Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Moeilijkheden bij veranderen van werkgever

Pagina: 1
Acties:
  • 433 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:06
Hoi,

Hierbij wil ik twee problemen voorleggen waarmee ik zit tijdens het veranderen van werkgever.

1)Ik werk als software ontwikkelaar bij een relatief kleine detacheerder. Nu wil ik in dienst gaan bij een bedrijf waar ik onlangs mee te maken heb gehad via mijn huidige werkgever. De situatie is als volgt. Ik ben via mijn huidige werkgever gedetacheerd geweest tot en met maart 2007 bij een grote verzekeraar. De laatste maanden zit ik nu gedetacheerd bij een andere opdrachtgever. In februari dit jaar is de verzekeraar waar ik gedetacheerd zat overgenomen
door een ander bedrijf. Dat laatste bedrijf is nu juist het bedrijf waar ik onlangs gevraagd ben om te komen werken. Aangezien ik in mijn contract een concurrentie en relatiebeding is opgenomen, maak ik mij zorgen of hier geen grote problemen op komst zijn.
Dingen die belangrijk zijn:
  • Ik zat niet direct gedetacheerd bij de eerst genoemde verzekeraar maar via een groter detacheringbedrijf.
  • Officieel ben ik nooit geplaats bij het bedrijf waar ik nu heen wil, die zijn er nu opeens bij betrokken omdat ze het andere bedrijf hebben overgenomen.
  • De hoofdreden waarom ik zeer geïnteresseerd ben in de vacature is omdat er in mijn woonplaats maar 1 echte werkgever zit waar ik vast zou willen werken. Laat
    dat nou juist de werkgever en functie zijn waarvoor ik nu gevraagd ben. Ook had ik voor mijzelf de laatste tijd al besloten dat ik de detachering uit wilde.
Hierbij de feiten uit mijn contract.

Artikel 8: Non-Concurrentiebeding

1. Het is werknemer zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van werkgever verboden om gedurende één jaar na beëindiging van het dienstverband direct of indirect, voor zichzelf of voor anderen, tegen vergoeding of om niet, in enigerlei vorm werkzaam te zijn in of voor, betrokken te zijn of (financieel) belang te hebben bij enige onderneming met activiteiten die (soort)gelijk, aanverwant of concurrerend zijn met die van werkgever of met werkgever gelieerde ondernemingen.

2. Het is de werknemer verboden binnen het tijdvak van één jaar na beëindiging van de dienstbetrekking in enigerlei vorm werkzaam te zijn voor voormalige, huidige en/ of toekomstige opdrachtgevers en/of klanten en/of tussenkomstbureau hetzij tegen een vergoeding, hetzij om niet, tenzij werkgever daartoe een voorafgaande schriftelijke toestemming aan de werknemer heeft verstrekt, aan welke toestemming werkgever voorwaarden kan verbinden.

3. Als voormalige opdrachtgevers/klanten/tussenkomstbureaus worden beschouwd die opdrachtgevers/klanten/tussenkomstbureaus die in de voorgaande 24 maanden voor het beëindigen van de arbeidsovereenkomst aan de werkgever opdrachten hebben verstrekt dan wel bij werkgever offertes hebben opgevraagd. Desgevraagd zal de werkgever bij de beëindiging van het dienstverband een opgave verstrekken van de vorengenoemde opdrachtgevers/relaties.

4. Als toekomstige opdrachtgevers/klanten/tussenkomstbureaus worden beschouwd die waarvan bekend is dat binnen het tijdsbestek van één jaar na beëindiging van de arbeidsovereenkomst werkzaamheden zullen worden verricht, blijkende uit het feit dat door de werkgever een offerte is gegeven alvorens het dienstverband tussen werknemer en werkgever werd beëindigd.

