Toon posts:

Klein probleem met opstarten..

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Erm.. where to start..

Ik ben nu dus op mijn vaders werk (eigen kantoor). HIj heeft hier 6 computers waarvan 4 actief worden gebruikt. Eentje daarvan stond in een achterkamer stoffig te worden dus ik heb die eventjes gestart, gekeken hoe die was etc.
Het was een P3 op 620Mhz (5x124). Hij ging nog wel redelijk voor 620Mhz, ik kon wel een filmpje afspelen etc. zonder te veel problemen.
Dus ik dacht toen, waarom probeer ik niet eventjes een kleine OC?
Ik ging naar Bios, CPU temp was 48 graden, niet heel slecht, dus ik dacht dat hij een paar graden extra wel aan zou kunnen.
Bij OC tabel was de keuze redelijk beperkt, de volgende stap was 133mhz. Toen dacht ik, 5x133 staat wel lelijk, dus ik doe gewoon wel 6x133 = 800mhz, lekker rond. Probably heel dom gedacht.

Kortom, hij start niet op. Als ik de knop indruk brandt het lampje van de knop, ik hoor heel zachtjes de koeler en ik hoor de computer proberen op te starten (kleine zachte 'tikjes' zeg maar, dat geluid dat oude computers maken als ze aan het werk zijn), iig is het geluid minder dan ervoor, en ik zie geen beeld.
Ik kan dus niet in de bios komen om die te resetten.

Op zich is dit niet zo een heel groot probleem, zo'n computer kost maar 50 euro ofzo.. Maar.. het is wel van mijn vader en die zal best boos worden als hij erachter komt. Hij zag me wel erachter gaan zitten dus ik heb misschien een probleem later.

Anyway, specs weet ik niet eerlijk gezegd. Het is een P3 en dat is alles wat ik kan zeggen.

Wat heb ik geprobeerd? Ik heb de troubleshooter een beetje doorgelezen en niet veel van wat erop stond sprak mijn probleem aan. Het enige wat ik misschien zou kunnen proberen is de biosbatterij eruit doen en weer in en de stekker hetzelfde. Met de stekker geprobeerd, niets, en de bios weet ik eerlijk gezegd niet. Ik weet niet hoe zo een batterij eruit ziet en of het gevaarlijk is of niet, en of het snel kan. Ik zit nl wel op een werkplek.

Hij sluit straks om 5 uur (is nu eventjes buiten..) en gaat maandag weer open, dus ik zou hem maandagmorgen meteen aan de praat moeten weten te krijgen...

Ik hoop echt dat iemand weet hoe je de bios kan resetten zonder erin te kunnen komen.

Het kan ook zijn dat de processor doorgebrand is misschien? Maar is dat waarschijnlijk? Hij ging gewoon niet aan.. En ik liet hem maar 10 seconden proberen, dus kan dat? Ik nam zelf aan dat hij uit safety niet met zo hoge mhz aanging, maar weet eigenlijk niet zeker...

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-01 21:03
Je bios resetten?

Verwijderd

Topicstarter
Ja alleen kan ik er niet inkomen.. Hij laat geen beeld zien.

• hexagram
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb hetzelfde een keer gehad met een AMD Athlon XP 3000+ machine. Ook geprobeerd deze (heel licht) over te clocken in de BIOS en dit ging toen direct fout, inderdaad was de processor doorgebrand.

Als je de CMOS wilt clearen, moet je even de kast openschroeven en dan kijken naar een klein batterijtje. Dit zit meestal in het midden helemaal onderaan je moederbord. Deze ongeveer 10 seconden eruit halen en dan terug zetten. Dit reboot de BIOS instellingen, wellicht dat hij op deze manier weer werkt!

Succes ermee!

• Jakkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-01 16:20
Ja alleen kan ik er niet inkomen.. Hij laat geen beeld zien.
Hij bedoelt handmatig, met een jumper op het moederbord.

Edit: Of zoals osc4r zegt :P

[ Voor 10% gewijzigd door Jakkus op 14-07-2007 16:31 ]

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

Verwijderd

Topicstarter
osc4r schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 16:30:
Ik heb hetzelfde een keer gehad met een AMD Athlon XP 3000+ machine. Ook geprobeerd deze (heel licht) over te clocken in de BIOS en dit ging toen direct fout, inderdaad was de processor doorgebrand.

Als je de CMOS wilt clearen, moet je even de kast openschroeven en dan kijken naar een klein batterijtje. Dit zit meestal in het midden helemaal onderaan je moederbord. Deze ongeveer 10 seconden eruit halen en dan terug zetten. Dit reboot de BIOS instellingen, wellicht dat hij op deze manier weer werkt!

