[Vista] PC start langzaam op vóór aanmelden?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.563 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• djdadevil
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-02 09:12

djdadevil

sid: 133620

Topicstarter
Hallo mede-tweakers,

ik heb een irritant probleem sinds ik windows vista ultimate op mijn computer heb gezet, eerst wat specs van mijn pc dan maar eens;

PIV 3,0 Ghz
2 GB DDR RAM
Radeon X1600Pro 256MB
2 Interne Schijven waarvan 1 in een Bracket op IDE-interface
1 Externe Schijf op USB2.0 poort.
(De pc is al wat ouder, zo'n +- 2,5 jaar) heb in de tussentijd wat upgrades uitgevoerd!)

Nu heb ik die pc waar eerst windows xp op stond compleet geformateerd en vanaf nul van windows vista ultimate geinstalleerd, daar heb ik op wat kleine niet on-oplosbare probleempjes na (3rd-party software!) vrijwel geen problemen mee, alleen duurt het al vanaf het begin bij de 3de keer opstarten van windows vista na installatie (1ste opstart tijdens setup, 2de opstart als setup is geindigd, 3de opstart als alle hardware en drivers e.d. geinstalleerd zijn), nu 5 dagen geleden, ontzettend lang (+- 12 min) voordat mijn pc zich heeft opgestart.

Wat doet hij nu, ik zet de pc aan, BIOS voert de POST uit en gaat dan Windows Vista laden, dat laden van Vista doet hij ontzettend lang over (dus die +- 12 min!) voordat ik me kan aanmelden, nu is het zo dat de hd in de bracket continu activiteit geeft, ik ga er dus vanuit dat Windows die schijf aan het lezen is ofzoiets, weet daar het fijne verder niet van. Vervolgens komt hij bij het aanmelden van windows, en dan loopt alles weer goed en snel... echter is dat lange opstarten een irritant probleem aan het worden voor me, iedere keer zo lang wachten als ik de pc aan zet. Nu dacht ik dus eens uit te zoeken of daar wat over bekend was, echter heb ik daar na hier, op google en microsoft zelf geen concrete antwoorden op gevonden.

Ik wil dit opstarten dus flink versnellen naar hoe het vroeger was, XP deed dat namelijk niet, maar de vraag is hoe, of wat zou de oorzaak kunnen zijn (persoonlijk denk ik dus het lezen(en/of indexeren ofzo) van de schijf in de Bracket, ik heb de bracket er ook al uit gehaald en opgestart, toen deed die dat wel zoals ik het wou, maar die bracket heb ik nodig!), Hardware specificaties van mijn pc ligt het niet aan dacht ik toch zo!

Wie heeft er enig idee???

Don't Stop That Body Rock, Don't Stop That Party!

• djdadevil

djdadevil

Topicstarter
Nog niemand een idee???

• djdadevil

djdadevil

Topicstarter
Nog echt niemand??? ik wacht al 3 dagen op mogelijke oplossingen aub???

• djdadevil

djdadevil

Topicstarter
djdadevil schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 12:46:
[...]

Nog echt niemand??? ik wacht al 3 dagen op mogelijke oplossingen aub???
Nog steeds niets? Dan nog even wat info...

ik heb ook nog steeds geen oplossing behalve het er uithalen van de bracket (maar dat is geen optie voor mij!), zeker aangezien het niet Plug & Play is op die manier, dus zomaar bracket plaatsen als de pc al aan staat is niet verstandig... Ik dacht wel dat het misschien iets met het indexeren van windows te maken kon hebben, maar ik heb de complete indexerings instellingen nagelopen en daar indexeerd ie nu alleen mijn documenten, maar die staan niet op de bracket, dus dat heeft niks opgelost... ik heb dus verder nog geen oplossing helaas, en het MOET wel aan de bracket liggen, want ik heb deze week bij mjn broertje en op mijn eigen laptop ook windows vista ultimate geinstalleerd, en daar start ie wel zo op als dat het zou moeten!,

Overigens kreeg ik vandaag een mailtje van iemand die hetzelfde probleem had, ik ben blijkbaar dus niet de enigste met dit probleem, die houd dit forum ook in de gaten, dus wie-o-wie, kan ons helpen???

Nou, ik hoop dat ons probleem alsnog opgelost kan worden!

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Wellicht heb je een full install inclusief alle language packs gedaan?

Verwijderd

Kijk hier eens. Ik heb er ook last van gehad en de oplossing zat in een onverwachte hoek..

