ATA naar SATA

Pagina: 1
Acties:

• jvliek
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-01-2016
Beste mensen,

Ik wil morgen een nieuwe pc kopen. Alleen ik zit met een probleem(denk ik). In mijn huidige systeem zitten 4 aparaten met een ATA(IDE) aansluiting(2 hd's en 2 dvd(rw)). Op een beetje moderne moederbord van tegenwoordig zitten maar 2 ATA aansluitingen, dus dan kom ik er 2 te kort.

Ik heb het een beetje proberen uit te zoeken, toen ik kwam uit op deze 2 mogelijkheden:
1) Een IDE controller kopen en in je nieuwe MOBO proppen. Maar gaat dat niet veel slomer?(dataoverdrachtsnelheids verlies)
2) 2 Nieuwe dvd stations kopen met SATA aansluitinging. Maar dat kost natuurlijk meer geld dan een simpel IDE controllertje.

Mijn vraag is wat de beste optie is tussen deze twee. En/of misschien hebben jullie een betere oplossing natuurlijk _/-\o_

• BoyGenius
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

4 IDE apparaten kun je toch prima kwijt op 2 IDE aansluitingen (2 aansluitingen per kabel)?
Of bedoel je dat er dan maar 1 IDE poort op het moederbord zit?

[ Voor 26% gewijzigd door BoyGenius op 15-07-2007 19:28 ]

I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...

• jvliek
BoyGenius schreef op zondag 15 juli 2007 @ 19:28:
4 IDE apparaten kun je toch prima kwijt op 2 IDE aansluitingen (2 aansluitingen per kabel)?
ik heb met mijn huidige systeem problemen als ik ze alle 4 aansluit op jouw manier, dus ik zat te hopen om dat op te lossen met mijn nieuwe systeem. was misschien wel handig om dat er bij te vermelden idd:)

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02 16:35
Als je ze goed aansluit moet dat wel lukken. (Al is het niet ideaal)

Zorg dat je het zo aansluit:

Poort 1:
HDD1 (master)
CD1 (slave)

Poort 2:
HDD2 (master)
CD2 (slave)

De apperaten op 1 poort kunnen niet tegelijkertijd aangesproken worden. Vandaar dat je als je de branders beide op 1 poort zou zetten, on-the-fly kopieren best fout kan gaan.

Zo ook als je wilt branden vanaf een harde schijf die op dezelfde poort als de brander zit.

Als dat een probleem is voor je, dan is je beste keuze een los (simpel) ATA133 kaartje te kopen. Theoretisch gezien levert dat wel een lichte vertraging, maar in de werkelijkheid is de harde schijf een grotere bottleneck dan het kaartje.

• jvliek
bedankt, voor het advies! ik ga voor het ATA133 kaartje :>

• Davel
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 31-01-2023
Jk een convertor cable kopen denk ik en dan kan je je HDD's op SATA aansluiten

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Ik zie eigenlijk totaal het probleem niet?
Er zijn zoveel systemen die alle IDE kanalen bezet hebben, ik heb nog nooit meegemaakt dat dit tot problemen ging leiden. Het gaat wel iets langzamer als je van master naar slave data stuurt op hetzelfde kanaal, maar overdrijf het niet. Er kan (in theorie) 133mb/s over een kabel en schijven halen al zelden snelheden van 50mb/s continu.
Een aparte IDE controller kopen is in deze situatie gewoon geldverspilling.

🖥️ | 🚗

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025

TetsuoShima

low energy output

idd, je kan zonder problemen (in theorie) ata hd's aansluiten op sata controllers, mits je er een converter tussen zet. DAT lijkt me de eenvoudigste/beste/goedkoopste oplossing op korte termijn.

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

Een ATA133 controller kost geen drol en je merkt er volgens mij nauwelijks iets van. Lijkt mij beste oplossing dus. Nieuwe schijven halen makkelijk rond de 70-80MB/sec en dat zal op korte termijn met nieuwe generatie Seagate/Samsung alleen maar hoger worden :) Desondanks is het voor de gem. gebruiker alsnog niet echt een beperking als dat via de ATA133 moet

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Verwijderd

BoyGenius schreef op zondag 15 juli 2007 @ 19:28:
^^ met hem
jvliek schreef op zondag 15 juli 2007 @ 19:31:
[...]

ik heb met mijn huidige systeem problemen als ik ze alle 4 aansluit op jouw manier, dus ik zat te hopen om dat op te lossen met mijn nieuwe systeem. was misschien wel handig om dat er bij te vermelden idd:)
Wacht dan tot morgen tot je je nieuw systeem hebt en test eerst of het daar wél goed werkt. Het is niet dat de zaak op je huidig systeem problemen geeft dat dit ook op je nieuw systeem gaat zijn.
Hoe is alles momenteel aangesloten en wat zijn de "problemen"?

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2007 21:49 ]

Pagina: 1