Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

aansluiten 12 volt op IDE

Pagina: 1
Acties:
  • 2.542 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

van mijn externe dvd-brander was de aansluiting van de voeding kapot.
Nu heb ik hem opengeschroefd en het blijkt dat achter dit specifieke stekkertje wordt doorgelust naar een normale IDE aansluiting.
Naslag leerde dat er zowel 12 volt als 5 volt wordt verlangd, voor respectievelijk de dvd-recorder als de ingebouwde cardreader.
Aangezien mijn laptop al een cardreader ingebouwd heeft zitten, heb ik die niet echt nodig.

Mijn idee is nu om het kabeltje na de adapter af te knippen en te koppelen aan die IDE aansluiting.
Het lijkt me dat het aansluiten van 12 volt voldoende is en dat ik die 5 volt niet nodig heb.
Welke kleuren draad heb ik hiervoor nodig?

Alle hulp is welkom, want ik ben een leek op elektronicagebied, maar vind het wel zonde om die dvd-brander weg te gooien vanwege dit kleine defektje.

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-10 14:32
Nieuwe externe behuizing kopen en de DVD-brander daarin zetten, je hebt namelijk echt de 5V én 12V nodig (12V voor motor, 5V voor electronica)

Mocht je toch aan het klussen willen, dan is geel de +12V, rood de +5V, en beide zwarte de 0V.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

DVD brander heeft 5V en 12V nodig. De voeding geeft zowel 12V als 5V toch? Gewoon aansluiten samen met ground op de DVD brander.

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Ik snap niet echt wat je wilt doen, maar laat ik het zo zeggen: Dat gaat niet werken. Je DVD drive heeft 12 volt nodig voor de vermogende processen (bv. opspinnen DVD) en 5 volt voor de logica (bv. communicatie over de IDE poort). Trouwens heb je het over een slimline of normaal fullsize model?
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/35cebcfb66136c67a393c01d49b06f29/full.jpg
Je hebt het toch wel over de meest rechtse aansluiting?

[ Voor 28% gewijzigd door teun-v op 16-07-2007 22:17 ]

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Verwijderd

Topicstarter
bedankt.
Ik heb zojuist de voedingskabel doorgeknipt en de kleuren wijken helaas af.
Ik heb 1 maal geel, 1 maal zwart, 1 maal wit en de laatste draad is gewoon een stroomdraad, zonder iets eromheen.
Enig idee hoe ik nu verder moet?

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
multimeter kopen bij de gamma ofzo... kost max 5 euro

Dan zwart op zwart en kijken wat er op de andere draden staat.

Mocht je 12 volt hebben, dan zou je misschien de 5 volt af kunnen tappen van de USB... Dan moet je wel zorgen dat beide GND's gelijk zijn....

Maar het beste is nog steeds om beide voltage uit hetzelfde apparaat te halen.

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, tuurlijk.
Probleem is dat de bevestiging tussen de adapter en de dvd brander kapot is.
Iets te ruw eruit getrokken ofzo.
Nu heb ik die bevestiging (die intern doorliep naar een IDE invoeraansluiting) weggehaald tot aan de IDE aansluiting. Ik heb dus een ide invoeraansluiting met kabel eraan en een adapter met een gestripte draad. De draad van de adapter wil ik nu dus verbinden met de die ide invoeraansluiting.
teun-v schreef op maandag 16 juli 2007 @ 21:57:
Ik snap niet echt wat je wilt doen, maar laat ik het zo zeggen: Dat gaat niet werken. Je DVD drive heeft 12 volt nodig voor de vermogende processen (bv. opspinnen DVD) en 5 volt voor de logica (bv. communicatie over de IDE poort). Trouwens heb je het over een slimline of normaal fullsize model?
[afbeelding]
Je hebt het toch wel over de meest rechtse aansluiting?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2007 @ 23:17:
Ja, tuurlijk.
Probleem is dat de bevestiging tussen de adapter en de dvd brander kapot is.
Iets te ruw eruit getrokken ofzo.
Nu heb ik die bevestiging (die intern doorliep naar een IDE invoeraansluiting) weggehaald tot aan de IDE aansluiting. Ik heb dus een ide invoeraansluiting met kabel eraan en een adapter met een gestripte draad. De draad van de adapter wil ik nu dus verbinden met de die ide invoeraansluiting.
Kan je niet zien welke draad van de adapter origineel verbonden was met de ide-invoeraansluiting?
Anders nameten.

