[Routed subnet] - Subdomein intern beschikbaar maken

Pagina: 1
Acties:

• gvanh
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-12-2023

gvanh

Webdeveloper

Topicstarter
Sinds gisteren ben ik bezig met de configuratie van mijn XS4ALL Business DSL verbinding met routed subnet. Achter de modem van XS4ALL hangt mijn eigen router (voorlopig een Draytek Vigor 2200).

Nu heb ik vrijwel alles keurig werkend. Internet draait, ook portforwarding gaat goed en de webserver achter de router werkt naar behoren wanneer van buiten iemand een domein bezoekt dat op de webserver gehost wordt.

Alleen van binnen werken de (sub)domeinen niet. Wanneer ik binnen het interne netwerk een subdomein bezoek, dan kom ik uit in het control panel van de modem van XS4ALL. Op zich klopt dat ook wel, want wanneer de domeinen zijn ook gekoppeld aan het IP adres van het modem. Dat is immers het IP adres zoals het van buiten beschikbaar is.

Is er nu een mogelijkheid om de adressen intern toch beschikbaar te krijgen, zonder hier een volledige DNS service te moeten gaan draaien.

Alvast mijn dank voor hulp!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-03 23:16

SpamLame

niks

Je kunt de hostfile op pc invullen om externe adressen aan interne ip's te koppelen.
Wil je dat niet dan zal je toch een DNS in moeten gaan richten, op zich niet veel werk.

Vraag me trouwens af of je het control panel van je modem wel aan de buitenkant wilt publiceren, ik zou het niet doen

[ Voor 63% gewijzigd door SpamLame op 17-07-2007 10:43 ]

• gvanh
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-12-2023

gvanh

Webdeveloper

Topicstarter
Ja ... dat heb ik nu inderdaad gedaan om mijn vermoeden te bevestigen dat het een DNS probleem is. Maar om nu voor alle subdomeinen steeds op alle computers weer de hostfile te moeten aanpassen lijkt me ook geen feest. Bovendien voelt dat een beetje als een ad-hoc oplossing.

Is er overigens een manier om in de host-file een wildcard te gebruiken, zoals je dat ook bij DNS instellingen zou doen? Ik heb net geprobeerd om *.mijndomein.nl door te verwijzen naar de goede server, maar dat wordt genegeerd. specifieksubdomein.mijndomein.nl werkt wel zoals bedoeld.

Control Panel is trouwens van buiten niet beschikbaar ... alleen van binnen. IP adres van buiten intikken geeft keurig de webserver met de default Virtual Host container.

[ Voor 47% gewijzigd door gvanh op 17-07-2007 10:46 . Reden: aanvullende vraag ]

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-03 23:16

SpamLame

niks

gvanh schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 10:42:
Ja ... dat heb ik nu inderdaad gedaan om mijn vermoeden te bevestigen dat het een DNS probleem is. Maar om nu voor alle subdomeinen steeds op alle computers weer de hostfile te moeten aanpassen lijkt me ook geen feest. Bovendien voelt dat een beetje als een ad-hoc oplossing.
Dan wordt het een DNS of een slim distributie mechaniek om de host file te distribueren over alle PC's

Nee wildcards kunnen niet, reden is dat wat voor de domeinnaam staat de host is.
* is dus een host die * heet.
Overigens is "specifieksubdomein.mijndomein.nl" geen subdomein. Zoals het er nu staat is het een host of alias,zoals GOT host.domain.tld. (laatste punt is het root domein).
Een subdomein heeft weer eigen hosts, bv. host.specifieksubdomein.mijndomein.nl

[ Voor 34% gewijzigd door SpamLame op 17-07-2007 10:49 . Reden: Aanvullend antwoord. ]

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Jouw probleem is dat als er een pakketje op je interne interface binnenkomt met het externe ip, dat de routers deze niet door de portforwarding heen stuurt. Op GoT (en misschien ook wel ergens anders) wordt dat ook wel (NAT) loopback genoemt. Sommige modems schijnen dit te ondersteunen. Als je zelf iptables kan schrijven kan je dit ook maken.

Nou ja, een eigen (intern) DNSje draaien lijkt me (in principe) een nettere oplossing; je gebruikt dan gewoon het juiste ip.