Hardware Video Encoder

Pagina: 1
Acties:
  • 187 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• flipthegreat
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-07-2025
Een vriend heeft me gevraagd advies te geven voor een pc samen te stellen voor video bewerking. Nu weet ik zelf wel wat van hardware af maar specifiek op het gebied van video bewerking heb ik zelf nooit iets gedaan. Ik heb vaker gelezen over hardware matige codering van video. Dit klinkt goed omdat het blijkbaar aanzienlijk sneller gaat dan dit door je CPU te laten doen. Nu blijven ons nog veel vragen onbeantwoord eigenlijk, misschien dat jullie hierbij een antwoord weten :)
  • Er zijn co-processors (of geintreerd) voor video op een videokaart en op een capture kaart. Hebben deze andere functies? Zijn er nog andere mogelijkheden voor een video co-processor? Extern misschien?
  • Zijn er voor het gebruiken van deze hardware encoder speciale programma's nodig? Of wordt dit via de driver geregeld?
  • In het geval van speciale programma's: Kunnen deze alleen omzetten van video naar een ander formaat (inclusief DVD video) of kunnen deze ook ingezet worden voor bewerking?
  • Als het via de driver geregeld wordt. En ik stel me zoiets voor van: mpeg moet compressed uncompressed worden de driver regeld dat die co-processor dit doet ipv CPU. Kan je deze hardware encoder dan bij alle programma's inzetten? Kan er nog gekozen worden tussen hardware en software (met CPU)?
  • Hoeveel prestatie winst (in tijd en/of processor kracht) kan er gehaald worden?
Wij zijn eigenlijk op zoek naar een ideale PC voor videobewerking (uiteraard wel met budget 1100~1200 euro). Hardware matige codering van video klinkt goed.
Als we sites zoals deze moeten geloven: http://ati.de/technology/Avivo/technology.html is er 80% winst te halen (5x) sneller maar hoe dit werkt is niet echt duidelijk.

Het beste zou voor ons zijn dat de hardware encoder op de grafische kaart zit. Dit bespaard een extra capture kaart en een capture is toch niet nodig (tv tuner ofzo). Als er dan video compressed of uncompressed moet worden binnen een video bewerkings programma dat dit dan wordt overgenomen door de hardware encoder, zodat je niet zo lang hierop hoeft te wachten.

Kan iemand nog andere dingen aanraden voor video bewerking? Zowel hardware als software. We hadden al bedacht dat een snelle harde schijf ook belangrijk zou zijn. Met video bewerking in gedachte zijn bepaalde schijven echt een aanrader? Of is RAID0 een have must? Wat is met het budget van 1100~1200 euro de beste keuze voor dit systeem?

Verwijderd

Het eerste waar ik aan denk bij videobewerking is een Mac. Alle Macs zijn prima geschikt voor videobewerking en je kunt volstaan met de goedkoopste. IMovie HD wordt standaard meegeleverd en dat is een pakket met ruimschoots voldoende mogelijkheden. Zorg je daarbij voor een Quicktime Pro licentie dan heb je ook conversiemogelijkheden van en naar Windows specifieke formaten als AVI. iDVD - ook standaard - maakt van je project een DVD.

Maar goed, een Mac moet wel een optie voor iemand zijn. Wat van belang is is of je vriend gaat filmen in DV of in HDV. DV is PAL, 720 bij 576, TV zoals we dat al decennia kennen. HDV is HDTV, resolutie van 1920 bij 1080.

DV bewerken is geen enkel probleem meer en ik zou me niet al te druk maken over hardware encoding. Ga je voor hardware encoding bedenk dan dat dat alleen zinvol is als de software die je gebruikt dat ook ondersteunt. Dat is niet vanzelfsprekend.

HDV stelt wel verdergaande eisen. Niet eens zozeer aan de hardware maar vooral aan de integratie van hard en software. Daar kan niet genoeg op gehamerd worden: het gaat niet om de performance van een enkele component maar om de vraag of het geheel goed samenwerkt. Dat is de reden waarom je in deze hoek vaak Macs tegenkomt.

Harde schijf. Ik gebruik een externe harde schijf op firewire 800 voor HDV en dat is perfect snel. Op USB2 gaat het ook maar daar is wel wat vertraging merkbaar wanneer je bijvoorbeeld door een uur video scrollt.

Een raid oplossing is niet nodig. Ook niet voor HDV.

Materiaal encoderen naar H264 is een erg zwaar proces. Het zou mooi zijn wanneer je dat helemaal hardwarematig zou kunnen doen, maar voor zover ik weet zijn de mogelijkheden daarvoor nog beperkt of heel duur. Goedkope oplossingen hebben vaak beperkingen in resolutie of bandbreedte en kun je beter links laten liggen.

Succes!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-07 13:36

M2M

medicijnman

en naast de bovenstaande, zijn er ook tv-kaarten met hardwarematige mpeg encoding.

-_-