Macbook / Macbook pro harddrive swap

Pagina: 1
Acties:
  • 244 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Royal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Aangezien ik van mijn werkgever volgende week een macbook pro krijg met een 120 gb hdd heb ik een kleine vraag.

Zou ik mijn 160gb hardeschijf incl mijn OSX install van mijn huidige macbook kunnen swappen met de hardeschijf van mijn nieuwe macbook pro?

Ik weet zelf niet hoe OSX eventueel met drivers etc om gaat, iemand hier ervaring mee?

There is no dark side of the Moon really... as a matter of fact it's all dark

• nilski
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07-2021
ik ben ook benieuwd. misschien krijg ik nl. ook een mbp :)
lijkt me eigenlijk wel dat het werkt..

WAZUUUUUUUP!!!!!

Verwijderd

ja is te doen, alleen dien je als je je garantie wilt houden dit te laten doen door een AASP. en daarbij zou het kunnen dat als je hem opstart met de hdd van de macbook dat je een kernel panic krijgt(in geval van een MB -> MBP 2,2/2,4Ghz) dit kan je op lossen dor op te starten van de installatie DVDs in de MBP en dan een "archiveer en installeer" uit te voeren.

• Royal
  • Niet online
Is het dan misschien beter om via disk utility een ghost te maken en op een externe schijf op te slaan en vervolgens te recoveren na een format op de macbook pro? Of krijg ik dan het zelfde probleem?

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-02 16:31
Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 21:40:
ja is te doen, alleen dien je als je je garantie wilt houden dit te laten doen door een AASP. en daarbij zou het kunnen dat als je hem opstart met de hdd van de macbook dat je een kernel panic krijgt(in geval van een MB -> MBP 2,2/2,4Ghz) dit kan je op lossen dor op te starten van de installatie DVDs in de MBP en dan een "archiveer en installeer" uit te voeren.
volgens mij moet je garantie wel behouden blijven. De hdd is ook een "user servicable part".

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:00
Nou het is nogal verwarrend want als je op de Apple site gaat zoeken zie je bij de gewone MacBook een howto staan om de harddisk te vervangen:

http://www.apple.com/support/manuals/macbook/

Bij de MacBook Pro is die er echter niet, dus dat zal dan ook wel niet kunnen ;( :

http://www.apple.com/support/manuals/macbookpro/

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Je kunt de hd van de MacBook idd vervangen door die van de MacBook Pro, echter, als je wat kapot maakt is dat geen garantie meer. "Vervalt de garantie".

De MacBook is er 'op gebouwd' en hier kun je de HD redelijk eenvoudig wisselen, de MacBook Pro moet helemaal open (een lastig werkje met allerlei schroefjes en klemmetjes) waarbij je best het een en ander zou kunnen beschadigen. Voor een tweaker moet het, met de handleiding in de hand (macfixit.com enzo) best te doen zijn trouwens.

Omdat OSX nu eenmaal OSX is zal de MacBook Pro er gewoon van opstarten.

Verwijderd

MahRain schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 19:26:
Je kunt de hd van de MacBook idd vervangen door die van de MacBook Pro, echter, als je wat kapot maakt is dat geen garantie meer. "Vervalt de garantie".

De MacBook is er 'op gebouwd' en hier kun je de HD redelijk eenvoudig wisselen, de MacBook Pro moet helemaal open (een lastig werkje met allerlei schroefjes en klemmetjes) waarbij je best het een en ander zou kunnen beschadigen. Voor een tweaker moet het, met de handleiding in de hand (macfixit.com enzo) best te doen zijn trouwens.

fout

Omdat OSX nu eenmaal OSX is zal de MacBook Pro er gewoon van opstarten.
waarschijnlijk ook fout
zie het eerdere verhaal van mij, word alles in uitgelegd. ga in iedergeval niet sleutelen aan je eigen MBP ! :9

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
sharkzor schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 14:07:
[...]

volgens mij moet je garantie wel behouden blijven. De hdd is ook een "user servicable part".
Niet in de Macbook Pro.

Verwijderd

Ik ben een tijd geleden opzoek geweest naar de mogelijkheden om de harde schijf in een MBP te vervangen. Ik heb mijn MBP sinds januari en inclusief protection plan dus voor mij is de garantie wel een belangrijk verhaal. Anyway, een guide:

http://www.ifixit.com/Guide/Mac/MacBook-Pro/Hard-Drive/85/5

Daarnaast heb ik contact opgenomen met LJS Automatisering in Den Haag, die een certified Apple tech afdeling hebben. Ik weet van dit bedrijf dat ze naast reparaties ook onderdelen vervangen waarbij garantie ook behouden blijft.

Ik ben zelf overigens van plan een 200GB 7200rpm schijf in m'n MBP te laten plaatsen, deze schijf is beschikbaar op iFixit maar niet via LJS zelf (die schijf komt ook niet voor in de huidige MBP-lijn). iFixit heeft me trouwens gegarandeerd dat deze schijf compatible is met alle MBP versies en de mounting brackets kunnen van de oude harde schijf worden gebruikt. Dat voor de mensen die het interesseert :)

EDIT: Ik kan overigens ook bevestigen dat het driver verhaal zal werken. OS X bevat naar mijn weten altijd alle drivers, het is wel verstandig om meteen een software update te doen overigens.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2007 12:18 ]

Verwijderd

ja je garantie is foetsie als je niet certified ben :P. Maar je kan altijd gewoon effe een firewire kabeltje tussen de twee laptops zetten en je Macbook in target disc mode opstarten (Op "T" drukken als je em opstart) and dan gewoon je account immigreren naar je Macbook Pro :). Maarja je verlies wel je ruimte.

Maar opzich moet dat geen probleem zijn. Alleen moet je naar een AASP gaan en hun betalen om het om te ruilen :).

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2007 00:18 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:30

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Het makkelijkste is inderdaad om met Firewire gewoon je account over te zetten.

[ Voor 55% gewijzigd door Q op 29-07-2007 11:23 ]

Verwijderd

Ja geen enkel probleem. Bij installatie beschrijvingen staat hoe je een volledige identieke overdracht over kan zetten naar je neiuwe pc. Bij opstarten van de nieuwe. Aaansluiten firewir kabel en wallah gaan

• Royal
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 29 juli 2007 @ 00:17:
ja je garantie is foetsie als je niet certified ben :P. Maar je kan altijd gewoon effe een firewire kabeltje tussen de twee laptops zetten en je Macbook in target disc mode opstarten (Op "T" drukken als je em opstart) and dan gewoon je account immigreren naar je Macbook Pro :). Maarja je verlies wel je ruimte.

Maar opzich moet dat geen probleem zijn. Alleen moet je naar een AASP gaan en hun betalen om het om te ruilen :).
Zo heb ik het inderdaad ook gedaan, er komt binnenkort nog wel een grotere hardeschijf in :)

Bedankt voor de reacties allemaal.

Verwijderd

grote hdd is geen probleem, vorige week heb ik de dremel in mijn MBP gezet om er een 200GB hdd in te stoppen, ik kwam net 1mm te kort :P het is gelukt en het werkt perfect :)
Pagina: 1