Kan je misschien foto maken? Momenteel moeilijk in te beelden.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2007 23:22 ]

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat, of je mobo, of je ide kabel, wegsmelt als je dit plan gaat uitvoeren :). Gemiddelde dvd speler/brander die ik gezien heb is rated op x ampere. Veel te veel voor die dunne data adertjes.

Houd je digicam maar alvast gereed, this thread is worthless without pics :Y)

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

hij bedoeld gewoon de molex. niet de IDE.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Verwijderd

Topicstarter
Hier dan eindelijk enkele afbeeldingen.

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-F8FK7AN8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-RXBE4MGF.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-76VXOCZI.jpg

ik wil de afgeknipte draad dus verbinden met die IDE invoerkabel.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
hahahah "eindelijk afbeeldingen"

en hoe!

Waarom hebben mensen tegenwoordig geen degelijke camera's meer... er zou een soort policy voor moeten komen.

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 20:30:
Hier dan eindelijk enkele afbeeldingen.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

ik wil de afgeknipte draad dus verbinden met die IDE invoerkabel.
Dat lijkt me eerder gewoon een externe hdd behuizing die normaal wordt aangesloten via USB. Je moet er geen IDE op aansluiten maar USB.

De stroom zal gaan via een externe adapter aangezien je no-way een DVD brander op de 500ma van een USB plug kunt laten draaien.

Als je dit ding in je PC wilt moet je gewoon de DVD brander eruit schroeven en daar een IDE en een molex kabel in proppen.

Dus zonder de externe behuizing verder.

Weet je eigenlijk zeker dat ie niet meer werkt? Waarom heb je het afgeknipt?

Volgens mij zit de molex gewoon los, als je die aansluit werkt ie dan niet gewoon?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 17-07-2007 20:56 ]

Verwijderd

MeMoRy schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 20:46:
hahahah "eindelijk afbeeldingen"

en hoe!

Waarom hebben mensen tegenwoordig geen degelijke camera's meer... er zou een soort policy voor moeten komen.
Waarom ben jij niet tevreden met wat je hebt?

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-11 09:27

E-Vix

Nu met sneeuw!

Weet je.... Ik heb net het hele topic door zitten lezen en ik heb echt geen flauw idee wat er nou aan de hand is, en wat je nou wilt doen.
Je hebt het over 12 volt op je IDE aansluiting zetten? Niet doen tenzij je je apperatuur kapot wilt hebben. Een IDE aansluiting is er niet op berekend om 12 volt er door heen te jagen met het aantal ampere dat je nodig hebt. Je drive heeft stroom op zijn molex aansluiting nodig. Is deze kapot, dan kan je beter je drive weg gooien en een nieuwe kopen. Als de voedingskabel van je monitor kapot is ga je toch ook niet 220v op je videokaart zetten in de hoop dat je monitor dan weer aan gaat?

Je foto's... Helaas zijn die zo wazig en nietszeggend dat ik er weinig mee kan. Het enige scherpe op de foto is de muur.

Hou je er rekening mee dat het stukje electronica dat in die behuizing zit ook stroom nodig heeft om te kunnen werken?

Zoek voor de lol eens in google op pinout IDE. Dan zul je zin dat er nergens in de pinout van IDE een 5v of een 12v voorkomt. Er zijn ook geen draadjes 'over' die je voor iets anders zou kunnen gebruiken.

Zo te zien zit er geen stekker meer aan de adapter van je voeding. Als je handig bent dan haal je bij je lokale electronica boer een passende stekker en soldeer je die aan je voeding. Als de voeding kapot is, neem dan contact op met de leverancier van de drive en vraag eens of ze ook een losse voeding voor je kunnen leveren.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• teun-v
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 20:54:
[...]

Dat lijkt me eerder gewoon een externe hdd behuizing die normaal wordt aangesloten via USB. Je moet er geen IDE op aansluiten maar USB.

De stroom zal gaan via een externe adapter aangezien je no-way een DVD brander op de 500ma van een USB plug kunt laten draaien.

