Een vriend heeft me gevraagd advies te geven voor een pc samen te stellen voor video bewerking. Nu weet ik zelf wel wat van hardware af maar specifiek op het gebied van video bewerking heb ik zelf nooit iets gedaan. Ik heb vaker gelezen over hardware matige codering van video. Dit klinkt goed omdat het blijkbaar aanzienlijk sneller gaat dan dit door je CPU te laten doen. Nu blijven ons nog veel vragen onbeantwoord eigenlijk, misschien dat jullie hierbij een antwoord weten 
Als we sites zoals deze moeten geloven: http://ati.de/technology/Avivo/technology.html is er 80% winst te halen (5x) sneller maar hoe dit werkt is niet echt duidelijk.
Het beste zou voor ons zijn dat de hardware encoder op de grafische kaart zit. Dit bespaard een extra capture kaart en een capture is toch niet nodig (tv tuner ofzo). Als er dan video compressed of uncompressed moet worden binnen een video bewerkings programma dat dit dan wordt overgenomen door de hardware encoder, zodat je niet zo lang hierop hoeft te wachten.
Kan iemand nog andere dingen aanraden voor video bewerking? Zowel hardware als software. We hadden al bedacht dat een snelle harde schijf ook belangrijk zou zijn. Met video bewerking in gedachte zijn bepaalde schijven echt een aanrader? Of is RAID0 een have must? Wat is met het budget van 1100~1200 euro de beste keuze voor dit systeem?
- Er zijn co-processors (of geintreerd) voor video op een videokaart en op een capture kaart. Hebben deze andere functies? Zijn er nog andere mogelijkheden voor een video co-processor? Extern misschien?
- Zijn er voor het gebruiken van deze hardware encoder speciale programma's nodig? Of wordt dit via de driver geregeld?
- In het geval van speciale programma's: Kunnen deze alleen omzetten van video naar een ander formaat (inclusief DVD video) of kunnen deze ook ingezet worden voor bewerking?
- Als het via de driver geregeld wordt. En ik stel me zoiets voor van: mpeg moet compressed uncompressed worden de driver regeld dat die co-processor dit doet ipv CPU. Kan je deze hardware encoder dan bij alle programma's inzetten? Kan er nog gekozen worden tussen hardware en software (met CPU)?
- Hoeveel prestatie winst (in tijd en/of processor kracht) kan er gehaald worden?
Als we sites zoals deze moeten geloven: http://ati.de/technology/Avivo/technology.html is er 80% winst te halen (5x) sneller maar hoe dit werkt is niet echt duidelijk.
Het beste zou voor ons zijn dat de hardware encoder op de grafische kaart zit. Dit bespaard een extra capture kaart en een capture is toch niet nodig (tv tuner ofzo). Als er dan video compressed of uncompressed moet worden binnen een video bewerkings programma dat dit dan wordt overgenomen door de hardware encoder, zodat je niet zo lang hierop hoeft te wachten.
Kan iemand nog andere dingen aanraden voor video bewerking? Zowel hardware als software. We hadden al bedacht dat een snelle harde schijf ook belangrijk zou zijn. Met video bewerking in gedachte zijn bepaalde schijven echt een aanrader? Of is RAID0 een have must? Wat is met het budget van 1100~1200 euro de beste keuze voor dit systeem?