Toon posts:

Koppelen Speedtouch ST546 met Sweex LW904

Pagina: 1
Acties:
  • 2.640 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wie kan mij helpen?

Mijn zus heeft een ADSL modem van het Net (Speedtouch ST546Mini PSTN, niet draadloos) aangeschaft voor ADSL tijd en surfen (?). Om draadloos te kunnen gaan met haar PCtje heeft ze (op aanraden van KPN) een sweex draadloze router gekocht (LW904) met USB stick.

Ik heb het telefoonsignaal gesplit, telefoon werkt, vervolgens de modem aangesloten (Power, DSL en ethernet lampjes branden) alleen het lampje van internet brandde niet.

Vervolgens heb ik de modem gekoppeld aan de Sweex router op de WAN uitgang. Op haar PC lukte het mij wel om contact te krijgen met de router, maar via het adres 192.169.55.1 kon ik niet op derouter zelf komen!

Toen ben ik maar gestopt, want dit lukt me niet meer.

Ze heeft een nieuwe PC gekocht die binnen een aantal dagen binnenkomt, met vista etc.
De desktop heeft wel een ethernetkaart, maar eigenlijk wil ze direct draadloos.

aangezien ze adsl tijd en surfen van Het Net heeft, wordt het misschien nog lastig. Maar wie heeft ervaringen met deze "fijne" combinatie van modem en draadloos router?

Ik zou jullie zeer erkentelijk zijn...

Harm

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:48

dodo79

witte dikke tonnie

voor zover is een speedtouch 546 ook een router en die sweex ook.
Waarom wil je in godsnaam 2 routers achter elkaar hangen?
Zet gewoon een accespoint aan die speedtouch, heb je ook geen last van config errors.

omdat het kan!

Verwijderd

Topicstarter
De speedtouch 546 is NIET draadloos en door deze te koppelen aan de Sweex zou je een draadloze verbinding moeten hebben, toch?

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:58
Met het advies een accespoint te kopen help je hem denk ik niet zo zeer, want hij heeft nu eenmaal die twee apparaten. Het lijkt mij aan te raden de ADSL modem enkel te gebruiken wat ie het beste kan, en dat is modem zijn.

De Sweex router kun je dan gebruiken als draadloos router. Deze ontvangt via de WAN poort het internet-signaal van de modem, en stuurt het al dan niet draadloos door naar alle computers.

Je moet dus zorgen dat je de router/NAT? functie van de modem weet uit te schakelen.

Maar even om zeker te zijn, heb je sowieso wel internet? Je zegt dat het internetlampje namelijk niet brandt. Is het een optie om even een computer via de kabel direct aan te sluiten op de modem, dan weet je in ieder geval of internet wel werkt.

Edit: dodo bedoelt dus dat je nu twee apparaten hebt die allebei een router-functie hebben, en die hoogstwaarschijnlijk ook allebei nu als router functioneren. Dat is eigenlijk niet de bedoeling, je moet dus de routerfunctie van de modem uitschakelen, is vast wel te vinden in de handleiding hoe dat moet.

Edit 2: je kunt er inderdaad, zoals dodo ook zegt, voor kiezen om de Sweex-router als Accespoint te laten fungeren. Je zet dan dus de router-functie van de Sweex uit. Je moet dan niet de routerfunctie van de ADSL-moden OOK uitschakelen, want dan werkt het boeltje ook weer niet. Het is dus één van de twee opties, welke je kiest maakt denk ik niet zoveel uit.

[ Voor 31% gewijzigd door FreddyFish op 16-07-2007 14:46 ]

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:48

dodo79

witte dikke tonnie

Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2007 @ 14:38:
De speedtouch 546 is NIET draadloos en door deze te koppelen aan de Sweex zou je een draadloze verbinding moeten hebben, toch?
en 2 dhcp servers die elkaar bijten.
Het beste wat jij kan doen is om die sweex in AP only te zetten, of een accespoint te kopen i.p.v. nog een router.
(ik snap echt niet waarom mensen router achter router achter router gaan zetten en daarna gaan klagen dat het niet werkt)

omdat het kan!

• jee-weetje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-11 07:45
Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2007 @ 14:23:
Vervolgens heb ik de modem gekoppeld aan de Sweex router op de WAN uitgang.
WAN ingang van de sweex neem ik aan? en LAN uitgang op de Speedtouch?

Hoe kom je aan het adres: 192.169.55.1 ??

