[Vista] 3 of meer monitoren tegelijkertijd aansturen

Pagina: 1
Acties:

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:44
Geachte tweakers,

Ik zit met het volgende probleem. Onder WinXP kon je met elk redelijk PCI kaartje (Voodoo Banshee, Geforce 2MX e.d.) het aantal monitoren wat je wilt aansturen onbeperkt uitbreiden. Het aantal pci-sloten was de limiet.
Onder Vista gaat het allemaal iets lastiger. Voor mijn werk wil ik graag 3 monitoren aansluiten. De 1e twee monitoren kunnen mooi met de eerste videokaart. Hoe krijg ik het voor elkaar om de andere monitor aan te sturen? Ik heb helaas geen PCI videokaart met Vista drivers, en al helemaal geen zin om (teveel) uit te geven aan een betere PCI kaart. Ik heb flink gegoogled maar kan niet vinden of er simpele PCI-e 1 lane kaartjes zijn voor de uitbreidingssloten die je naast je PCIe 16 nog hebt.
Of iets duurder, een SLI of crossfire mobo kopen met 2 videokaarten (de vraag is dan of die afzonderlijk willen werken, ipv samen).

Anyone?

• berry.dekruijff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-06 16:11
Je zou het kunnen proberen met een simpel pci expres kaartje.

Je kan een bv 2 of 4 lane kaartje ook gewoon in een 1 lane slot drukken.
Je moet alleen de achterkant van het slot verwijderen.
Staan wel wat voorbeelden van op tweakers en zelfs benchmarks bij Tom's hardware.

• Red devil
berry.dekruijff schreef op zondag 15 juli 2007 @ 16:56:
Je zou het kunnen proberen met een simpel pci expres kaartje.

Je kan een bv 2 of 4 lane kaartje ook gewoon in een 1 lane slot drukken.
Je moet alleen de achterkant van het slot verwijderen.
Staan wel wat voorbeelden van op tweakers en zelfs benchmarks bij Tom's hardware.
Ik zoek me al het zuur naar dergelijke kaartjes :) Alleen middels de pricewatch kun je niet zoeken naar dergelijke kaartjes. Ken je voorbeelden?

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Tadaa: pricewatch: Matrox Millennium G550 PCI-e, 32 MB, (PCI-e 1x, 2x DVI)

En dat was slechts 2minuten zoeken in de pricewatch :P

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-04 08:52
jezus, die kleine kaartjes zijn duur man...

misschien ben je nog beter uit als je een anders mobo haalt met een 2e sterke videokaart voor sli/crossfire...

• Red devil
Ha das dan de eerste ja. Wel duur trouwens, een 550 voor 105 euro.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:01
Volgens mij moet(mag?) je bij vista slechts 1 videokaartdriver actief hebben. Wat dus betekent dat je beide videokaarten van dezelfde driver gebruik moeten maken maken. Dus heb je een Radeon X1900 als PCI-e videokaart, dan zou je bijvoorbeeld een Radeon X300 als PCI videokaart kunnen zetten. Zelfde met nVidia.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• berry.dekruijff
  • Laatst online: 29-06 16:11
Je kunt in heel veel moederborden grotere kaarten steken dan dat de poort lang is. Bijvoorbeeld de asus A8n-e had een vier lanes slot waar je gewoon full size kaarten in kon drukken omdat ze de achterkant van het slot open hadden gelaten. in dat geval kon je dus een gewone simpele graka gebruiken zonder dat je specifiek een dure 1x kaart nodig hebt. Dit truukje werkt ook bij alle pcix sloten door de achterkant van het slot open te halen. (je bent tweaker of je bent het niet)

Drivers durf ik niet te zeggen.

Afbeeldingslocatie: http://www.mrgadget.com.au/catalog/images/asus_a8n-e_motherboard.jpg

Je kunt het hier heel goed zien. Het zwarte slot is open aan de achterkant.
Dit heeft wijnig invloed op de sneldheid van "trage" kaarten aangezien dat toch geen bandbreedte vreters zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door berry.dekruijff op 15-07-2007 17:18 ]

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-05 16:25
Matrox TripleHead2Go Digital Editon??