• djdadevil

djdadevil

Topicstarter
Ik heb wel een full-install gedaan (anders pak je natuurlijk de ultimate variant niet hehe), maar ik heb maar 1 language er in staan (Nederlands), dus zó'n full-install heb ik ook nog niet gedaan, alle andere talen staan nog mooi in een rijtje optionele updates in windows update, dus dat zal het niet zijn denk ik! Wat ik overigens in je linkje zo lees gaat dat veelal over RAID-geconfigureeerde-schijven, RAID heb ik niet!
Verwijderd schreef op zaterdag 21 juli 2007 @ 18:15:
Kijk hier eens. Ik heb er ook last van gehad en de oplossing zat in een onverwachte hoek..
Ik heb dat zelfde forum eens bekeken, (Raar dat ik dat zelf niet gevonden had toen ik naar de probleem begon te zoeken vorige week woensdag :/ !) en nou staat daar dat je het uiteindelijk opgelost hebt door het updaten van je BIOS, nou, dat heeft bij mij geen zin, ik had de BIOS namelijk al ge-upgrade voordat ik windows vista er op had gezet, en een nieuwere versie is er niet (overigens, heb geen upgrade uitgevoerd van Vista!), nieuwer zal er ook niet komen, want het moederbord is al bijna 2 jaar uit productie. Nu las ik wel nog iets van die restspanningen, dat ga ik straks eens proberen, wie weet...

Nou heb ik uit jou forum wel nog een website gezien waar wel wat handigs in stond, computerbeheer, ik kende dat ook al vanuit win XP Pro, echter dat ze dat nu zo uitgebreid gemaakt hadden had ik geen idee van, maar anyway, daar tref ik wat interessante zaken aan, bij systeemwerkset --> logboeken --> Logboeken toepassingen en Services --> Microsoft --> Windows --> Diagnostics-Performance --> operational heb ik een "fout" bij opstarten geinitialiseerd, daar tref ik o.a. het volgende bij aan, het betreft de opstartprocedure van mijn pc op dinsdag 17 juli jl.;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
EventID 100 

Version 1 

Level 1 

Task 4002 

Opcode 34 

Keywords 0x8000000000010000 

(...)

EventData 

BootTsVersion 2 
  BootStartTime 2007-07-17T10:00:29.015Z 
  BootEndTime 2007-07-17T10:13:03.467Z 
  SystemBootInstance 23 
  UserBootInstance 22 
  BootTime 719972 
  MainPathBootTime 471004 
  BootKernelInitTime 312 
  BootDriverInitTime 16231 
  BootDevicesInitTime 382969 
  BootPrefetchInitTime 0 
  BootPrefetchBytes 0 
  BootAutoChkTime 0 
  BootSmssInitTime 23788 
  BootCriticalServicesInitTime 13317 
  BootUserProfileProcessingTime 1741 
  BootMachineProfileProcessingTime 3936 
  BootExplorerInitTime 12939 
  BootNumStartupApps 19 
  BootPostBootTime 248968 
  BootIsRebootAfterInstall false 
  BootRootCauseStepImprovementBits 0 
  BootRootCauseGradualImprovementBits 0 
  BootRootCauseStepDegradationBits 0 
  BootRootCauseGradualDegradationBits 1048576 
  BootIsDegradation true 
  BootIsStepDegradation false 
  BootIsGradualDegradation true 
  BootImprovementDelta 0 
  BootDegradationDelta 131469 
  BootIsRootCauseIdentified false

Nou, kan ik dit niet echt verder interpreteren, maar wie weet staat er wat handigs in vanwaaruit ik verder kan zoeken, iemand nog suggesties?

Verwijderd

Nee bij mij was de oplossing niet om de bios te updaten. Het bleek een gare CDRW drive te zijn die voor een conflict zorgde tijdens het opstarten.

• djdadevil

djdadevil

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 22 juli 2007 @ 15:24:
Nee bij mij was de oplossing niet om de bios te updaten. Het bleek een gare CDRW drive te zijn die voor een conflict zorgde tijdens het opstarten.
Dan heb ik nog meer nieuws, ik heb 1 DVD-speler, die is nog zeker geen half jaar oud, dus brak is die niet, een Asus DRW-1608P35, m.a.w. fikt, DVD-RAM met 5x, DVD+RW & DL-DVD met 8x, DVD-RW met 6x, CD-R met 40X, CD-RW met 32x, dus daar ligt het zekerweten niet aan... maar goed, toch bedankt, eens benieuwd wie nog meer suggesties hebben.... probleem blijft wederom.... (hoewel ik dat met die restspanningen morgen eens probeer voordat ik de pc opstart!)...

