Toon posts:

Dedicated server,video's direct op server bekijken mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een website aan het bouwen waarop gebruikers grote hoeveelheden videomateriaal delen. Video's die online worden geplaatst door gebruikers moet echter eerst goedgekeurd worden, hierna worden ze pas "vrijgegeven".

Dit keuren van de video's is een moeilijk punt. Het kunnen namelijk honderden video's per dag zijn, het is dus absoluut ondoenlijk om alles eerst te downloaden vanaf de webserver en dan vervolgens te beoordelen. Er moet dus op een of andere manier een mogelijkheid zijn om de video's "direct op de server" te bekijken zonder eerst alles te moeten overhalen.

Het gaat om alleen WMV bestanden, andere soorten video's worden niet ondersteund. Mijn provider komt met de suggestie om een media server te gebruiken en via deze weg de video's te streamen zodat de beheerders vanaf thuis door de video's heen kunnen kijken zonder ze geheel te downloaden. Dit vindt ik echter niet de meest ideale oplossing, omdat dit geld kost en bovendien resources kost. Verder vroeg ik me sowieso af of het mogelijk is bijvoorbeeld windows media server op de zelfde dedicated server te laten draaien als de website...

Ik zat zelf meer te denken aan een tunnelsessie op de server. Dat je zeg maar via remote access in kunt loggen op de server en dat vervolgens alleen de beeldscherminformatie over de lijn hoeft te worden gestuurd. Is dit mogelijk met een webserver? En ook om dan langs deze weg video's te bekijken? Mijn provider biedt in ieder geval geen remote access als ik een dedicated server afneem. Maar zijn er wellicht providers waar dit wel kan?

Verder is er natuurlijk het punt dat het om WMV bestanden gaat en webservers vaak UNIX gebaseerd zijn. WMV en UNIX gaan niet geweldig samen, hoewel er wel programma's schijnen te zien die WMV onder UNIX kunnen afspelen. Natuurlijk zou een alternatief zijn om te zoeken naar een provider met op windows gebaseerde webservers.

Iemand die na het lezen van het bovenstaande een "remote access" oplossing of een andere goede oplossing weet?

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-11 22:49

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Je wilt geen streaming video vanaf de server maar wel via remote desktop video bekijken? Deze twee manieren komen eigenlijk op hetzelfde neer, alleen is streaming video waarschijnlijk veel efficiënter! Dan zou ik toch voor een streaming media server gaan...

<edit>
Ook omdat de meeste remote desktop dingentjes niet echt bedoelt zijn om video mee te streamen...
</edit>

[ Voor 18% gewijzigd door adoy op 16-07-2007 19:54 ]

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

• makkie ;)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-11 14:27

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

Streaming via RDP is niet haalbaar dat ik weet.

www.orb.com :p

Maar dat zal niet voldoen aan wat jij in gedachten hebt denk ik.

[ Voor 23% gewijzigd door makkie ;) op 16-07-2007 19:54 ]

Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:02
Gewoon uploaden en daarna direct omzetten naar flash? Dan kan je een eenvoudige admin maken met een knopje 'goedkeuren' en ben je klaar.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Het bewerken van foto's via RDP is al vaak een drama, laat staan compleet bewegende content . . .

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• stumperd
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-07-2023
Kun je niet gewoon een paar frames uit de film halen en die laten bekijken?

• Puntslash
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Icey schreef op maandag 16 juli 2007 @ 20:00:
Gewoon uploaden en daarna direct omzetten naar flash? Dan kan je een eenvoudige admin maken met een knopje 'goedkeuren' en ben je klaar.
Helemaal mee eens, als je dit nog teveel dataverkeer vind kosten dan kun je beter niet zo'n dienst opzetten.

• Foamy
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-11 17:20

Foamy

Fulltime prutser

Puntslash schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 09:57:
[...]

