen dat ik niet kan overklokken. Ik doe niet aan het verhogen van voltages, zodat de kans op permanente schade echt miniem is. Maar puur door het verhogen van de fsb van 200 naar 228, loopt mijn amd3500+ van 2,2Ghz nu wel op 2,5Ghz. Dit is een kwestie van enkele minuten en nauwelijks risico.
Ik heb juist dezelfde cpu op juist dezelfde fsb lopen :) , nooit problemen mee gehad en de temp zit ook goed met standaard koeler .

Gewoon opletten dat je doet en wat je moet doen als het toch misgaat (BIOS reset bijvoorbeeld door batterijtje uit mobo te halen).

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 31-01 17:03

Dark

who tweaked the light?

Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 15:22:

slaat de spijker op zijn kop.
De hardware heeft marges om bij ongunstige omstandigheden toch te kunnen blijven functioneren. Als je de omstandigheden gunstig maakt kan je die marge claimen. Vaak kan je op die manier telkens een volgende stap maken, en dat is precies wat het leuk maakt, het steeds oplossen van ongunstigheden en het doorbreken van de eerdere grenzen.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:25

M2M

medicijnman

daarnaast zou die E6600 van jouw met gemak 3.0 ghz kunnen halen. (bijna) elke E6600 kan dat gemakkelijk, en het geeft je een extra 600 mhz snelheid wat je wel merkt in applicaties en games. Het gaat gewoon allemaal net iets sneller en soepelder.

uiteraard zitten, zoals hierboven ook al gezegt, aan overklokken ook... risicos. Het grote risico is dat je je hardware frituurt. Zolang je een beetje binnen de marges blijft, en tegenwoordig schakelen de onderdelen zichzelf uit als ze te warm worden, is er niets aan het handje.

Daarnaast gaat de levensduur van een onderdeel achteruit, maar zo weinig dat je hardware al achterhaald is op het moment dat het van ouderdom overlijd.

tweekers houden nu eenmaal van het limiet

groet, Maarten.

-_-

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-11-2025

silitek

Tubes Only

Ach, een ieder heeft zo z'n afwijking. Wij " tweakers" hebben iets met grenzen zoeken hardware.
Is niet erg... 8)

edit: hardware-protection word steeds beter...silitek mist de tijd van rokende mobo's en smeulende CPU's

[ Voor 35% gewijzigd door silitek op 17-07-2007 18:40 ]

Tubes....It's what make music music!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik vind het zelf een sport om zo goedkoop mogelijk een snel systeem te bouwen, voor die tijd. Zo heb ik nu een pentium e2160 (afgeslankte core 2 duo cpu) van 1.8Ghz op 2.7Ghz draaien, zonder voltage-verhogingen, op een relatief goedkoop mATX bordje, en met goedkoop (maar goed overklokbaar) geheugen. 85 Euro voor een CPU die met deze instellingen ongeveer even snel is als een e6600 op stock snelheden is dus juist erg economisch.

Ik moet wel bekennen dat de zucht naar een steeds sneller systeem, ook al heb je het niet echt nodig, zeker aanwezig is. Zo wil ik eigenlijk een Q6600 CPU hebben en die op 3Ghz draaien, terwijl ik nauwelijks game of veel met video en/decoding werk. Da's een beetje de 'kick' factor, 'because I can' :P

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Pagina: 1