[XP] rechten voor remote-shutdown *

Pagina: 1
Acties:
  • 2.437 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Borgoth
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-04-2023

Borgoth

De botte lul.

Topicstarter
Ik heb hier 2 pc's die ik remote wil kunnen afsluiten. via
code:
1
shutdown -s -m \\pcnaam
krijg ik toegang geweigerd. in dit topic staat dat ik de rechten moet hebben, maar ik weet niet waar ik dat moet instellen. als ik zoek op remote instellingen zoek dan krijg ik alleen maar remote desktop problemen/oplossingen. Ik wil geen programma's hier voor gebruiken omdat het al ingebakken zit, ik moet alleen de instellingen nog hebben.

Edit:
als ik in computer beheer: verbinding maken met een andere computer doe zecht hij als ik ergens op klik ook aan dat ik geen rechten heb.

[ Voor 12% gewijzigd door Borgoth op 17-07-2007 15:12 ]

Make something idiot proof, and someone will make a better idiot.
Verstand op nul en nadenken!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Als je van PC A een shutdown wilt laten uitvoeren op PC B, hebben de credentials van PC A wel genoeg rechten op PC B?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Borgoth

Borgoth

De botte lul.

Topicstarter
credentials? zijn dat rechten rechten?

Ik heb blijkbaar geen rechten op PC B, dat is ook wat ik probeer in te stellen. Ik kan alleen niet vinden hoe ik dat moet doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Borgoth op 17-07-2007 15:14 ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Met shutdown.exe kan je geen andere credentials (username/wachtwoord) meegeven dus zal je een andere tool moet zoeken, die zijn er wel (ook uit dat andere topic)

Of zorgen dat je meer rechten kan krijgen op die bak.

• Borgoth

Borgoth

De botte lul.

Topicstarter
Ik begrijp dat ik meer rechten nodig heb, maar in computer beheer kan ik alleen maar lokale gebruikers instellen en niet iets als, pc B mag door pc A uitgezet worden

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Borgoth schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 15:18:
Ik begrijp dat ik meer rechten nodig heb, maar in computer beheer kan ik alleen maar lokale gebruikers instellen en niet iets als, pc B mag door pc A uitgezet worden
Of een lokale gebruiker aanmaken op de remote computer met dezelfde naam als de gebruiker die wilt afsluiten.
Of andere tool gebruiken waar je wel mee kunt geven dat je als andere gebruiker dit wilt doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Kixtart op 17-07-2007 15:23 ]

☻/
/▌
/ \

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Welk OS?

Force shutdown from a remote system (weet niet zeker of dit het goede Local Policy gedeelte is)

Je kan dit op Everyone zetten, maar dat is wel een security risk.

[ Voor 11% gewijzigd door Gunner op 17-07-2007 15:24 ]

• Borgoth

Borgoth

De botte lul.

Topicstarter
Ik heb XP pro SP2 NL op beide pc's.

Waar kan ik dit vinden?
code:
1
Computer Configuration\Windows Settings\Security Settings\Local Policies\User Rights Assignment

verbinding van buiten af staat ook op bijde pc's aan, maar ik denk niet dat dat het zelfde is.

[ Voor 22% gewijzigd door Borgoth op 17-07-2007 15:29 ]

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Borgoth schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 15:28:
Ik heb XP pro SP2 NL op beide pc's.

Waar kan ik dit vinden?
code:
1
Computer Configuration\Windows Settings\Security Settings\Local Policies\User Rights Assignment

verbinding van buiten af staat ook op bijde pc's aan, maar ik denk niet dat dat het zelfde is.
gpedit.msc in run invoeren
Ik wist trouwens niet dat je andere gebruikers kon invoeren, weer wat geleerd ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Kixtart op 17-07-2007 15:31 ]

☻/
/▌
/ \

• DW-ike
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-07-2025
Hoe doe je verder de remote login?
als je "gewoon" via VNC of ultraVNC werkt kun je zowel al het gewone werk op afstand op de betreffende machine uitvoeren, alsmede de machine op afstand afsluiten.

edit "wer lesen kann ist klar im vorteil" :'(
sorry er overheen gelezen dat je het met behulp van de standaard windows instalatie wilt

[ Voor 26% gewijzigd door DW-ike op 17-07-2007 15:33 ]

Why run? you'll only die tired......

• Borgoth

Borgoth

De botte lul.

Topicstarter
Ok, ik heb in dat gpedit.msc het bestandje voor remote afsluiten gevonden. Alleen rest het probleem dat er een slotje op de map staat en ik hem niet aan kan passen. zal even kijken of het met admin wel lukt.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Zoek eens op psshutdown, dan kom je uit op MS TechNet als het goed is. Met psshutdown kun je andere credentials opgeven om af te sluiten :)

We are shaping the future

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad. Al kan het ook best met de gewone shutdown: doe er 'net use \\pcnaam /user:administrator' voor en je hebt de juiste credentials (als je het wachtwoord hebt natuurlijk, maar dat zal wel als je een systeem wilt sluiten of rebooten).

edit:

Ik haal het topic trouwens even over van NT naar WOS en zet, voor de leesbaarheid en conform het beleid aldaar, het OS in de topictitel.

