Temperatuur beetje laag bij mijn E6750

Pagina: 1
Acties:
  • 996 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jaapsoldaat
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-03 15:30

Jaapsoldaat

Electrifying....

Topicstarter
Hallo beste mensen,

Ik ben nieuw hier (althans net pas aangemeld!) bezoek het hier wel regelmatig en meestal vind ik ook altijd een bevredigend antwoord alleen zit ik reeds met toch wel een brandende vraag!

Ik heb een Asus p5k moederbord
Kingston PC6400 2GB
En een hele mooie E6750 :9~

Ik heb dit zaterdag in elkaar geflanst en gelijk de bios ge updated. Alles werkt en doet het verder prima, alleen geeft de temp. van mijn CPU 20 graden aan om daar vervolgens te blijven schommelen, 18 t/m 22 hoger heb ik hem nog niet gezien.

Mijn vraag is dus deze:

Kan dit kwaad? Zowel het moederbord als dat Probe gebeuren wat je er bij krijgt geven dezelfde waardes aan, ik weet dat ik dit nog even moet testen met een ander proggie, maar toch stel ik vraag maar ff.

Oh, het is trouwens met standaard koeler en verder nergens aan gesleuteld.

Bvd.

megabytes maken de man.

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Hoe lager hoe beter toch?

En die C2D worden helemaal niet zo warm dus niets waar ik me zorgen over zou maken. Kan natuurlijk ook zijn dat de sensor verkeerd wordt uitgelezen. Maar daar zou ik niet van uit gaan.

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Verwijderd

Volgens mij is dit niet ok, en geeft de bios een verkeerde waarde

• Ritchie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23-05 10:49
Welke temperatuur is dit precies? Case of Junction?

offtopic:
welke winkel heb je die cpu vandaan?

- NAC Breda -

• If8022n2IOk1Z8
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23-01-2023
Blijft de temp zo laag als de CPU na minimaal 5 minuten op 100% gestaan heeft? Als dat het geval is, is de tempsensor misschien verschoven of werkt deze niet correct.

AsRock 690FX Deluxe3 - AMD X4 640, 4GB PC6400 DualChannel Kingston - 1x OCZ 60GB SSD - Samsung SpinPoint 1TB

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Tenzij je de PC in 'n koelkast hebt staan lijkt 't me dat je kijkt naar de temp van je case of evt je moederbord, en niet die van je cpu - de kans dat jij je cpu +/-1 graad boven de omgevingstemperatuur kunt houden met luchtkoeling is niet erg groot ;)

• Baggio666
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-05 18:56
Download de thermal analyses tool van Intel, weet je zeker dat je de goede temperatuur hebt.
http://www.techpowerup.com/downloads/392/mirrors.php

En als je met deze tool beide cores stressed en de temperatuur loopt nog niet op, dan is er toch echt iets mis.

Heb je trouwens speedstep niet aan staan?

[ Voor 10% gewijzigd door Baggio666 op 16-07-2007 17:04 ]

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
De brandende vraag (pun intended) is natuurlijk: wat voor koeler heb je erop zitten? Mijn Titan Amanda houdt mijn overklokte E6700 (3.2Ghz) op 22C, idle. Dus mogelijk is het wel. Maar met een stock cooler? Lijkt me stug.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Baggio666
  • Laatst online: 23-05 18:56
Jaapsoldaat schreef op maandag 16 juli 2007 @ 16:40:
Oh, het is trouwens met standaard koeler en verder nergens aan gesleuteld.
:)

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Ah. :) Ja, dan kan ik me die 20C idle maar moeilijk voorstellen. Eerder zo'n 40C.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-05 13:27
proficiat, de eerste die ik hoor klagen over een te lage temp, wat is de omgevingstemperatuur?

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-05 19:05

Haan

dotnetter

Wacht eerst maar eens af wat TAT ons gaat vertellen over de temp in de cores :)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
(Asus p5k moederbord)

Asus staat erom bekend brakke temp sensors te hebben.
ik zou me er sowieso niet druk om maken.

Je zou wel kunnen kijken of asus een bios update heeft die het corrigeerd, of misschien dat bovengenoemde programma's wel een juiste temp eruit weten te halen.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-04 08:52
mijn E6420 loopt met stock koeler ook maar rond de 25 graden idle

• Beugelfles
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-05 11:31

Beugelfles

I love rusty spoons

Wat zeggen windows proggies als everest, speedfan etc?

Ik zal me er niet al te druk over maken. Ligt waarschijnlijk aan moederbord.
Mijn ouders hebben een P4 en die blijft netjes 18 graden :D
Maar het is idd wel lastig. Nu kan je niet bepalen of je betere koeling nodig hebt of kan gaan oc'en

Specs "It don't mean a thing if it ain't got that swing!"...

