[Seat] Ibiza mist plots vermogen

Pagina: 1
Acties:
  • 4.499 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CU2morO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-04 12:08
Allereerst zal ik beginnen te zeggen dat ik op het gebied van auto's een complete leek ben en eventuele beschrijvingen vergen misschien extra uitleg :) Bedankt voor het begrip :D

Ik rij sinds 2 jaar ongeveer een, destijds nieuwe, Seat Ibiza FR met een 1.8 liter 20 kleppen benzine motor. Sinds 3 dagen merk ik dat het vermogen op hogere snelheden en hogere toeren sterk is afgenomen.
Normaliter als ik vanuit stilstand wegrijd merk ik het meeste acceleratie vermogen in de 2e en 3e versnelling tussen de 2500 en 5000 toeren. Nu lijkt op het moment dat ik dit punt bereik dat er eventjes een stoot extra power komt, maar meteen daarna ook weer wegvalt, waarna er relatief langzaam verder geaccelereerd wordt.
Daarnaast merk ik ook dat als ik op de snelweg rond de 120 rijd in de 4e of 5e versnelling, de acceleratie naar de 140 bij bijvoorbeeld inhalen enorm is afgenomen. Ik kan het gaspedaal helemaal tot de grond intrappen en hij kruipt tergend langzaam naar de 140. Op de digitale 'benzinemeter' in het dashbord zie ik dat er ook beduidend minder benzine verbruikt wordt bij het optrekken, ook al geef ik vol gas. Deze lijkt niet boven de 15 L/100km te komen bij vol gas op 120km/u, terwijl dit voorheen toch altijd rond de 35 was wanneer er snel geaccelereerd diende te worden bij het inhalen.

Zojuist viel het mij op dat *soms* wanneer ik vanuit stilstand optrek ik rond de 3-4000 toeren in de 1e versnelling een soort van *woesshhh* hoor, als een ventilator die plots veel lucht wegblaast. Dit gaat gepaard met hetzelfde verlies van vermogen wat ik eerder beschreef bij de 2e en 3e versnelling. Ik bedacht mij later dat dit misschien het slippen is van de distributie-snaar van de motor? Dat geluid zou ik daar misschien het beste bij kunnen plaatsen. Maar dan zou ik verwachten dat het toerental wél oploopt, terwijl de snelheid langzaam groter wordt. Echter in alle situaties blijft het toerental evenredig aan de snelheid.

Wat zou dit kunnen zijn? Wat kan ik het beste doen? Ik zat als eerste te denken aan misschien een kapot zekeringetje van een turbo? Maar het is een benzine motor, heeft die wel een turbo, of iets dergelijks wat een zekering heeft? ;) Zou dit misschien te maken hebben met de verkeerde benzine? Ik tank sinds jaar en dag euro loodvrij "De groene" bij dezelfde benzinepomp. Nu heeft deze pomp een paar weken terug een ander uiterlijk gekregen en zijn er 2 'groene' pompen, 1tje met niets er op en 1tje met '95' er op als ik het goed herinner. En het staat me bij dat ik nog heb staan twijfelen. Zou het kunnen dat ik met mn stomme kop de verkeerde van deze 2 'groene' heb gepakt? :x

Ik hoop dat ik de situatie een beetje goed uit heb kunnen leggen. bvd voor de hulp :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiramarVTM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:07
Nu weet ik ook niet zoveel van auto's, maar ik zie op autoweek.nl dat jouw auto weldegelijk is voorzien van een turbo, mét intercooler nog wel. (benzine auto's kunnen weldegelijk worden uitgerust met een turbo)

Het geluid wat je beschrijft (woesj) komt vaak voor bij zogenaamde "rice racers" die vaak van mensen zijn die hun auto op die uit de Fast and the Furious filmreeks willen laten lijken. Dit gebeurt door de overdruk van de turbo, als de koppeling wordt ingetrapt, of als plotseling het gas wordt losgelaten, in de open lucht weg te blazen i.p.v. weer terug in de lucht inlaat. Als het namelijk in de lucht inlaat wordt teruggeblazen, hoor je dat geluid niet of nauwelijks. Met een open wategate wordt die lucht in de open lucht geblazen waardoor je dat geluid wel hoort.

