[Volvo] Krakend geluid bij sturen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.757 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Hallo allemaal,

Een paar weken geleden viel mij voor het eerst op dat er iets in de stuurinrichting kraakt als ik aan het stuur draai. Eerst gebeurde dat (ogenschijnlijk) alleen als ik de rem ook ingedrukt had, nu hoor ik het continu als ik aan het stuur draai. Het klinkt een beetje als een wringend / schurend rubber-geluid.
Ik heb ontdekt dat het alleen te horen is als de auto stilstaat of vaart mindert (met of zonder rem). Als ik accelereer hoor je het niet. Het is ook te horen als de motor niet draait (en de stuurbekrachtiging dus uit is). Stuurbekrachtigingsvloeistof is nog op het juiste niveau.

Heeft iemand een idee waar dat door veroorzaakt kan worden? Is er iets kapot of moet er simpelweg iets gesmeerd worden?

Het gaat overigens om een Volvo S40 1.8 automaat uit 1997 met 199000km op de teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bij de V70 van mn ouders (uit 2000) hoor je ook een soort gasveer-achtig geluid als je stuurt bij lage snelheid/stilstand (je hoort het vooral als naast de auto staat). Volgens mij hoort dat zo, want ik merkte het ook wel eens bij een andere V70. Al weet ik niet of dit hetzelfde is als wat jij bedoelt.

[ Voor 27% gewijzigd door Palomar op 15-07-2007 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Vraag het de garage, over dit soort vage dingen kunnen mensen op een internetforum ook weinig zinnigs zeggen.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05:21

Bestla

M/M -> V/F

Homokineetkoppeling kapot.

Kijk eens bij de voorwielen aan de binnenzijde, Zie je daar een rubber op de aandrijas dat eruit ziet als een harmonica? Is dat kapot? Dan is er vuil in gekomen en dan gaat de homokineetkoppeling kapot.

Homokineet = kruiskoppeling bij voorwiel aangedreven auto's

[ Voor 91% gewijzigd door Bestla op 16-07-2007 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Blijkbaar kan het dus wel. Firebird, bedankt, zoals jij het omschrijft komt het redelijk overeen. Dacht daar al aan omdat het krakend geluid daaruit komt als ik aan het stuur draai met de motorkap open.