Fan aansluiten op Chassis Fan connector of via Molex?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.793 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 120071

Topicstarter
Zit daar verschil in kwa werking? Draait de fan op de Molex sneller dan op een Chassis Fan connector op het moederbord? En is issie op een Chassis Fan connector temperatuur geregeld? Of bied dit niks extra's tegenover een molex? Ik heb namelijk een fan hier met molex connector en tevens een verloop stukje naar naar zo'n 3 pin header voor op het mobo.. ik kan zelf nog niks uitproberen want ik heb nog niet alle onderdelen om de pc in elkaar te zetten.. Vraag me alleen af welke aansluiting het beste is om hem op te zetten. Ik meen eens gelezen te hebben dat het enige verschil is dat je in de bios de rpm kan uitlezen van de fans als deze via de fan header aangesloten zijn... maar daar heb je weinig aan denk ik omdat ze toch altijd op dezelfde snelheid lopen omdat mobos de chassis fans niet op temperatuur kunnen regelen zoals dat bij de cpu fan wel kan. Klopt dat?

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 120071 op 16-07-2007 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:42

Twazerty

AVCHDCoder developer

aansluiten wat je het handigst vind zou ik doen.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kahbouter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-02 14:06
Als je hem aansluit op het moederbord, kun je inderdaad het toerental uitlezen. Dat is één verschil. Op sommige moederborden kun je met bepaalde programma's het toerental regelen van de fans die via het moederbord zijn aangesloten. Ik heb zelf een ASUS moederbord (A7N8X) gehad waarmee alle op het moederbord aangesloten fans (CPU fan, Chassis fans) werden geregeld met Speedfan.
Heerlijk stil als de pc niks te doen had, en extra koeling als de CPU daar om vroeg. Zou Speedfan vastlopen of niet aan staan, draaien de fans gewoon op 100%.

En met 100% bedoel ik 12Volt. Dat is het andere verschil. Via de Molex aansluiting kun je het toerental variëren tussen 5 Volt (stilte maar slechte koeling), 7 Volt (nog steeds stil en betere koeling) en 12 Volt (bak herrie, maar wel een frisse kast) door de aansluiting van de draadjes aan te passen.

Systeempje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kahbouter schreef op maandag 16 juli 2007 @ 00:49:
Als je hem aansluit op het moederbord, kun je inderdaad het toerental uitlezen. Dat is één verschil. Op sommige moederborden kun je met bepaalde programma's het toerental regelen van de fans die via het moederbord zijn aangesloten. Ik heb zelf een ASUS moederbord (A7N8X) gehad waarmee alle op het moederbord aangesloten fans (CPU fan, Chassis fans) werden geregeld met Speedfan.
Heerlijk stil als de pc niks te doen had, en extra koeling als de CPU daar om vroeg. Zou Speedfan vastlopen of niet aan staan, draaien de fans gewoon op 100%.

En met 100% bedoel ik 12Volt. Dat is het andere verschil. Via de Molex aansluiting kun je het toerental variëren tussen 5 Volt (stilte maar slechte koeling), 7 Volt (nog steeds stil en betere koeling) en 12 Volt (bak herrie, maar wel een frisse kast) door de aansluiting van de draadjes aan te passen.
Maar dat toerental kun je niet automatish laten regelen ofwel? alleen handmatig dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

"door de aansluiting van de draadjes aan te passen"
Tenzij je daar een robotje voor bouwt zul je dat zelf moeten doen ;)
Sorry voor het antwoord maar dit lag nogal voor de hand hoor...

En indien je het over de 3-pins aansluitingen over het moederbord had: dat staat dus beschreven in de post die je quote. Indien het moederbord het ondersteunt (vaak wel) kan een programma als speedfan dat automatisch regelen.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MadMarky schreef op maandag 16 juli 2007 @ 01:00:
"door de aansluiting van de draadjes aan te passen"
Tenzij je daar een robotje voor bouwt zul je dat zelf moeten doen ;)
Sorry voor het antwoord maar dit lag nogal voor de hand hoor...

En indien je het over de 3-pins aansluitingen over het moederbord had: dat staat dus beschreven in de post die je quote. Indien het moederbord het ondersteunt (vaak wel) kan een programma als speedfan dat automatisch regelen.
Ah, toch automatish dus.... En ja ik had het over de fan headers op het moederboard :) Maar het moederbord waar ik de fans op ga zetten is de Asus P5K deluxe.. neem aan dat die dan ook wel sensors heeft voor het automatish laten regelen van de fans op temperatuur door speedfan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Enige wat ik me nu nog afvraag.. het gaat totaal om 3 fans.. eentje is de exaust fan (achterkant) om de warme lucht af te voeren van de kast... en de andere 2 zitten aan de voorkant van de kast voorop 2 harddisk kooien om de harddisks te koelen maar blazen dus tevens de lucht de kast door zodat de componenten ook een briesje meekrijgen... Denken jullie dat dit goed samenwerkt kwa temperatuur regeling met de sensor die op het moederbord zit? Is dit niet speciaal bedoeld voor fans die dicht in de buurt van het moederbord zitten om juist de componenten op het moederbord koel te houden?

Maargoed, al met al komt het er dus op neer dat aansluiten via de fan header op het moederbord meer mogelijkheden bied dan een standaard molex

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 120071 op 16-07-2007 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Dude, download anders speedfan eens en kijk wat het zoal kan :P

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MadMarky schreef op maandag 16 juli 2007 @ 01:31:
Dude, download anders speedfan eens en kijk wat het zoal kan :P
Op de P5K deluxe zit Asus Q-Fan 2 die doet precies hetzelfde als Speedfan, CPU en chassis fans op temperatuur regelen :) dus ik denk niet dat ik speedfan nodig zal hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Anoniem: 120071 schreef op maandag 16 juli 2007 @ 01:38:
[...]

Op de P5K deluxe zit Asus Q-Fan 2 die doet precies hetzelfde als Speedfan, CPU en chassis fans op temperatuur regelen :) dus ik denk niet dat ik speedfan nodig zal hebben
Q-fan doet het vanuit de BIOS en is mede daardoor niet beinvloedbaar door de user. Speedfan is gewoon een (windows) software programma en kun je dus volledig naar je hand zetten....
Mijn voorkeur gaat uit naar volledige controle en dus Speedfan.

Overigens hoef je Speedfan natuurlijk niet per se continu te gebruiken, je kunt speedfan ook gewoon installeren, instellen en met rust laten (net als de BIOS optie) maar met Speedfan hou je altijd de mogelijkheid.....
Pagina: 1