Helemaal mee eens, als je dit nog teveel dataverkeer vind kosten dan kun je beter niet zo'n dienst opzetten.
Als het inderdaad de bedoeling gaat zijn dat de gebruikers de video's ook allemaal kunnen bekijken nadat deze zijn goedgekeurd denk ik niet dat de hoeveelheid data-verkeer een issue hoort te zijn...

Zoals eerder ook al aangegeven: wat is er mis met het streamen van de filmpjes?

edit:
Alles nog even doorgelezen; als je vind dat het bekijken van een aantal filmpjes door alleen de admins al te veel resources kost (dataverkeer, serverload, etc.) wat voor impact denk je dan dat het kijken van diezelfde filmpjes door gebruikers zal gaan hebben??

[ Voor 21% gewijzigd door Foamy op 17-07-2007 13:50 ]

blub

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reacties, erg verhelderend!

Omzetten naar flash is geen optie, omdat de gebruikers alles via wmv uploaden en de films ook geheel downloaden en als wmv op hun pc moeten hebben.

Als de beheerder ze dus van afstand moet kunnen bekijken is streamen dus volgens jullie de beste oplossing?

De nadelen hiervan vond ik dat windows media server (licentie) aardig prijzig is. Of zijn er ook mogelijkheden om goedkoop wmv files te streamen?

En dat het bovendien veel resources kost op de server. Is het uberhaupt mogelijk om video's te laten streamen door dezelfde server als waar de website (mysql/php) ook op draait?
En als dit mogelijk is wordt dit dan niet veel te belastend? Of valt dit wel mee als alleen de beheerders van de streaming mogelijkheden gebruik maken?

thanx!!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:54

_Apache_

For life.

Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 22:02:
bedankt voor de reacties, erg verhelderend!

Omzetten naar flash is geen optie, omdat de gebruikers alles via wmv uploaden en de films ook geheel downloaden en als wmv op hun pc moeten hebben.

Als de beheerder ze dus van afstand moet kunnen bekijken is streamen dus volgens jullie de beste oplossing?

De nadelen hiervan vond ik dat windows media server (licentie) aardig prijzig is. Of zijn er ook mogelijkheden om goedkoop wmv files te streamen?
Hier zijn volgens mij wel opensource toepassingen voor, probeer http://sourceforge.net/index.php eens..
En dat het bovendien veel resources kost op de server. Is het uberhaupt mogelijk om video's te laten streamen door dezelfde server als waar de website (mysql/php) ook op draait?
Geen probleem, als jij genoeg systeembronnen weet op te trommelen en het een beetje efficient kan inrichten zie ik hier geen problemen in.
En als dit mogelijk is wordt dit dan niet veel te belastend? Of valt dit wel mee als alleen de beheerders van de streaming mogelijkheden gebruik maken?

thanx!!

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-12 16:56

IceStorm

This place is GoT-like!!!

_Apache_ schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 22:09:
Geen probleem, als jij genoeg systeembronnen weet op te trommelen en het een beetje efficient kan inrichten zie ik hier geen problemen in.
Mee eens. Het is verder niet alsof streaming video meteen maar heel veel resources kost natuurlijk. Ja je moet 'uitkijken' en ja, bij veel bezoekers gaan video's een aardige aanslag plegen op je resources maar je hoeft niet meteen een serverpark op te zetten natuurlijk ;)

Verwijderd

Topicstarter
Thanx!

ok streamen vanaf hetzelfde systeem hoeft dus geen probleem te zijn als alleen de beheerders streamen en de rest van de bezoekers de video's downloaden.