[ Voor 23% gewijzigd door F_J_K op 18-07-2007 09:56 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Oh, bij de weg: als je Administrator account géén password heeft (blanco dus) dan heb je sowieso al geen mogelijkheid deze over het netwerk te gebruiken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Borgoth schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 09:42:
Ok, ik heb in dat gpedit.msc het bestandje voor remote afsluiten gevonden. Alleen rest het probleem dat er een slotje op de map staat en ik hem niet aan kan passen. zal even kijken of het met admin wel lukt.
Dat probleem heb ik dus ook. Ook met admin account. Zie de screens hieronder. Een lokale gebruiker toevoegen gaat dan weer wel...

Deze rechten wil ik aanpassen:
Afbeeldingslocatie: http://62.58.50.15/scheers32/1/2/scrna.png
Extern systeem "LAPTOP" heb ik lokaal rechten gegeven:
Afbeeldingslocatie: http://62.58.50.15/scheers32/1/2/scrnb.png

Dus ik klik toepassen waarop deze melding verschijnt:
Afbeeldingslocatie: http://62.58.50.15/scheers32/1/2/scrnc.png

Check: ik zit wel in het goede venster (gpedit.msc) om een externe pc lokaal rechten te geven om het lokale systeem af te sluiten toch? Zo ja, wat doe ik verkeerd en hoe moet het wel?

Verwijderd

*schop

Niemand? ;(

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

http://www.ozzu.com/ftopic61537.html
http://www.jsifaq.com/SF/Tips/Tip.aspx?id=3901
http://www.microsoft.com/...cetroubletn.mspx?mfr=true
www.google.com (zoek op "Local policy database does not exist" waarschijnlijk)
The security database is corrupted.

Cause: A hardware problem if the computer is improperly shut down or a software error.

Run esentutl /g to check the integrity of the security database at %windir%\Security\Database\Secedit.sdb.

If the database is corrupt:

1.

Attempt to recover it by running esentutl /r on the %windir%\Security folder. If this fails, attempt to repair it by running with esentutl /p on %windir%\Security\Database\Secedit.sdb.

2.

After that, delete the log files in %windir%\Security.

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Thnx, maar de database is verder in orde hoor. Ik kan ook gerust andere instellingen aanpassen of een lokale gebruiker allerlei rechten geven. Het enige wat niet lukt is een extern systeem "WERKGROEP/COMPUTERNAAM" rechten te geven. Dan verschijnt die error...

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Klopt, want je hebt in een werkgroep voor elke PC een aparte userdatabase (SAM) die niet uitwisselbaar is.
elke PC is zijn eigen 'domain' met eigen users.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

alt-92 schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 21:39:
Klopt, want je hebt in een werkgroep voor elke PC een aparte userdatabase (SAM) die niet uitwisselbaar is.
elke PC is zijn eigen 'domain' met eigen users.
Dus ik kan simpelweg niet een extern systeem op deze manier rechten geven om mijn pc af te sluiten? :/
Is het dan wel mogelijk remote shutdown te gebruiken in een eenvoudig thuisnetwerk?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 23:50:
[...]
Dus ik kan simpelweg niet een extern systeem op deze manier rechten geven om mijn pc af te sluiten? :/
Je kan niet een account van één PC (domain) in een andere PC (domain) gebruiken in een groep, of selecteren.
Daarvoor heb je een trust (vertrouwensrelatie) nodig, en die is er niet in een werkgroep.
Vandaar dat er zoiets is als Simple File Sharing, waarbij de Guest account gebruikt wordt om dat lastige gedoe voor de thuisgebruiker te omzeilen :)

In een Domain (AD bijvoorbeeld) gebruik je een gezamenlijke useraccount-database die voor alle aangesloten PCs geldt, en dan kan je dat dus weer wel :)
Is het dan wel mogelijk remote shutdown te gebruiken in een eenvoudig thuisnetwerk?
Jawel, door de credentials van die remote PC te gebruiken > PCNAAM1\useraccount + password.

psshutdown heeft die optie bijvoorbeeld:
code:
1
psshutdown -k -u PC1\user -p Password \\PC1

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor Remote Desktop met Vista en de 6.0 client, daar moet je dan de machinenaam bij de gebruikernaam opgeven.

[ Voor 11% gewijzigd door alt-92 op 15-09-2007 00:06 ]

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

psshutdown/psexec van SysInternals - zoals eerder genoemd - al geprobeerd ?
Uiteraard wel de juiste admin-credentials specificeren. Zou gewoon moeten werken.