Artikel 12: Boetebeding

Indien werknemer handelt in strijd met het in de artikelen 6,7,8,9,10 en/of 11 van deze arbeidsovereenkomst bepaalde, verbeurt hij, zonder dat enige ingebrekestelling vereist is, voor iedere overtreding een onmiddellijke opeisbare en niet voor rechterlijke matiging vatbare boete van € 10.000 (zegge: tienduizend euro) per overtreding en € 500 (zegge: vijfhonderd euro) voor iedere dag dat de overtreding voortduurt, zulks voor zoveel nodig in nadrukkelijke afwijking van het bepaalde in artikel 7:650 lid 3 tot en met lid 5 BW, overeenkomstig het bepaalde in artikel 7:5650 lid 6 BW, onverminderd de rechten van de werkgever om volledige schadevergoeding te vorderen, inclusief kosten en rente.
2)Van mijn huidige werkgever heb ik een leaseauto tot mijn beschikking. Nu is het zo dat ik mocht leasen tot een bepaald bedrag. Wel was er een optie om tot 75 euro eigen bijdrage bij te leggen als je een iets duurdere auto wilde. Ik heb hiervan gebruik gemaakt en lease nu 73 euro boven mijn bedrag. Voor dit extra bedrag heb ik nooit iets hoeven tekenen. Er staat ook niets in mijn contract hierover. Wel heef mijn werkgever destijds een mondelinge toezegging gedaan dat ik wanneer ik voor het einde van het contract uit dienst zou gaan, ik het maandelijkse (extra)bedrag zou moeten betalen * het aantal resterende lease termijnen. Nu is mijn vraag, is deze toezegging binded en kan ik hier aan gehouden worden, ondanks dat ik er niets voor getekend heb?

Hopelijk kunnen jullie mij een advies geven over de beiden punten. Ik heb mij over relatiebeding goed ingelezen maar ik kan nergens terugvinden hoe dat nu zit in mijn situatie.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

• urk_forever
  • Laatst online: 19-11 14:59
Heb je het al eens gevraagd aan je huidige werkgever?

Hail to the king baby!

Verwijderd

*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2010 19:13 ]

• JJvG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 13:43
Ik heb zelf enkele jaren terug ook de stap uit de detacheren gemaakt, maar wat toen gold (en waarschijnlijk nog geldt) is dat een werkgever jou niet mag belemmeren in je ontwikkeling: wanneer je er dus in de nieuwe situatie op vooruit gaat (meer doorgroeimogelijkheden, andere functie, beter salaris) dan heeft je werkgever een zwakke positie.

Heb je al een contract getekend bij je (potentiele) nieuwe werkgever of niet? Meestal valt er gewoon goed over te praten met werkgevers hierover. Soms willen ze geld zien, maar vaak is een relatie/concurrentie-beding vooral bedoelt om te zorgen dat je niet overstapt naar de opdrachtgever waar je op dat moment zit, of dat je jezelf aanbiedt als eigen ondernemer (en daarmee zou profiteren van de inzet (salas, onderhouden van netwerk) van je werkgever.

Mondelinge afspraken zijn in principe ook gewoon bindend. Je kunt er misschien wel onderuit (of ze beginnen er helemaal niet over), maar je kunt ook kijken of je je auto mee kunt nemen naar je nieuwe werkgever of dat je iets regelt. Je kunt ook afwachten of ze er over beginnen of niet: zo niet: geen kosten.

Succes in ieder geval

• GAEvakYD
  • Laatst online: 08:06
urk_forever: Nee dat heb ik niet. Ik wilde me eerst goed voorbereiden zodat ik goed aan tafel kom zitten.
petervenray:
1)Ja, dat heb ik zeer zeker. Wel te verstaan bij de onderneming waarbij lange tijd gedetacheerd heb gezeten en nu dus overgenomen is door het bedrijf waar ik ik dienst wil gaan.
2)Nee, dat niet
JJvG:
Ik heb nog geen contract getekend, ik heb aanstaande vrijdag het gesprek met hun. Volgens mij gelden de regels die jij noemt alleen onder de noemer concurrentiebeding en niet onder relatiebeding. Als dat wel zo zou zijn heb ik wel een aantal punten. Ten eerste omdat ik dan niet meer honderden kilometers per week hoef te reizen. Ten tweede omdat ik er fincacieel ruim op vooruit ga.

[ Voor 14% gewijzigd door GAEvakYD op 16-07-2007 13:19 ]

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.