Toon posts:

USB poort harwarematig defect.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal.

Ik heb vandaag mijn enige USB poort van de laptop verknalt. (oeps)

Hij werkt nog wel, als de stekker er maar net zus en zo inzit, erg lastig want vaak beweeg je hem weer en los verbinding.

Even een foto van de situatie:

Afbeeldingslocatie: http://websitemaker.kennisnet.nl/natuur-foto/3031146/5.jpg

We zien hier dus de 4 aansluitingen, normaal gesproken zit links een blokje plastic, maar die is eruit gebroken, vraag niet hoe.

Het allermooiste zou zijn een complete nieuwe bus in de laptop maar dan moet ik de laptop open halen maar dat durf ik niet.
Een oplossing zou zijn om er 4 draadjes aan te solderen, krimpkousje erom en daar een nieuwe bus aan en die er extern opplakken, dat gaat wel lukken. Niet de mooiste opslossing maar voor een oude laptop wel. (366MHz)

Maar we zien linksbovenin nog een koperkleurig contactje, waar dient deze voor, in andere USB poorten van andere computers vind ik ze niet.

Ik heb het idee zodra je de stekker erin doet dat dit contact tegen het bovenste usb contactje aankomt. Moet ik dat dan daar aan solderen?

edit: Het is een Acer TravelMate 512DX

Groet,

Laurens

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:46

SA007

Moderator Tweaking
Schroef gewoon open, laptops zijn niet eng ofzo.

Wel bijbouwen waar je overal de schroefjes uit haalt, anders houdt je er bij het in elkaar zetten over :P

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-02 20:35
Het contactje is voor aarde. Sommige kabels gebruiken dat voor shielding, maar het is niet noodzakelijk. Het USB systeem bevat dan ook maar 4 aders, de middelste contactjes.

Zorg er in ieder geval voor dat je geen sluiting maakt! Een sluiting in de USB poort kan gemakkelijk de voeding binnenin de laptop opblazen. Tenzij je die moederborden hebt liggen, kan je gaan zwaaien ;)

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 00:03
Of een pcmcia-kaartje erin met twee usb-poortjes...

Verwijderd

Topicstarter
Een kaartje erin kan niet, want er zit al een netwerkkaart in.
Jaja, ze zijn er ook met usb en netwerk in een, nee kost te veel voor deze laptop.

De reden dat ik hem niet open wil halen is ten eerste omdat ik niet weet hoe en bang ben dat er wat aan kapot gaat, vooral het beeldscherm want daar zit al iets aan los.

Ik koop binnenkort even een busje en soldeer die eraan, moet lukken dacht ik.

Zoals ik al zei doe ik er krimpkous om dus kortsluiting is vrijwel uitgesloten.

Nu zie ik ook dat het kopen contactje (aarding) normaal gesproken verder naar buiten zat, ik sluit die gewoon niet aan.

Ik dacht altijd gewoon dat de hele buitenkant de aarde was, is ook zo maar dat er dan nog een contactje bij hoort wist ik niet.

Tot nu toe iedereen bedankt.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-02 20:35
Dat koperen contactje hoort ook niet. Normaal zit de hele buitenkant verbonden met aarde via het moederbord of kast. Maar blijkbaar was dat op dat punt van het moederbord even lastig, dus hebben ze het zo gedaan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had nog een oud moederbord, daar zat nog een dubbele usb aansltuiting op, erafgehaald, draadjes aan gesoleerd en aan de laptop gesoldeerd en hij werkt weer goed!
Pagina: 1