Als je dit ding in je PC wilt moet je gewoon de DVD brander eruit schroeven en daar een IDE en een molex kabel in proppen.
Ik ben ook voorstander van deze oplosing.
Dus zonder de externe behuizing verder.

Weet je eigenlijk zeker dat ie niet meer werkt? Waarom heb je het afgeknipt?
Ik gok dat de aansluiting op foto 3 is beschadigt als ik het goed lees. Zou ook eventueel de stekker kunnen zijn met een verbogen pin.
Volgens mij zit de molex gewoon los, als je die aansluit werkt ie dan niet gewoon?
Als hij dit via de externe behuizing aan de praat wil krijgen moeten we denk ik hopen dat knorretje80 de stekker niet te kort heeft afgeknipt en nog niet heeft weg gegooid. Met deze stekker moet hij gaan uitvissen welke draad aan welke pin hangt om deze vervilgens overeenkomstig vast te solderen op de print op foto 1 links boven waar die zwarte vlek zit waar wat draaden uit komen.

Dit is een vermoeden en kan dus kompleet fout zijn.

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de vage foto's. Het is al een wat oudere camera.
Ik heb denk ik helemaal verkeerd gedacht. Ik dacht eigenlijk dat ik die afgeknipte draad rechtstreeks zou kunnen koppelen aan die draden van de IDE aansluiting.

De stekker en de aansluiting of foto 3 zagen er geen van allen meer goed uit en er waren enkele pinnetjes van die stekker afgebroken.

Als ik het goed begrijp, heb ik dus 2 opties:

-de draden van de adapter rechtstreeks op de printplaat vast solderen of een externe voeding kopen.

Wellicht dat het dan toch maar die voeding wordt.
Kan ik zoiets het beste in een computerzaak kopen of bij de handyman ofzo?

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-11 11:29

StapelPanda

PB0MV

Met een goedkoop multimetertje kan je de draden wel herleiden, ook op de printplaat, hoe wil je hier anders een andere voeding aan hangen. Dit is volgens mij geen standaard plug.

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

die adapter moet je toch helemaal niet aan die IDE kabel hangen? die moet je gewoon op de molex aansluiten. Die IDE kabel is voor data.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Verwijderd

@TS:

Zoek ajb hulp voordat je jezelf pijn doet of nog meer gaat afknippen.

Iets afknippen zonder dat je weet wat je doet is natuurlijk nooit verstandig, nu kan iemand die er wel iets vanaf weet ook niet meer bekijken hoe de boel in elkaar zat.

Een externe voeding eraan hangen lijkt me niet zo nuttig, dat wat je hebt afgeknipt is duidelijk een datakabel, aan het aantal en type kabel te zien lijkt me dat de USB plug. Er zal dus sowieso al een aparte voeding bij gezeten moeten hebben, als die kapot is had je die moeten vervangen met het juiste type van de fabrikant ipv erin te gaan knippen.

Zoals je overkomt lijkt me ook niet dat je het met een soldeerbout gaat redden (als je uberhaupt een soldeerbout hebt), die dunne kabeltjes op een USB connector solderen is niet zo gemakkelijk en wellicht zelfs onmogelijk (die low-grade USB kabels zijn echt een ramp om te solderen).

Ofwel haal er iemand bij die er verstand van heeft ofwel haal die DVD brander uit z'n externe behuizing en hang em op de juiste manier in je PC. Als je ooit eerder een IDE harde schijf of IDE CD/DVD speler/brander in je PC hebt gestopt moet dat geen probleem voor je zijn, als je dat nog nooit gedaan hebt laat het dan iemand doen die er wat vanaf weet, eventueel in een computerwinkel.

Gaan aanklooien met een eventuele voeding is potentieel levensgevaarlijk en dus niet iets wat je wil gaan doen.

Je hebt geluk dat de connectoren op de DVD brander gewoon standaard en aanwezig zijn, deze in je PC bouwen is dus geen enkel probleem. Eventueel zou je wel een IDE kabel moeten kopen, het is aan te raden hem als master op z'n eigen IDE kanaal te zetten voor de beste performance tijdens het branden.

