Shuttle AB52 V2 post niet meer

Pagina: 1
Acties:

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Ik heb hier een PC die niet meer door de posting heen wil.
Ik heb al vanalles geprobeerd (zie hieronder), en heb het gevoel dat ie óf stuk is, óf ik zie wat over het hoofd, maar wat? :?

Ik heb geprobeert de PC zonder geheugen te booten -> POST niet
Ik heb geprobeert de PC zonder videokaart (GF4 MX440) te booten -> POST ook niet
Ik heb geprobeert de PC zonder HDD's te booten -> POST ook niet
Ik heb geprobeert de PC zonder hardware te booten, op geheugen en CPU na -> POST niet

Ik heb nog niet geprobeert te booten zonder CPU, krijg die verrekte koeler niet los, maar ik heb ook (nog) niet zo veel ervaring met S47-boxed koelers.

Kan ik er van uitgaan dat als de PC ook zonder de CPU niet booten wil, dat het moederbord dan gewoon dood is? Of zijn er nog andere dingen, die ik kan proberen?
Gaat overigens over een Shuttle AB52 v2 moederbord (i845e chipset), zit 1x 512MB RAM in, 1,6GHz P4 CPU, 120GB HDD.

Wat betreft waardes van de voeding, deze heb ik niet, maar heb ik niet nodig ook, want gisteren (overdag) werkte de PC nog gewoon en gisteravond nadat ik de draadloze netwerkkaart er in deed niet meer... Maar vreemde is, nadat ik die kaart er weer uithaalde POST de PC dus nog steeds niet... Zo ook in de oude situatie, zoals ik de PC zag, POST de PC ook niet meer... :(

Mochten jullie wat info missen, dan hoor ik dat graag.

Ik heb overigens gelezen in Hangen en Opstartproblemen troubleshooter dat een BIOS reset zou helpen, maar ik heb niets veranderd in de BIOS op de boot sequence na, dus daar kan (na logisch redeneren) het niet liggen lijkt me? Overigens kan ik op dat bord ook nog niet de BIOS reset vinden, maar dat kan ik nog altijd even opzoeken.

Hierdoor lijkt een voeding-probleem mij ook niet de issue, omdat de voeding met dezelfde hardware en dergelijke er in ook gewoon gewerkt heeft... ;)
Alleen, wat kan ik nu nog controleren of (ik hoop van niet) concluderen?

UPDATE: BIOS reset geprobeert, maar ook dit mocht niet baten... :(
Heb nu overigens ook de manual voor me, misschien dat ik daar nog wat handige info kan halen, om dit mobo uit de intensive care te halen...

[ Voor 21% gewijzigd door CH4OS op 17-07-2007 13:43 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Kleine update:

Ik heb net geprobeert de boel aan te sluiten zonder kast, waardoor de PC opeens beeld gaf (hoorde het piepje niet, speaker niet aangesloten).
Nu zit de boel weer ín de kast maar krijg ik géén POST meer... :(

Nog een kleine update:

Ik had begrepen dat de backplate soms misschien voor kortsluiting zou zorgen.
Deze zat inderdaad niet helemaal 100% goed, heb dit nu gecorrigeerd, maar het POST-probleem blijft helaas... :(

[ Voor 33% gewijzigd door CH4OS op 18-07-2007 00:40 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Eerder vanmiddag (rond 16u denk ik, ten tijde van mijn vorige posting dus) heb ik de PC aangesloten gehad zonder de kast.
Ik kreeg toen wél beeld (en dus een post), kwam niet ver, maar enig teken van leven kreeg ik wel en dus een bevestiging: Er is niks mis met de hardware.

Heb zojuist weer geprobeert om op te starten zonder de hardware in de kast.
Gekke is alleen dat ik nu weer géén beeld (en dus geen post) krijg met die hardware... :(

Ik word hier inmiddels wel een beetje gek van, ik weet namelijk totaal geen oplossing of mogelijk remedie voor dit mysterie... :(

Enige tips of ideeën die ik nog kan proberen?

