Toon posts:

Versterker slaat telkens op "protection"

Pagina: 1
Acties:
  • 6.980 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik heb onlangs een subwoofer en 2 versterkers gekregen maar ik ben nogal een amateur.
Ik heb de subwoofer op de 2 bridged klemmen (R- en L+) aangesloten maar de versterker wordt superwarm en de bass die uit de woofer komt is bijna niet hoor of voelbaar.
Vanaf ik de radio iets luider zet, maar nog niet echt luid brandt het lichtje "protection", bij eender welke versterker ik het probeer.
De subwoofer heb ik al op alle 4 de klemmen proberen aansluiten maar het is altijd hetzelfde probleem.
Zou het kunnen dat mijn subwoofer kapot is of is het iets anders?

Subwoofer: 500W, 160 RMS, pioneer, diameter 300mm
Versterker 1: 2x 150W, excalibur, bridged
Versterker 2: 2x 150W, CLIMAX bullet 300, bridged

Alvast bedankt,
groeten Len

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-02 22:39
Misschien een té hoog wattage wat je versterker niet trekt ofzo? En dat hij dan uitschakelt als "protection"?

Ik zeg maar wat hoor, ik heb er verder geen verstand van. Maar dit lijkt me best mogelijk.

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 14:39

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Hoeveel ohm is die speaker en tot hoeveel is je versterker stabiel?
Exception schreef op zondag 15 juli 2007 @ 20:11:
Misschien een té hoog wattage wat je versterker niet trekt ofzo? En dat hij dan uitschakelt als "protection"?

Ik zeg maar wat hoor, ik heb er verder geen verstand van. Maar dit lijkt me best mogelijk.
_O-

[ Voor 70% gewijzigd door |sWORDs| op 15-07-2007 20:12 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• Larsie
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-02 15:06
Zeker een Sony versterker? :P
edit: niet goed gelezen, maar onderstaande geld misschien nog wel

Ik heb dit ook 1 maal op mijn Sony versterker (DAV-S400) gezien toen ik hem een (iets te hard) duwtje gaf. Hij wordt erg heet, zo heet zelfs dat er van tijd tot tijd soldeertin wegdruppelt (bekend probleem). Het hele linksvoor kanaal viel weg. Uiteindelijk alles maar een drupje extra tin gegeven en hij doet het weer als vanouds.

Maar uitgevallen is ie nog nooit, misschien is de IC die dat soort G-krachten meet een beetje aan het flippen?

[ Voor 7% gewijzigd door Larsie op 15-07-2007 21:05 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Belangrijk is om te weten hoeveel ohm de subwoofer is.
En nog belangrijker is om te weten dat goedkope versterkertjes (zoals die excalibur / climax troep van remcoshop) niet stabiel zijn bij lagere impedanties; en zodra je brugt gaat je impedantie per kanaal door 2en.

Wat je kan doen om dat te controleren is de subwoofer op 1 kanaal aansluiten (dus niet bruggen) en dan kijken wat eruit komt.

Goede basweergave is niet hetzelfde als een willekeurige sub in een willekeurige kist doen en er een budget ampje voorhangen.

Wise enough to play the fool

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Check even de aansluitingen achterop, met name die van je speakers. Waarschijnlijk maakt er een kortsluiting.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn subwoofer is 4 ohm en op mijn versterker staat stable into 2 ohm.
Maar als die gebrugd is dan kan die toch 4 ohm aan?

Er is geen kortsluiting aan mijn woofer en als ik hem niet gebrugd aansluit is het hetzelfde probleem.

Subwoofer: 4 ohm, pioneer, TS-W303F

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2007 14:11 ]

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op zondag 15 juli 2007 @ 20:09:
Ik heb de subwoofer op de 2 bridged klemmen (R- en L+) aangesloten maar de versterker wordt superwarm en de bass die uit de woofer komt is bijna niet hoor of voelbaar.
Dan zul je nog iets moeten doen. Wat staat in de handleiding, dus die zou ik er eens bijpakken. Schakelaar om, brug plaatsen, zoiets.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Verwijderd

Topicstarter
Er staat 1 schakelaar op en dat is om de lowpassfilter aan en uit te zetten.
Ik heb er geen handleidingen van, ik heb gewoon de 2 versterkers en de woofer gekregen.
De woofer heeft allesinds gewerkt met 1 van die versterkers, of met alletwee als dat mogelijk is?

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2007 @ 14:37:
Ik heb er geen handleidingen van, ik heb gewoon de 2 versterkers en de woofer gekregen.
Dan zul je die moeten zoeken. Als je een versterker in bridge-mode wilt gebruiken zul je iets moeten omschakelen. Als je dat niet doet krijg je precies het effect wat je nu beschrijft.

Verwijderd

Topicstarter
Dan zul je nog iets moeten doen. Wat staat in de handleiding, dus die zou ik er eens bijpakken. Schakelaar om, brug plaatsen, zoiets.
Dit is niet de oplossing, er moet een andere oorzaak zijn want ik kan mijn versterker niet omschakelen naar bridged.
En de handleiding kan ik echt niet bemachtigen maar ik volgens mij niet echt nodig.

Kan het niet aan het verschil tussen die 4 en 2 ohm liggen?