Je foto's zijn overigens niet alleen mislukt maar ook nog eens van niet zo relevante delen, dat je een afgeknipte kabel hebt met die kleuren wisten we al, maar de andere kant van die kabel is natuurlijk voor ons veel interessanter om te zien. Daarnaast is duidelijk te zien dat je prima goede beelden kunt krijgen met de camera maar dit niet gelukt is, geen reden om een nieuwe te kopen dus, het ligt niet aan dat ie oud is, de foto's zijn gewoon out of focus. Volgende keer even beter focus punt zoeken, en dat eerst checken voordat je de foto's online zet.

Op die manier kunnen we je wat beter helpen, zo blijft het gissen zoals je wel ziet aan de vele verschillende antwoorden (waarvan een hoop waarschijnlijk niet kloppen, we kunnen het namelijk allemaal niet ruiken).

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2007 02:47 ]

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:57

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik geloof dat ik het een klein beetje begrijp.

De TS heeft de voedings-connector (mini-din zo te zien) van zijn adapter afgeknipt omdat deze niet meer werkt.

Het enige wat hij kan proberen is de draden van de adapter vast solderen op de print waar de voedings aansluitingen zitten. Waarschijnlijk zijn de kleuren van de connector naar de print anders, dus moet je de pin-out van de female en male connecter controleren zodat het goede draadje op de goede plek komt.

In principe een simpel klusje als je een beetje weet waar je mee bezig bent en nog makkelijker als je een multimeter hebt. Dat gevoel krijg ik echter niet bij de TS ;)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Verwijderd

Standeman schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 08:54:
Ik geloof dat ik het een klein beetje begrijp.

De TS heeft de voedings-connector (mini-din zo te zien) van zijn adapter afgeknipt omdat deze niet meer werkt.

Het enige wat hij kan proberen is de draden van de adapter vast solderen op de print waar de voedings aansluitingen zitten. Waarschijnlijk zijn de kleuren van de connector naar de print anders, dus moet je de pin-out van de female en male connecter controleren zodat het goede draadje op de goede plek komt.

In principe een simpel klusje als je een beetje weet waar je mee bezig bent en nog makkelijker als je een multimeter hebt. Dat gevoel krijg ik echter niet bij de TS ;)
Idd. De TS haalt IDE en molex aansluiting door elkaar. Dat was eerder in dit topic ook al gezegd maar hier leest iedereen overheen denk ik. Het lijkt mij ook de enige oplossing om de kabel direct op de print te solderen en verder niets te veranderen. Direct op de molex aansluiten lijkt me geen goed idee, dan werkt de rest van die printplaat dus niet meer. Weet natuurlijk niet of die print alleen van de card reader is of ook nog van de DVD brander. check dus idd even met een multi-meter de draadjes van de adapter en meet de originele aansluit punten op je print even na. solderen en klaar.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 22:31:
[...]

Idd. De TS haalt IDE en molex aansluiting door elkaar. Dat was eerder in dit topic ook al gezegd maar hier leest iedereen overheen denk ik. Het lijkt mij ook de enige oplossing om de kabel direct op de print te solderen en verder niets te veranderen. Direct op de molex aansluiten lijkt me geen goed idee, dan werkt de rest van die printplaat dus niet meer. Weet natuurlijk niet of die print alleen van de card reader is of ook nog van de DVD brander. check dus idd even met een multi-meter de draadjes van de adapter en meet de originele aansluit punten op je print even na. solderen en klaar.
Nee, de molex zit namelijk gewoon op de printplaat van de externe drive aangesloten zoals te zien is op de foto's en heeft dus helemaal niets met het probleem van de TS te maken. Dat hij zich vergiste in dat er stroom over de IDE zou lopen is wel correct, dat gaf ie zelf ook al aan.

Hij heeft enkel te doen met z'n externe behuizing maar is daar zo wazig over in beschrijving en foto's dat we daar enkel naar kunnen gissen. Daarnaast heeft de TS al laten zien dat hij geen multimeter heeft of weet hoe hij deze kan gebruiken laat staan dat ie kan solderen (als ie al weet wat er gesoldeerd moet worden).

