Toon posts:

Self Portrait met DSLR: Tips & Trucs?

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi : )

Eh... Hopelijk zit ik in de juiste forum gedeelte.
Ik had namelijk een aantal vraagjes over het fotograferen van zelf portretten...
Sinds kort heb ik een Canon 350D, mijn eerste DSLR camera (met 18-55mm kitlens)
Ik ben nog wel erg amateur, maar ik probeer het te leren... O-)

Ik denk dat ik gelijk met een van de meest ingewikkelde foto's ben begonnen, namelijk het fotograferen van je zelf. Want het lukt helaas nog niet helemaal...

Spiegelfoto's met de camera in de hand, met daarop nonaC vind ik eigenlijk niet zo mooi :P
Maar resultaten met de self-timer zijn niet zo denderend. Ik zie namelijk zelf niet wat ik fotografeer.

Ik heb al wel een statief aangeschaft en misschien is het een goed idee om ook een afstandbediening te kopen. En toch een betere lens bijv: 50mm 1.8

Mijn vraag is of jullie nog een aantal handige tips en trucs hebben voor het fotograferen van jezelf ?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2007 18:56 ]

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-01 16:56

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Heh, wat ik wel eens heb gedaan is voor een spiegel staan, en de camera naar mij richten maar dan wel zo dat ik de LCD scherm van de camera via de spiegel kan zien. ;) Resultaat mocht er best wezen ook, eigenlijk.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Maar aan dat LCD heb je geen reet als je een dSLR hebt :P

Ik heb er ook wel problemen mee, enige wat scheelt is groothoek gebruiken, zodat je er altijd wel op staat.
2e idee, is handmatig focussen op het punt waar je gaat zitten, camera op statief, en dan zorgen dat je op die plek gaat zitten natuurlijk.

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Waarom heb je niets aan dat LCD als je dSLR hebt?

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-01 16:05
Trinsec schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 19:51:
Omdat de "meeste" (d)SLR camera'tjes niet direct weergeven wat ze gaan fotograveren op het lcd schermpje. Dan zou het spiegeltje wel heel vaak moeten wegklappen. ;)

edit: Het zou dus wel kunnen als je camera dubbelop is zeg maar, dat ie een apart gedeelte heeft met goedkope flapsensor voor de directe lcd weergave. (wat redelijk doelloos is voor de serieuze fotograaf)

[ Voor 24% gewijzigd door warcow op 14-07-2007 19:56 ]

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:49

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Trinsec schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 19:51:
Omdat de techniek van een DSLR je niet in staat stelt dit te doen. Als je een foto maakt met een DSLR, moet je dit door de zoeker doen. Het LCD is er om de foto achteraf te bekijken.

Hier staat tekst

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Ow? *scratches head* Mm, heb ook geen dSLR, maar een vriend wel en hij gebruikte haast altijd zijn LCD scherm dacht ik. Naja, zal wel. :)

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:36
je kan natuurlijk wel je camera op statief voor spiegel zetten en dan steeds kijken hoe de foto geworden is en welke kant je op moet schuiven :p

met een fish kan je trouwens ook wel makkelijk fotos van jezelf maken, kan best leuk effect geven

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Beetje oefenen en je kan op armlengte ook wel grappige foto's maken.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:22

breinonline

Are you afraid to be known?

warcow schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 19:55:
[...]

edit: Het zou dus wel kunnen als je camera dubbelop is zeg maar, dat ie een apart gedeelte heeft met goedkope flapsensor voor de directe lcd weergave. (wat redelijk doelloos is voor de serieuze fotograaf)
Daarom heeft het nieuwste topmodel van Canon ook een directe lcd weergave natuurlijk :Z

@N.T: Gewoon oefenen kom je een heel eind mee. Het is een kwestie van proberen en goed kijken hoe je zit, kleine aanpassingen doen nadat de foto nog niet geheel goed is en weer proberen. Daarbij is het handig om een beetje groothoek te gebruiken, dan sta je er in ieder geval minder makkelijk half op. Gebruik ook weer niet teveel groothoek, dan krijg je lelijke vervormingen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Topicstarter
Dat LCD schermpje op mijn oude powershot camera was idd wel handig voor zelf portretten :P
Maar dat werkt natuurlijk niet met een DSLR

En hoe zit het eigenlijk met close up foto's?
Ik denk dat mijn 18-55mm daar ook niet echt geschikt voor is.

Welk lens zouden ze hier gebruikt hebben?
http://img151.imageshack....nacloseup02bysooo8rg9.jpg
(Wel een enorm professionele foto, maar het gaat natuurlijk om het idee :P)

Tsjah, oefening baart kunst I guess.. =) Ik blijf maar proberen O-)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:00
warcow schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 19:55:
[...]

Omdat de "meeste" (d)SLR camera'tjes niet direct weergeven wat ze gaan fotograveren op het lcd schermpje. Dan zou het spiegeltje wel heel vaak moeten wegklappen. ;)

Of je drukt gewoon af, waarna je op de review via dat spiegeltje kan zien wat je deed.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-01 13:59
breinonline schreef op zondag 15 juli 2007 @ 09:51:
Daarom heeft het nieuwste topmodel van Canon ook een directe lcd weergave natuurlijk :Z
Een van de grootste voordelen van een DSLR is dat, omdat 'ie de CCD niet gebruikt voor het zoekerbeeld, minder opwarmt. Warmte=ruis. Daarnaast is een optische zoeker VELE malen beter als het op het inschatten van scherpte en compositie betreft aankomt IMHO.

https://niels.nu

• breinonline

breinonline

Hydra schreef op maandag 16 juli 2007 @ 14:31:
[...]

Een van de grootste voordelen van een DSLR is dat, omdat 'ie de CCD niet gebruikt voor het zoekerbeeld, minder opwarmt. Warmte=ruis. Daarnaast is een optische zoeker VELE malen beter als het op het inschatten van scherpte en compositie betreft aankomt IMHO.
Klopt als een bus. Maar dat wil niet zeggen dat het niet voor pro's is weggelegd om met behulp van een schermpje te fotograferen. Canon heeft bijvoorbeeld bedacht dat je dan met de hand moet scherpstellen en vast kan inzoomen om precies de focus te bepalen. Even boven je hoofd houden en richten gaat ook minder op trail-en-error. Het kan wel degelijk van pas komen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-01 13:59
breinonline schreef op maandag 16 juli 2007 @ 17:04:
Klopt als een bus. Maar dat wil niet zeggen dat het niet voor pro's is weggelegd om met behulp van een schermpje te fotograferen. Canon heeft bijvoorbeeld bedacht dat je dan met de hand moet scherpstellen en vast kan inzoomen om precies de ficus te bepalen. Even boven je hoofd houden en richten gaat ook minder op trail-en-error. Het kan wel degelijk van pas komen.
Oh, dat geloof ik graag hoor. Goed om te weten dat voor enorme ijdeltuiten die Canon een must is ;)

FF serieus: hoe werkt dat dan precies? Heeft die CMOS dan zo'n performance dat die extra ruis er niet toe doet?

https://niels.nu

• breinonline

breinonline

Hydra schreef op maandag 16 juli 2007 @ 17:41:
[...]

Oh, dat geloof ik graag hoor. Goed om te weten dat voor enorme ijdeltuiten die Canon een must is ;)

FF serieus: hoe werkt dat dan precies? Heeft die CMOS dan zo'n performance dat die extra ruis er niet toe doet?
[verder offtopic]CMOS wordt minder last van warmte dan CCD, ik denk dat het hem daarin zit. Voor de rest staat hier wel wat uitgelegd.[/verderofftopic]

Pagina: 1