[Fedora 7] Raar WOL probleem

Pagina: 1
Acties:

• Devil103
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-01 07:36

Devil103

Coffee need more coffee

Topicstarter
Beste Tweakers

Ik wist niet goed of ik dit topic hier moest posten of in het Netwerken forum, maar aangezien het hier enkel om een Fedora 7 OS gaat heb ik besloten het maar hier te posten.

Ik zal even de situatie schetsen:

Het gaat hier om een oude desktop die draait op Fedora 7 met op dit moment een samba server met rsync. Deze PC en alle anderen in het netwerk zitten aangesloten (wired of wireless) op een DLink 524-UP.

In het BIOS van de Fedora PC staat een Wake-On-Lan optie (WOL) uit S4 (ACPI state = hibernate) welke op enable staat. (De netwerkkaart is onboard) en toch wil de PC niet opstarten vanuit de slaapstand na een magic packet.

Na heel wat gegoogel en rondgezoek op o.a. de Fedora Forums heb ik begrepen dat de WOL opties onder Linux beheerd worden met de ethtool. En inderdaad ethtool geeft aan dat mijn netwerkkaart de pumbg opties ondersteund (waarbij g de magic packet optie is.) Na het invoeren van het “ethtool –s eth0 wol g” commando geeft ethtool wel degelijk aan dat de g optie aanstaat en toch wil de PC niet uit slaapstand komen (slaapstand wordt aangeroepen vanuit de /sys/power directory en met het echo –n “disk” > state) commando.

Na wat verder onderzoek heb ik het volgende gemerkt, de b optie (broadcast) werkt wel! Ook al zijn de lichtjes achteraan de NIC uit. Dit bewees voor mij dat mijn netwerkkaart wel degelijk aan blijft in de slaapstand maar enkel wanneer ik het echo –n “disk” > state commando gebruik en niet wanneer ik gebruik ik maak van de pm-utils.

De pm-utils was een suggestie van iemand op het Fedora Forum. Daar was het idee van een zogenaamd hook script te maken welk wordt uitgevoerd wanneer de PC in slaapstand gaat, zo gezegd zo gedaan maar helaas wanneer ik gebruik maak van zo’n hook script werkt zelfs de broadcast optie niet meer.

Ondertussen begon ik te denken dat het misschien aan mijn WOL programma kon liggen of de router maar met een packet sniffer werd snel duidelijk dat de pakketten wel degelijk op het netwerk komen (op het broadcast adres 192.168.2.255). Andere WOL programma’s hebben hetzelfde resultaat.

Verder bracht Google veel ideeën maar deze sloegen allemaal op zaken zoals het halt script of rc.local maar deze zijn bij mij niet van toepassing aangezien het hier om de slaapstand gaat. (Zover ik weet kan mijn BIOS de WOL vanuit de uit stand (S5) niet aan.)

In kort: kan iemand mij helpen om de WOL in orde te krijgen op mijn Fedora distro.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former.