(De printplaat is overigens een standaard IDE->USB converter, eventueel samen met een 12v->5v converter en een USB hubje. Op de IDE aansluiting en de 12 volt uit de voeding + 5 volt van de printplaat zitten dan de DVD brander, via de USB hub zit dan de cardreader samen met de IDE->USB chip aangesloten op de USB kabel naar de PC toe. Dit is een extreem standaard externe DVD brander behuizing met cardreader. Het kan ook zijn dat de voeding extern al 12v en 5v maakt en aan de externe behuizing geeft, maar dit is niet echt standaard en lijkt ook niet te kloppen met de omschrijving van de 'stroomkabel' van de TS, dan zou die 3 kabels hebben ipv 4. Alleen is de TS zo wazig dat niemand weet wat er nu niet werkt, waarom het niet werkt, wat de TS gedaan heeft en hoe het te fixen is)

Daarom dus de tip gewoon iemand te zoeken die kan helpen, laten we hier verder geen loze tips meer geven want met de informatie die we hebben is het gewoon allemaal gokwerk. Voor de TS wordt het ook niet makkelijker als steeds meer mensen andere dingen roepen waarvan 90% gewoon niet klopt. (als iedereen iets anders roept kan er maar 1 het bij het juiste eind hebben als er al 1 tussen zit met het juiste eind, dus minstens 90% klopt gewoon niet).

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 22:51:
[...]

Nee, de molex zit namelijk gewoon op de printplaat van de externe drive aangesloten zoals te zien is op de foto's en heeft dus helemaal niets met het probleem van de TS te maken. Dat hij zich vergiste in dat er stroom over de IDE zou lopen is wel correct, dat gaf ie zelf ook al aan.

..........
Als ik de TS enigzins begrijp is het niet moeilijk. De voedings connector op de DVD brander is stuk/los gegaan. Daarom wil ie de voedings kabel gelijk doorlussen. Standeman zei dit een paar posts eerder ook al. Wat betreft de molex.. ik dacht dat ie het gelijk op de molex aansluiting van de DVD brander wilde aansluiten, en niet op de losse molex stekker die je op de printplaat ziet. (die dus in de DVD brander moet.) Molex heeft dus niet met probleem te maken maar met de manier waar de TS het probleem wil oplossen. Maar het wordt er idd niet makkelijker op als iedereen maar wat aan het gissen is en de TS niet met een multi-meter overweg kan. Zodra de TS weet wat er uit de voedingskabel komt en hoe dit origineel was doorverbonden naar de print is het een en ander een stuk duidelijker waar het eventueel op aangesloten moet worden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 23:31:
[...]
Als ik de TS enigzins begrijp is het niet moeilijk. De voedings connector op de DVD brander is stuk/los gegaan. Daarom wil ie de voedings kabel gelijk doorlussen. Standeman zei dit een paar posts eerder ook al. Wat betreft de molex.. ik dacht dat ie het gelijk op de molex aansluiting van de DVD brander wilde aansluiten, en niet op de losse molex stekker die je op de printplaat ziet. (die dus in de DVD brander moet.) Molex heeft dus niet met probleem te maken maar met de manier waar de TS het probleem wil oplossen. Maar het wordt er idd niet makkelijker op als iedereen maar wat aan het gissen is en de TS niet met een multi-meter overweg kan. Zodra de TS weet wat er uit de voedingskabel komt en hoe dit origineel was doorverbonden naar de print is het een en ander een stuk duidelijker waar het eventueel op aangesloten moet worden.
.... |:(

Wat heeft het nu voor nut om de voedingskabel door te lussen (als het uberhaupt de voedingskabel is die ie heeft doorgeknipt, het ziet er namelijk uit als een datakabel), als die printplaat geen stroom krijgt heb je dus geen IDE->USB converter en staat je de DVD brander dus lekker voor jan piep aan naast de PC.

Als de printplaat voor de stroomvoorziening zorgt (en kapot is gegaan zoals de TS denkt) is het waarschijnlijk 12volt -> 5 volt conversie, en de DVD brander heeft echt 5 volt nodig, dus alleen 12 volt eraan gaat niet werken. Dan heb je dus helemaal niets meer aan die externe behuizing en kan de brander enkel binnenin de PC gebruikt worden zonder de externe behuizing dus.