[ Voor 33% gewijzigd door CH4OS op 18-07-2007 00:42 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou zeggen, vervang de voeding eens, die kan wel problemen geven, ook al lijkt deze te werken.. Wat voor voeding heb je eigenlijk?
Daarbij zou ik sowieso een biosreset, andere cpu en ander mobo proberen. Je neemt wel aan dat het werkt, maar vaak is dat niet verstandig te doen, gezien een onderdeel wel degelijk problemen kan geven.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Terw_Dan schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 09:17:
Ik zou zeggen, vervang de voeding eens, die kan wel problemen geven, ook al lijkt deze te werken.. Wat voor voeding heb je eigenlijk?
Daarbij zou ik sowieso een biosreset, andere cpu en ander mobo proberen. Je neemt wel aan dat het werkt, maar vaak is dat niet verstandig te doen, gezien een onderdeel wel degelijk problemen kan geven.
Was ik vergeten bij een van de updates te vermelden:
De voeding die er in zat liet de PC ook wel eens vastlopen en doordat ik een ander mobo al had gehaalt, kon ik even mooi testen met het mobo.
Daarom had ik even geprobeert de boel buiten de kast aan te sluiten.
Hierdoor kreeg ik wel beeld op de monitor en dus ook een POST -> Conclusie alle hardware + oude mobo is goed.
Moederbord later maar weer teruggebracht en gerolen voor voeding + restwaarde in waardebonnen gekregen.
Maar ook met de nieuwe voeding, geeft het geheel nu zelfs buiten de kast geen teken van leven meer, ook niet met de oude voeding.

Ik snap dus totaal niet meer wat er aan de hand is.
De PC start met minimale hardware; mobo (Shuttle AB52 v2.0), CPU (Intel P4 1,6GHz Northwood volgens mij), geheugen (512MB PC2100 dacht ik),videokaart (GeForce4 MX 440) en harde schijf (120GB, merk + type weet ik even niet)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wat is nu je oude mobo en je nieuwe mobo? Dat is me niet helemaal duidelijk.
Werkt het spul nu wel allemaal buiten de kast? zoja, dan heb je vast ergens kortsluiting.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Terw_Dan schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 11:20:
Wat is nu je oude mobo en je nieuwe mobo? Dat is me niet helemaal duidelijk.
Werkt het spul nu wel allemaal buiten de kast? zoja, dan heb je vast ergens kortsluiting.
Het 'nieuwe' mobo heb ik teruggebracht naar de winkel, omdat de oude (Shuttle AB52 v2) weer beeld gaf (en dus niet defect is of wat dan ook evenals de andere hardware)... Het nieuwe plankje was eentje van MSI, de MSI Intel478 PM8M-v, maar zoals gezegt, deze is inmiddels terug bij de winkel en gerolen voor andere voeding + waardebon.

Buiten de kast werkt de PC inmiddels dus ook om een of andere misterieuze wijze niet meer, wat gistermiddag nog wél het geval was.

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 18-07-2007 12:32 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

GJ-tje schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 11:26:
[...]
Het 'nieuwe' mobo heb ik teruggebracht naar de winkel, omdat de oude (Shuttle AB52 v2) weer beeld gaf (en dus niet defect is of wat dan ook evenals de andere hardware)... Het nieuwe plankje was eentje van MSI, de MSI Intel478 PM8M-v, maar zoals gezegt, deze is inmiddels terug bij de winkel en gerolen voor andere voeding + waardebon.

Buiten de kast werkt de PC inmiddels dus ook om een of andere misterieuze wijze niet meer, wat gistermiddag nog wél het geval was.
Dan zou ik gewoon van vooraf aan met de troubleshooter gaan beginnen. Waarschijnlijk is er gewoon iets onnoemelijk brak aan het doen, dus uitsluiten is de enige mogelijkheid.
Pagina: 1