• Xsola
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-07-2021
max schreef op maandag 16 juli 2007 @ 16:45:
En die C2D worden helemaal niet zo warm dus niets waar ik me zorgen over zou maken.
Offtopic maar toch..
Ik bezit een E6300 loopt idle op 50graadjes :X En zullen het maar niet over stressed hebben..

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-05 21:47
Xsola schreef op maandag 16 juli 2007 @ 19:09:
[...]

Offtopic maar toch..
Ik bezit een E6300 loopt idle op 50graadjes :X En zullen het maar niet over stressed hebben..
Volgens TAT of de bios?

• Haan

Haan

dotnetter

Beugelfles schreef op maandag 16 juli 2007 @ 19:08:
Mijn ouders hebben een P4 en die blijft netjes 18 graden :D
Dat is toch wel een grapje van je, of geloof je serieus dat dat klopt?

• Beugelfles

Beugelfles

I love rusty spoons

Haan schreef op maandag 16 juli 2007 @ 19:36:
[...]

Dat is toch wel een grapje van je, of geloof je serieus dat dat klopt?
Dat is een grapje idd :9 Hoe kan je nou onder de omgevingstemp koelen met lucht.
Volgens mij brakke temp. sensor. Het moederbord heeft volgens mij een keer een opflikker gehad toen de voeding eruit knalde. Voor de rest geen gebreken :)

• Jaapsoldaat

Jaapsoldaat

Electrifying....

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!

Ik had gewoon ff een loekie de leeuw moment, zo van "assemenou." Ik had veel goeds gehoord en gelezen over de E6750, maar dat ie zo koud zou zijn geloofde ik niet echt! :)

Het is gewoon vervelend als ik in de toekomst ga klootvioolen (lees oc'en) want alssie dan temps aangaat geven van 60 graden.....

:off topic: Verder komt de CPU van PCL op de laan van meerdervoort in Den Haag (vrijdag gekocht)
Speedstep staat niet aan.

Temperatuur in de kamer is rond 22 graden, grote kamer, niet zoals mijn ouwe computerstinkhol maar das bijzaak.

TAT zegt CPU 0 = 16 CPU 1= 14 Rond deze waardes blijft het wel!

megabytes maken de man.

• Haan

Haan

dotnetter

Blijkbaar leest ook TAT dus verkeerde waardes uit. Misschien dat er nog iets verandert met een bios update.

• Pilske
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-04 11:48
uuhm dat kan toch niet :P ik draai hier 'n E6600 op waterkoeling en die zit ook op 20 graden terwijl mn kamer (op zolder) ZEKER boven de 20 graden zit.. met geen een koeling is het iig mogelijk om onder je kamer temperatuur te komen :P

dus er zal iets fout zijn met je temperatuur sensor ..

btw mn E6600 CPU sensor zit ook steeds tussen de 18 en 22 graden

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:17

Wildfire

Joy to the world!

Pilske schreef op maandag 16 juli 2007 @ 20:07:

[..]

met geen een koeling is het iig mogelijk om onder je kamer temperatuur te komen :P
Oh jawel hoor... als je met Peltiers enzo aan de gang gaat kan dat uitstekend.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Jaapsoldaat

Jaapsoldaat

Electrifying....

Topicstarter
ik heb gisteren de nieuwste bios ge updated van de asus site.
Ga zo even everest proberen e.d.

Wat betekent het als mijn temp. sensors kaput zijn? En wat kan ik daar aan doen?

megabytes maken de man.

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:28
Pilske schreef op maandag 16 juli 2007 @ 20:07:
[...] met geen een koeling is het iig mogelijk om onder je kamer temperatuur te komen :P
offtopic:
Dat is nu al een paar keer gezegd in dit topic maar ik vraag het me af (gewoon eigenwijsheid hoor, niets geen absolute kennis :) )
Momenteel is het erg warm in mijn kamer. Als ik een ventilator aanzet die de lucht met een lekker snelheidje richting mij blaast dan voelt dat toch beduidend koeler aan. Die lucht _voelt_ kouder dan mijn eerdere omgevingstemperatuur.
Als het 30 graden is in mijn kamer dan voelt de lucht uit die ventilator niet aan als 30 graden. Is de lucht het wel dan?

