Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Nou, na alle horrorverhalen over Vista gehoord te hebben, toch zelf ermee aan de slag gegaan, en ben het nu al beu :(

Probleem:
Bij het uitpakken van (sommige) grotere zip-files met de ingebouwde unzip functionaliteit van Vista, gaat het uitpakken eerst heel traag, om na een korte tijd helemaal vast te lopen
("Resterende tijd berekenen" en "Gecomprimeerde mappen uitpakken" reageren dan niet meer).
Het is niet bij elk (groot) zip-bestand, maar deze krijgt Windows Explorer altijd op z'n knieen:
http://www.gamershell.com/download_10902.shtml

Systeem:
Laptop met 1.8GHz Intel T7100 dual core, 2GB intern geheugen, nog ~50GB vrije schijfruimte, 'verse' Windows Vista 32-bit Home Premium + drivers up-to-date, net zoals virusscanner (AVG) en Windows Defender.

Reeds geprobeerd/getest:
-Bestand unzippen op de laptop zelf met Winrar: geen probleem & vlot
-Bestand unzippen op andere pc met de ingebouwde unzip functie van XP: geen probleem en snel
-Geheugen: bij dit soort dingen lees je toch vaak dat er een probleem kan zijn met het geheugen, maar Memtest geeft geen errors na dagje testen
-Harddisk gecontroleerd met div. progs: geen errors
-Temperaturen cpu/vga/hdd e.d.: allemaal binnen de marges
-Stresstest: paar runs van 3Dmark06, geen probleem, en score komt overeen met die van vergelijkbare systemen
-Virusscanner+defender+andere niet noodzakelijke software tijdelijk uit/eraf: geen verschil, windows explorer hangt na een tijdje unzippen
-Grote files van/naar laptop kopieren via netwerk: geen probleem (las nl. dat op sommige systemen dat fout gaat, en dat dat met een hotfix verholpen kon worden, zie
The copy process may stop responding when you try to copy files from a server on a network to a Windows Vista-based computer)
-Gezocht in de MS KB, op GoT, site van laptop fabrikant, internet, google etc.: geen vergelijkbare problemen/topics gevonden m.b.t. zip-files
-Logboek: zo'n universele & nietszeggende foutmelding, waar MS ook geen raad mee weet aangezien er na het rapport verzenden geen oplossing retour komt :P Verder geen rare dingen/meldingen te zien.
Product
Windows Explorer

Probleem
Reageert niet meer en is gesloten

Datum
14-7-2007 10:28

Status
Rapport verzenden

Beschrijving
Een probleem heeft ervoor gezorgd dat dit programma niet meer met Windows communiceert.

Probleem met handtekening
Naam van probleemgebeurtenis: AppHangB1
Naam van de toepassing: explorer.exe
Toepassingsversie: 6.0.6000.16386
Tijdstempel van toepassing: 4549b091
Handtekening van vastlopen: 3a45
Type vastlopen: 0
Het lijkt dus echt aan Vista/Explorer.exe te liggen, maar ja...
Iemand nog tips? (behalve Vista eraf en XP erop zetten, of Winrar blijven gebruiken: moet de laptop ook wel voor serieuzere dingen gebruiken, en zo heb ik toch een gevoel dat er iets niet in de haak is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik heb het even voor je getest met die zipfile, en bij mijn Vista pakt hij in ieder geval de bestanden wel goed uit.

Heb je dit uitpak probleem in safe modus ook? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
In ieder geval al bedankt dat je het bestand ook geprobeerd hebt :) Gaat het bij jou gelijk vlot?
Ik zie nl. de eerste seconden voordat het stopt, dat het met slechts enkele bytes/sec gaat, om vervolgens op 0 te blijven staan.

Wat veilige modus betreft: ja, zelfde probleem.

Ik heb inmiddels zo'n beetje alle extra software en windows onderdelen eraf gegooid...
En het blijkt dat als je lang genoeg wacht (~3 minuten), dan komen "Resterende tijd berekenen" en "Gecomprimeerde mappen uitpakken" weer tot leven :?

Tijdens het uitpakken & hangen van "Resterende tijd berekenen" en "Gecomprimeerde mappen uitpakken", zie je in taakbeheer dat explorer.exe heel erg schommelt qua cpu-gebruik: tussen de 1 en 40%.
Verder eigenlijk geen waarneembare activiteit, 2-3% taskmgr.exe en soms een %-tje System.