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01-03 09:50
Heb je je BIOS al geupdate dan? Zoals hierboven werd genoemd..

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:35
Koppel 1 voor 1 hardware los en kijk wat er gebeurt.
Zijn je harde schijven beide even snel, dus zijn de kabels goed of de bracket, dus loopt 1 schijf heel langzaam, hierdoor langzaam opstarten.
Wat staat er in de logfiles?
Zet je firewall eens uit, misschien aanmelden van ip duurt te lang.
Heb je alle drivers goed geinstalleerd van moederbord?

• djdadevil

djdadevil

Topicstarter
Gamepie56 schreef op zondag 22 juli 2007 @ 17:57:
Heb je je BIOS al geupdate dan? Zoals hierboven werd genoemd..
Ja die is al tot het laatste versienummer bijgewerkt, dat stond ook al in mijn vorige bericht.
jan99999 schreef op zondag 22 juli 2007 @ 18:21:
Koppel 1 voor 1 hardware los en kijk wat er gebeurt.
Zijn je harde schijven beide even snel, dus zijn de kabels goed of de bracket, dus loopt 1 schijf heel langzaam, hierdoor langzaam opstarten.
Wat staat er in de logfiles?
Zet je firewall eens uit, misschien aanmelden van ip duurt te lang.
Heb je alle drivers goed geinstalleerd van moederbord?
1 voor 1 hardware loskoppelen heeft geen zin, heb toch al gemeld dat het opstarten zonder bracket in zijn sleuf wel normaal gaat, maar met bracket alleen zo lang duurt! Het MOET dus aan de bracket liggen! Ja ik geef toe, de externe HD en de interne HD draaien op 7600 rpm, die schijf in de bracket op 5600 rpm, maar dat zou toch niks uit mogen maken, zeker niet omdat op die schijf niks van gekoppelde programma's staan (het is een data-schijf waar ik o.a. de backups van mijn gemaakte websites, en mijn eigen gemaakte/gemixte muziek (My nick ;)) opsla, die kan ik zo meenemen naar 'klanten' (indien ze bracket hebben!), of mee naar de muziekstudio om samples e.d. op te kunnen slaan, daar is die voor bedoeld toen ik die schijf +- 4 jaar geleden aangeschaft heb, en ik NOG geen laptop had, nu heb ik die wel al lang, maar is die bracket handige extra opslag voor dat soort gegevens, daar is de schijf van de laptop overigens ook te klein voor!)

Dan wat er in mijn logfiles staat?? welk logboek? Vista heeft er naar het lijkt honderden.
Dat wat ik o.a. uit één logboek gehaald heb staat al in mijn vorige bericht.

Firewall uitzetten heeft ook geen zin, die start windows geeneens op vóórdat ik me aangemeld heb!

En alle drivers zijn goed geinstalleerd, daar kun je van uitgaan, die waren meteen goed, en daar zitten geen problemen in, ja oké, 1 onderdeel is geen driver van geinstalleerd (de draadloze netwerkkaart, maar dat is niet erg, die gebruikte ik toch al niet aangezien ik op de kabel zit), omdat die driver er gewoonweg niet voor bestaat, maar die is in het hardwareprofiel dan ook aangemerkt als niet gebruiken/uitgeschakeld!

Nou, weer wat info, wie weet komen jullie met nog meer suggesties, want tot nog toe geen oplossing ertussen. Wel dank voor alle reacties!!!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:35
Een firewall/virusscanner kan het booten vertragen omdat hij hij de ip ophalen van internet kan blokkeren totdat de pc helemaal is opgestart.(pc gaat langere tijd proberen)

Je weet dus zeker dat het aan de bracket ligt, dus als de bracket slecht kontakt maakt dan vertraagt deze alles.(probeer een snelheidtest)
of je kunt proberen in een andere bracket inbouwen.
Schijf met de actuele windows opnieuw formateren(hoewel ik dit als laatste zou doen)

[ Voor 4% gewijzigd door jan99999 op 23-07-2007 07:57 ]

• djdadevil

djdadevil

Topicstarter
jan99999 schreef op maandag 23 juli 2007 @ 07:31:
Een firewall/virusscanner kan het booten vertragen omdat hij hij de ip ophalen van internet kan blokkeren totdat de pc helemaal is opgestart.(pc gaat langere tijd proberen)