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:02
_Teq_ schreef op maandag 16 juli 2007 @ 20:29:
[...]

offtopic:
Dat is nu al een paar keer gezegd in dit topic maar ik vraag het me af (gewoon eigenwijsheid hoor, niets geen absolute kennis :) )
Momenteel is het erg warm in mijn kamer. Als ik een ventilator aanzet die de lucht met een lekker snelheidje richting mij blaast dan voelt dat toch beduidend koeler aan. Die lucht _voelt_ kouder dan mijn eerdere omgevingstemperatuur.
Als het 30 graden is in mijn kamer dan voelt de lucht uit die ventilator niet aan als 30 graden. Is de lucht het wel dan?
offtopic:
Een ventilator doet toch niets anders dan lucht rondblazen, hoe kan die lucht dan koeler zijn ;) Het voelt koeler aan, omdat door de luchtstroom je lichaamswarmte sneller wordt afgegeven aan de lucht.

Hetzelfde verhaal als: zit je liever met je blote kont op een stuk hout (zonder splinters!) of op een stuk metaal? Het metaal voelt zeer koud aan, maar is gewoon even warm (hoe kan dat ook anders?).

• Beugelfles

Beugelfles

I love rusty spoons

FreddyFish schreef op maandag 16 juli 2007 @ 20:40:
[...]

offtopic:
Een ventilator doet toch niets anders dan lucht rondblazen, hoe kan die lucht dan koeler zijn ;) Het voelt koeler aan, omdat door de luchtstroom je lichaamswarmte sneller wordt afgegeven aan de lucht.

Hetzelfde verhaal als: zit je liever met je blote kont op een stuk hout (zonder splinters!) of op een stuk metaal? Het metaal voelt zeer koud aan, maar is gewoon even warm (hoe kan dat ook anders?).
offtopic:
Daarom kan je met luchtkoeling niet onder de omgevingstemperatuur koelen. Je kan niet met lucht van 30 graden iets koelen tot 25 graden. Is gewoon niet mogelijk. De geopperde peltier koeling is natuurlijk totaal iets anders.

• Cascade
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-11-2025
offtopic: leuk dat de E6750 al in het land is

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:28
Dank voor de bovenstaande uitleg. Die met het hout en het staal doet het hem :)
Ik vroeg het me altijd al af hoe dat nu precies zat!

En nu dan maar weer ontopic naar die rare temps....

@ TS: heeft die bios update nog iets veranderd?

• Jaapsoldaat

Jaapsoldaat

Electrifying....

Topicstarter
Cascade schreef op maandag 16 juli 2007 @ 21:00:
offtopic: leuk dat de E6750 al in het land is
Jep! En hij koelt ook erg goed! :p

[ Voor 69% gewijzigd door Jaapsoldaat op 16-07-2007 21:04 ]

megabytes maken de man.

• Jaapsoldaat

Jaapsoldaat

Electrifying....

Topicstarter
De bios update heeft nix uitgehaald.

Het is de nieuwste versie van de ASUS site:

Version 0603 2007/07/06 update
Description BIOS update file for P5K (Version 0603)
Revise Conroe G0 stepping CPU temp. offset value

Er staat wel iets met het woord temp erin! :)

megabytes maken de man.

• Ritchie
Maar die G0 stepping heeft dan weer niks met de E6750 te maken.
Dat is alleen voor de Quad cores en wat Xeons.

- NAC Breda -

• Xsola
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-07-2021
adyta schreef op maandag 16 juli 2007 @ 19:11:
[...]

Volgens TAT of de bios?
Bios helaas... TAT geeft een fout bij het opstarten...

• 430xlkod
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-07-2025
[...]

offtopic:
Als je kamertemp 30°c is en je zet een fan op je dan blaast hij wel degelijk 30°c lucht tegen je ;).

• Jaapsoldaat

Jaapsoldaat

Electrifying....

Topicstarter
Kan het kwaad als mijn temp. sensoren kapot zijn? Word denk ik alleen lastig oc'en....

megabytes maken de man.

• Ritchie
Ritchie schreef op maandag 16 juli 2007 @ 21:12:
Maar die G0 stepping heeft dan weer niks met de E6750 te maken.
Dat is alleen voor de Quad cores en wat Xeons.
Correctie.. ik zie dat de E6750 wel degelijk gebruik maakt van de G0 revision.

Afbeeldingslocatie: http://www.hothardware.com/articleimages/item989/big_cpuz_1.jpg

Bron:

http://www.hothardware.co...rformance_Preview/?page=1

[ Voor 11% gewijzigd door Ritchie op 17-07-2007 09:09 ]

- NAC Breda -

• Jaapsoldaat

Jaapsoldaat

Electrifying....

Topicstarter
Ritchie schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 09:06:
[...]