Wel is het zo dat in dit geval de server op linux gebaseerd is. Is het dan toch mogelijk om wmv files te laten streamen vanaf zo'n server zonder dat hier een remote desktop omgeving voor nodig is? Ik vroeg me dit af omdat wmv een windows standaard is...
Wat ik uiteindelijk nodig heb is dus dan maar geen remote desktop, maar een mogelijkheid om de wmv files vanaf die linux server te streamen. De video's moeten uiteraard geslecteerd kunnen worden door de beheerder. Maar hoe pak ik dit dan aan?
Ik kan uiteraard een webapplicatie schrijven die de beheerder de video laat selecteren, maar hoe komt vervolgens de streaming tot stand? Is er iets te installeren aan de serverzijde, zodat de streaming verder automatisch verloopt. Dat de beheerder dus zeg maar een video selecteert en vervolgens de video kan bekijken in een embedded applicatie (of eventueel op zijn eigen desktop) en dit dat ook nog eens op een linux gebaseerde server?

sorry dat ik er zo'n lang verhaal van maak, maar mijn ervaring met html/php is helaas groter dan met streaming video vanaf linux :?

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:54

_Apache_

For life.

Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 08:30:
Thanx!

ok streamen vanaf hetzelfde systeem hoeft dus geen probleem te zijn als alleen de beheerders streamen en de rest van de bezoekers de video's downloaden.

Wel is het zo dat in dit geval de server op linux gebaseerd is. Is het dan toch mogelijk om wmv files te laten streamen vanaf zo'n server zonder dat hier een remote desktop omgeving voor nodig is? Ik vroeg me dit af omdat wmv een windows standaard is...
Om af te spelen heb je een programma nodig die de MS formaten begrijpt. Dit ligt helemaal aan HOE je exact de files naar de client wilt brengen.

En ik vraag me af waarom je WMV's aan serverside kant zou willen afspelen, dit kan je toch heel makkelijk testen door zelf ( via een andere pc ) als client te spelen..
Wat ik uiteindelijk nodig heb is dus dan maar geen remote desktop, maar een mogelijkheid om de wmv files vanaf die linux server te streamen. De video's moeten uiteraard geslecteerd kunnen worden door de beheerder. Maar hoe pak ik dit dan aan?
Ben je goed in serverside programeren of wil je je hierin verdiepen? Wellicht kun je hier een CMS'je voor schrijven. Wellicht zelfs met een votingsysteem oid ;)
Ik kan uiteraard een webapplicatie schrijven die de beheerder de video laat selecteren, maar hoe komt vervolgens de streaming tot stand?
Al gedacht aan flash? Wellicht zelfs Silverlight, maar dit dekt zeker nog niet goed ( misschien maar een paar promille van je doelgroep ). Flash is nog veel meer mainstream.
Is er iets te installeren aan de serverzijde, zodat de streaming verder automatisch verloopt. Dat de beheerder dus zeg maar een video selecteert en vervolgens de video kan bekijken in een embedded applicatie (of eventueel op zijn eigen desktop) en dit dat ook nog eens op een linux gebaseerde server?

sorry dat ik er zo'n lang verhaal van maak, maar mijn ervaring met html/php is helaas groter dan met streaming video vanaf linux :?
En daarvoor ben je hier, exploring new grounds.. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door _Apache_ op 18-07-2007 08:40 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

ik zou even opletten dat je er rekening mee houd dat video's streamen heel snel heel veel bandbreedte opslurpt. Die moet dus beschikbaar zijn en tevens moet je server genoeg pk hebben om die video's te decoderen, als je dus gaat streamen.
Het streamen zelf kun je in elkaar hacken met de standaard linux tools in combinatie met een media player, of je gebruikt VLC die dit ook allemaal kan.

Ik denk echter dat het, zoals eerder al genoemd, veel handiger is om het bronbestand om te zetten naar flash. Niet dat ik daar zo'n fan van ben, maar anders moet je client-side weer gaan klooien met applicaties die niet iedereen heeft.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11 20:57
Zet die .wmv's in een public folder en schrijf een kleine Silverlight-app? Dan kun je het mooi streamen (Silverlight ondersteunt .wmv native), zie www.silverlight.net, je zoekt een 'VideoBrush' :)

We are shaping the future

Verwijderd

Topicstarter
ik geloof dat ik het nog niet helemaal goed heb uitgelegd. De gebruikers zullen de video's helemaal gaan downloaden in WMV formaat. Dit mogen zij pas doen na betaling dus de video's kunnen absoluut niet in een public folder staan. Ik verzend de WMV files via een door PHP gecontroleerde octet stream, nadat de betaling is voltooid. De gebruikers hoeven dus GEEN gebruik te maken van de streaming functionaliteit.

