[debian] sd-kaart niet te mounten

Pagina: 1
Acties:

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-01 22:10
Ik heb een single-card-lezertje gekocht om de SD-kaarten van mijn Canon A520 te kunnen lezen.
Nu herkent het systeem wel dat er een USB Mass Storage device wordt aangekoppeld, maar lukt het me niet om dit te mounten. Extract uit /var/log/messages:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
usb 1-1: new full speed USB device using uhci_hcd and address 3
usb 1-1: configuration #1 chosen from 1 choice
Initializing USB Mass Storage driver...
scsi0 : SCSI emulation for USB Mass Storage devices
usbcore: registered new interface driver usb-storage
USB Mass Storage support registered.
scsi 0:0:0:0: Direct-Access     SanDisk  SDDR-113 1.00 PQ: 0 ANSI: 0
sd 0:0:0:0: Attached scsi removable disk sda

Als ik probeer te mounten met mount /dev/sda /mnt zegt'ie dat ik het type moet specificeren. Als ik -t vfat opgeef, zegt'ie device not found.
file /dev/sda vertelt dat het een scsi block device is. Dat wist ik al.

Iemand een idee?

• talat
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-02-2021
Kun je hem door je desktop manager wel "laten" mounten? Bij mij werkt het via KDE autostart soms wel, maar handmatig mounten dan weer niet.

TT

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zegt 'ie niet welke partities erop staan? /dev/sda is de *hele* disk, en je moet een partitie mounten. Meestal /dev/sda1, als het een memory-card is (1 grote partitie dus).

Probeer dat eens..maar als het goed is worden je partities ook in de dmesg log vermeld.

Wat ook wel eens wil helpen onder linux: Plug de cardreader uit, stop kaartje erin, en plug 'm dan met kaartje en al pas in de usb-aansluiting.

Helaas is usb mass storage support icm cardreaders vaak brak :/

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• sam.vimes
talat schreef op maandag 16 juli 2007 @ 10:46:
Kun je hem door je desktop manager wel "laten" mounten? Bij mij werkt het via KDE autostart soms wel, maar handmatig mounten dan weer niet.
KDE "merkt" niet eens dat ik de kaartlezer (met kaart) aankoppel. Bij een normale usb-stick krijg ik direct een pop-up met de vraag wat ik wil doen: mounten of negeren. Vandaar dat ik op de handmatige tour verder ging.
brama schreef op maandag 16 juli 2007 @ 10:54:
Zegt 'ie niet welke partities erop staan? /dev/sda is de *hele* disk, en je moet een partitie mounten. Meestal /dev/sda1, als het een memory-card is (1 grote partitie dus).

Probeer dat eens..maar als het goed is worden je partities ook in de dmesg log vermeld.
De logregels hierboven zijn ze allemaal; er wordt dus geen partitionering herkend. Ik zal het vanavond wel even proberen met sda1.
Wat ook wel eens wil helpen onder linux: Plug de cardreader uit, stop kaartje erin, en plug 'm dan met kaartje en al pas in de usb-aansluiting.
Ik had het al op beide manieren geprobeerd, maar omdat de log-output exact hetzelfde was, had ik dat niet vermeld.
Helaas is usb mass storage support icm cardreaders vaak brak :/
Ik ben bang dat mijn fototoestel een propriëtair filesysteem gebruikt.

Ik zal het ook even op de Windoos-pc op mijn werk proberen.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Wat komt er uit fdisk -l /dev/sda voor output? :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
sam.vimes schreef op maandag 16 juli 2007 @ 11:19:
Ik ben bang dat mijn fototoestel een propriëtair filesysteem gebruikt.
Ik kan me dat niet voorstellen dat ze dat doen. En zelfs al zouden ze dat doen, dan zou je nog een partitie moeten gebruiken. En een afwijkende partitieindeling voor een camera lijkt me heel erg stug.

Plug je dat ding trouwens rechstreeks of via een (powered?) usb hub in? Probeer sowieso rechtstreeks op het moederbord eens, met kaartje dus al in de reader, en dan kijken of 'ie wel wat ziet.

Ik heb zelf bijv. 2 cardreaders.. eentje ingebouwd in de PC, maar wel via usb aangesloten. Die werkt pas als ik 'm unplug, kaart erin stop, en plug.

De andere reader is gewoon een los dingetje. Die kan ik gewoon inpluggen zonder kaartje, dan kaartje erin steken, en het werkt. Raar maar waar, en zeer repeteerbaar. Blijkbaar zijn er verschillende readers in omloop, die niet allemaal hetzelfde werken.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

• sam.vimes
Het is alweer even geleden dat ik mijn vraag over dit topic stelde. Door allerlei omstandigheden heb ik het "even" (2 maanden) moeten laten rusten. 't Probleem is nog niet opgelost, maar ik wil toch nog even reageren op de meedenkers.
moto-moi schreef op maandag 16 juli 2007 @ 11:20:
Wat komt er uit fdisk -l /dev/sda voor output? :)
Helemaal niets! Zelfs geen foutmelding:
~# fdisk -l /dev/sda
~# echo $?
0
~#
brama schreef op maandag 16 juli 2007 @ 12:07:
[...]
Plug je dat ding trouwens rechstreeks of via een (powered?) usb hub in? Probeer sowieso rechtstreeks op het moederbord eens, met kaartje dus al in de reader, en dan kijken of 'ie wel wat ziet.
Ik heb mijn pogingen nog eens herhaald en stuitte op de volgende interessante bevinding:
De logmeldingen over het aankoppelen van /dev/sda verschijnen zowel met als zonder sd-card in de reader. Het maakt niet uit of ik de card er later insteek of uithaal: er komen geen extra meldingen.
Op de windows-pc op mijn werk zie ik hetzelfde gebeuren: als ik de card-reader inplug verschijnt er in Explorer een "Removable device E:", maar als ik dit aanklik, krijg ik de foutmelding "Please insert a disk in drive E".
Ik concludeer hieruit dat de card-reader niet functioneert. :( Ook al gaat het led-je branden als ik de sd-card erin steek. Andere reader aanschaffen (en deze keer het bonnetje bewaren).
Pagina: 1