[Access] Trage verbinding over netwerk

Pagina: 1
Acties:

• MichielPH
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-04 21:03
Voor Access 2003 is een database ontwikkeld waar zo'n 30 personen gebruik van maken, daarom is er gebruik gemaakt van een frontend/backend-structuur. Sinds enige tijd duurt het verwerken van gegevens tergend lang.

De frontend staat bij iedere gebruiker lokaal en is gekoppeld met de backend die op het netwerk staat. Het netwerk zelf is bij bv. bestandsoverdracht net zo snel als het altijd al was. Ik heb de backend net gecomprimeerd en hersteld, dat kan het probleem niet meer zijn. Het gebeurt al bij het bekijken van een simpele, twee-koloms-tabel met 133 records, dus het kan ook niet aan een slecht ontworpen structuur liggen.

Wat kan het probleem zijn?

• D4Skunk
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-10-2025

D4Skunk

Kind of Blue

Access is slechts geschikt voor netwerkgebruik tot +/- max 5 personen. Bij meer dan 5 krijg je vroeg of laat meestal problemen.
Migreren is de enige oplossing IMHO

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik denk dat D4Skunk de spijker op zijn kop slaat.

Omdat je al scheiding hebt aangebracht tussen de front- en backend zou het niet zo moeilijk moeten zijn te upgraden naar een SQL Server (Express) backend. Die zal een stuk beter presteren dan wat je nu hebt.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• MichielPH
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-04 21:03
Correctie, het zijn maximaal 10 man die Access aan hebben staan. Dit wil nog niet direct zeggen dat deze mensen er actief gebruik van maken; er zullen niet meer dan 5 mensen tegelijkertijd bezig zijn met het oproepen en verwerken van gegevens.

Is migratie dan nog steeds noodzakelijk volgens jullie?

[ Voor 10% gewijzigd door MichielPH op 16-07-2007 09:07 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:32

lier

MikroTik nerd

Access heeft als "nare" (sommigen vinden dit fijn...) eigenschap dat het connected werkt. Dus...als de app opgestart wordt, wordt de connectie ook opgebouwd.

Ga zeker voor een migratie, het biedt enorm veel voordelen !

Eerst het probleem, dan de oplossing

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik zie, behalve een geringe hoeveelheid werk, helemaal geen nadelen aan de upgraden naar SQL Server Express. Ook de gratis variant van SQL Server zal een stuk beter presteren vermoed ik.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06:24

Boss

+1 Overgewaardeerd

Staat de bakcend op een locatie met een heel lang pad, zoals bijv: k:\apps\share\nog\wat\directories\backend.mdb?

Ik heb nooit begrepen waarom, maar als je de backend op een plaats zet die onder een korter pad bekend is (k:\backend.mdb) dan scheelt dat al in de netwerk performance.

Daarnaast kan je voor alle tabellen uitschakelen dat ze een 'expanded view' hebben (dat plusje in de tabelweergave). Dat wil ook nog wel eens schelen bij netwerk-databases.

Als dat niet lukt kan je inderdaad SQL Server Express of een andere databaseserver gebruiken. En dan geen Access project maken, maar gewoon koppelen via ODBC.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Pagina: 1