Wat ik nu ook geprobeerd heb, is de bestanden weer inpakken met de zip-functie van Vista zelf, en daarna weer uitpakken.
En ook verschillende combinaties geprobeerd: de originele zip-file van gamershell bestaat uit 3 files (een exe, url en txt), en als je ze alle 3 weer inpakt in 1 file, dan gaat het weer erg traag bij het uitpakken (bij 'resterende tijd' staat dan bijv. 5 dagen en 20 uur...).

Maar het lukt wel beter en het uitpakken gaat ook sneller met dat door Vista zelf ingepakte bestand, alleen zie je in taakbeheer dat "Gecomprimeerde mappen uitpakken" het grootste deel van de tijd stopt met reageren.

Ook IE7 heb ik 'behandeld' door phishing filter en pop-up blocker uit te zetten, maar dat maakt geen verschil (ik dacht dat misschien de url in de zip-file iets 'triggerde' in IE, aangezien die volgens mij nog steeds gekoppeld is aan Windows).

Ik snap dus nog steeds niet waarom mijn vista dan zulke probs heeft met de originele zip-file en de combinatie van die 3 bestanden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:34
als je het als admin uitpakt ipv gebruiker, maakt dat dan veschil?

heb je gewoon een standaard vista cd gebruikt? of eentje waar dingen uit gesloopt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 20:37

PcDealer

HP ftw \o/

Het lijkt erop alsof je proc in een dusdanig lage modus gaat dat Explorer.exe heeeeeeeeel traag reageert. Heb je ook weleens spellen in Vista gedraaid?

Wat gebeurt er als je het geheugen tijdelijk verminderd (1x SODIMM eruit halen)?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
engelbertus schreef op zondag 15 juli 2007 @ 12:48:
als je het als admin uitpakt ipv gebruiker, maakt dat dan veschil?

heb je gewoon een standaard vista cd gebruikt? of eentje waar dingen uit gesloopt zijn?
Ik ben al ingelogd als admin.
Vista stond er 'vers' op, en de CD die ik erbij heb is een recovery variant.
PcDealer schreef op zondag 15 juli 2007 @ 12:52:
Het lijkt erop alsof je proc in een dusdanig lage modus gaat dat Explorer.exe heeeeeeeeel traag reageert. Heb je ook weleens spellen in Vista gedraaid?

Wat gebeurt er als je het geheugen tijdelijk verminderd (1x SODIMM eruit halen)?
3Dmark06 gaat prima, en ook games draaien soepel (BF2, TDU, LFS).
Mem modules verwijderen/omwisselen heb ik ook geprobeerd/afzonderlijk getest, maakt niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Bij mij gaat hij inderdaad ook eerst op 0 bytes/sec e.d. staan, maar hij pakt op dat moment wel gewoon uit en na enkele minuten staan de gegevens er :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Doe eens alle energiebesparende functies uit zowel in de BIOS als in Windows. Heeft Intel ook voor de processor een driver update beschikbaar?

[ Voor 12% gewijzigd door PcDealer op 16-07-2007 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 226363

hallo,
ik heb ook een probleem met uitpakken. Eerst pakt hij even uit, daarna stopt het en staan er twee lege mapjes waarna ik de melding krijg: er bestaat al een map met die naam, ik snap er niets van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 226363

jammer dat ik geen antwoord krijg. Het is een raar probleem, ik weet het, maar voorlopig kan ik niets meer uitpakken, ik hoop dat er toch iemand is die een oplossing weet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:32
Check de lengte van de resulterende padnamen. Jouw uitpakdirectory-pad + folderstructuur in de zip + langste bestandsnaam mag niet langer worden dan pakweg 250 tekens.

Loopt het uitpakken ook vast als je het naar de root van een partitie uitpakt?

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
Anoniem: 226363 schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 13:40:
jammer dat ik geen antwoord krijg. Het is een raar probleem, ik weet het, maar voorlopig kan ik niets meer uitpakken, ik hoop dat er toch iemand is die een oplossing weet
Tja, dat krijg je met topickaping he :P
Maar het probleem dat jij ondervindt, is ook anders van aard, dus misschien handiger om er zelf een topic over te starten.
PcDealer schreef op maandag 16 juli 2007 @ 11:41:
Doe eens alle energiebesparende functies uit zowel in de BIOS als in Windows. Heeft Intel ook voor de processor een driver update beschikbaar?
Nou, ik vista er inmiddels afgeknikkerd, en ben aan het kijken of het me lukt XP icm. een Linux variant erop te zetten. Heb nog een XP retail-licentie over, dus die komt mooi van pas.
Nu is het probleem de juiste drivers te vinden, maar goed, dat vind ik minder frustrerend dan Vista.

