[.htaccess][appache] standaard document aanroepen.

Pagina: 1
Acties:

• Alnitak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-12-2021
Ik wou graag een standaard php file aanroepen wat je ook in de browser als filename opgeeft.

Voorbeeld:
Ik roep in mijn browser het bestand 'www.mijnsite.nl/image/week1.png' ( dit bestand bestaat niet )
de bedoeling is dan dat ik www.mijnsite.nl/image/image.php aanroept terwijl de naam van het aangeroepen bestand blijft bestaan.

Zelfde idee ander voorbeeld
een gebruiker gaat naar www.mijnsite.nl/<gebruikersnaam>
en de pagina laad standaard een index.php in met de gegevens uit een database van deze gebruiker.

zover ik weet moet dit mogelijk zijn, heb het zover ik weet wel vaker gezien.
En ik zat zelf te denken dat dit via de .htaccess file zou moeten kunnen.
maar als je op .htaccess zoekt op google kom je niet verder als 404 pagina's redirecten en wat wachtwoord beveiliging.
Dus heeft iemand een idee hoe dit werkt of een linkje naar een site die het uitlegt.

Little known fact about Middle Earth: The Hobbits had a very sophisticated computer network! It was a Tolkien Ring...

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-06 13:45
zoek eens op mod_rewrite? ik heb hier nu niet onmiddellijk een concrete link bij de hand, maar Google zal je vriend wel zijn...

Verwijderd

mod_rewrite is de term die je zoekt. Stop die maar eens in Google, ik weet zeker dat je dan voorbeelden vind van wat je zoekt.

• Alnitak
dit ziet er veel belovend uit.
Ik ga er eens naar kijken Bedankt

Little known fact about Middle Earth: The Hobbits had a very sophisticated computer network! It was a Tolkien Ring...

• FragFrog
  • Laatst online: 22:55
code:
1
2
RewriteEngine on
RewriteRule !^(favicon\.ico|robots\.txt) index.php [L]

Gebruik het zelf vaak in combinatie met een script wat de parameters uit de URI haalt:
PHP:
1
2
$param_list = array_pad(array_slice(explode("/",strtolower(rtrim($_SERVER["REDIRECT_URL"],"/"))), 1),2,"");
$params     = array_map('htmlspecialchars', $param_list);

Daarmee kun je vervolgens hippe dingen doen als dit: zodra je naar een nieuw uri gaat wordt een pagina aangemaakt met die naam :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Alnitak
he is allemaal gelukt.

code:
1
2
RewriteEngine On
RewriteRule ^(.*) script.php?id=$1

Dit opent elk bestandsnaam die je in de directory opent met script.php
en daar kan ik achterhalen welke naam ik hem had gegeven door $REQUEST_URI te gebruiken.

Pagina: 1