Vista of XP voor mijn omatje?

Pagina: 1
Acties:

• KappeNou
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-11-2025
mja mijn oma zit ook wel is achter de PC en doet aan internet bankieren en beetje surfen zo af en toe.

Ze heeft zo'n kant en klaar packerd bell ding van een aantal jaartjes geleden. Waarvan de service pack 1 XP installatie niks kan updaten. Als je ook maar iets probeerd te updaten start die niet meer op en moet je in veilige modus alles terug zetten.

Specs:

AMD XP 2600+
512MB PC2700 (ik gooi hierbij nog een reepje van 512 PC3200 bij. of verstandig 2 reepjes PC3200?)
ATI radeon 9600 128MB (zonder fan, dus geen pro)

Nu is de vraag. Wat is verstandig? een XP home cd kopen of een Vista basic cd?

Ik heb zelf totaal geen ervaring met vista dus ik kan zelf niet echt oordelen of dit een beetje toegankelijk is voor mijn oma en of haar PC het soepel en stabiel laat draaien.

Alvast bedankt voor de hulp :)

>PC specs<

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:10

Tys

Als ze nu XP gebruikt, blijf daar lekker gebruik van maken. Hoeft ze ook weinig nieuwe dingen te gaan leren, alleen maar makkelijk, toch?

My flight statistics: (449.638km in 124 flights) Next trips: Estonia, Latvia, Lithuania

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Zelf zou ik het lekker goedkoop houden, en een linux distro erop gooien. Ook dit is perfect handelbaar voor je oma, en hoef je er geen extra ram bij te zetten. 512 is meer dan zat. Google er maar eens op zou ik zeggen.

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:05

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Ik zou't bij XP houden. Ten eerste zijn die PC specs nogal een beetje ondermaats voor Vista, ten tweede zal je Vista nogal moeten bijtimmeren om het niet te verwarrend te maken met al die blingbling. XP is bijna al goed na een installatie en zal waarschijnlijk vloeiend verlopen op die PC.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• anonimoes
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-11-2024

anonimoes

Zomerweer is ook maar relatief

Ik weet niet hoe goed je oma met een eventuele verandering om kan gaan maar ik gok dat ze het niet tof gaat vinden als ze ineens vista moet gebruiken, niet dat het echt enorm verschilt maar verschillen zijn er wel (veel ervaring met vista heb ik overigens niet). Om deze reden zou ik dus zeker voor XP opteren.

Een andere reden om voor XP te gaan is denk ik gewoonweg de config van de pc, het zal vista wel draaien maar met XP werkt alles net wat vlotter. Daar komt bij dat ik voor jouw oma geen meerwaarde in Vista zie. Zie hier reden twee om voor XP te gaan.

Wat ik echter eerst zou doen is proberen of je niet de installatie op de packerd bell opnieuw kan doen dmv een harddisk image danwel een bijgeleverde XP cd. Of had je dat al geprobeerd? Het lijkt me namelijk dat je dan wel weer zou moeten kunnen updaten toch? En als je er op die manier niet uitkomt is wellicht een belletje naar PB een goed idee. Je hebt immers een XP licentie dus waarom zou je die niet gebruiken... Wellicht kan je trouwens ook gewoon met een andere xp cd de pc installeren (wel zelfde versie uiteraard) en dan gewoon je oma's key invoeren, dat is net zo legaal lijkt me en kost je niets.

Gemberthee: water met een smaakje.

Verwijderd

Trinsec schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 17:57:
Ik zou't bij XP houden. Ten eerste zijn die PC specs nogal een beetje ondermaats voor Vista, ten tweede zal je Vista nogal moeten bijtimmeren om het niet te verwarrend te maken met al die blingbling. XP is bijna al goed na een installatie en zal waarschijnlijk vloeiend verlopen op die PC.
Vergeet niet de 'warnings' zodra je een 'programma' wilt installeren. Ik spreek uit eigen (fam) ervaring dat dit nog te moeilijk is voor anderen :P

Hou het gewoon lekker op XP. Werkt prima :)

Verwijderd

Kan je XP niet gewoon downloaden via torrents want je hebt immers een legale licentie

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 17:59:
[...]

