[2003] Automatisch tijd synchronisatie probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 304 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:26
Hallo,

Op een server met als OS Windows Server 2003 Enterprise RC2 SP1 64 bit, heb ik een vrij vervelend probleem. Elke nacht om 00:00 wordt namelijk door een nog onbekende oorzaak de systeemklok met 12 uur vooruitgezet. Op de server zelf draait een spel wat er gehost word, wat door de automatische klokverzetting aardig gaat buggen en logfiles in de war schopt.

Naast de serverapplicaties voor het spel zelf draait er nog MSSQL, PHP, Apache en FileZilla FTP server op.

Het vreemde is dus dat elke dag de tijd met 12 uur vooruit wordt gezet zonder dat er een aanleiding voor is (althans, dat ik kan ontdekken.). Bij de opties voor tijd en datum is de automatische tijdsynchronisatie al langere tijd uitgeschakeld en ook met het instellen van maar 1 taalprofiel op de server blijft het probleem zich voordoen. Verder zijn er zover ik kan ontdekken ook geen door windows ingeplande taken, maar het zou wellicht iets kunnen zijn dat buiten mijn eigen kennis omgaat, vandaar deze post.

Ik hoop dat iemand mij uit de brand kan helpen, mochten er vragen zijn dan hou ik dat topic vanzelfsprekend in de gaten.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

How to configure an authoritative time server in Windows Server 2003

Begin daar maar eens mee, en controleer en passant je BIOS ook maar even.
Als je geen timesync gebruikt dan is de hardware time gelijk al de verdachte.

PS: RC2 SP1? Je zal wel R2 bedoelen (en daar zit SP1 toch al in).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Spherix
Die versie bedoelde ik inderdaad, verkeerd overgenomen. Ik heb het artikel doorgelezen en een alle windows time services uitgegooid (stonden aan namelijk.), Zal later op de dag/nacht nog wel een update posten indien het opnieuw vooruit is gezet of niet, alvast bedankt.

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-02 23:28
Heb je je eventlog (system) al op vreemde meldingen nagekeken???

• Spherix
Goed, na 2 nachten weer het e.e.a geprobeert te hebben heeft hij zojuist om 00:08:45 opnieuw de klok met 12 uur vooruitgezet. System eventlog toont niets buitengewoons en ook niets wat te maken heeft met de tijdsveranderingen.

Het bovenstaande Microsoft artikel is doorgenomen door een andere admin en alles nagelopen, waarna het "ntpclient" service is uitgezet in het register, (stond namelijk aan) maar dat blijkt dus ook al niet te helpen.

Het probleem doet zich overigens al voor sinds dat de machine geinstalleerd is, zo'n 2 weken terug.

Verdere hulp, suggesties of vragen zijn zeer welkom.

• Yezz
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Al even gechecked welke tijdzone is ingesteld op de pc? Verkeerde tijdzone geeft namelijk zo'n zelfde effect.

[ Voor 32% gewijzigd door Yezz op 18-07-2007 10:35 ]

• Spherix
De tijdzone van windows is ingesteld op UK English net als elke mogelijke taalinstelling die er maar te vinden is. (is tevens ook de enige geinstalleerde taalkeuze.)

De server zelf staat in een datacentrum in Argentinië, maar het lijkt me vrij onmogelijk dat hij daarom de tijd anders zou willen zetten dan de UK instellingen. (het tijdsverschil UK <=> Argentinië is namelijk ook geen 12 uur.)

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

De hint naar dat artikel was bedoeld om je ntpclient config in te stellen zodat de tijd juist wel gesynced wordt met een authoritative timeserver zodat je andere externe factoren uit kan sluiten.

Waarom zet je 'm eigenlijk uit?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-02 22:59
is het wel de tijd, is het niet de lokatie? bijvoorbeeld verzet naar uh, china?

you had me at EHLO

• Spherix
alt-92 schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 16:24:
Omdat ie aan stond, en het ook niet goed deed. Dus ik dacht, misschien als ik hem uitzet dat er dan iets veranderd, helaas dus.

@ TheNymf: Ja, alleen de tijd veranderd met +12 uur, de locatie en alle andere instellingen blijven wat het geweest is.

Edit: een van onze admins had nog een taalsetting gevonden die te maken had met Unicode weergave. Nu deze ook op UKEnglish staat en de overige optie(s) verwijderd zijn heeft het probleem zich tot nu toe nog niet voorgedaan deze nacht. (eerder gebeurde het altijd om 00:08:45, en nu dus helemaal niet.)

Ik neem dus aan dat het probleem bij deze opgelost is, maar zeker weten doe ik het nog niet.

Edit2: Goed, vandaag had de server er zin in @ 00:24 de tijd met +12 uur vooruit te zetten (Is al eens eerder gebeurd, maar vaker was het 00:08.)

[ Voor 43% gewijzigd door Spherix op 19-07-2007 01:34 ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:40
alt-92 schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 16:24:
De hint naar dat artikel was bedoeld om je ntpclient config in te stellen zodat de tijd juist wel gesynced wordt met een authoritative timeserver zodat je andere externe factoren uit kan sluiten.

NtpClient was enabled in het register, deze heb ik disabled (time synching bij de time settings stond al uit). Reden is dat ik dit eerder als een veroorzaker zou zien (al is ntp.nist.gov of welke andere timeserver dan ook natuurlijk altijd correct). Hoezo zou ik er 'externe' factoren mee uitsluiten? NTP is m.i. meer een lapmiddel om 'inaccurate' klokken te corrigeren. Overigens kan ik NTP uberhaupt niet enablen, UDP traffic is (hardware) firewalled, en daar kunnen we vrij moeilijk bij.