Wat er bij jou volgens mij aan de hand is, is dat er een luchtslang losgeraakt is, waardoor de overdruk uit je turbo i.p.v. terug je luchtinlaat in, onder je motorkap verdwijnt. En daar is je auto niet op afgesteld, vandaar het gemis in vermogen.

Het ligt imho echt aan je turbo, maar misschien dat Chevy454 je hiermee beter op weg kan helpen.

[ Voor 65% gewijzigd door MiramarVTM op 16-07-2007 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-05 23:46

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, die auto heeft een turbo (dat je dat nog niet weet, het belangrijkste aan een auto is de kleur :X )

Ik heb hetzelfde eens gehad met een TDI. Boven 3000 toeren een harde PFFFT en het vermogen weg. Geen idee wat het probleem was want het was een bedrijfswagen.
Ik zou er maar eens bij de garage langs gaan.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-05 12:06

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Een bekent probleem met deze motor is de luchtmassa meter die problemen geeft. Eigenlijk wel een kwaaltje van de complete vag-groep auto's. (Heb zelf ook een Seat Ibiza met een 1.8 20VT blok)
Die ook na laten kijken als je langs de garage gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 28-05 14:56

Stoffel

Engineering the impossible

Een distributieriem is overigens een getande riem. Als die doorslipt merk je er wel ietsje meer van dan alleen "whoosh" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane

Hurricane

Trouwens, om de LMM uit te sluiten kan je ook even het stekkertje erop loshalen. Dan zal er op je dashboard een lampje gaan branden van je traction control maar de auto zal nu op standaard waardes gaan rijden en als het aan de LMM zou liggen dan merk je zeker verschil. LMM zit tussen je filterhuis en het aanzuigkanaal van je motor.

LMM zit direct links naast het luchtfilter (Hier een openluchtfilter. Rood)

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto=GXIZLPOO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Die 1.8 Turbo is een fijne moter.

Snel een Chip in hangen :) Heb ik gedaan bij www.vandervelden.nl, en het kan onder garantie. Maakt de auto een stuk leuker ;)

Die 1.8T is heel erg sterk, en gaat van 150 naar 200pk met een chip. Kan je die Golf GTI eens flink verrasen voor je ;)

[ Voor 27% gewijzigd door PWM op 16-07-2007 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane

Hurricane

offtopic:
Heb ik ook laten doen via vandervelden. Deze laat de auto chippen door Jeroen Diks in Lochem. Dat is de tuner voor de Vag-groep in de benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:32

4x2

lộn xộn quá

Wegbrengen naar een garage en dr vooral niks zelf aan proberen te doen als je dr 0,0 verstand van hebt.

Dat zou mijn advies zijn
owja, niet naar de handige buurman luisteren, dat is de beste manier om veel kosten te krijgen aan iets wat kapot is :X

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:05

Meneer aard

Porsche rulez!

Sowieso wegbrengen als je niet weet wat je aan het doen bent. Enkel kun je wel vooraf (wat de TS ook doet) informeren wat het mogelijk kan zijn.

Zelf zou ik dat ook doen als ik twee linkerhanden had, want je weet maar nooit bij de garage..Onder het motto bougies vervangen bij een diesel.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46077

Meneer aard schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 09:14:
Sowieso wegbrengen als je niet weet wat je aan het doen bent. Enkel kun je wel vooraf (wat de TS ook doet) informeren wat het mogelijk kan zijn.

Zelf zou ik dat ook doen als ik twee linkerhanden had, want je weet maar nooit bij de garage..Onder het motto bougies vervangen bij een diesel.
de een noemt het gloeistift... de andere gloeibougie.. dus dat is nog wel te verkopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:34
Kan ook iets met je turboslang zijn die los ligt. Op zo'n moment doet je turbo wel iets, maar heeft ie totaal geen effect. Bij een paar minuten stationair draaien klinkt je auto dan ook als een stofzuiger.
Pagina: 1