Toon posts:

[Vista] Mobo vervangen: kan dat?!

Pagina: 1
Acties:
  • 496 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

De laatste tijd heb ik wat problemen met de pc van mijn vader: het geheugen dat op cas 2.5 draait, wordt wel herkend, maar af en toe krijg ik rare fourtmeldingen (hoewel het dezelfde type geheugen is die ondersteund wordr - ddr400).

Daarom denk ik dat ik het volgende ga doen.

Wij hebben dus 2 pc's:

De mijne: Mobo-Asus P5LD2 Deluxe; Proc-P4HT; Graka-Geforce 6800GT; RAM-2Gb ddr2 533.
De zijne: Mobo-een best oude Asus P5VD1-X die niet meer verkocht wordt; Proc-P4HT; Graka-Geforce 6600; RAM-1Gb ddr1 400.

Waar is aan dacht, is dus het volgende:
Mijn Pa krijgt van mij mijn moederbord en daarop plaats ik zijn proc (precies dezelfde als die van mij), zijn grafische kaart (anders dan die van mij), zijn RAM (ook anders) en zijn harde schijf (anders) (+zijn X-fi geluidskaart).
Ik koop echter voor mezelf een nieuw mobo, bijv. GigaByte GA-P35C-DS3R, waarop ik in de toekomst een betere Core2Duo zal kunnen plaatsten.

Hoe zit het met licenties van Vista:
Wij hebben nu allebei Vista Home Premium 32 (OEM) draaien.

Mijn vader krijgt dus eigenlijk mijn Vista - deze moet meteen goed geinstalleerd kunnen worden. Alleen de type geheugen en de graka verschillen. Dus met een telefoontje naar MS ben ik er vanaf.

De vraag:
Maar hoe zit het nu met mijn Vista die ik op mijn nieuwe GigaByte moederbordtje zal plaatsen? Het wordt eigenlijk Vista van mijn pa die krijgt: een nieuw mobo, nieuw geheugen, nieuwe graka, nieuwe harde schijven.. Ik denk dat ik weer naar MS zal moeten bellen, maar zal zijn Vista op mijn pc dan gereactiveeerd kunnen worden?
Of kan ik het beter aanpakken? Ik wil er namelijk van zijn shitty mobo vanaf: deze is oud en odersteunt veel dingen niet meer.... Wat kan ik doen?

Aub, help me.... :?

PS. Op internet heb ik geen duidelijk antwoord kunnen vinden, op GoT ook niet...

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het overzetten van je installatie naar de situatie van je vader is niet zo'n probleem. Alleen, past er wel DDR1 op jouw DDR2 mobo? * Hero of Time heeft niet bijgehouden wat de verschillen nu zijn tussen de 2 kwa aansluiting.

Verder zou je het makkelijk kunnen veranderen, bellen met MS en uitleggen dat bij beide computers het mobo stuk is gegaan en geen zelfde type meer verkocht wordt. Hebben meerdere hier gedaan.

Commandline FTW

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
DDR1 past niet in een DDR2 socket. Dus je vader kan niet zijn geheugen op jouw moederbord plaatsen.

Verwijderd

Ik heb mijn moederbord paar weken geleden ook vervangen en Vista opnieuw moeten installeren. MS gebeld en gezegd dat mijn moederbord defect was en dat er een nieuwe in is gegaan. Zonder problemen hebben ze hem toen geactiveerd.

Succes!