Daarnaast is het helemaal niet duidelijk dat de TS dat wil, hij gaf aan te denken dat er een probleem was met de voeding, maar heeft vervolgens gewoon de kabel doorgeknipt. Wat er dus eigenlijk kapot is kan niemand hier weten, als er iets al kapot is.

Het enige wat wel duidelijk is van de TS is dat ie de DVD brander in z'n PC wil gaan gebruiken omdat ie het zonde vind dat ie nu kapot is terwijl dit waarschijnlijk niet aan de brander zelf ligt. Er is al meerdere malen gezegd dat de DVD brander los (dus zonder de externe behuizing onderdelen) in de PC is in te bouwen door er een molex aan te pluggen en er een IDE kabel aan te hangen.

Maar gezien het niveau van de TS is het niet verstandig dat ie zelf de PC openmaakt, en kan ie dus beter hulp zoeken.

Zullen we nu (voor de zoveelste keer) ofwel wachten op meer input van de TS ofwel hem iemand laten zoeken die hem kan helpen met z'n probleem.

Nog meer dingen roepen zoals doorlussen, doormeten of solderen heeft de TS echt niets aan...

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2007 23:44 ]

• teun-v
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Zo, ik geef toe dat de ts niet helemaal duidelijk is geweest, maar dit regeltje verklaart zijn probleem vrij duidelijk lijkt mij.
Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 22:15:
(knip)

De stekker en de aansluiting of foto 3 zagen er geen van allen meer goed uit en er waren enkele pinnetjes van die stekker afgebroken.

(knip)
Dus ik weet verder niet wat er te gissen valt, het is vrij duidelijk wat er gedaan moet worden om het geheel weer te laten werken. Alleen de TS heeft zoals TRRoads al aangeeft de kennis en middelen niet voor.

Verwijderd

Wat er te gissen valt?

Welke kabel dat uberhaupt was? Is het de datakabel of de adapter kabel? Een adapter met 4 lijnen? Dat is niet echt normaal ofzo, daarnaast ziet het eruit als dunne draadjes en komt 4 lijnen wel overeen met een USB kabel.

Een DVD brander kan z'n stroom niet krijgen vanuit de USB dus er moet sprake zijn van een externe adapter. Maar we weten niet welk type externe behuizing het is, dus ook daarnaar moeten we gissen.

De externe behuizing is wel te fixen waarschijnlijk, maar de TS kan dit prolly niet zelf.

Dat de DVD brander in de PC gezet kan worden is ook al een paar keer gezegd, maar ook dit kan de TS prolly niet zelf.

Dus er valt genoeg te gissen, maar verder niets meer te zeggen waar de TS iets aan heeft.

• teun-v
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Verwijderd schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 00:07:
Wat er te gissen valt?

Welke kabel dat uberhaupt was? Is het de datakabel of de adapter kabel? Een adapter met 4 lijnen? Dat is niet echt normaal ofzo, daarnaast ziet het eruit als dunne draadjes en komt 4 lijnen wel overeen met een USB kabel.
Het is de voedingskabel, in ditgeval ziet hij er uit als een PS/2 aansluiting. Dit komt wel vaker voor bij externe behuizingen.
Een DVD brander kan z'n stroom niet krijgen vanuit de USB dus er moet sprake zijn van een externe adapter. Maar we weten niet welk type externe behuizing het is, dus ook daarnaar moeten we gissen.
Dat is waar, maar zou het in ditgeval echt helpen, je hebt vast wel meedere externe behuizingen van binnen gezien hebben, en ze hebben allemal de zelfde basis aan sluitingen aan de buiten en binnen kant. Probleem van de TS licht hem in dat de pinnen van zijn stroom aansluiting zijn verbogen cq. afgebroken. Je weet zelf wel hoe een PS/2 aansluiting er uitziet.
De externe behuizing is wel te fixen waarschijnlijk, maar de TS kan dit prolly niet zelf.
Mee eens, Dit geeft hij zelf al toe hij wil een nieuwe voeding gaan koopen en vraagt waar dit kan. Dit kunnen we niet beantwoorden omdat je het merk en type niet weet zoals je zelf al aangaf.
Dat de DVD brander in de PC gezet kan worden is ook al een paar keer gezegd, maar ook dit kan de TS prolly niet zelf.
Of hij dit niet zelf kan heeft hij niet aangegeven, hij heeft alleen maar aangegeven dat hij een nieuwe voeding wil gaan halen (TS heeft die surgestie ge negeerd)
Dus er valt genoeg te gissen, maar verder niets meer te zeggen waar de TS iets aan heeft.
Tja er valt ook niet meer over te zegen. Er staan nogal veel dingen hier die beter niet gezecht hadden kunnen worden maar toch lijkt mij als je daar door heen prikt (zou niet moeten hoeven) de mogelijkheden toch wel vrij duidelijk zijn onafhankelijk van zijn merk / type externe behuizing.