Succes ermee!
Staat hier stroom op? (Kan ik het gewoon aanraken met mijn vingers?)

Verwijderd

Voedings kabel er uit trekken, even leeg starten. dan kast snel open schroeven batterij er eventjes uit batterij er weer in inelkaar schroeven. Voedings kabel er in opstarten, bios instellen en klaar.

Werkt voor mij...

Edit: wat oscar zei;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2007 16:37 ]

• hexagram
  • Niet online
Op het moment dat je de stroom er gewoon afhaalt (stekker uit het stopcontact dus) kan er niets gebeuren. De 220V is er dan zowiezo vanaf, en mocht de batterij geladen zijn (nog nooit meegemaakt) krijg je maximaal 5V op je vingers en dat kietelt hooguit een beetje :P

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

Zo'n batterijtje kun je gewoon rustig vastpakken. Is maar 1,5 V ofzo.

Ik zou wel de kabel van de netstroom uit de pc halen bij het bios resetten, want misschien dat de bios chip zijn stroom gewoon uit de voedign trekt als je de batterij eruit haalt. En dan gebeurt er dus niets.

Vaak zit er ook wel een jumpertje vlak bij je batterij, dat is de CMOS clear. Kun je ook gebruiken.

Goud is geen geld

Verwijderd

Topicstarter
Bios batterij is dat kleine zilverkleurige ronde dingetje? (lijkt beetje op batterij voor horloge, maar groter). Ik kan hem niet eruitkrijgen, staat vast in soort koolstof zwarte houder, lukt niet met nagels of met mesje. Hij was alleen niet in het midden maar naar beneden toe.

Ik heb ook alle jumpers die waren aangesloten op het mobo eruit gehaald en weer erin gestopt, lukte niet.

Iets opmerkelijks: Ik zag geen CPU? Wtf was dat..
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding:Abit-kt7-large.jpg
dat witte ding links, met een vierkanten gat erin, dat is toch de cpu houder? daarin hoort een cpu te zitten? die is leeg...

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 16:50:
Bios batterij is dat kleine zilverkleurige ronde dingetje? (lijkt beetje op batterij voor horloge, maar groter). Ik kan hem niet eruitkrijgen, staat vast in soort koolstof zwarte houder, lukt niet met nagels of met mesje. Hij was alleen niet in het midden maar naar beneden toe.
er zit een klein ijzeren beugeltje als je die weg drukt springt het batterijtje er zo uit
Ik heb ook alle jumpers die waren aangesloten op het mobo eruit gehaald en weer erin gestopt, lukte niet.
je moet wel weten waar je mee bezig bent...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding:Abit-kt7-large.jpg
dat witte ding links, met een vierkanten gat erin, dat is toch de cpu houder? daarin hoort een cpu te zitten? die is leeg...
Dat is een socket 370 cpu houder ja.

Edit: zo te zien zit er geen cpu op gesoldeerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2007 17:05 ]

• hexagram
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 14 juli 2007 @ 16:50:
...
...
Hij is hem gesmeerd, bang voor jou overclock praktijken :+
Gewoon even via dat ijzeren beugeltje idd je batterijtje loshalen!
Edit: zo te zien zit er geen cpu op gesoldeerd, weet je zeker dat hij het gedaan heeft?
Plaatje is niet van de TS, maar van een wikipedia pagina.. Goed kijken voordat je wat zegt ;)

[ Voor 25% gewijzigd door hexagram op 14-07-2007 16:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
heel erg bedankt iedereen!! hij doet het weer :) en dat voordat mn vader terug is ;)

de cpu zat verstopt onder de psu.. dat was toch ook raar, want het was een verlengstukje van de mobo ofzoiets dat er als een soort pci (alleen was het geen pci) kaart op was vastgemaakt en de cpu zat dus op die kaart o.O

anyway, die klik zat een beetje verstopt, met een beetje spelen deed ie het gewoon, nu is die weer normaal. ik ga iig niet meer overclocken op te oude systemen ;o

Verwijderd

Sluiten maar ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2007 17:06 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:02

Thandor

SilverStreak

CSL policy
Vragen over problemen horen hier niet thuis
Dit topic hoort hier dus niet thuis ;).

Gezien je hier met overclocking bezig was zou Tweaking, Cooling & Overclocking Algemeen een betere keus geweest zijn. Ik ga het topic daar niet naartoe verplaatsen, een BIOS resetten is geen rocket-science ;).
Normaal gesproken hoeven correct geplaatste topics die 'opgelost' zijn niet gesloten te worden ;). Deze zakken vanzelf wel af.

[ Voor 25% gewijzigd door Thandor op 14-07-2007 17:08 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.