Met dodo79 ! gebruik alleen als AP! houdt het aub een beetje overzichtelijk :X

[ Voor 12% gewijzigd door jee-weetje op 16-07-2007 14:44 ]

Jan-Willem

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-12 18:44

Haan

dotnetter

dodo79 schreef op maandag 16 juli 2007 @ 14:42:
[...]
(ik snap echt niet waarom mensen router achter router achter router gaan zetten en daarna gaan klagen dat het niet werkt)
Omdat er veel en veel meer routers in de winkelschappen liggen dan AP's.. Ik snap het zelf ook niet, want een accespoint is veel simpeler om aan te sluiten, maar het is wel zo.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ga er nog eens rustig voor zitten. Je wel teveel dingen te snel.
Tijdsurfen is betalen per minuut, daarvoor draaien ze een aparte config in dat ding. Je zult dus eerst de pc bedraad aan moeten sluiten, dan het cd'tje erin en de config-wizard doorlopen. Die zet ook een programmatjes op je pc waarmee je het modem "open" zet, en je rekening begint te lopen.
Vandaar dat je geen internet had.....

Voor dit soort dingen hebben ze handleidingen en cd'tjes.... ;)

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:16

hamsteg

Species 5618

Zelfs dat hoef allemaal niet als je de juiste subnetten en gateways maar opzet. De speedtouch is meestal het 10.0.0.x net. Vaak 10.0.0.138, gewoon eerst alles instellen zonder tweede router volgens de handleiding.
Vervolgens heb ik de modem gekoppeld aan de Sweex router op de WAN uitgang
Sweex modem instellen op puur router, WAN op bijv. 10.0.0.150 zetten, lan bijv. 192.168.1.x instellen. Op de PC/LapTop gateway en DNS instellen op 192.168.1.1 en een vast IP kiezen bijv. 192.168.1.100 (of DNS laten toewijzen). De Sweex Gateway en DNS op 10.0.0.138 zetten.

Op deze manier voldoet je modem nog steeds aan de KPN instellingen en bij support hoef je niet alles los te koppelen en weer in te richten zoals ze dat bij de helpdesk willen hebben. De helpdesk kent helaas maar één manier van netwerkopzetten.

[ Voor 5% gewijzigd door hamsteg op 16-07-2007 14:57 ]

... gecensureerd ...

Verwijderd

Topicstarter
FreddyFish,

Dat is nu precies het punt, het lampje brand niet, maar ik had ook geen mogelijkheid van het weekend om even gedraad te testen. Maar aangezien het lampje van DSL wel brand, betekent dit dan niet dat het in feite goed is? Volgens mij brandt het lampje van Internet alleen wanneer ik daadwerkelijk op internet zou zitten.

Ik heb de modem en sweex gekoppeld door van de splitter een kabel te leggen naar de speedtouch.
Van de speedtouch een kabel naar de WAN aansluiting van de Sweex. Alle lampjes branden die moeten branden. Nadat ik de USB dongler (?) heb aangesloten, lukte het mij om op haar oude PC een koppeling te leggen met de router, maar ik kon niet op het adres 192.168.55.1 te komen.

Moet je niet via de Sweex de modem configureren?

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:16

hamsteg

Species 5618

Maak eerst de internet verbinding werkend met de normale instelling, dus alleen de Speedtouch, een kabeltje en de PC. Ga alleen verder met de Sweex als je eerst kunt internetten via de Speedtouch.

De Sweex router moet je altijd op kunnen komen, ongeacht of het Internet wel of niet werkt. Sluit de PC met een LAN kabel aan op een LAN poort (sluit de WAN poort nog niet aan). Kijk even in de handleiding hoe je op de admin pagina's komt (waarschijnlijk 192.168.1.1 via browser intikken), maar dat betekent ook dat je ethenet kaart TCP/IP configuratie op dit net moet zijn ingesteld met DNS of vast IP adres. Als je dit met kabel kunt, kun je daarna het wireless deel ook instellen (nog steeds zonder WAN kabel). Lukt het je wireless om de 192.168.1.1 pagina's op de Sweex te openen dan ben je al een heel eind.

Zie dan mijn eerdere post.

... gecensureerd ...

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-12 14:37
Het internetlampje op mijn 546 heeft nooit gebrand. Dus daar hoef je je niet druk om te maken.
Verder, router achter router gaat prima!

Ik heb de volgende opzet:
10.0.0.138 - SpeedTouch 546
10.0.0.150 (WAN aansluiting) - Linksys WRT54GS - Welke vervolgens 10.32.x.x ip's uitgeeft.

Via draadloos zit ik dus achter 2 routers, een keer mijn Linksys, en dan tot slot mijn SpeedTouch.
Werkt perfect, geen enkel probleem mee.