Correctie.. ik zie dat de E6750 wel degelijk gebruik maakt van de G0 revision.
Thankz!
Maar dan zou het toch moeten betekenen dat als ik de nieuwste bios ge updated heb dat dit verholpen zou moeten zijn. De bios update is verder goed verlopen.

Ik weet trouwens wel dat hij deze temperatuur waardes ook al aangaf voor de bios update!

megabytes maken de man.

• Ritchie
Ik denk dat het wachten is op meerdere ervaringen met deze cpu..
Heb je al eens geprobeerd wat de er met de temperatuur gebeurd als je beide cores flink stressed?

- NAC Breda -

• Jaapsoldaat

Jaapsoldaat

Electrifying....

Topicstarter
Ritchie schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 09:35:
Ik denk dat het wachten is op meerdere ervaringen met deze cpu..
Heb je al eens geprobeerd wat de er met de temperatuur gebeurd als je beide cores flink stressed?
Even een tijdje in Everest laten draaien bijvoorbeeld?

Ik lees net in een andere post ([P5B DL Wifi AP] Vreemde temp ontwikkeling van Edgarz) iets over de PECI, deze staat standaard op default ik zal eens kijken wat ie zegt als ik deze enable in de bios.

megabytes maken de man.

• elmertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-05 22:14
dat komt omdat vocht/ zweet op je huid verdampt, wat energie onttrekt aan je lichaam. Daarom voelt het met wind kouder, maar is het dat niet.

• Pollore
  • Laatst online: 08-05 21:15
beetje offtopic weer, maar als de lucht door een koeler gaat wordt het wel degelijk wat kouder. Bij bedrijven staan niet voor niets koelingsinstallaties waar ook met lucht gekoeld wordt. Wordt het warmer buiten dan gaat de fan harder draaien maar dit betekent niet dat er ineens ook warme lucht vanaf komt. Het blijft de zelfde temperatuur koelen.

Upside down

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 09:10

M2M

medicijnman

[...]

offtopic:
edit: te laat... :/

[ Voor 15% gewijzigd door M2M op 17-07-2007 12:40 ]

-_-

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

Craytahar schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 12:36:
beetje offtopic weer, maar als de lucht door een koeler gaat wordt het wel degelijk wat kouder. Bij bedrijven staan niet voor niets koelingsinstallaties waar ook met lucht gekoeld wordt. Wordt het warmer buiten dan gaat de fan harder draaien maar dit betekent niet dat er ineens ook warme lucht vanaf komt. Het blijft de zelfde temperatuur koelen.
Njet..... als lucht door een koeler gaat wordt de lucht warmer. De koeler zal afkoelen ten opzichte van de situatie dat er minder hard lucht doorheen wordt geblazen. De koeler zal NOOIT onder de temperatuur komen van de lucht waarmee wordt gekoeld.

Verder lijkt me gewoon iets mis met de temperatuur uitlezing zoals al vele malen gezegd. Of dit kwaad kan? Geen idee. Het enige probleem wat ik kan bedenken icm overklokken is dat wanneer je een critische temperatuur bereikt (tussen 70-85? Geen idee voor dit type cpu), je geen melding krijgt omdat de temperatuur te laag wordt doorgegeven. In het ergste geval zal wellicht de thermische beveiliging niet goed werken en je cpu opfikken. Ik denk echter dat het niet zo'n vaart zal lopen, maar ik vond het spectaculair genoeg om even te melden :D

[ Voor 27% gewijzigd door Cheese_man op 17-07-2007 12:44 ]

reserveringshouder Tesla Model 3

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 09:10

M2M

medicijnman

Cheese_man schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 12:41:
[...]

Njet..... als lucht door een koeler gaat wordt de lucht warmer. De koeler zal afkoelen ten opzichte van de situatie dat er minder hard lucht doorheen wordt geblazen. De koeler zal NOOIT onder de temperatuur komen van de lucht waarmee wordt gekoeld.

Verder lijkt me gewoon iets mis met de temperatuur uitlezing zoals al vele malen gezegd. Of dit kwaad kan? Geen idee. Het enige probleem wat ik kan bedenken icm overklokken is dat wanneer je een critische temperatuur bereikt (tussen 70-85? Geen idee voor dit type cpu), je geen melding krijgt omdat de temperatuur te laag wordt doorgegeven. In het ergste geval zal wellicht de thermische beveiliging niet goed werken en je cpu opfikken. Ik denk echter dat het niet zo'n vaart zal lopen, maar ik vond het spectaculair genoeg om even te melden :D
maargoed dat processors zichzelf tegenwoordig automatisch terugklokken / uitschakelen als het ze te warm onder de voetjes wordt.