Verwijderd

Jah mini-din is dat, ik heb zelf ook een behuizing met een mini-din connector maar bij mij is dat de USB en niet de power, de power gaat gewoon via een powerplug (gewoon zo'n standaard plugje dus, binnenkant + buitenkant -)

Dat is ook logisch aangezien je bij mini-din 4 tot 10 pinnen hebt (genoeg voor USB) en bij een power plug maar 2. Omzetten van 12 volt naar 5 volt gebeurt intern.

Het kan zijn dat de TS z'n schijf extern in de adapter al de 12/5 volt opwekking doet en die via de din overzet, maar de draadjes lijken te dun voor stroom. En dat zou de adapter vrij duur maken wat niet handig is. Kleuren komen ook overeen, koper = ground, geel = 5 volt, wit = data +, zwart = data -

Als de printplaat van de externe behuizing kapot is (eventueel door de kapotte din plug) dan kun je die weggooien, dat is vaak niet de moeite waard te fixen. Als het enkel de mini-din is die kapot is dan gewoon bij de fabrikant een nieuwe adapter of kabel bestellen.

Een nieuwe externe 5 1/4" behuizing is niet duur, dat is ook een goede optie voor de TS.

Of gewoon de DVD brander in de PC inbouwen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2007 00:44 ]

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11 14:04
is het een laptop dvd brander, die krijgen stroom via mini ide (ofzoiets)

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Verwijderd

SPEEDDRAGON schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 10:04:
is het een laptop dvd brander, die krijgen stroom via mini ide (ofzoiets)
Anders lees je eerst het topic... 8)7

Verwijderd

Goeienavond!
Ik zit met een ander probleem, maar toch ontopic.. Ik wil een interne SATA DVD drive een externe powersupply geven, rechtstreeks van uit het stopcontact dus.. Ik weet wat de verschillende pinnen/kabels voor de SATA power supply zijn, (3,3v, 5v, en 12v dus en grnd) en enige soldeer ervaring, maar mijn vraag is; Wat voor soort adapter moet ik gebruiken? Ben wat dat betreft echt een stroom n00b, ik weet, ik weet :+

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2008 03:09 ]

• nsa1984
  • Laatst online: 18:21
Verwijderd schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 03:07:
Goeienavond!
Ik zit met een ander probleem, maar toch ontopic.. Ik wil een interne SATA DVD drive een externe powersupply geven, rechtstreeks van uit het stopcontact dus.. Ik weet wat de verschillende pinnen/kabels voor de SATA power supply zijn, (3,3v, 5v, en 12v dus en grnd) en enige soldeer ervaring, maar mijn vraag is; Wat voor soort adapter moet ik gebruiken? Ben wat dat betreft echt een stroom n00b, ik weet, ik weet :+
Ik durf bijna niet te reageren, maar vooruit:
a) Waarom heb je geen eigen topic geopent?
b) Waarom wil je een interne drive van buiten voeden?

Het begint met dat je met een sata schijf twee connectors hebt.
een voor de data (de kleine)
een voor de stroom (de brede)
Die voor de stroom heeft de volgende pin layout linkje

Maar wat betreft extern voeden, als je dat wil omdat je geen stroom pluggen op je interne voeding meer over hebt, moet je even kijken naar molex split kabeltjes bij je lokale computer boer. Doorgaans werkt dat stukken makkelijker en betrouwbaarder. Verder moet je misschien ook even kijken naar vermogen van je huidige voeding en hoeveel je der nu aan hebt hangen.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.