Asus P5k Deluxe & memory

Pagina: 1
Acties:
  • 607 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-05 16:16

afterburn

No more...

Topicstarter
Ik heb mezelf net een nieuwe PC gebouwd, maar deze heeft me toch wel enigsinds baffled. En ik kan er ook niks over vinden, dus hopelijk kan het collectieve verstand van GoT enige duidelijkheid verschaffen.

Het is dus een Asus P5K Deluxe/WiFi, met daarop een C2D Q6600 en 4GB geheugen.

Het geheugen is OZC XTC Titanium DDR2 PC6400 2GB dual channel kit, en dat keer 2. De timings van dit geheugen is bij 800MHz 4-4-4-15 1T, en als ik de SPD uitlees met CPU-Z zie ik dat ook. Echter, als ik dan ga kijken bij memory en dan timings, dan zie ik 33-6-14-15. Daar klopt dus geen bal van.

Als ik vervolgens de BIOS in ga, en daar het geheugen handmatig instel op DDR2-800, 4-4-4-15 en dan weer ga kijken, zie ik vergelijkbare waardes. Ze veranderen wel met andere instellingen, maar komen nooit niet in de buurt van wat ze zouden horen te zijn. Geheugen benchmarks blijven ook achter bij andere PC6400 systemen in Sandra.

Geheugen omhoog gooien tot en met 1066, geen probleem. Echter de cijfers worden dan nog slechter en de doorvoer met benchmarks gaat zelfs omlaag.

Het BIOS van het board is 0202, en dat is de oudste BIOS die er is. Upgraden is een ander probleem, want met het Windows utility van Asus heb ik al een board omzeep geholpen. Die gebruiken we dus maar niet meer, maar het BIOS image past niet op een floppy en itt wat de manual beweert ziet het BIOS flash programma het niet als ik een USB stick erin prop met een BIOS file er op. Hoe ik dus zou moeten upgraden is mij op dit moment een raadsel...

Alle hulp is meegenomen.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Verwijderd

kan je niet je bios op cd branden,opstarten met een windows 98 flop en opstarten met cd ondersteuning kiezen?
dan kopieer je je bios naar je ramdrive en ga je updaten.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:05
Ik mag aannemen dat er in dit moederbord ook wel een upgrade-functie in de BIOS zelf zit ingebouwd(ALT-F2) ?
BIOS file in dat geval even op een cdtje branden en updaten vanuit de BIOS

• afterburn

afterburn

No more...

Topicstarter
Ik zal die BIOS nog eens proberen, maar het belangrijktste was toch het geheugen en de timings. :)

Computer specs

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 09:42
Ik denk dat alles met elkaar samenhangt; flash je BIOS en dat geheugentimings probleem is waarschijnlijk verholpen, richt daar dus eerst je aandacht op. Eerste BIOS versies zijn regelmatig behept met kinderziektes.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Satch174
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-05 22:50
Misschien dat dit jou ook helpt, maar nadat ik de bios had geupgrade naar versie 3.11 kreeg ik geen vreemde geheugenwaardes meer te zien. Ik heb hetzelfde mobo, echter ander geheugen en "slechts" 2 gig. Zou het iig wel even proberen.

(ik ben al te laat zie ik :) )

[ Voor 6% gewijzigd door Satch174 op 15-07-2007 08:34 ]

• afterburn

afterburn

No more...

Topicstarter
Dank allen zo ver. Iemand al ervaring met de laatste 0501 bios?

Ga vanmiddag weer eens proberen te flashen (zit nu op het werk, yuck), al ben ik er wel een beetje zenuwachtig over gezien alle verhalen over flashes die fout gaan met dit board. Typisch iets waar je pas achter komt nadat je het gekocht hebt en een probleem hebt...

Computer specs

• afterburn

afterburn

No more...

Topicstarter
Ut is gefixed. Update naar 0501 ging gelukkig goed, en nu wordt alles normaal weergegeven. Maar belangrijker, het systeem 'voelt' ook beter (=sneller).

Computer specs

• InsanelyHack
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-05 20:47
[Upgraden is een ander probleem, want met het Windows utility van Asus heb ik al een board omzeep geholpen.]

Ik ook met Asus Update icm Vista 64 bit. Hij wist dan alleen de Bios en schrijft vervolgens niks. De verify klopt niet meer. Updaten gaat niet meer. Je kunt natuurlijk wel gewoon je PC aan laten staan en hopen dat ie niet uitvalt 8)7

Asus gebeld ... Ja klopt weten we stuur het bord maar voor RMA op... ja doei... ga wel terug naar de winkel.

Verwijderd

Tjezus dat Asus dat windows bios flash programma nog aanbied! ik ben duidelijk niet de enige met kalchten daarover. Het is toch te gek dat ze een programma leveren waar ze in veel gevallen je moederbord onfixbaar fucken!

en dan idd de reactie van asus:
Graag raad ik u aan om het moederbord voor RMA aan te melden bij de winkel maar LET WEL OP dat er geen garantie opzit dat u de bios heeft geupdate omdat het namelijk eigen risico is.
(lekker profesionele zin btw...)

een warning voor vista x64 is lijkt me zeker op zn plaats ( doe t met een usb stick ofzo)

't was in mijn geval een splinternieuwe P5K deluxe :(

:( weer 200E down the drain

• spidertje
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-05 16:44
Pas op met nieuwste bios 503!!