Vroeger had ik 10.0.0.150 t/m 10.0.0.250 bij de Speedtouch (welke zelf 10.0.0.138 had) en 192.168.1.1 voor de Linksys (eigen, intern) en dan 192.168.1.100 t/m 192.168.1.200 voor wireless en wired clients op dat AP.

De linksys had aan de WAN kant overigens gewoon 10.0.0.150 (eerste DHCP-scope IP van de speedtouch).

Dus kan niet bestaat niet!
Het is minder handig, dat moet ik toegeven. Vanaf de Speedtouch kan ik niet naar 10.32.0.1 toe om hem te configureren. Dat moet ik doen vanaf 10.0.0.150 (WAN ip zeg maar).

Wat jij wilt is precies andersom, en dat gaat lastig. Als je hem wil configureren zal ik dat gewoon rechtstreeks doen.

Andere optie: DHCP Relay of DHCP helemaal uit, zo veel mogelijk zaken (routing, DNS, etc) uitzetten en kijken of het dan werkt.

• Matrix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:52
Tijd surfen met draadloos is niet het meest klevere wat je kunt doen. Tijd surfen werkt met een programma op je pc dat het modem aanstuurt. Daarmee log je aan en log je weer uit, op basis waarvan je weer een rekening krijgt.
wanneer je dat via een (vaak minder stabielere) draadloze verbinding gaat doen, loop je het risico dat de verbinding niet goed wordt uitgeschakeld, wat weer rekeningen van honderden euro's kan opleveren.

• harryslinger
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-11 19:56
Matrix schreef op maandag 16 juli 2007 @ 23:42:
Tijd surfen met draadloos is niet het meest klevere wat je kunt doen. Tijd surfen werkt met een programma op je pc dat het modem aanstuurt. Daarmee log je aan en log je weer uit, op basis waarvan je weer een rekening krijgt.
wanneer je dat via een (vaak minder stabielere) draadloze verbinding gaat doen, loop je het risico dat de verbinding niet goed wordt uitgeschakeld, wat weer rekeningen van honderden euro's kan opleveren.
precies ik weet niet hoeveel je zus gebruik maakt van het internet, maar misschien aan te raden om een upgrade aan te vragen, tijd surfen icm een draadloze router is vragen om problemen ( lees financieel) hetnet zal hier ook zeker geen coulance op geven

• Instatic
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-10-2023

Instatic

To Be Or Not To Be

met een router gaat de surftool van hetnet niet meer werken . en dan blijft de verbinding constant aan ook als je pc uitstaat en dan ga je veel moeten betalen

That Is The Question

Verwijderd

Topicstarter
Tsja,

Bedankt voor de tips and tricks. Nu blijkt dat de vaste modem onder tijdsurfen inderdaad problemen geeft bij een draadloze verbinding.

Als ik zou kiezen voor een standaard ADSL oplossing voor mijn zus (a 9,95 euro p/mnd) en dan de draadloze verbinding maak, dan werkt dit toch wel?

Graag reacties

• _Mystikal_
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:18

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 14:01:
Tsja,

Bedankt voor de tips and tricks. Nu blijkt dat de vaste modem onder tijdsurfen inderdaad problemen geeft bij een draadloze verbinding.

Als ik zou kiezen voor een standaard ADSL oplossing voor mijn zus (a 9,95 euro p/mnd) en dan de draadloze verbinding maak, dan werkt dit toch wel?

Graag reacties
ja, dat werkt. Je zult ook wel moeten, want voorzover ik weet, werkt de tijdsurfen-tool nog niet onder windows vista.

Kanttekening is wel, dat als je met die sweex router gaat lopen spelen, en je ooit de helpdesk nodig hebt, je die er eerst uit mag halen. De helpdesk ondersteunt enkel de door KPN geleverde modems, en daar hoort de sweex niet bij.

Daarnaast vraag ook ik me af waarom je in hemelsnaam een router (sweex) aan een ADSLrouter/modem (ST546) gaat hangen. Maak je zus gelukkig met een accesspoint of met een compleet draadloze ADSL router/modem (zoiets als de ST780/ST716). Dat laatste werkt toch echt t beste.

Verwijderd

Topicstarter
_Mystikal_ schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 14:38:
[...]

ja, dat werkt. Je zult ook wel moeten, want voorzover ik weet, werkt de tijdsurfen-tool nog niet onder windows vista.