Ik had alles up-to-date, geloof echter niet dat er een Intel CPU driver uit was (wel matrix storage & INF).
Wat energiebesparende functies betreft: alles stond ingesteld op "altijd aan" voor wanneer hij op het lichtnet was aangesloten.
En de extra powermanagementsoftware had ik erop het laatst ook al afgehaald (net zoals de meeste andere progs), dat maakte niks uit.

Op welke manier zouden de energiebesparende functies invloed kunnen uitoefenen op de processen die gestart worden bij het uitpakken van zip-files, als de laptop niet de kans krijgt/heeft in een slaapstand o.i.d. te springen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Het wil weleens voorkomen dat energiebesparende functies niet de verwachte werking geven. Dit is een voorbeeld, waaraan ik dan denk. Goed voorbeeld is dat de processor een lagere FSB/klok neemt bij minder verbruik. Iets anders is een distributed.net client die niet altijd een snel reagerend systeem geeft, ook al komt het bijna nooit voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
PcDealer schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 18:05:
Het wil weleens voorkomen dat energiebesparende functies niet de verwachte werking geven. Dit is een voorbeeld, waaraan ik dan denk. Goed voorbeeld is dat de processor een lagere FSB/klok neemt bij minder verbruik. Iets anders is een distributed.net client die niet altijd een snel reagerend systeem geeft, ook al komt het bijna nooit voor.
Ah, nu vat ik 'm: zoals bijv. AMD's Cool & Quiet dat "aansprong" bij het starten van bepaalde games.

Ik heb wel steeds bij 'algemeen/systeemeigenschappen' gekeken naar de CPU speed (of waar het ook zit bij vista), maar die bleef altijd op 1.8GHz.
Of verandert die aangegeven snelheid niet meer (min of meer) real-time zoals bij XP?

Probleem met zo'n laptop is in ieder geval dat er standaard zoveel troep nuttige software standaard geinstalleerd is, dat dat de kans op (vage) conflicten vergroot.
Maar ja, (praktisch) alles verwijderen hielp ook niet, en drivers weghalen, tja, ik wil nog wel wat met dat ding kunnen doen hehe.
Anyway, bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Iva_Bigone schreef op dinsdag 17 juli 2007 @ 18:30:
[...]

Ah, nu vat ik 'm: zoals bijv. AMD's Cool & Quiet dat "aansprong" bij het starten van bepaalde games.
Precies :)
Ik heb wel steeds bij 'algemeen/systeemeigenschappen' gekeken naar de CPU speed (of waar het ook zit bij vista), maar die bleef altijd op 1.8GHz.
Of verandert die aangegeven snelheid niet meer (min of meer) real-time zoals bij XP?

Probleem met zo'n laptop is in ieder geval dat er standaard zoveel troep nuttige software standaard geinstalleerd is, dat dat de kans op (vage) conflicten vergroot.
Maar ja, (praktisch) alles verwijderen hielp ook niet, en drivers weghalen, tja, ik wil nog wel wat met dat ding kunnen doen hehe.
Je bent vrij een schone Windows installatie te doen natuurlijk.
Anyway, bedankt voor het meedenken :)
Daar zijn we hier voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
PcDealer schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 14:43:
[...]
Je bent vrij een schone Windows installatie te doen natuurlijk.
'tuurlijk, alleen gaat dat lastig met de bijgeleverde Vista OEM recovery, beetje 'alles of niets' principe.

Ik heb inmiddels wel een schone XP installatie gedaan, en natuurlijk direct gekeken wat er gebeurde met die zip-file uitpakken.

De uitpakfunctie hangt nog wel als je bij Taakbeheer kijkt, maar niet zo rigoreus als bij Vista gebeurde:
het 'uitpakvenster' is nl. nog te verplaatsen zonder dat je vage lege/dubbele schermen ziet/krijgt, en gaat vlotter weer naar de 'Geactiveerd' status.
Ook Explorer vreet minder resources op het moment van uitpakken.
En verder scheelt het enorm qua schijfruimte zo'n XP installatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Iva_Bigone schreef op vrijdag 20 juli 2007 @ 14:03:
[...]

'tuurlijk, alleen gaat dat lastig met de bijgeleverde Vista OEM recovery, beetje 'alles of niets' principe.
Zit daar geen i386 dir op?

Pagina: 1