Valar Morghulis! All men must die -- Jaqen H'ghar
Een voormalig collega van mij was bezig met de IT propedeuse aan OU en dat ging goed zolang hij in ploegen werkte (dus veel vrije tijd). Toen hij van job veranderde (en dus in een 9 to 5 ritme kwam) gaf hij gelijk op vanwege te weinig tijd.
Het is zeker mogelijk, maar je zal je vrije tijd toch heel efficiënt moeten verdelen.
Zelf ben ik onlangs ook begonnen aan een OU opleiding, en ik neem mij voor om ook in ploegen te blijven werken zolang ik studeer.
[ Voor 6% gewijzigd door Kapoen op 17-07-2007 15:05 ]
Clowns to the left of me, Jokers to the right
Waar ik vooral tegen opzie is de wiskunde. Ik heb 10 jaar geleden (ik voel me exteem oud zo...) VWO gedaan, met een Beta vakkenpakket, dus met
- wiskunde A
- wiskunde B
- natuurkunde
- scheikunde
- economie I
- Engels
- Nederlands
Voor de wiskunde vakken had ik altijd zesjes, maar het is allemaal compleet weggezakt. In de opleidingsgids voor Informatica van de OU zag ik wiskunde vakken staan, beide onder de noemer discrete wiskunde. Geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen.
Bij discrete wiskunde moet je denken aan dingen als:
- Je hebt 5 boeken, in hoeveel volgorden kunnen ze staan (en zo verder
- Je hebt een netwerk met allerlei verbindingen, wat is de kortste route
Het zijn vooral dingen welke je uiteindelijk handig kan gebruiken tijdens het programmeren. Het kan ook zijn dat er nog een stukje logica in zit, dat hangt een beetje van de inrichting van het vak af, maar voorkennis daarvoor heb je al helemaal niet vanaf het VWO.
[edit]
Volgens mij geeft http://nl.wikipedia.org/wiki/Discrete_wiskunde wel een aardig overzicht van wat er op de gemiddelde informatica opleiding aan discrete wiskunde voorbij komt.
[ Voor 13% gewijzigd door MikeN op 17-07-2007 22:01 ]
Ga een keer langs bij een studie centrum en bekijk het materiaal is zelf.
Ik doe zelf de master, ingestroomd met HBO vooropleiding. De belasting kan somserg hoog zijn. En je zult een zeker ritme moeten zien te vinden. Iedere week een vast moment om te studeren enzo.
Ik was op de HBO ook bang voor de wiskunde, maar dat viel achteraf wel mee. Dingen als rijen en reeksen, cryptografieberekeningen en grafen zijn wel te begrijpen, ik zou daar niet al te bang voor zijn. wellicht dat het niveau op de OU nog een tandje of 2 hoger is...
succes met je keuze in ieder geval, ik denk dat ik het uiteindelijk niet ga doen, ik mezelf goed genoeg ken om te weten dat ik die zelfdiscipline niet op kan brengen... in een klasverband is zoiets wel makkelijker bij te houden.
Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.
Grootste voordeel voor mij was bij de OU dat je vrij bent in het bepalen van je tempo. Eerst heb ik anderhalf jaar een redelijk regulier tempo aangehouden, daarna een half jaar niets gedaan en daarna heb ik juist weer een wat hoger tempo aangehouden.
Grootste nadeel zal voor mensen die een wat hoger tempo aan willen houden het kostenaspect zijn.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Opzich een goede zaak natuurlijk.Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 09:40:
In de ir. / MSc technische informatica opleiding van de OU zit ontzettend veel wiskunde op een hoog niveau. Dat kan ik me herinneren van een vriend die jaren geleden naast zijn HTS HIO van Fontys ook de WO TI van de OU deed.
Als je het hele programma doet van de OU, van propedeuse, bachelor tot master, dan moet je rekenen op zo'n 10 vakken waar je echt wat wiskunde zult moeten doen. (Dit omvat ook compiler en kennis technologie gerelateerde cursussen.)