De enigens die de streaming functie moeten gaan gebruiken zijn de beheerders. Zij kunnen met behulp hiervan snel door de video's heen kijken zodat ze kunnen bepalen of de video's die door gebruikers worden ge-upload voldoen aan de eisen en dus worden goed gekeurd. De video's die door gebruikers worden ge-upload kunnen dus, nadat deze zijn goedgekeurd door de andere gebruikers tegen een betaling gedownload worden. Om snel de video's te kunnen goedkeuren moeten de beheerders dus de streaming mogelijkheid hebben omdat het uiteraard ondoenlijk is om dagelijks alle nieuwe video's eerst geheel te downloaden.

De beheerders moeten dus de door de gebruikers ge-uploade video's streaming kunnen bekijken. Nadat ze zijn goedgekeurd moeten precies dezelfde WMV bestanden aangeboden worden aan de gebruikers
Ben je goed in serverside programeren of wil je je hierin verdiepen? Wellicht kun je hier een CMS'je voor schrijven
met php ben ik wel aardig handig, maar met streamen dus niet |:(
En ik vraag me af waarom je WMV's aan serverside kant zou willen afspelen, dit kan je toch heel makkelijk testen door zelf ( via een andere pc ) als client te spelen..
dit is dus niet mogelijk omdat gebruikers alles in zijn geheel downloaden.
Al gedacht aan flash? Wellicht zelfs Silverlight, maar dit dekt zeker nog niet goed ( misschien maar een paar promille van je doelgroep ). Flash is nog veel meer mainstream.
omzetten naar flash is geen optie, omdat gebruikers graag in WMV formaat de video's aan willen bieden en bovendien ook weer in WMV formaat moeten downloaden. WMV is door iedereen zowat ook af te spelen, omdat bijna iedereen immers windows media player heeft. Alleen naar flash converteren voor het goedkeuren is een beetje overdreven, omdat de flash files dan slechts eenmaal bekeken zouden worden
ik zou even opletten dat je er rekening mee houd dat video's streamen heel snel heel veel bandbreedte opslurpt. Die moet dus beschikbaar zijn en tevens moet je server genoeg pk hebben om die video's te decoderen, als je dus gaat streamen.
als dus alleen de beheerders alle video's eenmalig streaming bekijken dan valt dit wel mee toch denk ik of niet?
Ik denk echter dat het, zoals eerder al genoemd, veel handiger is om het bronbestand om te zetten naar flash. Niet dat ik daar zo'n fan van ben, maar anders moet je client-side weer gaan klooien met applicaties die niet iedereen heeft.
Dit snapte ik niet helemaal. Als ik de gebruikers alles in WMV laat downloaden dan zal toch nagenoeg iedereen het gewoon op zijn eigen pc kunnen afspelen..
Het streamen zelf kun je in elkaar hacken met de standaard linux tools in combinatie met een media player, of je gebruikt VLC die dit ook allemaal kan.
uhmm ok, kun je iets duidelijker uitleggen welke tools en players ik volgens jou moet gebruiken? En wat is VLC dan precies?
Zet die .wmv's in een public folder en schrijf een kleine Silverlight-app? Dan kun je het mooi streamen (Silverlight ondersteunt .wmv native), zie www.silverlight.net, je zoekt een 'VideoBrush'
in de public folder zetten zal dus in mijn geval niet gaan. Maar is het ook mogelijk om met deze oplossing te streamen vanuit een folder buiten de document root?
Ik heb al even op die silverlight website zitten kijken. Als ik het goed begrijp kan ik met silverlight een soort server side applicatie schrijven die video's naar de clientzijde kans streamen? En dit kan dan embedded in de browser? En wat voor clientzijde software hebben de beheerders dan nodig in dit geval?

