[EXCEL] Verzamelblad verwijzingen werkmappen

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

Topicstarter
Ik heb 100 dezelfde Excel bestanden allemaal genaamd orderbon (1).xls (die (1) is dus variabel en oplopend).

Nu wil ik in een nieuw Excel werkmap naar een cel van iedere orderbon (#).xls verwijzen. Opzich niet lastig, echter zou ik graag in de formule van de verwijzing een cel waarde gebruiken zodat de verwijzing dynamisch wordt en makkelijker uit te breiden is.
Dus stel in cel A5 staat de waarde '1' vervolgens moet de formule dan zijn, om naar het bestand orderbon (1).xls te verwijzen:
code:
1
=INDIRECT("'[orderbon ("& $A5 &").xls]1e termijn'!$F$11")

Echter na lang zoeken blijkt dat de functie INDIRECT alleen werkt als het werkblad waarnaar verwezen wordt ook geopend is, en dat is dus niet de bedoeling.

Met zoeken kwam ik uit op deze post van iemand met hetzelfde probleem, echter helaas ook zonder oplossing.
Er werd als alternatief een oplossing dmv VBA aangedragen, aangezien ik niet echt verstand heb van VBA kom ik er maar deels uit, onderstaande code werkt om één regel werkend te krijgen;
code:
1
Cells(5, 3).Formula = "='[orderbon (" & [A5].Value & ").xls]1e termijn'!$F$11"

Hoe krijg ik dit echter werkend om in de cellen C5 t/m C105 hetzelfde te doen? waardoor de
verwijzing mee loopt?

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

Topicstarter
Het lukt gedeeltelijk met;
code:
1
2
3
4
Dim i As Integer
For i = 5 To 105
Range("C" & i).Formula = "='[orderbon (" & Range("A" & i).Value & ").xls]1e termijn'!$F$11"
Next

Bij het uitvoeren van de macro worden alle formules netjes in de cellen geplaatst, echter krijg ik direct het popup venster 'Waarden bijwerken: orderbon (1).xls' zodat ik voor iedere cel alsnog de bron werkmap moet aanwijzen. Als ik dit dan gedaan heb staan er in de cellen nog steeds exact dezelfde formules, dus daar wijzigt niets aan :?
Het bron bestand staat in dezelfde map als het gelinkte bestand, dus een relatieve verwijzing moet mogelijk zijn (en is ook gewenst aangezien het anders op een andere locatie niet meer werkt).
Het lijkt er dus op dat deze koppelingen los van de verwijzingen dmv de formule ook nog ergens moeten worden gemaakt. Iemand enige idee waar? en hoe ik dat kan oplossen...

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:40
Cells(5, 3).Formula = "='[orderbon (" & [A5].Value & ").xls]1e termijn'!$F$11"
Cells(5,3).copy
range(cells(5,3),cells(105,3).autofill

^even uit de losse hand, dus de eerste keer zal het wel een debugger geven, dan moet je het waarschijnlijk nog ergens een typefoutje vinden. Probeer anders de VBA help even over autofill, of neem het op met je macrorecorder.