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-02 10:15

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Even voor mijn beeldvorming.
Heb je de Subwoofer op 2 versterkers aangesloten of op 1? Misschien ff schematisch tekeningetje plaatsen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:48
Hmm, 2dehands meuk? Openschroeven en kijken wat er afgefikt of geknald is. Ik heb te vaak 2dehands versterkers gezien met geknalde elco's of verbrande eindtrappen. Je protection verhaal doet me denken aan kortsluiting, je doffe geluid doet me denken aan een geknalde elco of zoiets (overigens schoot hier een hele kenwood demokast in protection toen ik een versterker met dof geluid iets verder opendraaide :X)

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2007 @ 14:07:
Mijn subwoofer is 4 ohm en op mijn versterker staat stable into 2 ohm.
Maar als die gebrugd is dan kan die toch 4 ohm aan?

Er is geen kortsluiting aan mijn woofer en als ik hem niet gebrugd aansluit is het hetzelfde probleem.

Subwoofer: 4 ohm, pioneer, TS-W303F
Dan ziet je versterker 2 ohm per kanaal. Dat zou ie moeten trekken, maar doet ie dus niet.
Woofer is opzich wel een leuk (free air) ding, maar die ampjes kan je niks mee.

Verwijderd

Topicstarter
http://www.12vhifi.nl/subframe.html ---> 1 subwoofer , SVC 4, gebrugd
Dit is het schema zoals ik de woofer aangesloten heb op 1 versterker.
De 2de versterker gebruik ik om te controleren of het hetzelfde resultaat geeft als bij de andere.
dus maar 1 versterker wordt gebruikt.

Ik heb alletwee de versterkers al open gesmeten en alles ziet er oké uit.
En het zou toch toeval moeten zijn dat bij alletwee de versterkers hetzelfde probleem optreed he.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

hmm.. meet je woofer eens door?

Verwijderd

Topicstarter
Die geeft bijna geen weerstand, 0.3 ohm ofzo.
is dat niet normaal als hij niet werkt?

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2007 @ 21:27:
kijk daar is je antwoord :) dat is dus bijna kortsluiting. geen wonder dat je versterker gloeiend heet wordt en in de bescherming schiet.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:55

Jag

Ik zou sowieso testen met alleen maar 1 kanaal van een amp aangesloten. Dus gewoon ff (niet gebrugd dus) de sub aansluiten op het linker kanaal van de amp. Dat maakt het een stuk simpeler en makkelijker te troubleshooten. Als dat werkt gebrugd proberen.

Maar als je maar 0.3 Ohm weerstand meet, is waarschijnlijk de driver (sub) stuk. Merk je dat hij aanloopt als je hem met de hand (recht!) op en neer beweegt (dan maakt ie ook een krakend geluid)? Wat goed is om nog te proberen, is om even een andere speaker (gewoon een kleine HiFi speaker bijvoorbeeld, wel iets met behuizing iig) aan die amp te hangen. En dan kijken of er wel een fatsoenlijke hoeveelheid geluid uit komt.

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Mett hun daarboven.. je sub is stuk!

Tijd voor een nieuwe :Y

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op maandag 16 juli 2007 @ 21:27:
Gelijkspanningsweerstand is iets heel anders dan impedantie. Zeker bij woofers met een stevig vermogen kun je regelmatig exemplaren vinden met hele lage gelijkspanningsweerstanden. 0.1 tot 0.5 Ohm is niet ongewoon.

Stop nou met eigenwijs doen, en pak het eens systematisch aan. Test eerst je sub met alleen het linker of rechter kanaal van je versterker. Dus de sub aan L+ en L-, en aan R+ en R-. Als dat normaal werkt zijn je sub en je versterker in orde.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik hem aan de L- en L+ hang werkt hij ook niet en bij rechts ook, en mijn sub kraakt niet als ik hem beweeg.
Maar ik ben naar een winkel geweest en die zei direct dat men massa niet goed is.
Dus ga ik dat eerst eens ergens anders aansluiten en dan kijken of hij werkt.
Hopelijk werkt het, ik laat het wel weten.

• Ray

Ray

Verwijderd schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 15:22:
Als ik hem aan de L- en L+ hang werkt hij ook niet en bij rechts ook, en mijn sub kraakt niet als ik hem beweeg.
Maar ik ben naar een winkel geweest en die zei direct dat men massa niet goed is.
Dus ga ik dat eerst eens ergens anders aansluiten en dan kijken of hij werkt.
Hopelijk werkt het, ik laat het wel weten.
gelukkig dat de winkel het zo goed weet...........ik denk dat je maar op hun moet vertrouwen dan...(in plaats van even de amp direct op de accu te zetten, 1 kanaal te pakken, testen, losse speaker erop aansluiten, sub op een huisversterker zetten etc etc. Anders kom je er dus nooit achter waar je probleem zit)
maar we wachten af wat de winkel verder nog te vertellen heeft

Verwijderd

offtopic:
LOL
Volg het topic al een paar dagen en vraag me af waarom TS het überhaupt geopend heeft.
Niets wat ook maar enigzins logisch is heeft hij geprobeerd, zo eigenwijs ben ik niet eens ;)

Verwijderd

Haal even speaker voor speaker los van de versterker. Zodra de protection weg blijft heb je de juiste speaker te pakken die waarschijnlijk voor de problemen zorgt. Als je ze allemaal los hebt en nog steeds protection krijgt dan zit het idd in de versterker.

• Ray

Ray

Verwijderd schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 17:34:
Haal even speaker voor speaker los van de versterker. Zodra de protection weg blijft heb je de juiste speaker te pakken die waarschijnlijk voor de problemen zorgt. Als je ze allemaal los hebt en nog steeds protection krijgt dan zit het idd in de versterker.
......... er is maar 1 speaker :) ff de TS lezen in het vervolg :+
Pagina: 1