-_-

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

M2M schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 12:52:
[...]

maargoed dat processors zichzelf tegenwoordig automatisch terugklokken / uitschakelen als het ze te warm onder de voetjes wordt.
Ja dat klopt...maar juist dat mechanisme werkt in het ergste geval dus niet (goed) omdat de temperatuur 20 graden te laag wordt doorgegeven....ervan uit gaande dat dat mechanisme op dezelfde plaats de waarde van de temperatuur haalt dan de diverse uitlees pogingen van de TS. Het is echter vooral theoretisch en ik verdenk ook eerder een onderdeeltje van het moederbord dan de interne temperatuur afhandeling van de processor.... maar omdat de TS vroeg of het kwaad kon (verschil in uitgelezen temperatuur en werkelijke)met overklokken... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Cheese_man op 17-07-2007 13:05 ]

• Jaapsoldaat

Jaapsoldaat

Electrifying....

Topicstarter
[b][message=28412360,noline]Cheese_man schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 12:41
Bedankt voor deze gerust stellende gedachte! :9 Nou ja, gerust stellend niet maar wel spectaculair! Dat moet ik je dan wel weer meegeven.
M2M kwam met het gerust stellende antwoord! ;)

Maar als het aan het mobo ligt, dan ruil ik hem misschien wel gewoon om of plak op de heatsink een sensor van zo'n digitale temp. en probeer het daar wel mee.
Hij voelt niet echt heet aan, de heatsink, maar het is in elk geval geen 20 graden!

p.s. kan ik het trouwens zelf gesloopt hebben met het plaatsen van de CPU? Kan in het ASUS boekje nix vinden over temp. sens.

megabytes maken de man.

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Jaapsoldaat schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 13:43:
[...]

Bedankt voor deze gerust stellende gedachte! :9 Nou ja, gerust stellend niet maar wel spectaculair! Dat moet ik je dan wel weer meegeven.
M2M kwam met het gerust stellende antwoord! ;)

Maar als het aan het mobo ligt, dan ruil ik hem misschien wel gewoon om of plak op de heatsink een sensor van zo'n digitale temp. en probeer het daar wel mee.
Hij voelt niet echt heet aan, de heatsink, maar het is in elk geval geen 20 graden!

p.s. kan ik het trouwens zelf gesloopt hebben met het plaatsen van de CPU? Kan in het ASUS boekje nix vinden over temp. sens.
Volgens mij zit die sensor op een plek waar je hem niet zomaar kunt slopen. Ach....ik heb een PIII gehad op een Asusbordje....die processor was 9 graden idle.....klopte ook van geen kant. Jaren plezier (ook licht overgeklokt) mee gehad. Vreemd is het wel. Gewoon het internet in de gaten houden en even kijken in de Asus fora opzoek naar gelijke problemen. Ondertussen gewoon genieten van de computer zou ik zo zeggen.

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-03 16:34
Praktisch alle E6x50 processors zijn G0 (een enkele ES = E0) . Bekend "probleem" met de weergave van de temperatuur en G0. Een graad of 10 a 15 mag je er zeker bij optellen.

[ Voor 12% gewijzigd door Viss op 17-07-2007 15:32 ]

• Jaapsoldaat

Jaapsoldaat

Electrifying....

Topicstarter
Bedankt voor alle info mensen!
En ik ga inderdaad met een gerust hart van mijn pc genieten.
De caseflow is verder in orde, 2x nexus case fannetje 120mm en uno van 80mm, de temp zelf in de binnenkant van mijn pc met zijkant erop zit rond de 30 graden. Zal wel iets afwijken maar vind het verder wel ok. Deze temp. was trouwens na tijdje de pc gestressed te hebben.

Ik hou het gewoon in de gaten en mocht er iets heel raars gaan gebeuren dan laat ik het wel weten!

:)

megabytes maken de man.

Verwijderd

Viss schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 15:06:
Bekend "probleem" met de weergave van de temperatuur en G0
Nu ben ik wel benieuwd naar een bron waar dit beschreven wordt :)

• kokx
  • Laatst online: 24-05 22:16

kokx

WIN

[...]

offtopic:
offtopic:
Die lucht neemt de warmte van jou op. Met stromende lucht is dat meer dan lucht die stil hangt. Daarom hebben de meeste koelers ook een fan, om meer warmte door de lucht op te kunnen laten nemen.