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

shoarmaboer21 schreef op zondag 15 juli 2007 @ 18:32:
Matrox TripleHead2Go Digital Editon??
Die staat niet in de pricewatch, maar de TS gaf al aan dat ie 105 euro voor de bovenstaande kaart duur vond. Die 2Go's zijn nog een slag duurder.

nieuws: Matrox komt met TripleHead2Go: triple-screen op laptop
300 dollar dus

[ Voor 23% gewijzigd door RaZ op 15-07-2007 18:38 ]

Ey!! Macarena \o/

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-07 19:10

Nutral

gamer/hardware freak

ik kan in een crossfire moederbord een 7300gs erbij doen. mijn matrox millenium 2 heeft helaas geen drivers voor vista :(/

• Red devil
Bedankt voor de reacties allen.

Ik had er even bij moeten zetten dat het een PC voor @ work zal zijn. Dus echt veel tweaken zal
niet echt kunnen. O-)
Misschien is het handiger als ik een goed mobo neem, bijv een p35 ds4 van gigabyte. Deze kan dan bijv 2 silent 7300gs kaartjes a 50 euri draaien. Zoiets kost niet extreem veel extra. Anders was een PCI-e 1x wel iets geweest, maar het aanbod daarvan is niet denderend.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Normaal gezien kan een pci-ex x16 kaart gewoon in een x1 slot, de specs van pci-ex laten dit gewoon toe, of het in praktijk altijd werkt is natuurlijk een andere zaak.

pci-ex x1 is de basis en een pci-ex x16 slot heeft gewoon 16 pci-ex x1 lanes naast elkaar, de kaart zou als het aan de specs voldoet het aantal lanse dat hij beschikbaar heeft moeten herkennen en zich daarop aanpassen. Daarom ook dat een pci-ex x16 kaart in sli op een pci-ex x16 slot in x8 mode normaal functioneert. Als in een x1 slot nit werkt kun je nog altijd in een x4 slot proberen en anders zal het ene sli moederbord worden (met een sli moederbord kan je normaal ook gewoon 2 kaarten zonder de sli mode draaien en dus 4 beeldschermen aansluiten.)

• Red devil
kluyze schreef op maandag 16 juli 2007 @ 14:00:
Normaal gezien kan een pci-ex x16 kaart gewoon in een x1 slot, de specs van pci-ex laten dit gewoon toe, of het in praktijk altijd werkt is natuurlijk een andere zaak.

pci-ex x1 is de basis en een pci-ex x16 slot heeft gewoon 16 pci-ex x1 lanes naast elkaar, de kaart zou als het aan de specs voldoet het aantal lanse dat hij beschikbaar heeft moeten herkennen en zich daarop aanpassen. Daarom ook dat een pci-ex x16 kaart in sli op een pci-ex x16 slot in x8 mode normaal functioneert. Als in een x1 slot nit werkt kun je nog altijd in een x4 slot proberen en anders zal het ene sli moederbord worden (met een sli moederbord kan je normaal ook gewoon 2 kaarten zonder de sli mode draaien en dus 4 beeldschermen aansluiten.)
Ik dacht dat x4 sloten alleen op SLI bordjes zaten, zal dat even checken. Het lijkt iig op dat een SLI bordje de kortste klap is.

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-07 19:23

Krizzie

Progressive Music \o/

Waarom niet een simpele DVI/VGA splitter?

Dan draai je 2 monitors op 1 DVI/VGA poort op bijvoorbeeld 2560 bij 1024 (verdeeld over 2 schermen dus eigenlijk 2x 1280 1024) en je derde scherm op de andere poort. :)

Heeft me pa ook en werkt goed. :)

Die splitters zijn rond de 30 euro dacht ik, verder heb je geen drivers ofzo nodig (misschien ultramon om je schermen in te delen, maar die kun je zo van het Internet plukken :) )

Ik ben zelf ook zoiets van plan, 2x 19" op me bureau en 1x 24" voor me bed. waarbij die 19" schermen gedeeld op 1 DVI poort zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door Krizzie op 16-07-2007 14:20 ]

Geluidswolk

• Red devil
Krizzie schreef op maandag 16 juli 2007 @ 14:18:
Waarom niet een simpele DVI/VGA splitter?

