Na vele topics op GoT gelezen te hebben viel mij op dat vele Tweakers niet echt te spreken zijn over de vele ´wat-moet-ik-nemen?´ topics. Zie: http://gathering.tweakers...ist_messages/1063857/last. Ik doe dus mijn best een mooie topic te maken.
Nu even to the point:
Ik zoek dus een laptop voor mijn studie begin volgend jaar, ik ga een technische studie volgen en krijg van school autocad 2007 voor thuis opdrachten mee te maken/ te oefenen. Het is dus absoluut noodzakelijk dat AutoCad gewoon goed draait. Het is mij nog niet gelukt om de precieze specificaties van AutoCad op internet te vinden, vandaar dit vraag 1 is.
Het spreekt voor zich dat Office 2007 ook gewoon goed moet kunnen draaien.
Verder nog wat ´eisen´:
- Het liefst wel een DuoCore/Core 2 Duo of AMD x2 processor, ik geloof dat tegenwoordig de ´zwaardere´ programma´s duoCore capabel gemaakt worden, ik neem aan dat AutoCad 2007 dit ook kan.
- Minimaal 1GB geheugen, 2GB is ook goed als het binnen het budget pas, anders de mogelijkheid tot uitbreiding.
- Qua videokaart weet ik het ook niet helemaal zeker. Al hoe wel de laptop niet bedoelt is om mee te gamen, vind ik het wel erg leuk om iets van Unreal Tournament 2004 of iets dergelijks te spelen.
Benodigdheden daarvoor:
TurboCatch/HyperMemory lijkt mij wel een goede ontwikkeling, mits ik 2GB geheugen heb (vista gebruikt al 400mb, van 1GB hou je weinig over als er ook nog 256mb videogeheugen af gaat). Zie ik dit goed?
- 15,4 ince monitor, kleiner wordt onbetaalbaar, groter wordt onhandelbaar.
- Het liefst een 80GB of hoger harde schijf, voor mij toch redelijk aanzienlijke muziek collectie. Het aantal RPM zal me jeuken.
- Wireless lan
- Budget 900 eurie.
Zoals een goede topic beaamt heb ik zelf ook al wat opgezocht:
De Acer Aspire 5100 serie:
Nadeel: Videokaart HM tot 384MB
Voldoet dus aan alle eisen, kosten 799 eurie volgends de Acer site. Het lijkt me logisch dat er nog een 2e Geheugenplank in te zetten is.
Acer Aspire 5600 serie:
Voordelen:
- Betere processor
- nVidea videokaart/Intel Chipset (is dit wel een voordeel?)
Kan iemand mij vertellen waarom ik die boven de vorige zou moeten nemen? Of andersom natuurlijk.
Dit zijn eigenlijk de Laptops die ik momenteel in gedachte heb, allen Acers, er zijn vast nog andere merken maar daar heb ik nog maar weinig van opgezocht. Ik denk dat dit komt omdat ik al meer dan eens Acers in m´n handen heb gehad en er dus wel een beetje ´vertrouwd´ mee ben.
Welke van deze laptops kan ik het beste nemen? Wat zijn de voordelen van de een boven de ander? Intel of AMD?
Ik hoop dat dit een beetje een goede begin post is,
Met vriendelijke groeten,
Ruud
Nu even to the point:
Ik zoek dus een laptop voor mijn studie begin volgend jaar, ik ga een technische studie volgen en krijg van school autocad 2007 voor thuis opdrachten mee te maken/ te oefenen. Het is dus absoluut noodzakelijk dat AutoCad gewoon goed draait. Het is mij nog niet gelukt om de precieze specificaties van AutoCad op internet te vinden, vandaar dit vraag 1 is.
Het spreekt voor zich dat Office 2007 ook gewoon goed moet kunnen draaien.
Verder nog wat ´eisen´:
- Het liefst wel een DuoCore/Core 2 Duo of AMD x2 processor, ik geloof dat tegenwoordig de ´zwaardere´ programma´s duoCore capabel gemaakt worden, ik neem aan dat AutoCad 2007 dit ook kan.
- Minimaal 1GB geheugen, 2GB is ook goed als het binnen het budget pas, anders de mogelijkheid tot uitbreiding.
- Qua videokaart weet ik het ook niet helemaal zeker. Al hoe wel de laptop niet bedoelt is om mee te gamen, vind ik het wel erg leuk om iets van Unreal Tournament 2004 of iets dergelijks te spelen.