Kanttekening is wel, dat als je met die sweex router gaat lopen spelen, en je ooit de helpdesk nodig hebt, je die er eerst uit mag halen. De helpdesk ondersteunt enkel de door KPN geleverde modems, en daar hoort de sweex niet bij.

Daarnaast vraag ook ik me af waarom je in hemelsnaam een router (sweex) aan een ADSLrouter/modem (ST546) gaat hangen. Maak je zus gelukkig met een accesspoint of met een compleet draadloze ADSL router/modem (zoiets als de ST780/ST716). Dat laatste werkt toch echt t beste.
Goed idee, maar de Sweex LW904 is een draadloos routertje met accesspoint (!)

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-12 13:57
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 15:02:
[...]

Goed idee, maar de Sweex LW904 is een draadloos routertje met accesspoint (!)
Dus schakel het router gedeelte uit en je hebt een access point. BTW, waarom Sweex? 8)7

Verwijderd

Topicstarter
trolleystad schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 15:04:
[...]

Dus schakel het router gedeelte uit en je hebt een access point. BTW, waarom Sweex? 8)7
Op aanraden van Het Net heeft mijn zus deze gekocht en daarna mij geinformeerd :(

Verwijderd

Topicstarter
Trolleystad,

Hoe zet ik de router uit dan?

Verwijderd

Topicstarter
Enige suggestie?

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-12 18:44

Haan

dotnetter

Er is niet voor niets een handleiding bij het apparaat ;)
Kijk daar eens vanaf hoofdstuk 6.5

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
Heren toch nog even advies:

Ik heb de PC aangesloten via de speedtouch, geen probleem. Ik kon internetten wat ik verwacht had.
Vervolgens heb ik de sweex aangesloten draadloos, via de admin pagina heb ik deze ingesteld op AP. Helaas lukt het me nu alleen niet om deze te laten communiceren met de speedtouch. Ik heb het routergedeelte toch uitgezet als ik alleen maar kies voor AP?

Of moet ik de DHCP server ook uitzetten in de sweex?

Graag advies!

De sweex router heb ik ingesteld op AP en vervolg

• Afwas
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05-2024
Zelfde probleem
Speedtouch 706 herkent sweex LW055 (uit LW904 bundel) als inactief.
Sweex is benaderbaar via kabel en draadloos, echter geen internet.

Wan status
Connection Type: DHCP
Physical Adress: 00-16-0a-0c-90-ef
DHCP Lease Timer: 86400 Sec Lease Timer: 85411
WAN IP Adress: 192.168.1.68
Subnet Mask: 255.255.255.0
Default Gateway: 0.0.0.0
Primary DNS: 192.168.1.254
Secundairy DNS IP: 0.0.0.0

Lan status
Physical sdress: 00-16-0a-0c-90-ee
LAN IP adress: 192.168.55.1
Subnet Mask: 255.255.255.0
SHCP Server: ON

Wireless Status
Wireless: Enabled
MAC: 00-16-0a-0c-90-ee
Radio Band: 802.11b/g
SSID: Sewwx LW055
Channel: 6
Mode: AP
Security: None

Verwijderd

Topicstarter
Afwas,

Wat is jouw suggestie?

• Afwas
Ik heb een update want het zaakje draait. In mijn geval is de Default Geateway de fout. Die moet gelijk zijn het IP van het apparaat dat met buiten communiceert, dus het modem (hier 192.168.1.254)
Een aantal opmerkingen over eerdere posts:
- het is zeker mogelijk om router achter router te koppelen.
- het AP moet als DHCP IP adressen uitdelen, anders is er sprake van 'beperkte communicatie mogelijkheden'
- Ik las over mogelijkheden om de WAN poort over te slaan en gewoon in- en uitgang als LAN te koppelen. Dat moet zonder noemenswaardige instellingen kunnen. Niet getest omdat ik het zaakje heb draaien.

In de Sweex moet je 1) standaard de Wizard doorlopen en Dynamic IP User kiezen en daarna 2) WAN setup kiezen en dan de mogelijkheid Static User. Daar kan je de gateway invullen. Als je iets gaat opslaan dan moet de uiteindelijke optie 'Dynamic user' zijn met Connection type DHCP.
Dit staat uiteraard niet zo in de handleiding. De fout zit erin dat de wizard de Gateway overslaat (en bij mij omdat ik in eerste instantie een tikfout maakte in de IP, zodat ik eerst een paar uur verder heb gezocht).

• Afwas
Hier: http://www.cableforum.co....weex-wireless-router.html hebben ze inmiddels ook een instelling gevonden die hun probleem oplost.
Pagina: 1