Toon posts:

CPU te warm?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste iedereen,

Als ik een spel (World of Warcraft) aan het spelen ben op lage kwaliteit, dan is de tempratuur van mijn cpu gewoon iets van 45 graden. Als ik dan de kwaliteit van het spel veel hoger zet, word de tempratuur binnnen 10 seconden 60 graden. Is dit normaal of loopt de tempratuur wel erg snel op? Kan het ook zijn dat de sensor gewoon niet helemaal goed is of zou hij dan al helemaal raar moeten doen? Als ik aan de heatsink van de processor voel, voel ik niet heel veel verschil tussen 40 en 60 graden. Omdat dit de tweede poging is omdat de vorig post op slot ging omdat ik te weinig research heb gedaan, zal ik daar nog wat over vertellen. Ik heb veel op google gezocht en de search op dit forum gebruikt, maar ik ben er nog steeds niet achter gekomen hoe het komt dat de tempratuur zo snel stijgt. Of dat normaal is heb ik ook nog niet kunnen vinden. Ook heb ik een tempratuur meter in mijn computer gehangen, om de luchttempratuur te meten, deze is bij zware belasting zo'n 8 graden meer dat de buitenlucht. Ook heb ik die meter zelf in de heatsink gedrukt, dan zie ik dat de tempratuur die ik meet met de meter in de heatsink (Zelf erin gedrukt) zo'n 8 graden hoger is dan de tempratuur die speedfan aangeeft als de temp volgens speedfan 32 graden is. Als ik hem ga stressen, en speedfan geeft 60 graden aan, dan geeft mijn eigen meter 44.4 graden aan. Maar als het aantal graden volgens speedfan hoger word, dan gaat de fan op de heatsink ook sneller draaien. Het lijkt een beetje alsof er iets mis is met de koelpasta, maar het is een amd 4800+ waar al standaard zo'n wit stickertje op zit. Wat is hier nou precies aan de hand?

Alvast bedankt voor de reacties.

Edit:
Wat me nou zojuist opvalt is dat als ik naar speedfan kijk, de tempratuur van 'core' veel lager is. Die temp gaat langzamer omhoog en is zo'n 50 graden als die andere temp 66 graden is. Maar volgens mij reageerd de fan op de heatsink op die hoge tempratuur.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2007 21:39 ]

• ZalmanLuci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-02-2025
Even kijken of er stof in de CPU fan zit. Zo, ja. Dit er afhalen. En kijken wat de temps zijn. Goede airflow in de kast ( in en out take fans, voor meer kijk in de FAQ) Als je em hebt overgeclocked (denk van niet, omdat je er niks overzegd) dan overclock er af en kijk dan nog eens.

Succes ermee!

Verwijderd

Topicstarter
Heb hem inderdaad niet overgeclocked, en er is geen spoor van stof. Verder heb ik alleen een outtake fan, maar ik denk ook niet dat een intake fan zo veel gaat schelen als je naar de stijgingen kijkt van de temps. De temps dalen namelijk ook enorm snel als ik stop met stressen.

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-05 21:08
Volgens mij klopt dat wel dat de temps snel omhoog en omlaag gaan. Is hier bij mij ook zo het schiet eerst omhoog nar een bepaald punt en dan gaat het 1 a 2 graden hoger of soms meer, hangt ervan af.

• ZalmanLuci
Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2007 @ 22:12:
Heb hem inderdaad niet overgeclocked, en er is geen spoor van stof. Verder heb ik alleen een outtake fan, maar ik denk ook niet dat een intake fan zo veel gaat schelen als je naar de stijgingen kijkt van de temps. De temps dalen namelijk ook enorm snel als ik stop met stressen.
Anders kun je voor een 10tje een 64 Freezer pro (sorry! weet de hele naam niet |:( ) Dat zijn er goeie koelers, en verslaan soms een zalmantje :( :P

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is een beetje dat als ik een andere koeler op de proc ga zetten, de garantie vervalt. Dat wil ik niet, maar als het aan de koelpasta kan liggen ga ik gewoon terug naar azerty, maar dat weet ik dus niet zeker. :S

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 17:56
Wat is dat nou voor onzin, je mag toch wel gewoon aan je eigen PC een paar onderdelen vervangen.
Maar als de temps snel dalen is er ook niets mis met de koeling, als hij op idle al 40 graden is dan is er wat mis.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2007 @ 23:10:
Het probleem is een beetje dat als ik een andere koeler op de proc ga zetten, de garantie vervalt. Dat wil ik niet, maar als het aan de koelpasta kan liggen ga ik gewoon terug naar azerty, maar dat weet ik dus niet zeker. :S
En hoe willen zij controleren wat voor koeler je op je cpu hebt gehad wanneer je je cpu terugbrengt? :P

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-04 08:52
dat geld alleen voor de koeler van een GPU...en zelfs als hij stuk is en je zet er de oude koeler op dan merken ze erg nog niks van..

Verwijderd

Topicstarter
Over die garantie staat gewoon in het boekje die ik bij de processor kreeg.

• Pinjataaa
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:07

Pinjataaa

Hit me!

Mijn processor was ook heel warm gisteren, want het was 35 graden he..
Maar als je een andere CPU koeler wilt kopen, moet je dat gewoon doen!
De oude gewoon wegleggen en als er iets gebeurd moet je hem er weer opzetten, merken ze niets van ;) En normaal vervalt je garantie al als je 1x je kast open haalt

En zolang hij niet hoger dan 70 graden wordt hoef je je nergens zorgen over te maken!

