Toon posts:

Macbook QWERTZ naar QWERTY

Pagina: 1
Acties:
  • 567 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik wil voor mijn studie een macbook pro gaan kopen. ik heb mijn windows laptop verkocht dus nu staat de deur open voor een nieuwe mac.
ik sta op het punt om de goedkoopste van de nieuwe generatie (2,2ghz Core 2 Duo geforce 8600gt 128mb etc) te kopen voor 1700 euro.
nu kwam ik op marktplaats de duurste variant tegen, die zo'n 2400-2600 euro kost. maar es is een "maar". de macbook pro is splinternieuw maar heeft een QWERTZ toetsenbord. een Belgische indeling dus. nu kan je wel gewoon qwerty typen door de instelling, maar de nummers op de toetsen kloppen dan niet helemaal.

nu vroeg ik me af of het moeilijk is om een toetsenbord te vervangen. de apple store vertelde mij dat dat minimaal 250 euro gaat kosten (?????). ook kan ik nergens in Nederland een shop vinden die de toetsenborden los verkoopt, of eventueel losse toetsen.

wat zouden jullie in mijn situatie doen? of hebben jullie tips om het toetsenbord te vervangen?
alvast bedankt :D

Montezume

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
QWERTZ is Duits, Azerty is Belgisch

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-02 22:06

wouterve

Swinger of States

QWERTZ is inderdaad Duits, klopt helemaal. Ik heb ook ooit zo'n deal gedaan met mijn huidige Powerbook -- hij was al iets onder de marktwaarde van een Qwerty-versie, maar heb er ook nog wat afgetroggeld om eventueel het toetsenbord te laten vervangen. Dat heb ik echter nooit gedaan: ik kwam erachter dat je heel snel went aan de afwijkende karakters op de toetsen en dat je als je een beetje ervaren bent met typen en je de indeling gewoon op Qwerty zet, je nergens last van hebt. Even één keertje proberen waar alle toetsen nu precies zitten zodat je dat weet, en na een weekje weet je niet beter. Als de deal goed is, zou ik het dus zeker niet om het toetsenbord laten afketsen; je went eraan, echt waar!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:56

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Als ik even op eBay kijk zie ik verschillende gloednieuwe macbook pro keyboards met een "nu kopen" prijs van 50 € (+ verzendkosten). Een laptop toestenbord vervangen is meestal kwestie van enkele schroefjes losmaken, dus ik zou me niet laten tegenhouden door de afwijkende layout.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Verwijderd

Topicstarter
de Mac store in den bosch vertelde mij dat ze de hele bovenkant vervangen als ze het toetsenbord omwisselen.
het is inderdaad wel een duits toetsenbord, want op de plek van : ' \ zitten O U en A met puntjes erop.
ik vond voor een bedrag van 1800 euro het wel zonde dat er dan een verkeerd toetsenbord in zit ;-)
een nieuwe kost me 1700, die 2e hands ongeveer 1800, 100 euro meer dus.

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
ik weet het niet helemaal zeker , maar dat geldt alleen voor de macbooks . Als je van indeling wilt veranderen bij een macbook pro , hoeft alleen het keyboard verwisselt te worden.

*heb het even gecheckt op onderdelen die verkrijgbaar zijn, en inderdaad, macbook pro keyboards zijn gewoon vervangbaar zonder heel de topcase te vervangen.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Correct. Je moet wel de hele topcase eruit slopen, maar daarna is 't tobo een los onderdeel.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Maar die zijn dus niet uit nederland te halen? alleen verschepen met Ebay?

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:41
toetsjes loshalen op de goede plek vastzetten en dan de indeling op qwerty zetten?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Maurits van Baerle
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
SPEEDDRAGON schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 12:34:
toetsjes loshalen op de goede plek vastzetten en dan de indeling op qwerty zetten?
Een vriend van mij heeft zo van zijn QWERTY Powerbook een Dvorak Powerbook gemaakt. Ging best goed geloof ik.

Helaas haalde ik daarna nog maar twee woorden per minuut op dat toetsenbord. :X

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Verwijderd

Topicstarter
een QWERTZ heeft onder andere een O, U en A met puntjes op de plaatsen van : ; " \ etc. dus dat kan ej niet zo even veranderen, dan moet je toetsen bijbestellen.
en ik kan nergens in nederland een hsop vinden die die toetsen of toetsenborden verkoopt

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 20:16:
een QWERTZ heeft onder andere een O, U en A met puntjes op de plaatsen van : ; " \ etc. dus dat kan ej niet zo even veranderen, dan moet je toetsen bijbestellen.
en ik kan nergens in nederland een hsop vinden die die toetsen of toetsenborden verkoopt
Het is wel mogelijk... kost je wel veel moeite, ik heb destijds bijna 30 bedrijven gemaild om te vragen of ze een Macbook Pro konden leveren met een US keyboard layout.. ik wil absoluut geen International English of Nederlands (echt Nederlandse layout is het ook niet...), de reden, de enter, die staat rechtop, en bij US plat...

Twee bedrijven reageerden dat ze mij konden helpen, met één van hen ben ik zee gegaan en ik heb een Macbook Pro besteld, meerprijs van een US keyboard is wel bijna 100 euro incl.

Het is wel mogelijk dus :)

Verwijderd

Topicstarter
ja maar het gaat hier om een los toetsenbord of toetsen.

*on topic*
thanx :P

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 20:16:
Ga gewoon even langs bij een Authorised Apple Service Provider (te vinden via de site van Apple). Deze bewaren bijna allemaal de oude toetsenborden van Powerbook's, iBook's etc. omdat er nogal wat klanten zijn die dus de toetsen mollen. De Powerbook toetsenborden zijn hetzelfde zover ik weet als de MacBookPro toetsenborden. De toetsen die jij nodig hebt zijn nou niet de meest gevraagde toetsen, in tegendeel, dus je maakt hier zeer grote kans om er voor een paar euro daar de toetsen op de kop te tikken. Vooral bij een MacBookPro is het erg makkelijk om de toetsen te vervangen, of als je lui bent kan je het ook gelijk door de medewerker daar laten doen mits het niet druk is natuurlijk en je aardig naar hem bent. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Sage op 19-07-2007 09:35 ]

kleurbleur.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt :) dus jullie raden aan om het wel te doen da.
Pagina: 1