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
[...]

offtopic:
offtopic:
De gevoelstemperatuur wijkt altijd af van de 'echte' temperatuur zodra de lucht in beweging is of vochtig is. De verklaring hiervoor is vrij simpel. als je gewoon stilzit in een 'blok lucht' die niet zou bewegen (theoretisch) dan vindt er amper warmtetransport plaats doordat lucht weinig energie opneemt en er dus maar 'n dun laagje rond je huid zou zijn wat warmer wordt - of kouder, afhankelijk van de temperatuur. Zit je echter voor 'n ventilator dan beweegt (ook theoretisch) alle lucht langs je, waardoor er veel warmtetransport plaats kan vinden, en lucht dus of warmer (= lucht is warmer dan de temp van je huid), of kouder(lucht is kouder) aan kan voelen.

[ Voor 0% gewijzigd door Leftblank op 18-07-2007 15:06 . Reden: Auw, voortaan op F5 drukken, hopelijk is m'n uitleg toch nuttig. ]

• Ritchie
Mijn cores zijn bij het uitlezen zo rond de 21 graden.
En dat op een Gigabyte P35 DS4

[ Voor 19% gewijzigd door Ritchie op 19-07-2007 10:28 ]

- NAC Breda -

• Jaapsoldaat

Jaapsoldaat

Electrifying....

Topicstarter
Ritchie schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 10:21:
Mijn cores zijn bij het uitlezen zo rond de 21 graden.
En dat op een Gigabyte P35 DS4
In combinatie met een E6750?
Zo ja, wat voor cooler heeft gij erop zitten dan?

[ Voor 10% gewijzigd door Jaapsoldaat op 19-07-2007 11:57 ]

megabytes maken de man.

• Ritchie
Ja, een E6750, met een Arctic Freezer 7 Pro.

- NAC Breda -

Verwijderd

Jaapsoldaat schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 11:56:
[...]

In combinatie met een E6750?
Zo ja, wat voor cooler heeft gij erop zitten dan?
Gij?

• Cascade
Gewoon Vlaams, niet miepen. :P

• Ritchie
Ik ben Brabander, ik snap dat wel ;)
Net ff getest, idle zijn de cores 21c en als ik er ff load op zet schieten ze naar de 41c.
Als ik er de load weer vanaf haal staan ze ook weer zo op 21c..

- NAC Breda -

• Jaapsoldaat

Jaapsoldaat

Electrifying....

Topicstarter
Vind het gewoon lache taalgebruik! :)
Bij mij hetzelfde, gestressed zitten ze op 42 graden en inderdaad ook zo weer terug op de 20 graden.
(heb er intussen ook een Artic Freezer 7 pro opzitten)
Gaat um eens ff rustig opfokken en dan even goed de temp. in de gaten houden, ook met mijn digitale temp. metertje.
Blijf het gewoon vreemd vinden...

megabytes maken de man.

• Ritchie
Misschien zijn het wel gewoon koelhoofdige cpu's .
Ik neem aan dat hier nog wel meer duidelijkheid over komt.

- NAC Breda -

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:14
Ritchie schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 13:59:
Misschien zijn het wel gewoon koelhoofdige cpu's .
Ik neem aan dat hier nog wel meer duidelijkheid over komt.
Intel heeft hier een tooltje voor, had je die toevallig al geprobeerd? Staat in de cooling FAQ.

• Ritchie
TaT bedoel je? Dat werkt niet op Vista x64..

- NAC Breda -

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-05 11:18
Je hebt de bios, TAT, Everest, Coretemp, MBM en de diverse moederbordfabrikanten hebben nog van alles, Asussuite, Asus PC Probe, Intel Desktop Utilities (Intel mobo's), en als je pech hebt geven ze allemaal net effe andere waarden aan waardoor je eigenlijk niks nog niks weet, zoals in mijn geval :z
De bios is overigens qua load ook wat anders dus niet heel goed te vergelijken met idle in windows volgens mij.

Zo is mijn C2d2140 volgens de bios 32 graden (CPU-core), volgens TAT 47, volgens Intel DU 35 en volgens Everest ook 35
Mijn C2d6300 is volgens TAT 42, volgens Coretemp 42, volgens Asussuite en PCprobe 49 en volgens de bios 45 graden
Dat is in het laatste geval overigens met standaardkoeler, omdat de Artic Freezer Pro niet één graad lager komt en daarbij wel meer geluid maakt.

Ik ga maar mooi uti van de laagste waarden, hoef ik me nergens druk om te maken 8)

Maar hoe jullie toch op 20 graden komen....met een kampertemperatuur van al meer dan dat snap ik er niks van.

[ Voor 15% gewijzigd door Stefke op 19-07-2007 14:11 ]

• Jaapsoldaat

Jaapsoldaat

Electrifying....