Vergeet niet de 'warnings' zodra je een 'programma' wilt installeren. Ik spreek uit eigen (fam) ervaring dat dit nog te moeilijk is voor anderen :P

Hou het gewoon lekker op XP. Werkt prima :)
die "warnings" kun je ook gewoon uitzetten hoor en dan heb je nergens last van.

• KappeNou
bedankt voor alle reply's

Dus ik zou ook gewoon een XP home kunnen downloaden en vervolgens de key kunnen gebruiken die op de kast staat?
Dat is dan de beste en goedkoopste oplossing ;)

>PC specs<

• Jeebeekje
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:37
KappeNou schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 18:39:
bedankt voor alle reply's

Dus ik zou ook gewoon een XP home kunnen downloaden en vervolgens de key kunnen gebruiken die op de kast staat?
Dat is dan de beste en goedkoopste oplossing ;)
Ja, zolang je maar de zelfde versie download als er op de PC van je oma staat.

• KappeNou
er staat nu zo'n vreemde packerd bell home NL versie op..

Zou ik dan een engelse home XP kunnen downloaden?

>PC specs<

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-03 21:09

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Wat moet je oma nu met een engelse versie, ze begrijpt toch nu de NL-versie???

En denk eraan, je hebt wel een OEM-versie gemaakt voor PB nodig, anders werkt je serial niet. Kijk anders ff in t boekje of website, hoe je dat ding moet restoren.

Waarom? Omdat het kan!!

• DamadmOO
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-02 15:25
Ga voor je oma nou geen engelse versie installeren. Dat had ik laatst bij mij opa ook gedaan en dat werd echt helemaal niks :P Kon ik een paar dagen later weer komen om er een nederlandse versie op te zetten.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Lolhozer schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 19:08:
Kijk anders ff in t boekje of website, hoe je dat ding moet restoren.
Dat lijkt mij ook de beste oplossing, of probeer erachter te komen waarom dat ding niet wil updaten.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
Lolhozer schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 19:08:
Wat moet je oma nu met een engelse versie, ze begrijpt toch nu de NL-versie???

En denk eraan, je hebt wel een OEM-versie gemaakt voor PB nodig, anders werkt je serial niet. Kijk anders ff in t boekje of website, hoe je dat ding moet restoren.
Geen probleem. Ik installeer zeer regelmatig ook PB systemen, en zolang er een licentiesticker opzit kun je 'm gewoon met de bijbehorende serial installeren.

PB systemen installeer ik gewoon met een XP Home OEM cd (unattended), geen enkel probleem. alleen de serial van de PB gebruik ik, en daarna gewoon activeren, al-dan-niet via telefoon

• KappeNou
ok. waar vind ik dan zo'n home NL cd? :P

>PC specs<

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan torrents proberen, eMule zal hem vast ook wel hebben. Heeft niemand in je vrienden/familie kring niet een XP Home cd? Als het OEM is, kan je die ook gewoon gebruiken.

Commandline FTW

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
KappeNou schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 19:25:
ok. waar vind ik dan zo'n home NL cd? :P
Familie/kennissen/oid, of een willekeurige PC winkel in je buurt even een kopietje laten maken?

• KappeNou
Nou toch een CD gevonden. Tijdens het installeren vond ik 2 partities, waarvan 1 een backup iets was.
Ik dacht die laat ik gewoon staan en ik formateer de grote partitie en installeer daar XP op.
Alles verliep volgens plan. XP geïnstalleerd, printerdrivers erop gezet, rebooten. Alles nog ok.
Daarna uit me zelf rebooten en ja hoor hij ging weer niet voorbij het XP laad balkje, wat voorheen ook het probleem was.
Dus ik helemaal opnieuw alles formateren en 1 partitie maken. Loop hij nu vervolgens heletijd vast tijdens het installeren van XP 8)7

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?? De CPU wordt trouwens idle in de bios 62 graden. Volgens mij ook best een warme idle temp voor een athlon XP

>PC specs<

Pagina: 1