Soms S.M.A.R.T. op maxtor 320GB

Pagina: 1
Acties:
  • 440 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GenetiX
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-01 16:00
In mijn systeem heb ik een raid configuratie zitten van twee identieke Maxtor 320GB SATA disks. Nu begon Vista meldingen te geven over harddisk problemen en ook in de RAID manager was één van de schijven verdwenen. Ook hoorde ik een 'tikkend' geluid uit de pc komen. Eng.

Het lastige is dat ik niet weet om welke schijf het gaat, ze hebben in de RAID set hetzelfde ID en ik kan niet bepalen om welke schijf het gaat als ik mijn pc open maak en luister. Meestal is het getik weer afgelopen en ben je te laat...

Beide schijven dus op de reguliere SATA poorten aangesloten en Seatools geïnstalleerd (doet ook maxtor schijven), uitgebreide tests uitgevoerd maar geen foutmeldingen gekregen. Ook tijdens het booten worden geen SMART errors gegeven, terwijl de Event Viewer van Vista deze meldingen wel heeft gegeven.

Ik ben bang dat de schijf waar het om gaat het dus tijdelijk weer even doet maar er straks weer helemaal mee stopt. Is er een mogelijheid de S.M.A.R.T. historie uit een schijf uit te lezen? Ik neem aan dat ze dat bij een service afdeling ook kunnen doen. Althans, daar had de winkel het over waar ik 'm vandaan heb.

Verwijderd

Yep S.M.A.R.T heeft ook een errorlog, onder BSD kan ik die uitlezen. Voor Windows weet ik niet, je zult een wat geavanceerder SMART prog nodig hebben.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Als je aangeeft dat de schijf soms tikt, en sowieso met een SMART melding komt, zullen veel winkels daarop al overgaan tot vervanging. Althans, dat is mijn ervaring. Noteer in ieder geval de SMART code bij het opstarten, die errorcode moet an sich al voldoen. Zo'n melding is een eerste teken van een aankomend overlijden.

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:25
Exorcist schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 15:51:
Als je aangeeft dat de schijf soms tikt, en sowieso met een SMART melding komt, zullen veel winkels daarop al overgaan tot vervanging. Althans, dat is mijn ervaring. Noteer in ieder geval de SMART code bij het opstarten, die errorcode moet an sich al voldoen. Zo'n melding is een eerste teken van een aankomend overlijden.
meestal wel, maar dan is het handig dat de TS weet om welke van zijn 2 schijven het gaat.
Je kan smartctl gebruiken (onderteel van het pakket smartmontools). Dit is een linux project, dat ondertussen naar windows geport is (sommige opties maken dit duidelijk: ook op windows moet je verwijzingen als "/dev/sda" gebruiken voor je primary sata schijf). Hiermee kan je normaal manueel voor elke schijf alle smart testen uitvoeren, en de error-logs bekijken.

maleadt

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

MALEADt schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 18:17:
[...]

meestal wel, maar dan is het handig dat de TS weet om welke van zijn 2 schijven het gaat.
Je kan smartctl gebruiken (onderteel van het pakket smartmontools). Dit is een linux project, dat ondertussen naar windows geport is (sommige opties maken dit duidelijk: ook op windows moet je verwijzingen als "/dev/sda" gebruiken voor je primary sata schijf). Hiermee kan je normaal manueel voor elke schijf alle smart testen uitvoeren, en de error-logs bekijken.

maleadt
De tikkende geluiden lijken me genoeg om het te lokaliseren. Kast open, goed luisteren, en evt. voelen welke schijf tikt. Dat merk je wel, dat de kop bijv. overslaat.

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:25
Exorcist schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 18:32:
De tikkende geluiden lijken me genoeg om het te lokaliseren. Kast open, goed luisteren, en evt. voelen welke schijf tikt. Dat merk je wel, dat de kop bijv. overslaat.
GenetiX schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 09:43:
Het lastige is dat ik niet weet om welke schijf het gaat, ze hebben in de RAID set hetzelfde ID en ik kan niet bepalen om welke schijf het gaat als ik mijn pc open maak en luister. Meestal is het getik weer afgelopen en ben je te laat...
Soms kan het echt wel moeilijk zijn hoor. Ik heb het zelf voorgehad met 1 van mijn 2 harde schijven, en het getik is extreem moeilijk te lokaliseren (ook door te voelen).

• GenetiX
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-01 16:00
Smartmontools geïnstalleerd. Heerlijk, zo'n simpele command line tool waar je echt wat aan hebt :)

Ik krijg echter op de Maxtor schijven deze melding bij een identify:

Device: Maxtor 6 V320F0 Version: VA11
Device type: disk
scsiModePageOffset: response length too short, resp_len=4 offset=4 bd_len=0
Local Time is: Tue Jul 17 21:21:50 2007 WEDT
Device does not support SMART

Vreemd dus, de RAID controller gaf namelijk wel SMART meldingen, waar haalt deze ze dan vandaan? Door schrijf fouten of iets dergelijks?
Pagina: 1