Topicstarter
Ritchie schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 14:03:
TaT bedoel je? Dat werkt niet op Vista x64..
Bij mij geeft tat ongeveer dezelfde waarden aan, schommelt tussen 18 t/m 21 graden.
(XP 32bit.)

[ Voor 45% gewijzigd door Jaapsoldaat op 19-07-2007 16:17 ]

megabytes maken de man.

Verwijderd

Toch bizar dat elk programma een andere waarde geeft. Vraag me af hoe die Benchmark sites dan eerlijke waardes kunnen geven.

• Ritchie
Zo.. dit is het geworden:

Afbeeldingslocatie: http://www.ritchie.nl/images/E6750.jpg

- NAC Breda -

• Stefke
en idle?
En wat geeft andere software aan?

• _Apache_
offtopic:
Wat voor Ramreepjes heb je erin eigenlijk?

• Ritchie
stefijn schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 19:04:
[...]

en idle?
En wat geeft andere software aan?
Idle doen ze 21c

Geheugen is 4x 1gb Kingston HyperX LL 4-4-4-12 op 2v

- NAC Breda -

• Stefke
Ritchie schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 19:14:
[...]

Idle doen ze 21c

Geheugen is 4x 1gb Kingston HyperX LL 4-4-4-12 op 2v
Bij een kamertemperatuur van > 21 graden?

Wat geeft andere software aan?

• Cascade
Die 21° C, is dat met SpeedStep / EIST aan?

Wat is je mobo heet (Gigabyte P35 DS4?), hoe kan dat!?

• Jaapsoldaat

Jaapsoldaat

Electrifying....

Topicstarter
Dit alles met één case fan?

megabytes maken de man.

• _Apache_
[...]

offtopic:
Ja, tenzij je met de luchtverplaatsing koude lucht aanzuigt en je dat voelt.. ;)

• richardboer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-05 08:57
Heb hier een E6600 en deze worden over het algemeen heter dan de E6750
Deze is op dit moment na ruim 5 uur aan te hebben gestaan idle ongeveer 37 - 40 graden.
Met een kamer temperatuur van 31 graden ofzo :S

Na een tijdje uitgestaan te hebben en de eerste keer aan, zit de temp rond de 32 graden ofzo.
Alles is gewoon stock.

Koeler:
Scythe Infinity modded met 1 fan.

Richard

• Ritchie
Oh. ik heb 1 fout gemaakt.. nu hij op 3.2 ghz draait worden de cores idle wel wat warmer ja, zo'n 25 a 27c

Ik heb er 2 fans inzitten, 1 take in aan de voorkant en een take out aan de achterkant.
Die 56c is idd wel aan de hoge kant ja, zal dat toch eens in de gaten houden. Misschien heeft deze tool ook problemen met het uitlezen van temperaturen.

Speedfan laat overigens dezelfde temperatuur zien.

Edit:
Nu het wat koeler is buiten en binnen zijn de cores toch weer zo'n 22c.
De multiplier is nu 6x, pas bij ( hogere ) belasting gaat ie naar 8x

[ Voor 16% gewijzigd door Ritchie op 20-07-2007 12:06 ]

- NAC Breda -

• xentron
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-12-2023
Is het niet gewoon veilig om te zeggen dat je er het beste 20 graden bij op kunt tellen?
21c + 20 = 41c klinkt al een stuk aannemelijker.
21c is gewoon te onrealistisch, en denk dat dit gewoon erg slecht wordt uitgelezen.

Verwijderd

Zou je hiervoor een RMA mogen aanvragen?

• Viss
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-03 16:34
Aanvragen mag maar denk dat het weinig op zal leveren aangezien er niets kapot is...

Verwijderd

Klinkt toch als een defecte sensor Viss?

• MooW
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-03 19:21
Tweakernick vroeg me naar mijn temps met een verwijzing naar dit topic.E6600 of E6750?
Mijn Idle temp @ default speeds is 36 graden met een zalman 9700 led.

Misschien kan je hier wat mee? denk tog je temp. sensor niet goed is.

Verwijderd

Hey MooW, hoe is je stressed temp?

• MooW
Stressed temps kloppen hier ook niet (getest dmv TAT en speedfan)

Idle geeft TAT core0 10c core1 12c
Stressed lopen ze beide op naar 27c

Speedfan geeft de waardes: Idle 32c en stressed 41c

In de bios geeft mijn msi p35 platinum een idle temp van 37 graden.

Dit allemaal is met een zalman 9700 Led en niet de boxed cooler. CPU op default speed.

Weet iemand nog een ander progje om te tesen?