En heb ik dan in mijn geval behalve silverlight nog iets anders nodig aan de serverkant of kan ik de streaming dus geheel met silverlight realiseren?

Een php systeem dat de beheerder de video's laat kiezen is vervolgens zo gemaakt. Of is dit ook in de silverlight applicatie zelf op te lossen?

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11 20:57
Je kunt je public folder gewoon beveiligen met een username en password, maar je kunt ook PHP zo'n file naar beheerders laten streamen (via Silverlight) :)

Je clients hebben de Silverlight-runtime nodig, als ze die niet hebben krijgen ze een button "Download Silverlight" te zien.

Serverside weet ik verder niet, ik denk dat een beveiligde adminfolder wel genoeg is (sterke username/password), als je eenmaal bent ingelogd kun je gewoon streamen.

We are shaping the future

• urk_forever
  • Laatst online: 29-11 17:06
Hmmm, heb het topic even vlug doorgelezen. Wat ik zo ervan begrijp wil je de wmv's streamen naar je beheerder. Dit doe je, wat ik er zo van weet, met Windows Media Encoder, een windows applicatie van MS. Die kan de wmv's streamen naar een Windows Media Server waarvandaan de beheerder de streams kunnen bekijken.

Eventueel denk ik dat het wel mogelijk is om de wmv's op te slaan op een linux server en dan met Samba oid te streamen naar de Encoder server.

Wat hierin allemaal mogelijk is kan een media provider je wel uit leggen

Kijk hier eens:

http://www.dahhosting.nl/windows_streaming.html

[ Voor 6% gewijzigd door urk_forever op 19-07-2007 10:28 ]

Hail to the king baby!

• martin2005
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-10 10:25
Sorry hoor....maar bij het downloaden of streamen van een wmv file-tje gaan in beide gevallen evenveel bitjes over de lijn. Alleen bij streamen moet dat op tijd gebeuren omdat anders het filmpje stokt tijdens het bekijken.

Als flash geen optie is om de bandbreedte te beperken, zou je kunnen overwegen voor de admins een wmv-tje beschikbaar te stellen in een lagere bitrate. Sterker nog, volgens mijn kan dat in een wmv bestand worden aangegeven bij encoding. Of je moet ee scriptje op de server laten draaien die alle aangeboden filmpjes ook omzet in een lagere bitrate.

En je wilt met kennis en inzicht zoals in dit topic door jou tentoongesteld een betaalde service gaan verlenen aan klanten? :X

• urk_forever
  • Laatst online: 29-11 17:06
@martin2005: Dat zou je ook kunnen doen met de Windows Media Server. De geuploade wmv's in een largere bitrate/resolutie laten streamen voor de beheerder. Dan gebruik je ook minder bandbreedte.

Hail to the king baby!

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

even op de vraag, wat is VLC, dat is te vinden op www.videolan.org

dit is een multimedia player/server en is te gebruiken om streams in een gewenste bitrate/encoding weg te sturen naar een adres van jou keuze. Echter is de encode/decode functionaliteit van dit programma gebaseerd op ffmpeg en zou een msoft formaat als wmv best wel eens roet in het eten kunnen gooien.

