Rosetta werkt niet meer

Pagina: 1
Acties:

• Algurgazan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-01-2025
Sinds kort willen een aantal applicaties op mn iMac 24" (OS X 10.4.10) niet meer opstarten.. Het enige relevante wat ik me kan bedenken wat ik gedaan heb wat tussen het wel en niet werken van die programma's zat is de update van Quicktime en iTunes vorige week..

Zoals het onderwerp al aangeeft, gaat het hier om PPC apps, die via Rosetta werken dus.. Het eerste programma dat het niet meer deed was de NOS Teletekst browser.. Toen dacht ik nog dat het alleen dat programma was.. Maar toen ik vanmiddag Word wilde opstarten, gebeurde er ook niks, toen ben ik eens wat verder gaan testen en toen bleek dat eigenlijk alle PPC programmas het niet doen.. (althans zover ik kon zien) behalve fallout 2 trouwens.. die doet het wel gewoon, vaag genoeg..

ik heb eerst mn logs maar eens uitgespit.. het enige dat ik tegenkom is de volgende melding in system.log.. (dus ik krijg uberhaupt geen melding in mn console.log of een ander log bestand)

code:
1
2
3
4
5
Jul 16 16:54:10 computer kernel[0]: shared_region: 0x5ba33b4: lsf_map: RO mapping #0 not in segmentshared region: 0x5ba33b4: 4 mappings  base_offset=0xfaed000
Jul 16 16:54:10 computer kernel[0]: shared region: 0x5ba33b4:   #0: addr=0x70000000, size=0x320000, file_offset=0x1000, prot=(5,5)
Jul 16 16:54:10 computer kernel[0]: shared region: 0x5ba33b4:   #1: addr=0x80000000, size=0x23000, file_offset=0x321000, prot=(11,11)
Jul 16 16:54:10 computer kernel[0]: shared region: 0x5ba33b4:   #2: addr=0x80023000, size=0x2000, file_offset=0x0, prot=(27,27)
Jul 16 16:54:10 computer kernel[0]: shared region: 0x5ba33b4:   #3: addr=0x70320000, size=0xe20bc, file_offset=0x344000, prot=(1,1)

als ik een programma dat het dus niet doet opstart dan verschijnt het icon heeeel even in mn dock, springen doet het niet eens, het is bijna gelijk weer weg..

het enige relevante wat ik kon vinden om rosetta weer aan de praat te krijgen was sudo killall translated, maar dat process draait niet eens, dus kan ik ook moeilijk killen..

is er iemand hier die goede raad heeft, en dan bedoel ik eigenlijk iets anders dan een herinstall, want daar was ik zelf ook al opgekomen natuurlijk, maar ik hoop op iets dat minder rigoureus is..

ik heb trouwens al de permissies en de disk gecheckt.. daar was niks mis mee..

"When you hear the beeb, it will be three o'clock." | muzak

• Erikdevries
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-01 00:26
Mac al eens opnieuw opgestart? ik heb n.l. een vergelijkbaar probleem gehad waarbij Rosetta er mee ophield en dit blijkt op de een of andere manier met geheugen verbruik te maken te hebben.

Zoek op google maar eens naar "lsf_map" dan vind je vrij veel topics over dit probleem.

edit: Ik heb overigens geen oplossing voor je

[ Voor 8% gewijzigd door Erikdevries op 16-07-2007 17:18 ]

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Het is een 'bekend' probleem dat de Quicktime 7.2 update, de nodige problemen veroorzaakt in CFM applicaties: The QuickTime 7.2 disaster: Breaks all CFM apps on Intel-based Macs (Office, Photoshop CS2) for some; Problems playing Flash. Daar staan ook suggesties om het probleem te verhelpen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Algurgazan
al meerdere malen opnieuw opgestart ja, dus daar zal het ook niet aan liggen.. had er eerlijk gezegd nog niet over nagedacht om eens op lsf_map te gaan zoeken, dus dat ga ik nu maar eens doen.. hoop dat er een oplossing is..

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je hebt toch niet toevallig Monolingual gedraaid en daarmee alle Rosetta-benodigdheden gewist he?

[ Voor 19% gewijzigd door Bigs op 16-07-2007 17:23 ]

Verwijderd

Daedalus schreef op maandag 16 juli 2007 @ 17:18:
Het is een 'bekend' probleem dat de Quicktime 7.2 update, de nodige problemen veroorzaakt in CFM applicaties: The QuickTime 7.2 disaster: Breaks all CFM apps on Intel-based Macs (Office, Photoshop CS2) for some; Problems playing Flash. Daar staan ook suggesties om het probleem te verhelpen.
Onvoorstelbaar hoe een Quicktime update het halve OS om zeep kan helpen... :|

• Algurgazan
nee ik noch monolingual noch shapeshifter oid geinstalleerd.. het ligt echt aan de quicktime update ben ik bang.. bedankt daedalus.. ik ga daar maar eens mee aan de slag.. hoef ik me niet meer te vervelen vanmiddag.. :|

edit: het probleem lijkt hem nu te zitten (zoals ook ergens op die macfixit pagina staat) in de combinatie van de laatste quicktime update en de java6 beta.. als je de java6 beta weghaalt en de oude java5 release installeert werkt het weer.. (althans, bij mij werkt het weer...)

kort de gebruiksaanwijzing (gekopieerd van de thread van het apple forum)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
> su Administrator
> cd /Library/Receipts/JavaSE6Release1.pkg/Contents
> lsbom -s -f Archive.bom > /tmp/files

edit /tmp/files replace all " " with "\ " and all "./" with "rm /"

> sudo bash /tmp/files
> rm -r /Library/receipts/JavaSE6Release1.pkg
> sudo update_prebinding

remove /Library/Receipts/JavaForMacOSX10.4Release5.pkg

en dan hier de java 5 release downloaden..

[ Voor 66% gewijzigd door Algurgazan op 16-07-2007 18:53 ]

Pagina: 1