Verwijderd

Probeer Everest eens, mijn ervaring is dat deze de meest nauwkeurige sensorreadings geeft.

• MooW
Overclocked! 490x8 3920Mhz

Oke everest geeft volgenmij de juiste waarde aan. Idle dus 37-38 graden en stressed 54-55 graden

Dit op een vcore van 1.5volt gekoeld door een zalman 9700 led.

Edit:

Op default settings 333x8 2660Mhz geeft everest de waardes: Idle 32-33 graden en stressed 40-41 graden

[ Voor 31% gewijzigd door MooW op 22-07-2007 19:38 ]

Verwijderd

Klinkt heel aannemelijk MooW :D

Verwijderd

pyrofielo schreef op maandag 16 juli 2007 @ 17:28:
(Asus p5k moederbord)

Asus staat erom bekend brakke temp sensors te hebben.
ik zou me er sowieso niet druk om maken.

Je zou wel kunnen kijken of asus een bios update heeft die het corrigeerd, of misschien dat bovengenoemde programma's wel een juiste temp eruit weten te halen.
heb je er ervaring mee?
ik heb er alleen (nog) maar goede ervaringen met asus moederborden

• Jaapsoldaat

Jaapsoldaat

Electrifying....

Topicstarter
Ik heb zondagavond een digitale thermometer in de strijd betrokken en deze gaf idle een temp aan van 27-29 en stressed 38-40.
Dit alles bij een kamertemp. van 23 graden.
De sensor van de thermometer (lange dunne pin) op de heatsink gelegd zo dicht mogelijk bij de cpu.

megabytes maken de man.

• _Apache_
Jaapsoldaat schreef op maandag 23 juli 2007 @ 13:33:
Ik heb zondagavond een digitale thermometer in de strijd betrokken en deze gaf idle een temp aan van 27-29 en stressed 38-40.
Dit alles bij een kamertemp. van 23 graden.
De sensor van de thermometer (lange dunne pin) op de heatsink gelegd zo dicht mogelijk bij de cpu.
Dat zijn hele reeele temps en netjes ook trouwens.. Van plan om te gaan oc'en?

• Stefke
Ja, maar goed: de CPU-core temps zijn dan waarschijnlijk nog wel wat hoger, aangezien je natuurlijk met een normale temp daar niet kunt komen (ook al zat je ws. wel op de beste plek ;) )

[ Voor 13% gewijzigd door Stefke op 23-07-2007 14:54 ]

• Jaapsoldaat

Jaapsoldaat

Electrifying....

Topicstarter
_Apache_ schreef op maandag 23 juli 2007 @ 13:38:
[...]
Dat zijn hele reeele temps en netjes ook trouwens.. Van plan om te gaan oc'en?
Jep! Laat me thermometer er gewoon aan hangen en dan maar even afwachten, maar verwacht nix schrikbarends. Het is gewoon plus 20 graad ong! Althans na tijdje testen op standaars. Nu maar even wachten wat ie doet als ik hem oc maar, nogmaals, verwacht nix spannends. Zowel laat ik het uiteraars weten!

megabytes maken de man.

• Stefke
Jaapsoldaat schreef op dinsdag 24 juli 2007 @ 15:22:
[...]

Jep! Laat me thermometer er gewoon aan hangen en dan maar even afwachten, maar verwacht nix schrikbarends. Het is gewoon plus 20 graad ong! Althans na tijdje testen op standaars. Nu maar even wachten wat ie doet als ik hem oc maar, nogmaals, verwacht nix spannends. Zowel laat ik het uiteraars weten!
uiteraars, is dat net zoiets als uitjenek lullen? ;)

• Jaapsoldaat

Jaapsoldaat

Electrifying....

Topicstarter
Tja, ach thermometers en je weet wel waar ze in moeten...... :o
vandaar eigenlijk deze speelse woordspeling! ;) 8)7

megabytes maken de man.

Verwijderd

Probeer anders je setup in dit topic te zetten: http://forum.giga-byte.nl/index.php/topic,232.0.html

• degoe
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-06-2022
w00t,

Coretemp moet werken, zo gauw deze ook niet boven de 20/22 graden wil gaan onder stressen/ overclocken kan je ervan uitgaan dat er iets mis is met de temp sensors.
Zitten scheef, zijn niet verbonden (mss is 20graden de standaardwaarde)

Als dit het geval is zou ik het na een bios update nogmaals controleren.
Anders snel RMA.

w00t out!
Deacon

Blog E6600@4ghz, 8800GTS 320MB@631/927mhz, 2gb xms2 C4, 3D mark 06= 10.458

Pagina: 1