[Radeon 9600] Bij 3D games valt beeld en geluid uit na 2 min

Pagina: 1
Acties:

• Tweakenier
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-07 10:01
Ik heb een 5 jaar oude PC met een Sapphire Radeon 9600 Pro Atlantis videokaart erin. Werkt al tijden zonder problemen maar sinds kort na het ingame spelen van 3D games na ongeveer 2 minuten (soms korter), valt het beeld (TFT) en geluid uit en weigert hij te reageren op input commando's (muis/keyboard). De PC blijft aanstaan en Windows start niet automatisch opnieuw op, alleen de reset knop werkt om de PC opnieuw op te starten en weer beeld te krijgen.

Dit gebeurd alleen bij 3D applicaties, alles werkt gewoon goed bij 2D games, films en de ingame menu's.
Direct 3D tests werken gewoon prima, evenals de ATI Catalyst 3D preview.
Het probleem doet zich voor bij zowel nieuwe 3D spellen (C&C3, NWN2) als oude (Quake 3, Unreal Tournament (origineel)). Zowel OpenGL (Quake 3) als DirectX games, dus het lijkt me geen software fout?

Het lijkt dus op een oververhittingsprobleem van de videokaart, alleen vreemd dat ook het geluid en invoer van de PC uitvalt. Ik heb helaas geen spare videokaart om te testen of ie het met een andere videokaart het wel doet.

Everest sensor informatie geeft geen sterke temperatuur stijging aan (blijft tussen de 48 °C en 50 °C) tijdens het (windowed) spelen voordat het beeld uitvalt. Wel belangrijk is dat bij het opnieuw opstarten van Everest na een uitval de sensor informatie van de GPU ("Aux") begint bij 64 °C en dan terugloopt in een paar tikken weer naar 47 °C (de constante temp in rust). Is dat normaal?

Ook een zeer belangrijke opmerking is dat ik merk dat de GPU fan niet draait. Ik weet niet of die standaard moet draaien (net als de CPU fan) of alleen bij sterke temperatuur stijging?
Ik krijg geen info over de koelingsventilator van de videokaart in Everest. Is er een manier om de fan handmatig te laten beginnen met draaien om te testen of deze het nog doet?

Een andere mogelijkheid is dat de PSU (450W) brak is en soms niet genoeg power kan geven?
Ik heb een half jaar geleden wel een extra harde schijf erin gezet maar direct daarna geen problemen ondervonden, dus het lijkt me sterk dat de PSU te weinig watt kan geven.

Weer iemand nog een andere mogelijkheid die dit probleem kan veroorzaken?

Ik heb het forum even doorgekeken voor wat voor probleem het mogelijk is, dit heb ik al getest:
- Videokaart is nooit overgeklokt/voltmodded.
- TFT scherm staat niet op een te hoge frequentie, zowel met 60 als 70 hz doet het probleem zich voor.
- Ik heb de PC zo goed mogelijk stofvrij gemaakt en getest met open kast, geen verandering. De PC is altijd wel vrij stoffig, ik maak hem regelmatig stofvrij maar dat was niet vlak voordat het probleem begon.
- Virusscanner (AVG) over alle schijven gehaald, geen virussen gevonden.

Specs systeem:
CPU: Intel Pentium 4 (2.6 GHz)
Geheugen: 512 MB RAM (PC3200 DDR SDRAM)
Moeder: MSI 865PE Neo2-S
GPU: Sapphire Radeon 9600 Pro Atlantis (128 MB)

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-04 08:52
dat je fan helemaal niet draait komt op mij enigszins vreemd over, omdat een gpu fan volgens mij ook altijd draait, ook al is het een klein beetje...(mijn gpu draait iig constand)

je zou je computer open kunnen testen met een tafelventilator op je videokaart gericht om temperatuur fouten tegen te gaan.

Je kan in verschillende programma's de fansnelheid instellen (speedfan, atitool ed)

Verwijderd

ja ik herken dit toen ik back in the days een 9800 pro had, toen ik far cry opstartte hing na 5 min het beeld vast en het was einde oefening.
Ik denk niet, mits je spanningen slecht zijn, dat 450 watt te weinig is. Dat wordt tegenwoordig ZWAAR overdreven. Zelf heb ik een 4200+X2 en een 7800GT (nog) en ik trek maximaal maar 230 watt uit de muur tijdens maximale belastig.
Een grote ventilator erop zetten heeft weinig effect omdat het koelblokje van je 9600pro vrij klein is en dus de warmte-overdracht daarvoor beperkt wordt en niet je actieve koelers.
Wat je moet proberen is om alles op een hele lage kwaliteit en resolutie te spelen en kijken of het probleem daarvoor verbeterd/verslechterd/hetzelfde blijft. ;) verbeterd het, heb je warmte probleem. Blijft het hetzelfde is het een software probleem (waarschijnlijk everest<-- rotprogramma). Of je kaart loopt op zijn einde. En wordt het erger dan weet ik het niet :P

PS: darkpluisje, kun je me een filmpje sturen van je draaiende GPU? dat is toch een primeur. 8)7

• Tweakenier
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-07 10:01
Met een grote ventilator vlak op de open kast doet hij het een stuk langer, het is dus inderdaad een oververhittingsprobleem door de stilstaande GPU fan.

Ik heb de videokaart eruit gehaald en nog eens goed het stof van de fan verwijdert.
Interessant is dat als ik met een potlood de fan een klein duwtje geef hij nog een tijdje door bleef draaien onder hevig gepiep. Het motortje van de fan doet het dus nog.
Na een paar keer proberen houd hij zich nu draaiend maar af en toe piept hij nog verschrikkelijk alsof hij aanloopt.
Heeft iemand verstand van of je de fan eraf mag halen en een drupje olie mag geven?

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Nee olie is helaas een no-go, de electronica ligt open en bloot in zo'n fannetje (zeker in een 9600, heb er zelf eentje :) ) en dat gaat je meer kwaad dan goed doen. Wil je deze kaart nog gebruiken dan moet je de cooler eraf halen, de hele kaart goed schoonmaken met een doekje en wat wasbenzine en een nieuwe cooler monteren. Je kan bijvoorbeeld een VF-700 of VF-900 van zalman monteren, of een meer simpel blokje wat je goedkoop bij een webshop kunt vinden.

Beetje pasta erop, koeler erop, gaan :) . Succes!

De meeste mensen deugen!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Alleen een nieuw fannetje van 4 euro erop knutselen gaat ook prima.
Pagina: 1