Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Rare bedragen renteafsluiting ABN Amro

Pagina: 1
Acties:
  • 2.712 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:49
Aparte vraag hier die misschien wel meer mensen treft: op mijn ABN rekeningafschriften staan regelmatig rare rentebedragen, zoiets als dit:

DEBETRENTE 7,43D
CREDITRENTE 0,12C
VERZENDKOSTEN 11,77D

Zowel op mijn zakelijke als privérekening bij ABN Amro komen deze bedragen voor, maar alleen bij de zakelijke rekening komen de verzendkosten voor. Die verzendkosten kan ik wel verklaren (per overschrijving, acceptgiro etc. betaal je wat). De creditrente klopt ook, maar de debetrente snap ik niet: ik sta nooit rood.

Iemand die het kan verklaren? Had dit bij de Rabobank (mijn vorige bank) nooit eigenlijk, en ik kan er nergens anders iets over vinden. Als niemand hier een antwoord weet, ga ik eens naar een ABN-kantoor toe om het persoonlijk te vragen, en zal ik het hier melden :)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

debetrente kan je krijgen door valutadatums die niet samenvallen. Banken hanteren vaak voor bijschrijvingen valutadatum +1 en voor afschrijvingen -1.

Dat betekent dus dat als je nu met 100.000 bij de bank contant komt dit er eigenlijk morgen pas op staat. Boek je echter online direct die 100.000 door dan gaat die er gisteren al af. Dus per saldo sta je 2 dagen 100.000 in de min

Jaja ze weten wel hoe ze geld moeten verdienen!

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05 15:34

RRX

@life-

Yep, heb ik ook wel gehad, en ook over gebeld. Als je met de muis over je data gaat, zie je de rentedatum...

mijn T.net systeemspecspagina

• IloveMyHenB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-05 17:25
Jep, met StuiTeR.

Dit is precies wat er gebeurt en heb ik zelf aan den lijve ondervonden toen ik een aanzienlijk bedrag op mijn rekening gestort kreeg van een erfenis. Ik maakte het bedrag direct over naar een spaarrekening en ineens stond ik dus 2 dagen dat aanzienlijke bedrag "rood". Erg asociaal, maar ik had het kunnen weten, want als je bij de ABN AMRO internetbankiert, en je gaat met je muis over de valutadatum dan krijg je een mouseover die de rentedatum aangeeft.
Voor binnenkomende bedragen is dit altijd 1 of zelfs 2 dagen later en voor uitgaande bedragen is dit 1 of 2 dagen eerder. Zo kan het zijn dat je dus zelfs 4 dagen rood staat. Overigens als je geld overmaakt naar je ABN AMRO spaarrekening doen ze dit niet. Ik maakte het over naar een andere bank helaas...

Edit: toch sneller typen... :)

"In het huidige tijdperk is verandering de enige constante." - H.M. Koningin Beatrix

• Whut?!
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Whut?!

Huh?

En als je precies wil weten hoe het zit (zodat je het kan voorkomen), kan je dit PDF'je lezen: http://www.abnamro.nl/nl/...r/ABN_AMRO_valutering.pdf

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05 15:34

RRX

@life-

Whut?! schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 22:56:
En als je precies wil weten hoe het zit (zodat je het kan voorkomen), kan je dit PDF'je lezen: http://www.abnamro.nl/nl/...r/ABN_AMRO_valutering.pdf
Handig!

mijn T.net systeemspecspagina

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:49
Inderdaad handig om te weten! Als je bijv. een groot bedrag krijgt, en dit gelijk op een spaarrekening dumpt, kan het zijn dat je voor de renteberekening eventjes rood staat op je rekening.

Als ik het goed begrijp is dat andersom ook zo: grote bedragen betalen door van je spaarrekening naar gewone rekening over te maken, en direct daarna naar een ABN-rekening (= boekdatum zelfde dag, dus rentedatum 1 dag eerder, geloof ik), kan hetzelfde effect geven.

Omdat ik een zakelijke en privérekening heb, is de tenaamstelling bij beide ook niet hetzelfde. Ook iets om rekening mee te houden, vooral omdat het inderdaad soms om erg grote bedragen gaat.

Correct me if I'm wrong in ieder geval. Handig om te weten dat ik het de volgende keer dan 1 of 2 dagen vooruit moet plannen (afh. van of het weekend is of niet), overschrijvingen.

[ Voor 14% gewijzigd door Sorcerer8472 op 14-07-2007 23:23 ]

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:28
Is dit niet oneerlijk (dat je x aantal tijd rood staat) het lijkt mij niet dat als je 10.000 euro gestort krijgt en dit overschrijft naar een andere rekening (en je dus 10.000 euro rood staat) dat ze jou dit mogen aanrekenen. Je hebt tenslotte (ga ik van uit) een bedrag dat je rood mag staan (250, 500 misschien 1000 euro) en dat je dan niet meer kan rood staan dan dat!

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Sorcerer8472 schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 23:21:
Inderdaad handig om te weten! Als je bijv. een groot bedrag krijgt, en dit gelijk op een spaarrekening dumpt, kan het zijn dat je voor de renteberekening eventjes rood staat op je rekening.

Als ik het goed begrijp is dat andersom ook zo: grote bedragen betalen door van je spaarrekening naar gewone rekening over te maken, en direct daarna naar een ABN-rekening (= boekdatum zelfde dag, dus rentedatum 1 dag eerder, geloof ik), kan hetzelfde effect geven.

Omdat ik een zakelijke en privérekening heb, is de tenaamstelling bij beide ook niet hetzelfde. Ook iets om rekening mee te houden, vooral omdat het inderdaad soms om erg grote bedragen gaat.

Correct me if I'm wrong in ieder geval. Handig om te weten dat ik het de volgende keer dan 1 of 2 dagen vooruit moet plannen (afh. van of het weekend is of niet), overschrijvingen.
Prettig is het niet nee. Ik heb ook deze onaangename ervaring vooral emerkt toen ik even 70.000 euro moest mobiliseren voor m'n huisaankoop....

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• ElementriX
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
De eerste keer dat je dit overkomt kan je bellen, en krijg je je te veel betaalde debet rente terug.
Pagina: 1