Klein tipje als je de OU gaat doen. Hoe tegen natuurlijk het ook mag klinken. Ga bij de OU altijd de modules die je het meest aanspreken als eerste doen. Vakken die je binnen hebt kunnen ze je niet zomaar meer afnemen en het is lullig als je net door een rot vak bent om er achter te komen dat het leuke vak wat je erna gepland hebt uit het curriculum genomen is.
Misschien handig voor mede tweakers om te weten... Ik heb dit jaar zitting genomen als student lid in de facultaire opleidings comissie van de faculteit informatica van de Open Universiteit. Ik zit daar om studenten belangen te behartigen.
[ Voor 11% gewijzigd door The - DDD op 18-07-2007 15:10 ]
Ik doe mijn opleiding bij de HU, de Hogeschool Utrecht. Goede school, slechte kantine.LordMorgoth schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 14:56:
elhopo, bij welke instelling doe jij je opleiding?
ik heb overigens wel het idee dat een avondopleiding minder moeilijk is als een dagopleiding, maar aangezien ik nog nooit een dagopleiding HBO heb gedaan, weet ik ook niet of dat inderdaad zo is...
Overigens heeft de hogeschool van Amsterdam volgens mij ook een goede opleiding. Ik heb nog even getwijfeld, maar Amsterdam kwam op mij meer over als een leerfabriek. (volgens je profiel zit je in Alkmaar, en Amsterdam lijkt mij dan het dichtste bij...)
[ Voor 21% gewijzigd door elhopo op 18-07-2007 15:32 ]
Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.
Daar denk ik inderdaad aan. Normaal gezien betaal ik verspreid over 3 jaar iets meer dan 4000 euro om een master management/IT te behalen, maar ik zou het toch in kortere tijd willen afwerken. En dan heb ik nog geluk dat ik de pre-master individueel mag/kan doen, anders zou het mij meer dan 8000 euro kostenStevenK schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 15:04:
Grootste nadeel zal voor mensen die een wat hoger tempo aan willen houden het kostenaspect zijn.
De prijs is ook een van de redenen waarom ik absoluut wil blijven 'ploegen', het idee om enkele modules te doen aan een stevige prijs en dan te moeten stoppen... nee bedankt.
[ Voor 12% gewijzigd door Kapoen op 18-07-2007 15:46 ]
Een volledige studie aan de OU kost ongeveer 3500 per studiejaar.Kapoen schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 15:44:
[...]
Daar denk ik inderdaad aan. Normaal gezien betaal ik verspreid over 3 jaar iets meer dan 4000 euro om een master management/IT te behalen, maar ik zou het toch in kortere tijd willen afwerken. En dan heb ik nog geluk dat ik de pre-master individueel mag/kan doen, anders zou het mij meer dan 8000 euro kosten(als Belg is het niet practisch om naar Nederland te rijden voor de sessies
)
De prijs is ook een van de redenen waarom ik absoluut wil blijven 'ploegen', het idee om enkele modules te doen aan een stevige prijs en dan te moeten stoppen... nee bedankt.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Deeltijdse opleidingen zijn er ook in België, studies op afstand bijna niet. Toch geen interessante die een master diploma opleveren. Verder is er ook een specifiek samenwerkingsverband tussen OU en de 6 Vlaamse universiteiten, dus ik mag er zeker van zijn dat dat diploma ook hier geldig zal zijnVerwijderd schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 18:15:
Waarom niet in BE studeren in plaats van NL? In BE zijn toch ook wel deeltijd-opleidingen? En tegenwoordig is de hele EU Bologna-stijl (Associate - Bachelor - Master - PhD) volgens mij.
OU wordt zelfs actief gepromoot op de Vlaamse televisie via spotjes.
Gelukkig heb ik al een andere opleiding afgewerkt in het verleden, ik heb reeds een Graduaat/HBO Toegepaste Informatica, waardoor ik toegang heb tot de pre-master van BPM and IT. In totaal moet ik 21 modules (pre-master en 2 master jaren) afwerken aan 223 euro/stuk.StevenK schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 18:21:
[...]
Een volledige studie aan de OU kost ongeveer 3500 per studiejaar.
Wat ik me ook afvroeg is hoe werkgevers tegenover een bachelor opleiding via de OU staan? Is de waardering daarvan vergelijkbaar de waardering voor een bachelor dagopleiding?