SMB netwerkschijf via VPN max. 1 gebruiker

Pagina: 1
Acties:

• Kelfox
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2023
Beste tweakers,

Ik heb de volgende situatie.

2 panden.

Pand 1:

Windows 2003 server (DC) heeft een data schijf gedeelt welke door iedereen gebruikt mag worden met volledige rechten.

Internet is geregeld door een Modem in bridge-modus waaraan een wrt54gl linksys router aan hangt met dd-wrt firmware (de nieuweste). Hierop draai ik een vpn-server welke ip's uitdeelt in dezelfde range als dat de win2k3-server hangt. Werkt allemaal goed.

Pand 2:
Windows 2003 server (DC).
Internet wordt geregeld door modem in bridge-modus waar ook een wrt54gl linksys aan hangt met dd-wrt firmware. Deze router is zo ingesteld dat het een vpn-client is op de dd-wrt in pand 1.

Werkt goed, ik kan de data schijf benaderen door \\serverPand1\data te doen.

Als ik vanaf 2 werkstations deze map als een netwerkschijf instel, dan kan ik er niet tegelijkertijd op. Wel afzonderlijk.

De map \\serverPand1\data wordt als een netwerkschijf gemapt, werkt helemaal oke. Als ik bestanden aan het benaderen ben met pc1 in pand2, en dit ook doe met pc2 in pand2, dan krijg ik een melding dat de schijf niet meer toegangkelijk is. Dit doe ik met 2 verschillende inlognamen op de share.

Heb dit opgelost door op de server in poand1 een ftp-server te draaien en op de werkstations met netdrive de map te mounten als netwerkschijf. Dit werkt perfect...

Ik vraag me wel af waarom ik niet gewoon via SMB erop kan komen met meerdere gebruikers...? :(

• Kelfox
Kick :)

• Networkaholic
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-03 00:34
Doe je aan NAT tussen de clients en de server ? Dus ziet jou server de verschillende clients van hetzelfde IP adres afkomen ?
Daar heeft SMB/CIFS namelijk problemen mee. Zoek bij MS even in de KB.

• Kelfox
Dit is het probleem inderdaad.

Heb het volgende artikel gevonden: You cannot make more than one client connection over a NAT device

Echter hebben ze het daar over de laatste service pack welke het oplosg.

Ik citeer: "To resolve this problem, obtain the latest service pack for Windows 2000. For additional information, click the following article number to view the article in the Microsoft Knowledge Base".

Het lijkt me echter niet op te lossen hiermee. Ik heb al de laatste service packs + updates binnen.

Ze geven als alternatief webdav, maar hier ben ik niet bekend mee. Ga ik even op zoeken.