Benodigdheden daarvoor:
nVidea of Amd maakt mij verder niet zo veel uit, als het maar goed werkt.Operating System: Windows® 98/Me/2000/XP
Processor: Pentium® III or AMD Athlon 1.0 GHz processor or faster (1.5 GHz or faster processor recommended)
Memory: 128 MB RAM minimum (256 MB recommended)
Hard Disk Space: 5.5 GB free
Video: Any Windows-compatible video card(NVIDIA GeForce 2 or ATI Radeon with at least 64 megs of video memory recommended)
Sound: Windows®-compatible sound card. NVIDIA® nForce(tm) or other motherboards/soundcards containing the Dolby® Digital Interactive Content Encoder required for Dolby Digital audio
DirectX®: DirectX® version 8.1(included)or higher
Multiplayer: Internet (TCP/IP) and LAN (TCP/IP)play supported | 33.6K baud modem or broadband Internet connection recommended
TurboCatch/HyperMemory lijkt mij wel een goede ontwikkeling, mits ik 2GB geheugen heb (vista gebruikt al 400mb, van 1GB hou je weinig over als er ook nog 256mb videogeheugen af gaat). Zie ik dit goed?
- 15,4 ince monitor, kleiner wordt onbetaalbaar, groter wordt onhandelbaar.
- Het liefst een 80GB of hoger harde schijf, voor mij toch redelijk aanzienlijke muziek collectie. Het aantal RPM zal me jeuken.
- Wireless lan
- Budget 900 eurie.
Zoals een goede topic beaamt heb ik zelf ook al wat opgezocht:
De Acer Aspire 5100 serie:
Voordeel: 1.8 Ghz processor.AS5104WLMi LX.AX80X.407
Legitieme Windows Vista™ Home Premium, AMD Mobile Turion™ 64 X2 Dual-Core processor TL56 (1.8GHz), Works 8.5 + Office Home & Student 2007 Trial (60 days), 15.4TFT WXGA CrystalBrite 16ms, 1024MB DDR II RAM (1x 1024), 160GB HDD (5400rpm), Super Multi DVD-RW Double Layer, 6-cell LiIon, 56K modem, Wired & Wireless Lan 802.11b/g, ATI Mobility™ Radeon® X1300 128MB/384MB HM, no IEEE-1394, no S-video, no FIR, 5-in-1 card reader, 0.3MP Orbicam
Nadeel: Videokaart HM tot 384MB
Voldoet dus aan alle eisen, kosten 799 eurie volgends de Acer site. Het lijkt me logisch dat er nog een 2e Geheugenplank in te zetten is.
Alleen maar voordelen zie ik. Vind het alleen wel raar dat de zelfde videokaart (X1300) in de ene laptop tot 384 mb HM heeft en in de andere tot 896 mb HM heeft.Legitieme Windows Vista™ Home Premium, AMD Mobile Turion™ 64 X2 Dual-Core processor TL50 (1.6GHz), 15.4TFT WXGA CrystalBrite 16ms, 2048MB DDR II RAM (2x 1024), 160GB HDD (5400rpm), Super Multi DVD-RW Double Layer, 6-cell LiIon, 56K modem, Wired & Wireless Lan 802.11b/g, ATI Mobility™ Radeon® X1300 128MB/896MB HM, no IEEE-1394, no S-video, no FIR, 5-in-1 card reader, 0.3MP Orbicam
Acer Aspire 5600 serie:
á 899 eurie.AS5613ZWLMi_2048 LX.AGQ0X.135
Legitieme Windows Vista™ Home Premium, Intel® Pentium™ Dual-Core processor T2080 (1.73GHz), Works 8.5 + Office Home & Student 2007 Trial (60 days), 15.4TFT WXGA CrystalBrite, 2048MB DDR II RAM (2x 1024), 160GB HDD (5400rpm), Super Multi DVD-RW Double Layer, 6-cell LiIon, 56K modem, Wired & Wireless Lan 802.11b/g, NVIDIA® GeForce® Go 7300 128MB/400MB TC, no IEEE-1394, no S-video, no FIR, 5-in-1 card reader, 0.3MP Orbicam
Voordelen:
- Betere processor
- nVidea videokaart/Intel Chipset (is dit wel een voordeel?)
Kan iemand mij vertellen waarom ik die boven de vorige zou moeten nemen? Of andersom natuurlijk.
Dit zijn eigenlijk de Laptops die ik momenteel in gedachte heb, allen Acers, er zijn vast nog andere merken maar daar heb ik nog maar weinig van opgezocht. Ik denk dat dit komt omdat ik al meer dan eens Acers in m´n handen heb gehad en er dus wel een beetje ´vertrouwd´ mee ben.
Welke van deze laptops kan ik het beste nemen? Wat zijn de voordelen van de een boven de ander? Intel of AMD?
Ik hoop dat dit een beetje een goede begin post is,
Met vriendelijke groeten,
Ruud
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2007 16:10 . Reden: Schrijffouten... ]