Je weet dus zeker dat het aan de bracket ligt, dus als de bracket slecht kontakt maakt dan vertraagt deze alles.(probeer een snelheidtest)
of je kunt proberen in een andere bracket inbouwen.
Schijf met de actuele windows opnieuw formateren(hoewel ik dit als laatste zou doen)
Ik weet het zeker ja, heb het met eigen ogen gezien, bracket erin langzaam starten, bracket er uit vele malen sneller starten, ik kan een snelheidstest inderdaad eens proberen, want inbouwen in een andere bracket kan hier niet, althans ik heb er maar 1, en de schijf met windows erop opnieuw formatteren, alleen in uiterste noodgevallen, dat is 13 min opstarten nou ook weer niet! Hoe kan ik die snelheid testen? Dan test ik dat eens!

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-02 03:38
Volgens mij is die HDD bracket van jou niet compatibel met Vista. (Firmware upgrade? Als er al een firmware inzit.)
Eventueel kan je nog proberen te installeren terwijl die bracket niet aangesloten is, en hem na de installatie te verbinden met je PC.

Ik vrees dat je nieuwe brackets moet aanschaffen voor je PC.

• djdadevil

djdadevil

Topicstarter
awenger schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 21:32:
Volgens mij is die HDD bracket van jou niet compatibel met Vista. (Firmware upgrade? Als er al een firmware inzit.)
Eventueel kan je nog proberen te installeren terwijl die bracket niet aangesloten is, en hem na de installatie te verbinden met je PC.

Ik vrees dat je nieuwe brackets moet aanschaffen voor je PC.
Voorzover ik weet heeft daar nooit een firmware opgezeten, althans, als er een firmware op zit dan zou er meestal iets van een instellbaar iets op zitten zodat ik eigenschappen kan aanpassen, danwel in de vorm van een website achtig iets (zoals op een router en in ieder geval mijn netwerkprinter) danwel in de vorm van een display met knopjes. Dat heeft die bracket beide niet, maarja, ik wil dat ding eens testen, wie weet wat daar dan uit komt, ik ga wederom niet opnieuw installeren, daar ben ik 3 dagen full-time mee bezig geweest, dat ga ik niet weer opnieuw doen, dan neem ik die 13 min wel voor lief, maarja, ik ga eens kijken wat er verder nog komt! Bedankt in ieder geval voor je adviezen!

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
Het lijkt me idd sterk dat die bracket enige software bevat; waarschijnlijk is het niets meer dan een slede voor een PATA schijf.

Enige gerichte vragen:
  • Heb je de kabel tussen moederbord en bracket al eens vervangen?
  • Is het een 80-aderige kabel of heeft hij slechts 40 aders? 40-aderige kabels ondersteunen geen hoge snelheden.
  • Werkt de schijf wel goed als je 'm zonder de bracket direct op de kabel aansluit? Je zegt dat je zonder bracket getest hebt, maar is dan dus je hard disk wel aangesloten? Als de schijf direct aan de kabel gewoon werkt, is je bracket brak en zul je die moeten vervangen.
  • Heb je al geprobeerd de schijf op een andere connector (IDE1/IDE2/...) op je moederbord aan te sluiten?
Overigens:
djdadevil schreef op maandag 23 juli 2007 @ 00:09:
1 voor 1 hardware loskoppelen heeft geen zin, heb toch al gemeld dat het opstarten zonder bracket in zijn sleuf wel normaal gaat, maar met bracket alleen zo lang duurt! Het MOET dus aan de bracket liggen!
Er kan ook een incompatibiliteit tussen bijv. je DVD speler/schrijver en je hard disk zijn.
djdadevil schreef op zondag 22 juli 2007 @ 17:50:
Dan heb ik nog meer nieuws, ik heb 1 DVD-speler, die is nog zeker geen half jaar oud, dus brak is die niet
Dat die DVD speler pas een half jaar oud is, zegt ook weinig tot niets. Die kan nog steeds kapot zijn of problemen geven icm andere apparaten.

Kortom, als er meer hardware aan dezelfde IDE kabel hangt waarmee de bracket met het moederbord verbonden is, koppel die dan los en laat alleen de hard disk (met bracket) aan die kabel hangen en test opnieuw.

[ Voor 84% gewijzigd door Stamgastje op 01-08-2007 12:55 ]

Pagina: 1