En met RDC in console-modus ("mstsc /console") kun je ook gewoon een remote shutdown doen.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Verwijderd

alt-92 schreef op vrijdag 14 september 2007 @ 23:58:[...]
Jawel, door de credentials van die remote PC te gebruiken > PCNAAM1\useraccount + password.

psshutdown heeft die optie bijvoorbeeld:
code:
1
psshutdown -k -u PC1\user -p Password \\PC1

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor Remote Desktop met Vista en de 6.0 client, daar moet je dan de machinenaam bij de gebruikernaam opgeven.
Dat lukt niet?:
Afbeeldingslocatie: http://62.58.50.15/scheers32/1/2/scrnd.bmpEn nee, ik was die pc niet al aan het afsluiten :+
Ik ga me maar eens in die psshutdown verdiepen...
SKiLLa schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 00:01:

En met RDC in console-modus ("mstsc /console") kun je ook gewoon een remote shutdown doen.
Dat is wat ik nu gebruik als 'workaround', maar ik wil het met één druk op de knop kunnen doen zonder eerst in te loggen :)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Iets dergelijks had je met F_J_K in "[XP] rechten voor remote-shutdown *"?

Kan je firewall misschien iets te veel blokkeren? <-- zet firewalls, virusscanners, etc als test even kort uit. ALs het dan wel gaat wil je die goed configureren.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
C:\Documents and Settings\****>net use \\boven /user:admininstrator
Systeemfout 1219.

Meerdere verbindingen met een server of een gedeelde bron van een gebruiker die
meerdere gebruikersnamen gebruikt, zijn niet toegestaan. Verbreek alle eerdere v
erbindingen met de server of de gedeelde bron en probeer opnieuw..

C:\Documents and Settings\****>
Maar ik snap ook niet helemaal wat je bedoeld met dat 'ervoor' zetten. Zou je eens de hele instructie voor een remote shutdown op deze manier kunnen geven?
F_J_K schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 13:26:
Kan je firewall misschien iets te veel blokkeren? <-- zet firewalls, virusscanners, etc als test even kort uit. ALs het dan wel gaat wil je die goed configureren.
Die had ik al uit staan ;)

Waar ik achter ben gekomen via deze website is dat het geheel wel werkt als ik de daar genoemde setting lekker op "Guest only - local users authenticate as Guest" zet (daar stond-ie dus niet op). Remote shutdown met psshutdown werkt dan, maar je hoeft geen user of password meer mee te geven dus dat is nogal een security risk...

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 13:47:
[...]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
C:\Documents and Settings\****>net use \\boven /user:admininstrator
Systeemfout 1219.

Meerdere verbindingen met een server of een gedeelde bron van een gebruiker die
meerdere gebruikersnamen gebruikt, zijn niet toegestaan. Verbreek alle eerdere v
erbindingen met de server of de gedeelde bron en probeer opnieuw..

Maar ik snap ook niet helemaal wat je bedoeld met dat 'ervoor' zetten. Zou je eens de hele instructie voor een remote shutdown op deze manier kunnen geven?
Dan zou je uitkomen op iets als
code:
1
2
net use \\boven\ipc$ /user:boven\administrator <password>
shutdown -s -t 5 -m \\boven

Met de eerste regel zet je een authenticated sessie op, de tweede regel doet de daadwerkelijke shutdown.

De melding die je nu hierboven krijgt komt omdat je naar dezelfde PC al met andere credentials een verbinding hebt:
code:
1
 net use

geeft je een lijst met openstaande connecties.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 13:47:Waar ik achter ben gekomen via deze website is dat het geheel wel werkt als ik de daar genoemde setting lekker op "Guest only - local users authenticate as Guest" zet (daar stond-ie dus niet op). Remote shutdown met psshutdown werkt dan, maar je hoeft geen user of password meer mee te geven dus dat is nogal een security risk...
Hmm, nu doet-ie het weer niet :? :?

Ben in de tussentijd alleen ff naar buiten geweest, daarna alle cmd vensters gesloten en nog eens geprobeerd... 8)7 :?
alt-92 schreef op zaterdag 15 september 2007 @ 13:52:
[...]

Dan zou je uitkomen op iets als
code:
1
2
net use \\boven\ipc$ /user:boven\administrator <password>
shutdown -s -t 5 -m \\boven

Met de eerste regel zet je een authenticated sessie op, de tweede regel doet de daadwerkelijke shutdown.

De melding die je nu hierboven krijgt komt omdat je naar dezelfde PC al met andere credentials een verbinding hebt:
code:
1
 net use

geeft je een lijst met openstaande connecties.
Ik had idd nog wat andere openstaande connecties (mapje zichtbaar als netwerkschijf B: onder 'deze computer'). Die heb ik verwijderd en toen nog eens geprobeerd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
C:\Documents and Settings\****>net use
Nieuwe verbindingen worden opgeslagen.

Er staan geen gegevens in de lijst.

C:\Documents and Settings\****>net use \\boven\ipc$ /user:boven\administrator ******
De opdracht is voltooid.

C:\Documents and Settings\****>shutdown -s -t 60 -m \\boven
Toegang geweigerd.

:(

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2007 14:42 ]

Verwijderd

Werkt nu. Hartelijk dank Alt-92 _/-\o_

Kan ik ook andere leuke dingen hiermee? Bijv een batch bestand op de target pc uitvoeren?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ja, dat kan ook, met psexec bijvoorbeeld.
Al zou ik eerder naar VBscript/WMI gaan kijken :)
http://www.microsoft.com/...ts/templates/default.mspx

[ Voor 29% gewijzigd door alt-92 op 15-09-2007 15:17 ]

Pagina: 1