[ Voor 12% gewijzigd door Pinjataaa op 17-07-2007 10:32 ]

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

De temperatuur bij "core" komt van de sensor in de cpu zelf. Die is iets meer te vertrouwen dan "CPU". 50 graden is dan best normaal met de standaard koeler.

Yes, but no.

Verwijderd

Topicstarter
Maar is het bu beter om een extra casefan erbij te plaatsen, of om een andere cpu koeler te gebruiken. Want als de cpu volgens speedfan heel warm is, doet m'n vinger niet zeer als ik aan de heatsink voel. En als ik het spel op hoge kwaliteit zet (Wat ik natuurlijk ook wil :P) dan komt de temp gewoon erg hoog.

• ZalmanLuci
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 11:14:
Maar is het bu beter om een extra casefan erbij te plaatsen, of om een andere cpu koeler te gebruiken. Want als de cpu volgens speedfan heel warm is, doet m'n vinger niet zeer als ik aan de heatsink voel. En als ik het spel op hoge kwaliteit zet (Wat ik natuurlijk ook wil :P) dan komt de temp gewoon erg hoog.
Ik zou echt als ik jou was, gewoon cpu fan er af halen en er een nieuwe betere opzetten. Als je ooit problemen er mee krijgt dan zet je die oude fan er weer op, en ze zullen nooit zien of er een andere heeft opgezeten. :P

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik zal eens kijken. Ik neem aan dat er wel koelpasta bij bijvoorbeeld de Arctic Cooling Freezer 64 Pro zit. Maar is het niet zo, dat als ik die andere koeling heb gekocht, hij helemaal niet beter koeld?

Is het trouwens miet zo dat ze bij amd kunnen zien of er een andere koeling op heeft gezeten?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2007 13:51 ]

• WubboZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-12-2025

WubboZ

Evil Inside

Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 13:49:
Oke, ik zal eens kijken. Ik neem aan dat er wel koelpasta bij bijvoorbeeld de Arctic Cooling Freezer 64 Pro zit. Maar is het niet zo, dat als ik die andere koeling heb gekocht, hij helemaal niet beter koeld?

Is het trouwens miet zo dat ze bij amd kunnen zien of er een andere koeling op heeft gezeten?
Dat zit koepasta bij ja. Maareh, hoe zouden ze bij AMD kunnen zien dat je een andere koeler hebt gebruikt? Het enige wat je zou kunnen zien is dat de proc los geweest is, en dat er evt wat nieuwe koelpasta op is gedaan.

(\__/)
(='.'=)
This is Bunny. Copy and paste bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination

Verwijderd

Hallo, ik heb precies hetzelfde probleem gehad met mijn cpu (ook amd 4800+) Ook bij azerty gekocht, ik heb mijn pc gewoon door azerty in elkaar laten zetten, maar hij werd bij mij ook 60/70 graden stressed, ik heb een tubetje koelpaste besteld en de koeler erafgehaald (arctic freezer 64 pro) en hoe dat eruit zag... een dikke laag koelpasta die over de randen heenkwam :o :( Toen heb ik er nieuwe koelpasta opgesmeerd en nu blijft ie lekker koel :o :)

Edit: En als je dat niet aandurft, dan stuur je azerty toch even een e-mailtje of je dit kunt doen zonder dat de garantie vervalt, en of de garantie ook vervalt als je er een arctic freezer 64 pro opzet ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2007 14:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb net Azerty een mail gestuurd, maar de garantie bij azerty vervalt niet (Heb hem zelf in elkaar gezet), maar de garantie bij AMD vervalt...

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 15:06:
Heb net Azerty een mail gestuurd, maar de garantie bij azerty vervalt niet (Heb hem zelf in elkaar gezet), maar de garantie bij AMD vervalt...
Maar als je cpu kapotgaat stuur je hem toch terug naar azerty neem ik aan? Zolang je daar nog garantie hebt is het toch goed? :)

• Pinjataaa
  • Laatst online: 19:07

Pinjataaa

Hit me!

Garantie vervalt niet bij AMD... Als ik een tray koop moet ik toch ook zelf mijn koeler erop zetten. Daar heb ik nog wel 1 jaar garantie om.

Verwijderd

Topicstarter
In het boekje staat dat de garantie vervalt als ik er een andere op zet, ik wil het stukje ook wel citeren hoor. :P

• timbry
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-03 16:10
Gewoon een andere koeler erop zetten en mocht ie stukgaan, dan zet je de originele koeler weer terug.

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

• albatross
  • Laatst online: 29-12-2025
Pinjataaa schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 15:16:
Garantie vervalt niet bij AMD... Als ik een tray koop moet ik toch ook zelf mijn koeler erop zetten. Daar heb ik nog wel 1 jaar garantie om.
Niet iets om je erg druk om te maken. Zo'n disclaimer, als ie al bestaat, is gewoon om zichzelf in te dekken. AMD begrijpt ook best wel dat mensen er soms hun eigen koeler op zetten; en dat die dan natuurlijk beter is dan de stock cooler (waarom zouden mensen er anders eentje kopen?). Ik betwijfel ten zeerste of AMD ooit een retour-CPU geweigerd heeft om die reden. Bovendien, denk maar niet dat Azerty, of een ander, er expliciet bij gaat zeggen bij AMD dat er geen stock cooler gebruikt is.

Grote beddrijven als AMD spelen gewoon de percentages: een X aantal CPU's komt terug. En, tenzij de brandvlekken er vanaf vliegen, gaan ze echt 0,0 onderzoek doen. Ieder mannetje dat je er ook maar een halfuur op moet zetten, kost namelijk al meer dan gewoon ding vervangen.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Pagina: 1