Wat zijn we toch blij met gesloten formaten ;)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Topicstarter
Wederom bedankt, ik snap al beter hoe het in elkaar zit, maar ben er nog niet helemaal uit...
Sorry hoor....maar bij het downloaden of streamen van een wmv file-tje gaan in beide gevallen evenveel bitjes over de lijn. Alleen bij streamen moet dat op tijd gebeuren omdat anders het filmpje stokt tijdens het bekijken.
ja maar als je alleen ff een paar kleine stukjes in de video bekijkt (begin midden en einde elk een paar tellen) dan ben je met streamen natuurlijk veeel sneller klaar..
Dat zou je ook kunnen doen met de Windows Media Server. De geuploade wmv's in een largere bitrate/resolutie laten streamen voor de beheerder. Dan gebruik je ook minder bandbreedte.
wms is geen optie, omdat het op een linux systeem moet draaien
Je kunt je public folder gewoon beveiligen met een username en password, maar je kunt ook PHP zo'n file naar beheerders laten streamen (via Silverlight)

Je clients hebben de Silverlight-runtime nodig, als ze die niet hebben krijgen ze een button "Download Silverlight" te zien.

Serverside weet ik verder niet, ik denk dat een beveiligde adminfolder wel genoeg is (sterke username/password), als je eenmaal bent ingelogd kun je gewoon streamen.
Als ik de video via PHP laat streamen via Silverlight behoud ik dan nog wel de mogelijkheid om te scrollen in de video??

Aan de clientzijde iets installeren is geen probleem, omdat het toch alleen de beheerders betreft.

Maar moet er aan de serverzijde helemaal niets geinstalleerd worden dan? Er moet toch ergens een stuk programmatuur zitten dat die streaming verzorgd of zie ik dat nou verkeerd?

Verwijderd

Topicstarter
mm niemand meer die iets meer over Silverlight weet?

Alex) ? Iemand anders?

thanx

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-12 10:41

Eijkb

Zo.

Silverlight is de MS variant op flash dus waarom niet gewoon flash? Met de executable van ffmpeg kan je WMV's op linux makkelijk omzetten naar .fla (flash video). Die kan je dan nog enorm verkleinen ook, waardoor het streaming gedeelte minder bandbreedte slurpt en om een video te beoordelen hoeft dat toch niet full screen? Laat op minder drukke momenten de nieuwe video's via ffmpeg omzetten naar fla en biedt ze daarna aan ter beoordeling. Na beoordeling zet je dan de .wmv gewoon in de download-applicatie naar de gebruikers toe. In Flash zijn genoeg gratis players (in te pakken in je html file) en genoeg progjes om je video's op de server te encoden.

.

Verwijderd

Topicstarter
sorry voor de late reactie, ik was op vakantie :)

als ik het goed begrijp is het dus mogelijk om de video's naar een klein formaat flash te converteren, waarbij het flash bestand dus weinig ruimte inneemt. Voor het controleren hoeft het inderdaad niet full screen te zijn. Wel moet het indicatie geven voor de kwaliteit van de video en moet het filmpje uiteraard wel groot genoeg worden weergegeven om te kunnen bepalen wat er in gebeurt.

Mijn zorg is echter het coderen naar Flash. Ik begrijp dat dit relatief weinig tijd in beslag zal nemen als het flash filmpje van mindere kwaliteit mag zijn, maar toch, als er nou op een bepaald moment tientallen wmv films per dag worden geupload van laten we zeggen gemiddeld 80 MB. Gaat dit coderen dan niet heel erg lang duren of valt dat dan toch nog mee als het om mindere kwaliteit flash gaat?

Verder vraag ik me af of het nog nodig is om in deze opzet de flash files nog streaming naar de beheerders te versturen. Hoe groot zou een flash filmpje worden van aanvaardbare maar niet al te hoge kwaliteit als deze gebaseerd is op een wmv van 80 MB? Als dit maar een paar MB is dan is streamen denk ik helemaal niet meer nodig en kan het filmpje gewoon op "reguliere" wijze door de beheerder worden afgespeeld (die dan desnoods af en toe tien seconde ofzo moet wachten). Of is er een eenvoudige (en gratis) mogelijkheid om flash te laten streamen vanaf een server??

wederom bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
uhm iemand die misschien nog een reactie heeft op mijn laatste bericht ??

thanx!!
Pagina: 1