Toon posts:

Geen geluid via hdmi

Pagina: 1
Acties:
  • 1.564 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik probeer al een tijdje geluid via spdif langs de hdmi kabel naar mijn tv te krijgen. Helaas lukt het niet.

Ik heb volgende set-up:
Moederbord: Abit 9 pro met optische spdif-out (realtek hd audio)
Videokaart: Sapphire X1600 pro hdmi met coaxiale spdif-in
Vista Ultimate

De optische spdif op het moederbord heb ik via een convertor aangesloten op de coaxiale ingang op de videokaart. De hdmi uitgant van de videokaart is met de tv verbonden.
Convertor optisch-coax:
http://elektronica-online.nl/content_details.php?id=695

Beeld op de tv heb, maar dus geen geluid. Probleem is dat ik geen andere apparaten heb om uit te zoeken waar heb probleem ligt.

Als ik de uitgang van de optische kabel bekijk zie ik een rood licht, en als ik in windows de digitale uitgang mute, gaat het licht uit. Dit lijkt er op te wijzen dat dit wel werkt.

Verder heb ik ook nog eens geprobeer met winXP (drivers!) maar geen verschil.

Kan er iemand mij verder helpen?

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Heb je alleen maar je videokaart digitaal aangesloten? Of heb je ook nog iets anders, bijv. een receiver/versterker digitaal (toslink/coxiaal) aangesloten?
Dat gaat nl. vaak niet...
Anders wellicht HDMI versies ? 1.1, 1.2 of 1.3.
Optie in je tv scherm (welke is dat?) om geluid (ook) via HDMI te laten gaan.....

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-02 20:53
Waarom moet het geluid via HDMI als je het ook rechtstreeks met SPDIF kan verbinden?

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Tha Ra schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 00:42:
Waarom moet het geluid via HDMI als je het ook rechtstreeks met SPDIF kan verbinden?
Eh.......omdat z'n tv wellicht niet beschikt over een digitale S/PDIF (audio) ingang? (zoals bijna geen enkele tv/scherm.....)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:55

Jag

Kaajee heeft gelijk, het probleem zit hem waarschijnlijk in de ontvangst kant. Geluid via HDMI wil nog wel eens problemen geven, dus hele dikke kans dat dat hier ook het geval is. Ik zou idd proberen een andere hdmi bron op je tv aan te sluiten of de hdmi in een ander apparaat (bijv receiver) te steken. Verder idd de opties van de tv over hdmi doorwandelen.
En anders gewoon een analoge lijn naast de hdmi leggen. En later een keer een receiver kopen met een mooie set speakers en daar hdmi insteken (en vanuit de receiver met hdmi naar de tv).

Verwijderd

Topicstarter
Geluid moet via hdmi omdat mijn tv inderdaad geen toslink/spdif ingang heeft. Ik heb geen receiver of versterker aangesloten omdat ik die namelijk niet heb. Ik heb geen enkel ander aparaat dat ik op een of andere manier digitaal (toslink/spdif/hdmi) kan verbinden. Ik kan dus niet uitzoeken waar heb probleem zit. Wie weet is er gewoon een kabel die niet werkt (wat me wel zou verbazen want ze zijn allemaal nieuw).

Mijn tv is een panasonic tx-32lx60f en volgens wat ik in de handleiding lees zou het audio via hdmi moeten ondersteunen. Zie
http://www.panasonic.ch/d...rguide_4_tx-23lx60f_-.pdf.
vooral p10 is interessant.

Op de website specificaties (http://www.panasonic.be/s...enu/1240594_l6/index.html) zie ik dan weer het volgende staan:
Audio Input (for HDMI, PC, Component) : RCA phono type connectors (L, R) (1 set, rear)

Beetje tegenstrijdig maar ja ;)

Volgens mij is de oorzaak eerder te zoeken bij de convertor, de driver van de videokaart of de instellingen windows.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:42

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik denk dat het probleem hem zit in de audioformaten. Je TV zal vermoedelijk enkel en alleen PCM stereo of misschien mp2 stereo ondersteunen. Je moet dus denk ik zorgen dat je bron PCM stereo uitstuurde via HDMI i.p.v een of ander multichannel AC3 formaat. Aangezien je een PC gebruikt moet dat geen probleem zijn lijkt me.

Andere optie is inderdaad om die analoge input te gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door voodooless op 17-07-2007 20:04 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Je hebt waarschijnlijk (net als ik) alleen je grafische kaart via HDMI aangesloten.

Om toch geluid te krijgen moet je even 3,5 mm jack naar Cunch kabel hebben (als je HDMI gebruikt moet je het vakje met audio ingangen ernaast gebruiken, dus je kan geen digitaal geluid naar mijn weten ***shoot me if i am wrong***)

Verwijderd

Topicstarter
En hoe precies zorg ik ervoor dat er pcm over de hdmi kabel wordt gestuurd?

Ik zou liever niet analoog gaan want de tv staat redelijk ver van de pc, en de stereoketen (die ik analoog op mijn pc heb aangesloten) staat dicht bij de pc...

Pimpy, van jouw bericht kan ik niet veel maken. Wat bedoel je juist?
Pagina: 1