Het systeem heeft eerder altijd probleemloos gedraaid op 2003 (32, niet 64). Het lijkt me ook niet dat de hardwareclock besluit zich te verzetten naar 12.00.

In de eventlogs is eveneens helemaal niets terug te vinden. Ook het vermoeden dat het probleem zich zou voordoen exact na 24*n uur uptime blijkt onjuist, na een reboot om 8.00 GMT deed het probleem zich weer voor, omstreeks ~0.20 GMT. Het enige aankopingspunt dat we hebben is dat het iedere dag gebeurt, iets na middernacht.

Note: Ik ben eveneens admin van het probleemgeval in kwestie

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Thralas schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 02:49:
Reden is dat ik dit eerder als een veroorzaker zou zien (al is ntp.nist.gov of welke andere timeserver dan ook natuurlijk altijd correct). Hoezo zou ik er 'externe' factoren mee uitsluiten? NTP is m.i. meer een lapmiddel om 'inaccurate' klokken te corrigeren.
Overigens kan ik NTP uberhaupt niet enablen, UDP traffic is (hardware) firewalled, en daar kunnen we vrij moeilijk bij.
Je hebt ook last van een inaccurate klok, zo gek is die suggestie dan niet ;)
Overigens hoef je ook niet persé de server in kwestie naar buiten te laten gaan, je kan ook een relay systeem hanteren hierbij.
Een andere optie is dat je een hardwarematige oplossing aan de server hangt.
Het is maar net hoeveel prijs je stelt op een accurate tijdinstelling in verband met logfiles en tijdgevoelige applicaties..
Het systeem heeft eerder altijd probleemloos gedraaid op 2003 (32, niet 64). Het lijkt me ook niet dat de hardwareclock besluit zich te verzetten naar 12.00.
Toch zou ik daar niet blind vanuit gaan.
Een brakke batterij kan ook deze ellende opleveren.
Gelukkig is dit geen mission-critical server, dus kan je 'm prima rebooten en een kijkje nemen in de BIOS of er niet echt iets mis is.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:40
alt-92 schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 20:44:
[...]

Je hebt ook last van een inaccurate klok, zo gek is die suggestie dan niet ;)
Overigens hoef je ook niet persé de server in kwestie naar buiten te laten gaan, je kan ook een relay systeem hanteren hierbij.
Een andere optie is dat je een hardwarematige oplossing aan de server hangt.
Het is maar net hoeveel prijs je stelt op een accurate tijdinstelling in verband met logfiles en tijdgevoelige applicaties..
[...]
Toch zou ik daar niet blind vanuit gaan.
Een brakke batterij kan ook deze ellende opleveren.
Gelukkig is dit geen mission-critical server, dus kan je 'm prima rebooten en een kijkje nemen in de BIOS of er niet echt iets mis is.
Helaas is het niet mogelijk om de BIOS te controleren, fysieke toegang is voor ons onmogelijk. Ook iemand op locatie krijgen om het 'even' te checken gaat 'm niet worden.

Je hebt wel een goed punt wat betreft de bios batterij - ik neem aan dat windows op bepaalde momenten de softwareclock bijstelt aan de hand van de hardwareclock. Een brakke batterij zou deze symptomen dan best wel eens kunnen veroorzaken. :X

Bedankt voor de input :), ik ga eens kijken of ik de hardwareclock niet direct kan uitlezen.

Edit: Gezien het feit dat de datum onveranderd blijft, lijkt me dat de batterij nog werkt. :/

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Thralas schreef op zondag 22 juli 2007 @ 02:40:
Helaas is het niet mogelijk om de BIOS te controleren, fysieke toegang is voor ons onmogelijk. Ook iemand op locatie krijgen om het 'even' te checken gaat 'm niet worden.
Geen ILO of iets dergelijks in die dozen zitten?

Lijkt me wel zo handig in een datacenter op een wel erg remote lokatie ;)

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-02 15:24
Ik heb last van hetzelfde probleem. Echter, ik gebruik Windows Server 2008. Ook bij mij wordt dus 's nachts de klok een uur vooruit gezet.. Enorm irritant, vooral voor mijn mailserver (Exchange 2007). Het rare is alleen ook nog dat als de tijd eenmaal (automatisch) weer goed staat (dit kan duren tot 's morgens maar soms staat de tijd om 0:30 alweer goed) dan duurt het een flinke tijd voor Exchange 2007 weer wil ontvangen. Het is me opgevallen dat hij pas vanaf 13.28 weer mails ontvangt en dit is wel elke dag hetzelfde..

Een erg raar probleem.. Heeft iemand een idee waar het eventueel aan zou kunnen liggen want dat mijn mailserver er een halve dag uit ligt is steeds best lastig.. En ook is het nogal irritant dat alle clients de tijd overnemen (al is dit dan wel weer handig wanneer ik wil RDP'en vanaf een van de clients naar de server (omdat ik anders weer een melding krijg dat de tijd niet gelijk staat)).

Dat het aan de bios batterij ligt lijkt me sterk omdat de pc immers constant aan staat.. Daarbij zou de datum en tijd toch eerder worden gereset naar fabricagedatum of 01-01-1970???

[ Voor 17% gewijzigd door Steephh op 21-02-2009 19:10 ]

_@/'

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-02 15:24
Voorzichtig kickje.. :$

_@/'

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-02 16:07

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat heb je al getroubleshoot en wat kwam hieruit?

Zie ook: Windows Time Service Tools and Settings

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1