Getracht te flashen via Win Vista64 & Asus Update tool maar nada noppes nix en moederbord reboot elke 3 seconden en doet verder niks meer....$##@$%

Echt waardeloos want nergens een waarschuwing of iets dergelijks voor dit soort issues. Kan ik terug naar de shop en dat moederbord vervangen.

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 14:21:
Tjezus dat Asus dat windows bios flash programma nog aanbied! ik ben duidelijk niet de enige met kalchten daarover. Het is toch te gek dat ze een programma leveren waar ze in veel gevallen je moederbord onfixbaar fucken!

en dan idd de reactie van asus:
Graag raad ik u aan om het moederbord voor RMA aan te melden bij de winkel maar LET WEL OP dat er geen garantie opzit dat u de bios heeft geupdate omdat het namelijk eigen risico is.
(lekker profesionele zin btw...)

een warning voor vista x64 is lijkt me zeker op zn plaats ( doe t met een usb stick ofzo)

't was in mijn geval een splinternieuwe P5K deluxe :(

:( weer 200E down the drain
Even Googlen en als het goed is zou je een site moeten kunnen vinden waar ze bios chips los aanbieden voor rond de 15-20 euro.

Toch weer 90% verschil ;)

Edit: Of programmeer je eigen Eeprom chip http://www.miranda.org/~jkominek/hardware/eeprom/

[ Voor 4% gewijzigd door Dutch_Razor op 16-09-2007 13:31 ]

• RumaNoV
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-05 14:42

RumaNoV

Folding

Dutch_Razor schreef op zondag 16 september 2007 @ 13:26:
[...]

Even Googlen en als het goed is zou je een site moeten kunnen vinden waar ze bios chips los aanbieden voor rond de 15-20 euro.

Toch weer 90% verschil ;)

Edit: Of programmeer je eigen Eeprom chip http://www.miranda.org/~jkominek/hardware/eeprom/
De P5K deluxe heeft geen losse BIOS chip, maar er was wel een soort rescue cd bijgeleverd als ik me niet vergis.

• Wouter06
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-04 20:38
Om toch even on-topic te gaan..

die timings die jij vermeld.. 4-4-4-15.. vergeet niet dat je deze meestal alleen (stabiel) te halen zijn bij een hoger voltage..

Maw, zet in je bios het voltage over je latjes eens op 2.0-2.1V, dit zou misschien ook wel de verkeerde uitlezing van je timings kunnen oplossen..

Heb het moederbordje zelf sinds gisteren, prachtig ding :)

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
RumaNoV schreef op zondag 16 september 2007 @ 14:39:
[...]

De P5K deluxe heeft geen losse BIOS chip, maar er was wel een soort rescue cd bijgeleverd als ik me niet vergis.
Dat bemoeilijkt t idd enigzins.. (understatement)

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-05 08:37

nFo

spidertje schreef op zondag 16 september 2007 @ 11:15:
Pas op met nieuwste bios 503!!

Getracht te flashen via Win Vista64 & Asus Update tool maar nada noppes nix en moederbord reboot elke 3 seconden en doet verder niks meer....$##@$%

Echt waardeloos want nergens een waarschuwing of iets dergelijks voor dit soort issues. Kan ik terug naar de shop en dat moederbord vervangen.
Doe is een clear cmos.

Bios updaten moet je ook in het bios doen a.u.b.
Tools > ASUS EZ Flash 2
Afbeeldingslocatie: http://infomb.googlepages.com/EZFlash2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://infomb.googlepages.com/biosupdate.jpg

Bios 0503 werkt hier prima.
Bios bestand gewoon op de hardschijf opzoeken of je zet het op een USB stick/ SDcard.
Werkt allemaal prima.

[ Voor 19% gewijzigd door nFo op 16-09-2007 18:14 ]

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://infomb.googlepages.com/EZFlash2.jpg

Als ik op EZ Flash gaat staan staat er in het kader rechts Utillitie suport geen NTFS :?
Dus al ik het goed begrijp kan je niet van af een ntfs harde schijf flashen ?
Ik wil me bios ook update (flashen) wat raad je me dan aan ?

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Uhmm, USB stick/CD/Mediakaart?

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:22

d0s

sssst

Dat lijkt me toch sterk dat je niet van een NTFS schijf kan flashen

Ik heb ook een P5k besteld dus ben benieuwd of het je lukt!

Verwijderd

d0s schreef op maandag 17 september 2007 @ 12:42:
Dat lijkt me toch sterk dat je niet van een NTFS schijf kan flashen

Ik heb ook een P5k besteld dus ben benieuwd of het je lukt!
Ja het is toch echt zo :S
Dus ik ga het met een usb stick proberen :)

**EDITED**

Toch nog even dit met die usb stick kreeg ik het niet voor elkaar :(
Toen toch maar het risico gelopen met de asus update (na overleg met yorcom) en ik moet je zeggen het ging heel erg soepel.(na al die enge postings vind ik het 100% meevallen)
Ik ben overgestapt van de 0202 bios naar de 0501 het systeem loopt soepeler lijkt het wel :)
Het meest vage vind ik de temperaturen op 0202 was dat idle 44 graden en op de 0501 36 graden.
Processor is een q6600.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2007 17:00 ]

Pagina: 1