Dan draai je 2 monitors op 1 DVI/VGA poort op bijvoorbeeld 2560 bij 1024 (verdeeld over 2 schermen dus eigenlijk 2x 1280 1024) en je derde scherm op de andere poort. :)

Heeft me pa ook en werkt goed. :)

Die splitters zijn rond de 30 euro dacht ik, verder heb je geen drivers ofzo nodig (misschien ultramon om je schermen in te delen, maar die kun je zo van het Internet plukken :) )

Ik ben zelf ook zoiets van plan, 2x 19" op me bureau en 1x 24" voor me bed. waarbij die 19" schermen gedeeld op 1 DVI poort zitten.
Klinkt goed!
Alleen niet echt goedkoop te vinden:
http://tweakers.net/price...Field=prijs&orderSort=asc

Voor 50 euro heb ik in principe een extra 7300gs kaartje, dan nog paar tientjes bijleggen voor een SLI mobo en ik heb een "nette" oplossing.
Of zoek ik naar het verkeerde apparaat??

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Like this. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.pccables.com/images/01700.jpg

Geluidswolk

• _Apache_
  • Laatst online: 09:59
edit : laat maar..

[ Voor 94% gewijzigd door _Apache_ op 16-07-2007 16:07 ]

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Misschien een beetje topickaping, maar ik vind het niet nodig om voor mijn vraag een nieuw topic te maken. :)

Momenteel draai ik met 2 schermen op een HD 2900XT (15" en 19" tft) beide zitten op een apparte DVI poort. Nu wil ik naar 2x 19" op me bureau en 1x 24" als "tv" voor me bed. die 24" wordt op de secundaire DVI poort aangesloten (als je daarvan kunt spreken) en die 2x 19" wil ik splitsen met de splitter van me bovenstaande post.
Aangezien ik graag een spelletje speel wil ik dat kunnen blijven doen.

Nu wil ik graag weten hoe Windows met 2 schermen op zo'n splitter omgaat? Ik vermoed dat Windows maar 1 scherm ziet van 2560 bij 1024 (of wel 2x 1280 1024) en dus alles uitsmeerd over de 2 schermen. In windows zelf niet zo erg maar in spellen is het storend en wil ik liever 1 scherm fullscreen en de ander in Windows (zo werkt het nu ook). Is dit mogelijk of moet ik een extra videokaart kopen om die 24" aantesturen? :)

Geluidswolk

• Red devil
Krizzie schreef op donderdag 19 juli 2007 @ 21:11:
Misschien een beetje topickaping, maar ik vind het niet nodig om voor mijn vraag een nieuw topic te maken. :)

Momenteel draai ik met 2 schermen op een HD 2900XT (15" en 19" tft) beide zitten op een apparte DVI poort. Nu wil ik naar 2x 19" op me bureau en 1x 24" als "tv" voor me bed. die 24" wordt op de secundaire DVI poort aangesloten (als je daarvan kunt spreken) en die 2x 19" wil ik splitsen met de splitter van me bovenstaande post.
Aangezien ik graag een spelletje speel wil ik dat kunnen blijven doen.

Nu wil ik graag weten hoe Windows met 2 schermen op zo'n splitter omgaat? Ik vermoed dat Windows maar 1 scherm ziet van 2560 bij 1024 (of wel 2x 1280 1024) en dus alles uitsmeerd over de 2 schermen. In windows zelf niet zo erg maar in spellen is het storend en wil ik liever 1 scherm fullscreen en de ander in Windows (zo werkt het nu ook). Is dit mogelijk of moet ik een extra videokaart kopen om die 24" aantesturen? :)
Kun je uberhaupt die splitter vinden? ik zie ze nergens nl :p

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Me pa gebruikt er 2. 1x DVI naar 2x DVI en 1x D-SUB naar 2x D-SUB, die laatste heb ik zelf gekocht voor 40 euro bij een webshop. (Was een vaderdag cadeautje omdat hij er geen kon vinden. :P )

Die heb ik bij www.hbshop.nl vandaan. Waar me pa die DVI splitters vandaan heeft heb ik geen idee van. Zal eens vragen of ik em even mag lenen. :P

Geluidswolk

Pagina: 1